Seminaarit ja instituutit
Rakasta niitä, joita opetat


”Rakasta niitä, joita opetat”, Opettaminen Vapahtajan tavalla: Kaikille, jotka opettavat kotona ja kirkossa, 2022

”Rakasta niitä, joita opetat”, Opettaminen Vapahtajan tavalla

Kuva
Jeesus puhuu naiselle kaivolla

Kun Vapahtaja on esimerkkimme, rakkaudesta tulee opettamisemme vaikutin.

Rakasta niitä, joita opetat

Kaiken sen vaikuttimena, mitä Vapahtaja teki maanpäällisen palvelutyönsä aikana, oli rakkaus. Pyrkiessämme olemaan Kristuksen tosi seuraajia me voimme täyttyä tällä samalla rakkaudella (ks. Joh. 13:34–35; Moroni 7:47–48; 8:26). Kristuksen rakkaus sydämessämme me etsimme jokaista mahdollisuutta auttaa muita oppimaan Kristuksesta ja tulemaan Hänen luokseen. Rakkaudesta tulee opettamisemme vaikutin.

Rakasta niitä, joita opetat

  • Näe oppilaat siten kuin Jumala näkee heidät.

  • Pyri tuntemaan heidät – ymmärtämään heidän olosuhteitaan, tarpeitaan ja vahvuuksiaan.

  • Rukoile heidän puolestaan mainiten heidät nimeltä.

  • Luo turvallinen ympäristö, jossa kaikkia kunnioitetaan ja joissa kaikkien panosta arvostetaan.

  • Etsi soveliaita tapoja ilmaista rakkauttasi.

Vapahtaja näki jumalallisia mahdollisuuksia kaikissa, joita Hän opetti

Useimmat ihmiset Jerikossa luulivat tietävänsä kaiken, mitä heidän tarvitsi tietää Sakkeuksesta. Hän oli publikaani ja veronkantaja – itse asiassa publikaanien esimies – ja hän oli rikas. He ajattelivat, että hänen täytyy varmaankin olla epärehellinen ja turmeltunut. Mutta Jeesus katsoi Sakkeuksen sydämeen ja näki kunniallisen ”Abrahamin pojan” (ks. Luuk. 19:1–10). Vapahtaja ei nähnyt ihmisiä vain sellaisina, mitä he näyttivät olevan, vaan sellaisina kuin he todella olivat – ja sellaisina kuin heistä voisi tulla. Hiomattomissa kalastajissa, kuten Simon, Andreas, Jaakob ja Johannes, Hän näki kirkkonsa tulevat johtajat. Pelätyssä vainoojassa Saulissa Hän näki ”valitun aseen”, joka saarnaisi Hänen evankeliumiaan kuninkaiden ja kansakuntien edessä (ks. Ap. t. 9:10–15). Ja sinussa ja jokaisessa ihmisessä, jota opetat, Vapahtaja näkee Jumalan pojan tai tyttären, jolla on rajattomat mahdollisuudet.

Opettamiesi ihmisten joukossa on todennäköisesti niitä, jotka vaikuttavat uskollisilta ja kääntyneiltä, ja toisia, jotka vaikuttavat välinpitämättömiltä tai jopa kapinallisilta. Varo tekemästä olettamuksia pelkästään näkemäsi perusteella. Pyhä Henki voi auttaa sinua näkemään jokaisessa ihmisessä jotakin siitä, mitä Vapahtaja näkee – ja auttaa sinua rakastamaan heitä siten kuin Hän rakastaa.

Kysymyksiä pohdittavaksi: Ajattele jokaista ihmistä, jota opetat, ja pohdi, mitä taivaallinen Isä ja Jeesus tuntevat kutakin kohtaan. Mitä He saattaisivat nähdä hänessä? Kuinka nämä ajatukset vaikuttavat siihen, kuinka opetat tuota henkilöä?

Pyhistä kirjoituksista: 1. Sam. 16:7; Ps. 8:5–6; Room. 8:16–17; OL 18:10–14

Vapahtaja tuntee meidät ja ymmärtää olosuhteemme, tarpeemme ja vahvuutemme

Samarialainen nainen ei tullut kaivolle kuulemaan evankeliumin sanomaa. Hän tuli hakemaan vettä. Mutta Vapahtaja käsitti, että hänen janonsa oli enemmän kuin fyysistä. Hän tiesi, että naisella oli ongelmallinen menneisyys epävakaissa ihmissuhteissa. Niinpä Jeesus otti fyysisen tarpeen, joka kiinnosti naista heti – elämää ylläpitävä vesi – ja liitti sen tämän syvempiin hengellisiin tarpeisiin saada ”elävää vettä” ja ”ikuinen elämä”. Heidän keskustelunsa päättyessä naisella oli henkilökohtainen todistus siitä, että Jeesus on Kristus, ja sitä innoitti osittain se, kuinka hyvin Jeesus tunsi hänet. ”[Hän] kertoi minulle kaiken, mitä olen tehnyt”, nainen sanoi. ”Olisiko hän Messias?” (Ks. Joh. 4:6–29.)

Kristuksen kaltaisena opettajana olemiseen sisältyy se, että tutustut ihmisiin, joita opetat, ja pyrit ymmärtämään, mitä heidän sydämessään on. Voit kiinnostua heidän elämästään ja osoittaa myötätuntoa. Voit etsiä tapoja ymmärtää heidän taustaansa, kykyjään, mielenkiinnon kohteitaan ja tarpeitaan. Voit saada selville, kuinka he oppivat parhaiten. Voit esittää kysymyksiä, kuunnella tarkoin ja havainnoida. Ennen kaikkea voit rukoilla ymmärrystä, jota vain Henki voi antaa. Mitä paremmin tunnet henkilön, sitä kykenevämpi olet auttamaan häntä löytämään Jeesuksen Kristuksen evankeliumista henkilökohtaista merkitystä ja voimaa. Kun ymmärrät ihmisen janoa, Henki voi opettaa sinulle, kuinka voit auttaa sammuttamaan sen Vapahtajan elävällä vedellä.

Kysymyksiä pohdittavaksi: Mitä jo tiedät niistä ihmisistä, joita opetat? Mikä on heille tärkeää? Mitä vahvuuksia heillä on? Mitä vaikeuksia heillä on? Mitä voit tehdä ymmärtääksesi heitä paremmin?

Pyhistä kirjoituksista: Ps. 139:1–5; Matt. 6:25–32; Mark. 10:17–21; Joh. 10:14; 3. Nefi 17:1–9

Vapahtaja rukoili niiden puolesta, joita Hän opetti

Kuvittele, miltä Simon Pietarista on varmaankin tuntunut, kun hän kuuli Vapahtajan sanovan hänelle: ”Simon, Simon! Saatana on saanut luvan seuloa teitä – –. Mutta minä olen rukoillut puolestasi, ettei uskosi sammuisi.” (Luuk. 22:31–32.) Kuinka sinuun vaikuttaisi tieto siitä, että Jeesus Kristus on rukoillut Isää puolestasi? Muinaisen Amerikan ihmisillä oli tällainen kokemus, ja he kuvailivat sitä tällä tavoin: ”Kukaan [ei] voi käsittää sitä iloa, joka täytti sielumme sillä hetkellä, kun kuulimme hänen rukoilevan Isää meidän puolestamme” (3. Nefi 17:17).

Voisit myös miettiä, mitä sisimmässäsi tapahtuu, kun sinä rukoilet jonkun puolesta – johdonmukaisesti ja nimeltä mainiten. Millä tavoin rukouksesi vaikuttavat siihen, mitä ajattelet tuosta ihmisestä? Kuinka ne vaikuttavat tekoihisi? Epäilemättä taivaallinen Isämme kuulee opettajan vilpittömät rukoukset, kun tämä haluaa auttaa oppilasta, ja vastaa niihin. Ja monissa tapauksissa yksi tapa, jolla Hän vastaa noihin rukouksiin, on koskettamalla opettajan sydäntä ja innoittamalla häntä tekemään tai sanomaan jotakin, mikä auttaa oppilasta tuntemaan Hänen rakkauttaan.

Kysymyksiä pohdittavaksi: Kun ajattelet ihmisiä, joita opetat, onko jollakulla mielestäsi erityinen tarve rukouksiisi? Mitä tunnet innoitusta rukoilla hänen puolestaan? Mitä siunauksia saattaisi tulla, kun kutsut oppilaita rukoilemaan toistensa puolesta?

Pyhistä kirjoituksista: Joh. 17; Alma 31:24–36; 3. Nefi 18:15–24; 19:19–23, 27–34

Vapahtaja varmisti, että kaikki tunsivat, että heitä kunnioitetaan ja arvostetaan

Jeesuksen aikaan yleinen asenne uskonnollisten johtajien keskuudessa oli, että synnintekijöitä tulee karttaa. Tämän vuoksi nämä johtajat tyrmistyivät nähdessään Jeesuksen olevan tekemisissä syntisten kanssa. Kuinka joku, joka vietti aikaa sellaisten ihmisten kanssa, voisi olla hengellinen opettaja?

Jeesuksella oli tietenkin erilainen lähestymistapa. Hän pyrki parantamaan ne, jotka olivat hengellisesti sairaita (ks. Mark. 2:15–17; Luuk. 4:17–18). Hän auttoi johdonmukaisesti niitä, jotka olivat erilaisia kuin heidän ympärillään olevat tai joilla oli ongelmallinen menneisyys, ja Hän oli tekemisissä niiden kanssa, jotka olivat tehneet syntiä. Hän ylisti roomalaisen sotilaan uskoa (ks. Matt. 8:5–13). Hän kutsui veronkantajan, johon ei luotettu, yhdeksi luotetuista opetuslapsistaan (ks. Mark. 2:14). Kun erästä naista syytettiin aviorikoksesta, Hän sai tämän tuntemaan olonsa turvalliseksi ja innoitti tätä tekemään parannuksen ja elämään parempaa elämää (ks. Joh. 8:1–11).

Mutta Jeesus teki enemmänkin. Hän edisti tätä samaa hyväksynnän ja rakkauden asennetta seuraajiensa keskuudessa. Hänen esimerkkinsä oli varmasti Hänen apostoliensa sydämessä, kun heidän tuli aika viedä evankeliumi kaikille ihmisille. Se kuvastuu Pietarin sanoissa: ”Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä” (Ap. t. 10:34).

On hyvin mahdollista, että miltei jokaisella, jota sinut on kutsuttu opettamaan, on jonkinlaisia vaikeuksia tuntea, että häntä kunnioitetaan ja arvostetaan. Sillä, miten rakastat ja kunnioitat heitä, voit ilmaista, että he ovat paitsi tervetulleita myös kaivattuja. Voit auttaa niitä, jotka eivät osallistu, joilla on vaikeuksia tai jotka eivät vaikuta kiinnostuneilta, olemalla kärsivällinen, jos edistyminen tuntuu hitaalta. Voit auttaa jokaista tuntemaan olonsa niin turvalliseksi ja mukavaksi, että he voivat kertoa huolenaiheistaan muille uskoville. Ja voit tehdä enemmänkin. Voit innoittaa kaikkia oppilaita auttamaan sinua luomaan ympäristön, jossa oppia opetetaan kunnioituksen, yhteenkuuluvuuden ja rakkauden hengessä.

Kysymyksiä pohdittavaksi: Mikä auttaa ihmistä tuntemaan, että häntä kunnioitetaan ja arvostetaan? Mikä innoittaa ihmistä kunnioittamaan ja arvostamaan muita? Kun rukoillen ajattelet ihmisiä, joita opetat, mitä tunnet innoitusta tehdä, jotta he kaikki voivat tuntea olevansa tervetulleita ja kaivattuja?

Pyhistä kirjoituksista: Joh. 4; 2. Nefi 26:27–28, 33; Alma 1:26; 3. Nefi 18:22–25

Kuva
isä opettaa lapsia

Opettajat voivat auttaa opettamiaan ihmisiä tuntemaan, että heitä rakastetaan.

Vapahtaja ilmaisi rakkauttaan niille, joita Hän opetti

Suurenmoisen, kohottavan päivän päätteeksi, jolloin Jeesus oli palvellut ja opettanut nefiläisten keskuudessa, Hän totesi, että Hänen oli aika lähteä. Hänellä oli muitakin ihmisiä, joiden luona käydä. ”Menkää – – koteihinne”, Hän sanoi, ”ja valmistakaa mieltänne huomispäivää varten.” Mutta ihmiset vain istuivat silmät ”kyynelissä” katsellen ”herkeämättä häneen, ikään kuin pyytääkseen häntä viipymään vähän kauemmin heidän luonaan”. Jeesus huomasi heidän ääneen lausumattoman tarpeensa ja oli ”täynnä myötätuntoa” viipyen heidän luonaan vähän kauemmin. (3. Nefi 17:3, 5–6.) Hän paransi heidän sairaansa ja ahdistettunsa. Hän polvistui ja rukoili heidän kanssaan. Hän itki heidän kanssaan, ja Hän riemuitsi heidän kanssaan.

Voisit rukoillen tutkia Vapahtajan sanoja ja tekoja luvussa 3. Nefi 17. Pohdi sitä rakkautta, jota Hän ilmaisi niitä kohtaan, joita Hän opetti. Etsi muualta pyhistä kirjoituksista ilmauksia Hänen rakkaudestaan. Ajattele sitten ihmisiä, joita opetat. Kuinka osoitat soveliaasti rakkauttasi heitä kohtaan? Anna Hengen opastaa sinua. Jos sinun on vaikea tuntea tai ilmaista rakkautta niitä kohtaan, joita opetat, aloita todistamalla Jumalan rakkaudesta. Sitten rukoile ”Isää koko sydämen voimalla, että [täyttyisit] tällä rakkaudella, jonka hän on suonut kaikille Poikansa Jeesuksen Kristuksen tosi seuraajille” (Moroni 7:48). Ja muista, ettei huolesi oppiaiheen opettamisesta saa koskaan estää sinua ilmaisemasta rakkautta sanoillasi ja teoillasi. Usein se, miten kohtelet ihmisiä, on aivan yhtä tärkeää kuin se, mitä opetat heille.

Kysymyksiä pohdittavaksi: Kuinka Vapahtaja on auttanut sinua tietämään, että Hän rakastaa sinua? Kuinka isä tai äiti tai muu opettaja on auttanut sinua tuntemaan Hänen rakkauttaan? Tietävätkö ihmiset, joita opetat, että rakastat heitä? Tietävätkö he, että Vapahtaja rakastaa heitä?

Pyhistä kirjoituksista: Mark. 6:31–42; Joh. 13:3–16, 34–35; 15:12–13; 1. Kor. 13:1–7; 1. Joh. 4:7–11

Joitakin tapoja soveltaa oppimaasi

  • Jos opetat luokkaa, opettele oppilaiden nimet ja käytä niitä, kun opetat.

  • Ilmaise kiitollisuutesi siitä, kun oppilaat osallistuvat.

  • Ole vuorovaikutuksessa oppilaiden kanssa ennen opettamistasi ja sen jälkeen.

  • Auta oppilaita luomaan rakkauden ja kunnioituksen ilmapiiriä toisiaan kohtaan.

  • Kuuntele tarkoin – kun opetat ja muulloin.

  • Tee palveluksia niille, joita opetat.

  • Ole halukas muuttamaan opetussuunnitelmiasi käyttääksesi enemmän aikaa periaatteisiin, jotka ovat merkityksellisiä niille, joita opetat.