Seminar
Filipperne 4


Filipperne 4

Finn glede og fred i Jesus Kristus

Bilde
Young woman pondering.

Hva gir deg fred og trøst i tider med stress og prøvelser? I sitt brev til Filipperne talte Paulus ofte om glede og fred. Da han avsluttet dette brevet, sa Paulus at Jesus Kristus er kilden til fred og glede, og understreket hva de hellige kunne gjøre for å føle glede og “Guds fred” (Filipperne 4:7). Mens du studerer, prøv å finne ut hvordan du kan motta større glede og fred gjennom Jesus Kristus i ditt eget liv.

Skriftlige oppgaver. Å be elevene svare skriftlig på tankevekkende spørsmål kan hjelpe dem å utdype og tydeliggjøre sine tanker. Mens elevene svarer på spørsmål skriftlig før de deler tankene sine med klassen, vil de ha tid til å formulere tankene sine og motta tilskyndelser fra Den hellige ånd.

Elevforberedelse: Be elevene spørre noen venner eller familiemedlemmer hvordan Jesus Kristus gir dem fred og glede i deres liv.

Mulige læringsaktiviteter

Følgende aktivitet skal hjelpe elevene å gjenkjenne hindringer for fred og lykke som de står overfor. Aktiviteten kan også hjelpe dem å vurdere hvor de vender seg for å finne større fred og lykke. Vurder å vise dette bildet eller gjenskape det slik at elevene kan se det.

Paulus’ utfordringer

Gransk følgende bilde som forestiller apostelen Paulus og noen av hans utfordringer og mulige bekymringer. Husk at disse er i tillegg til at Paulus sitter i husarrest mens han skriver sitt brev til de hellige i Filippi. Overvei hvordan disse utfordringene kan ha vært hindringer for Paulus’ følelser av fred og glede.

Bilde
New Testament Seminary Teacher Manaul - 2023

Lag en sirkel i studiedagboken din med en fyrstikkmann eller strektegning som forestiller deg, som den av Paulus. Utenfor sirkelen, lager du en liste over noen av dine egne bekymringer eller problemer som noen ganger kan gjøre det vanskelig for deg å føle fred og glede.

Overvei hvilke av følgende spørsmål det er best å drøfte som klasse, og hvilke det ville være best at elevene svarer på i studiedagboken.

  • Hvor vender folk seg for å finne større fred og glede i dette liv? Hvor søker du fred og glede? Har du lykkes i din innsats?

Et budskap om glede og fred

Til tross for at han var i husarrest og sto overfor andre utfordringer, snakket Paulus ofte om glede og fred i sitt brev til Filipperne. Da Paulus fortalte Filipperne at han fant stor glede i deres godhet og omsorg overfor ham (se Filipperne 4:1, 10, 14–16), minnet han dem konsekvent på den største kilden til sin glede.

Les Filipperne 4:4, 10, 13 , og vurder å markere hvem Paulus tilskrev sin glede og styrke.

  • Hvorfor tror du Paulus regelmessig omtalte Jesus Kristus som kilden til sin styrke, glede og fred?

President Russell M. Nelson underviste hvorfor Jesus Kristus er kilden til fred og glede.

Bilde
Official portrait of President Russell M. Nelson taken January 2018

Mine kjære brødre og søstre, gleden vi føler, har lite å gjøre med omstendighetene i vårt liv, og alt å gjøre med hva vi fokuserer på.

Når vårt livs fokus er på Guds frelsesplan … og Jesus Kristus og hans evangelium, kan vi føle glede uavhengig av hva som skjer – eller ikke skjer – i vårt liv. Glede kommer fra og på grunn av ham. Han er kilden til all glede …

Akkurat slik Frelseren tilbyr en fred som “overgår all forstand” [ Filipperne 4:7 ], tilbyr han også glede av en intensitet, dybde og bredde som trosser menneskers logikk eller jordiske forståelse. For eksempel virker det ikke mulig å føle glede når barnet ditt lider av en uhelbredelig sykdom, eller når du mister jobben, eller når din ektefelle bedrar deg. Men dette er nettopp den gleden Frelseren tilbyr. Hans glede er konstant, og forsikrer oss om at våre “lidelser skal kun vare et øyeblikk” [ Lære og pakter 121:7. ] og bli helliget til vårt gavn [se 2 Nephi 2:2 ].

(Russell M. Nelson, “Glede og åndelig overlevelse”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 82)

  • Hva underviste president Nelson som var mest meningsfylt for deg? Hvorfor?

  • Hvordan tror du virkelig å forstå og anvende president Nelsons lære kan påvirke ditt liv?

  • Hvordan har Jesus Kristus gitt deg fred og glede i ditt liv?

Å gjøre krav på gleden som Jesus Kristus gir

Følgende aktivitet kan gjennomføres av elevene individuelt, eller elevene kan studere hver for seg og deretter lage en liste sammen som klasse.

Både president Nelson og apostelen Paulus ga konkrete råd om hva vi kan gjøre for å gjøre krav på den fred og glede som Jesus Kristus gjorde mulig.

Les Filipperne 4:6–9, 11 og følgende uttalelse av president Nelson, og se etter hvordan vi kan finne fred og glede i Jesus Kristus. Du kan gjerne markere i Skriftene dine, eller skrive det du finner i studiedagboken. Legg merke til at Joseph Smith omtalte Filipperne 4:8 som “Paulus’ formaning”, og inkluderte den som en del av den trettende trosartikkel.

Bilde
Official portrait of President Russell M. Nelson taken January 2018

Hvordan kan vi så gjøre krav på denne gleden? Vi kan begynne med å ha “blikket festet på Jesus, han som er troens opphavsmann og fullender” [ Hebreerne 12:2 ] “i enhver tanke” [ Lære og pakter 6:36 ]. Vi kan takke for ham i våre bønner og ved å holde pakter vi har inngått med ham og vår himmelske Fader. Etter hvert som vår Frelser blir mer og mer virkelig for oss, og når vi ber om at hans glede må bli gitt oss, vil vår glede vokse.

(Russell M. Nelson, “Glede og åndelig overlevelse”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 82)

Enten før eller mens elevene gjør følgende studieaktivitet, kan du vurdere å be dem lytte til, synge eller lese ordene i en salme forbundet med temaet fred. For forslag til salmer som kan brukes, se “Fred” i emneregisteret for Salmer, tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

Gransk listen eller notatene fra ditt studium av Filipperne og president Nelsons ord, og vurder hva som skiller seg mest ut for deg og hvorfor. Identifiser et prinsipp, og skriv det i dagboken din sammen med skriftstedhenvisningen det kommer fra. Din uthevede sannhet kan begynne slik:

Jeg kan fryde meg og motta mer av Guds fred når jeg…

Søk Åndens inspirasjon for å utdype din forståelse av sannheten du fant, ved et dypere studium. Noen måter du kan gjøre dette på, er:

  • Finne krysshenvisninger til beslektede skriftsteder. Dette kan være Kjenn læren-skriftsteder eller skriftsteder som finnes i fotnotene. Skriv gjerne disse skriftstedhenvisningene i nærheten av verset der du fant prinsippet.

  • Gjennomgå Til styrke for ungdom (hefte, 2011), med fokus på “Takknemlighet”, “Ærlighet og integritet”, eller andre normer knyttet til prinsippet du identifiserte.

Gi elevene anledning til å dele det de lærte. Still oppfølgingsspørsmål som kan hjelpe dem å anvende det de har lært, for eksempel følgende:

  • Hvordan kan det å anvende dette prinsippet hjelpe deg å finne glede og fred? Hva vil du gjøre for å få Frelserens hjelp og kraft til å gjøre dette?

  • På hvilken måte kan livet ditt forandre seg når du opplever økt håp og “Guds fred”?

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Hva kan jeg gjøre når det er vanskelig å finne fred og håp?

Hvordan kan jeg finne fred i Jesus Kristus?

Eldste Ulisses Soares i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Elder Ulisses Soares, Quorum of the Twelve Apostles official portrait.

Å søke Kristus i enhver tanke og følge ham av hele vårt hjerte krever at vi innretter vårt sinn og våre ønsker etter hans. Skriftene omtaler denne innrettingen som å “stå fast i Herren” [ Filipperne 4:1 ]. Denne handlemåten innebærer at vi stadig lever i harmoni med Kristi evangelium og daglig fokuserer på alt som er godt. Først da kan vi oppnå “Guds fred, som overgår all forstand”, og som vil “bevare [våre] hjerter og [våre] tanker i Kristus Jesus” [ Filipperne 4:7 ].

(Ulisses Soares, “Søk Kristus i enhver tanke”, Ensign eller Liahona, nov. 2020, 82–83)

Søster Jean B. Bingham, Hjelpeforeningens generalpresident, underviste:

Bilde
Official Portrait of Sister Jean B. Bingham. Photographed in 2017.

Jesus Kristus er også kilden til fred. Han oppfordrer oss til å “lene oss på hans sterke arm” [“Lean on My Ample Arm”, Hymns, nr. 120] og lover den “fred … som overgår all forstand” [ Filipperne 4:7 ], en følelse som kommer når hans Ånd “taler fred til vår sjel” [ Alma 58:11 ], uansett hvilke utfordringer som omgir oss. Enten det er personlige problemer, vanskeligheter i familien eller samfunnskriser, vil fred komme når vi stoler på at Guds enbårne Sønn har kraft til å lindre vår verkende sjel.

(Jean B. Bingham, “Så din glede kan bli fullkommen”, Ensign eller Liahona, nov. 2017, 86)

Hvilke velsignelser vil komme når jeg søker fred i Jesus Kristus?

President Russell M. Nelson underviste:

Bilde
Official portrait of President Russell M. Nelson taken January 2018

Nå, mine kjære brødre og søstre, jeg velsigner dere med å bli fylt av Herren Jesu Kristi fred. Hans fred overgår all jordisk forståelse. Jeg velsigner dere med et større ønske og økt evne til å adlyde Guds lover. Jeg lover at når dere gjør det, vil dere bli overøst med velsignelser, herunder større mot, økt personlig åpenbaring, bedre harmoni i deres hjem og glede selv midt i usikkerhet.

(Russell M. Nelson, “En ny normal”, Ensign eller Liahona, nov. 2020, 119)

Videre læringsaktiviteter

Filipperne 4:8 og Trosartiklene 1:13

Gi gjerne elevene tid til å legge merke til likhetene mellom Filipperne 4:8 og Trosartiklene 1:13 . Elevene kan så lage et “hvis/da”-utsagn basert på disse læresetningene og Paulus’ løfte i Filipperne 4:9 . Alternativt kan elevene for eksempel gjøre aktiviteten i Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2023 med overskriften “Jeg kan ‘tenke på’ ting som er sanne, ærlige og rene.”

Lag en plakat

Be gjerne elevene om å lage en plakat som de som finnes i tidsskriftet Til styrke for ungdom basert på en av Paulus’ læresetninger i Filipperne 4 . Be elevene fortelle hva de lager og hvorfor de valgte det de gjorde.