Seminar
Romerne 7–12


Romerne 7–12

“Befrieren … skal rydde bort ugudelighet”

Bilde
A young man is in his home. He is reading and studying scriptures. This is in Fiji.

Noen ganger på vår reise gjennom livet kan vi føle motløshet eller frustrasjon når vi ikke er i stand til å leve opp til den vi ønsker å være. Med lignende frustrasjon utbrøt apostelen Paulus: “Jeg, elendige menneske!” (Romerne 7:24). Til tross for de svakhetene vi opplever i jordelivet, kan vi oppleve håp og fred når vi setter vår lit til Jesus Kristus. Denne leksjonen vil hjelpe deg med å utøve større tro på Jesus Kristus for å overvinne dine svakheter. 

Bruk Mormons bok. Nephi lærte at Mormons bok og andre skrifter i de siste dager ville komme frem for å “stadfeste sannheten” i Bibelen ( 1 Nephi 13:40). Å be elevene om å studere skriftsteder i Mormons bok sammen med de som finnes i Bibelen kan hjelpe dem med å få et klarere bilde av sannhetene i Jesu Kristi evangelium.

Elevforberedelse: Be elevene om å lese Romerne 7:14, 18–19, 24–25 sammen med 2 Nephi 4:17–20, 26–32 . Be dem om å komme forberedt på å dele hvordan dette skriftstedet i Mormons bok økte eller tydeliggjorde deres forståelse av hva som ble undervist i Romerne 7. Minn også elevene på å ta med seg sin egen Mormons bok til klassen.

Mulige læringsaktiviteter

Håndtering av jordiske svakheter

Tilpass gjerne følgende situasjonsbeskrivelse basert på elevenes behov, eller be elevene om å finne sin egen situasjonsbeskrivelse om en tenåring som føler seg motløs på grunn av sine svakheter.

Tore er medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Han vil følge Jesus Kristus, men føler at han ikke gjør det så godt som han burde det meste av tiden. Han har ofte skyldfølelse på grunn av sine svakheter, og engster seg for at han ikke er god nok.

Tenk på hvordan du noen ganger kanskje føler deg som Tore.

  • Hvordan kan disse følelsene virke inn på ditt forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus, i tillegg til andre personer?

  • Hvorfor ville det være viktig å søke hjelp fra vår himmelske Fader og Jesus Kristus for å overvinne dine svakheter og mangler?

President Russell M. Nelson underviste at “Herren forstår våre jordiske svakheter. Vi alle vakler til tider. Men han kjenner også til vårt store potensial” (“Kristus er oppstått: Tro på ham vil flytte fjell”, Liahona, mai 2021, 102). Mens du studerer denne leksjonen, husk hva President Nelson underviste, og se etter sannheter som kan hjelpe deg når du gjenkjenner jordiske svakheter. Grunn på hvordan disse sannhetene kan øke din tro på at Jesus Kristus kan hjelpe deg.

Apostelen Paulus opplevde også å føle seg svak og kampen mellom “kjødet” ( Romerne 7:18), eller fysiske lyster , og “det indre menneske” ( vers 22), eller åndelighet.

Les Romerne 7:14, 18–19, 24–25 og Joseph Smiths oversettelse av disse versene i Joseph Smiths oversettelse, i Veiledning til Skriftene. Se etter ord og uttrykk som beskriver Paulus’ tanker og følelser. Vurder å markere det du finner. Merk deg at i vers 24 viser ordet “dødens” til den åndelige død, eller adskillelse fra Gud, som kommer av synd.

  • Hvordan ligner Paulus’ tanker og følelser på de du kanskje har?

  • Hvilke sannheter underviste Paulus?

Én sannhet du kan ha identifisert fra disse versene er at Jesus Kristus kan frelse oss fra syndens fangenskap. Du kan gjerne skrive denne sannheten i nærheten av Romerne 7:24–25 .

  • Hvorfor kan det å huske denne sannheten når du strever med din egen svakhet hjelpe deg å føle mer håp, slik det hjalp Paulus?

Mormons bok er et kraftig verktøy vi kan bruke for å styrke vår forståelse av sannheter som undervises i Bibelen (se 1 Nephi 13:40 ; 2 Nephi 3:12).

For eksempel, i 2 Nephi 4 , delte Nephi læresetninger som ligner de du nettopp studerte fra Paulus i Romerne 7 .    

Les 2 Nephi 4:17–20, 26–32 , og se etter hvordan Nephi uttrykte følelser som ligner de Paulus hadde.

  • Hvilke av Nephis ord eller uttrykk var av størst betydning for deg? Hvorfor?

  • Hvordan kan Nephis læresetninger hjelpe deg med å føle større nærhet til vår himmelske Fader og Jesus Kristus når du strever med svakhet eller manglende selvtillit?

Bruke Mormons bok for å forstå sannhet bedre.

Hvis det er igjen nok tid i leksjonen, kan du bruke følgende materiell for å hjelpe elevene med å finne forbindelser mellom læresetninger fra Paulus og Mormons bok.

Akkurat som 2 Nephi 4 beriket ditt studium av Paulus’ læresetninger i Romerne 7 , kan mange andre skriftsteder i Mormons bok hjelpe deg bedre å forstå og anerkjenne Paulus’ læresetninger.

Øv deg på å bruke Mormons bok for å styrke din forståelse av Paulus’ læresetninger ved å velge å lese to eller flere av følgende skriftsteder fra Romerne. Sammenlign dem deretter med de tilknyttede skriftstedene i Mormons bok (eller finn dine egne relaterte skriftsteder i Mormons bok ved hjelp av Veiledning til Skriftene). Se etter hvordan skriftsteder i Mormons bok bekrefter eller tydeliggjør sannhetene undervist i Romerne.

Vis følgende oversikt slik at elevene kan se og bruke den. Oppmuntre dem også til å finne forklarende skriftsteder i Mormons bok hvis de kan.

Romerne

Mormons bok

Romerne 8:5–7

2 Nephi 9:39 ; Mosiah 3:19

Romerne 8:28

Alma 36:3

Romerne 11:26

2 Nephi 9:19–21

Romerne 12:1

Omni 1:26

Romerne 12:2

Alma 5:57

Romerne 12:21

Alma 37:33–35

  • Hvordan styrket skriftstedene fra Mormons bok din forståelse av Paulus’ læresetninger i Romerne?

Tenk på din opplevelse av å se hvordan Mormons bok kan hjelpe deg i ditt studium av Bibelen. Søk å bruke Mormons bok som en hjelp når du fortsetter ditt studium av Det nye testamente.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Hvordan kan Jesus Kristus hjelpe meg med å overvinne mine jordiske svakheter?

Mens han virket i Det første presidentskap, underviste president Dieter F. Uchtdorf følgende:

Bilde
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Mange føler seg motløse fordi de alltid kommer til kort. De vet av erfaring at “ånden er villig, men kjødet er skrøpelig” [ Matteus 26:41 ]. De hever stadig sin røst med Nephi, som erklærte: “Min sjel gremmes på grunn av mine misgjerninger” [ 2 Nephi 4:17 ] …

Når jeg tenker på hva Frelseren gjorde for oss i forkant av denne første påskedag, ønsker jeg å heve min røst og lovprise den aller høyeste Gud og hans Sønn Jesus Kristus!

Himmelens porter er låst opp!

Himmelens luker er låst opp!

I dag og for evig er Guds nåde tilgjengelig for alle hvis hjerte er sønderknust og hvis ånd er angrende [se 3 Nephi 9:19–20 ]. Jesus Kristus har ryddet veien for oss så vi kan stige opp til høyder som er ubegripelige for jordiske sinn [se 1 Korinter 2:9 ].

(Dieter F. Uchtdorf, “Nådens gave”, Ensign eller Liahona, mai 2015, 110)

Er vi kristne hvis vi bruker andre bøker i tillegg til Bibelen?

I videoen “Er vi kristne?” (tidskode 0:00 til 2:15), beskrev eldste Gary J. Coleman, da medlem av De sytti, hvordan Mormons bok hjalp ham bedre å forstå sannhet og bekrefte sin kristne tro. Denne videoen er tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

Hvordan fungerer Bibelen og Mormons bok sammen og viser Guds kjærlighet til oss?

President Harold B. Lee (1899–1973) forklarte:

Bilde
Head and shoulders portrait of LDS Church President Harold B. Lee.

Vår evige himmelske Fader, som alltid er opptatt av sine barns åndelige ve og vel, har gitt oss en ledsagende bok med hellig skrift, kjent som Mormons bok, som forsvarer Bibelens sannheter som ble skrevet og uttalt av profetene slik Herren veiledet dem …

Ved dette annet vitne kan vi med større sikkerhet forstå meningen av læresetningene til oldtidens profeter og visselig også til Mesteren og hans disipler da de levde blant menneskene og underviste dem. Dette skulle inspirere alle ærlige sannhetssøkere til å sette disse to hellige Skriftens bøker sammen og studere dem som én bok og forstå, slik vi gjør, deres sanne forhold.

(Harold B. Lee, Ye Are the Light of the World [1974], 89, 91)

Hvorfor sa Paulus at vi bare trenger å påkalle Jesu navn for å bli frelst?

Romerne 10:1–13 siteres ofte for å støtte oppfatningen om at vi bare trenger å påkalle Jesu Kristi navn for å bli frelst. Frelseren underviste derimot konkret mot denne læren da han sa: “Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre! skal komme inn i himlenes rike, men den som gjør min himmelske Fars vilje” ( Matteus 7:21).

I tillegg understreket Paulus betydningen av dåpens ordinans tidligere i sitt brev til Romerne (se Romerne 6:1–6) og underviste også om betydningen av gode gjerninger og hjertets omskjærelse (se Romerne 2:1, 3, 6–13, 25–29).

Ordet “bekjenne” i Romerne 10:9 kan også oversettes som “inngå en pakt”, og uttrykket “påkalle” i Romerne 10:13 kan oversettes som “sette et navn på” (se James Strong, The New Strong’s Exhaustive Concordance of the Bible, som angitt i http://lexiconcordance.com/greek/3670.html; http://lexiconcordance.com/greek/1941.html). Disse ordene kan vise til å inngå pakter og påta oss Kristi navn, som samsvarer med Paulus’ andre læresetninger (se Galaterne 3:27 ; Romerne 6:14–22) samt relaterte skriftsteder i Mormons bok, slik som Mosiah 5:1–9 .

Videre læringsaktiviteter

Romerne 9 og 11: “Ikke alle som stammer fra Israel, er virkelig Israel” ( Romerne 9:6)

Vurder å justere fokus for leksjonen til læren om utvelgelse og forutbeskikkelse. Elevene kan studere Romerne 9:1–7 og 11:1–5, 25–32 sammen med følgende oppføringer i Veiledning til Skriftene “ Utvelgelse ” og “ Forutbeskikkelse ” (i “Studiehjelpemidler” på scriptures.ChurchofJesusChrist.org). De kan søke opp President Nelsons konferansetale med tittelen “La Gud råde” (Ensign eller Liahona, nov. 2020, 92–95) og dele innsikter de finner om hvordan disse sannhetene gjelder for dem (se Romerne 8:14–15).

Alternativt fokus for leksjonen

Vurder å fokusere denne leksjonen på å hjelpe elevene med å forstå noen av årsakene til at vi har Mormons bok i tillegg til Bibelen. Du kan gjerne begynne med en situasjonsbeskrivelse der elevene har en venn som legger ut innlegg på sosiale medier om hvordan hun ikke ser et behov for andre Skrifter enn Bibelen, og spør hvorfor andre føler et behov for Mormons bok.

Elevene kan se “Mormons bok – en bok fra Gud”, tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org, fra tidskode 4:28 til 5:41. I denne videoen, forklarer Eldste Tad R. Callister, da i De syttis presidentskap, noen av årsakene til at det er viktig å ha Mormons bok i tillegg til Bibelen.

Elevene kan deretter bruke Skriftene som er angitt i denne leksjonen for å se hvordan Mormons bok tydeliggjør og bekrefter sannheter i Bibelen og å skrive et svar til vennen.