Seminar
Matteus 27:24–66; Markus 15:15–38


Matteus 27:24–66; Markus 15:15–38

Bilde
Jesus is on the cross between two malefactors, there is a crowd below that are watching. Outtakes include a sponge on a stick lifted up to Jesus by a Roman soldier, different views of the three me on the crosses, soldiers gambling and parting his clothes, Jesus walking wearing crown of thorns and covered in blood, and Caiaphas.

Mens Frelseren opplevde den brutale smerten ved å henge på et kors, hånet fiender ham og ba ham om å frigjøre seg fra torturen. Men han holdt rettmessig ut og fortsatte sin lidelse for oss. Denne leksjonen kan hjelpe deg med å forstå og verdsette Frelserens lidelse og død på korset som en viktig del av hans forsoning.

Undervisning ved Ånden. Undervisning ved Ånden begynner med gjennomtenkt leksjonsforberedelse. Studer Skriftene og pensumet med bønnens hjelp og følg Den hellige ånds veiledning for å tilpasse pensumet etter elevenes behov. Bestreb deg på å være åpen for å motta og følge tilskyndelser fra Ånden mens du underviser, selv om det betyr å avvike fra leksjonsutkastet.

Elevforberedelse: Be elevene lese Matteus 27:35–50 eller uttalelsen av biskop Gérald Caussé i denne leksjonen. Be dem om å komme forberedt på å fortelle hva det betyr for dem at Frelseren døde for dem personlig.

Mulige læringsaktiviteter

Jesus Kristus ga sitt liv for oss

I denne leksjonen vil du lære mer om Jesu Kristi død. Bruk litt tid på å tenke over hva du vet om Frelserens død, og hva du føler om det. Tror du han døde for å frelse deg? Hvordan kan du i så fall vise din takknemlighet for hans offer? Mens du studerer, søk Den hellige ånds veiledning for å hjelpe deg med å besvare disse spørsmålene.

Jesu Kristi korsfestelse

Etter at Frelseren ble stilt for retten av jødene og deretter av Herodes og Pilatus, ble han brutalt pisket og ført til Golgata (kjent som Calvariae locum på latinsk) for å bli korsfestet.

Vurder å markere ordene “Og de korsfestet ham” i Matteus 27:35 . Les oppføringen i Veiledning til Skriftene eller Bible Dictionary under “Korsfestelse” for å se hva denne praksisen innebar.

Bilde
Jesus Christ and the two thieves depicted during the Crucifixion. The Apostle John is standing below the cross of Christ. Mary, the mother of Christ is standing beside John. Two other women are kneeling at the base of the cross. There are Roman soldiers and Jews standing in the background.

Les gjerne følgende skriftsteder høyt mens elevene følger med. Elever som er i stand til det, kan også bes om å lese høyt.

Les følgende vers om Frelserens korsfestelse. Merk av detaljer som du føler er viktige.

For å hjelpe deg med å visualisere disse hendelsene, kan du se “Jesus blir pisket og korsfestet”, tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org, fra tidskode 1:04 til 4:48.

Bilde
Jesus Christ and the two thieves depicted during the Crucifixion. The Apostle John is standing below the cross of Christ. Mary, the mother of Christ is standing beside John. Two other women are kneeling at the base of the cross. There are Roman soldiers and Jews standing in the background.

Andre videoalternativer for denne hendelsen er “Finne tro på Kristus” (30:11; se fra tidskode 20:44 til 22:45) eller “Til dette er jeg født” (27:11; se fra 17:03 til 20:09), tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum forklarte hvorfor Frelseren spurte: “Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg?” (Matteus 27:46).

Se “Ingen var med ham”, tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org, fra tidskode 9:00 til 12:46, eller les følgende uttalelse.

Bilde
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Av hele min sjels overbevisning vitner jeg om at … en fullkommen Fader ikke sviktet sin Sønn i dette øyeblikket. Det er min personlige oppfatning at gjennom hele Kristi jordiske virke var kanskje aldri Faderen nærmere sin Sønn enn i disse fortvilede siste øyeblikk med lidelse. Likevel … trakk Faderen en kort stund bort sin Ånds trøst og den støtte hans personlige nærvær innebar. Det var nødvendig, ja, helt sentralt for forsoningen at denne fullkomne Sønn, som aldri hadde snakket stygt, gjort noe galt eller rørt ved noe urent, måtte vite hvordan alle andre mennesker ville føle seg når de begikk slike synder. For at forsoningen skulle bli altomfattende og evig, måtte han føle hvordan det var å dø ikke bare fysisk, men åndelig, føle hvordan det er når Herrens ånd trekker seg bort og man føler seg fullstendig elendig og håpløst alene.

(Jeffrey R. Holland, “Ingen var med ham”, Ensign eller Liahona, mai 2009, 87–88)

  • Hva hjalp eldste Holland deg med å forstå bedre om vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

  • Hva ved Jesus Kristus gjør mest inntrykk på deg fra disse hendelsene? Hvorfor?

Krysshenvisninger

Frelseren hadde makt til å befri seg fra den ydmykende og brutalt smertefulle opplevelsen på korset (se Matteus 26:52–54), men det gjorde han ikke.

Les minst tre av følgende skriftsteder for å finne ut hvorfor. Vurder å lage en oversikt som den vist, for å organisere tankene og følelsene dine. Du kan også koble eller krysshenvise disse skriftstedene til Matteus 27:26 eller lage en etikett med disse henvisningene med tittelen du velger.

Tegn gjerne følgende oversikt på tavlen: Be elevene om å jobbe sammen to og to og i små grupper for å fylle den ut.

Hvorfor Frelseren underkastet seg korsfestelsen

Velsignelser som er tilgjengelige for oss fordi han gjorde det

Lære og pakter 35:2

Lære og pakter 76:40‒42

Romerne 5:6–9

2 Korinterbrev 5:21

Kolosserne 1:20

1 Peter 2:24

3 Nephi 27:13–14

  • Hvilket skriftsted var mest meningsfylt for deg? Hvorfor?

  • Hva lærte du om hvorfor Frelseren var villig til å la seg korsfeste for oss?

  • Hvilke av velsignelsene som er nevnt i disse skriftstedene er du mest takknemlig for? Hvorfor?

Det er viktig å forstå at som en del av sin forsoning ble Jesus Kristus korsfestet for verdens synder. Den lidelse Frelseren påbegynte i Getsemane, ble fullført på korset på Golgata. Hvis Frelseren ikke hadde dødd for våre synder, ville vi ikke være i stand til å vende tilbake til vår Fader i himmelen.

  • Hvordan vil du forklare for noen hvordan Frelserens korsfestelse er en del av hans forsoning? Hvordan vil du forklare hvorfor det er meningsfylt for deg?

Biskop Gérald Caussé forklarte hvordan Frelserens forsoning er personlig for hver enkelt av oss.

Bilde
Official Portrait of Bishop Gerald Causse. Photographed in March

Selv om Herrens forsoning er altomfattende og universell i sin rekkevidde, er den en bemerkelsesverdig personlig og privat gave, tilpasset hver enkelt av oss. På samme måte som Jesus oppfordret hver av de nephittiske disiplene til å føle sårene sine, døde han for hver enkelt av oss personlig, som om du eller jeg var den eneste person på jorden. Han gir oss en personlig innbydelse om å komme til ham og benytte oss av de vidunderlige velsignelsene ved hans forsoning.

(Gérald Caussé, “Et levende vitne om den levende Kristus”, Ensign eller Liahona, mai 2020, 40)

  • Hvorfor føler du det er viktig å gjenkjenne Frelserens forsonings personlige natur?

Vurder å spille salmer om Frelserens lidelse og korsfestelse som for eksempel “O store Gud” (Salmer, nr. 64) eller “På Golgata korsfestet de” (Salmer, nr. 110) mens elevene gjør følgende aktivitet. Som et alternativ til å skrive dagbokoppføringen, kan elevene skrive et brev til sitt fremtidige jeg om prinsippene i denne aktiviteten.

For å hjelpe deg å føle og huske hvor personlig Frelserens forsoning er for deg, kan du skrive en dagbokoppføring. Overvei å ta med følgende:

  • Velsignelser du kan motta fordi Frelseren led og døde på korset for deg

  • Hva det betyr for deg at han døde for deg personlig

  • Tanker og tilskyndelser du mottar fra Den hellige ånd

Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du gi dem anledning til å dele dagbokoppføringene sine. Vurder å bære vitnesbyrd om Jesu Kristi korsfestelse og dens betydning som en del av hans forsoning.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Hva er viktig ved stedet og tiden for Frelserens korsfestelse?

President Russell M. Nelson forklarte:

Bilde
Official portrait of President Russell M. Nelson taken January 2018

Annen del av hans forsoning ble utført på korset …

Pilatus frigjorde Guds Lam for korsfestelse samtidig med at påskelammene i nærheten ble gjort i stand for å bli ofret. (Se Johannes 19:13–14 .)

Korsfestelsen fant sted på en høyde som ble kalt Golgata (gresk) eller Calvary (latin), som betyr “hodeskalle”. Hodeskallen symboliserte død. På dette stedet ble sonofferet fullført. På korset ble verdens Frelser løftet opp over døden – hvilket var av aller største betydning og tilkjennega at Herrens makt over døden var en realitet.

(Russell M. Nelson, “I det hellige land”, Lys over Norge, feb. 1991, 18–19).

Hvorfor reddet ikke Jesus Kristus seg selv?

Elder Ronald A. Rasband i De tolv apostlers quorum forklarte:

Bilde
Official Portrait (as of June 2016) of Elder Ronald A. Rasband of the Quorum of the Twelve Apostles.

Folkemengden med ikke-troende på Golgata hånet Ham med “Stig ned av korset!” [Matteus 27:40]. Han kunne ha utført et slikt mirakel. Men han kjente enden fra begynnelsen av og han hadde til hensikt å være trofast mot sin Faders plan. Dette eksempelet må ikke gå oss hus forbi.

(Ronald A. Rasband, “Se! Jeg er en Gud som gjør mirakler”, Ensign eller Liahona, mai 2021, 111)

Hvor mange blir påvirket av Frelserens lidelse og korsfestelse?

Eldste Quentin L. Cook i De tolv apostlers quorum forklarte:

Bilde
Official portrait of Elder Quentin L. Cook. Called to the Quorum of the Twelve Apostles on 6 October 2007.

Frelseren … led ubeskrivelig smerte i Getsemane og på korset for å fullkommengjøre sin forsoning … Han gjorde dette for hver mann og kvinne som Gud har skapt eller kommer til å skape.

(Quentin L. Cook, “Hver dag på jord”, Ensign eller Liahona, nov. 2017, 51)

Hva kan Frelseren ha opplevd på korset?

Eldste James E. Talmage (1862–1933) i De tolv apostlers quorum forklarte:

Bilde
Portrait of James E. Talmage.

Foruten den forferdelige pine som var forbundet med korsfestelsen, synes det som om sjelekampen fra Getsemane var kommet tilbake, intensivert i en grad som intet menneske kunne utholde. I denne, den bitreste time av alle, var den døende Kristus alene, alene i den virkeligste og mest forferdelige forstand. For at Sønnens aller høyeste offer skulle kunne fullbyrdes i hele sin fylde, synes Faderen å ha trukket tilbake den støtte som lå i hans umiddelbare nærhet, og han overlot dermed hele æren ved å ha vunnet en fullstendig seier over syndens og dødens krefter til menneskenes Frelser.

(Jesus Kristus [1976], 484–485)

Eldste Bruce R. McConkie (1915–85) i De tolv apostlers quorum underviste på samme måte:

Bilde
Head and shoulders portrait of Elder Bruce R. McConkie.

Så ble himlene mørke. Mørket dekket landet i tre timer, slik det også gjorde hos nephittene. Det kom et kraftig uvær, som om selve naturens Gud led.

Og det gjorde han, for mens han hang på korset i ytterligere tre timer, fra klokken 12 til 15, vendte all den uendelige og nådeløse lidelsen han gjennomgikk i Getsemane tilbake.

(Bruce R. McConkie, “Getsemanes rensende kraft”, Ensign, mai 1985, 10)

Videre læringsaktiviteter

Stille leksjon

Det kan være nyttig å tilpasse hvordan denne leksjonen presenteres. Ett eksempel kan være å ha en “stille leksjon”, der uttalelser, skriftsteder, videoer og spørsmål vises, og elevene kan skrive svarene, tankene og følelsene sine i studiedagboken i stillhet. Gi elevene tid på slutten av leksjonen til å drøfte hva de har lært og følt.

Jesu død oppfylte profetier

Elevene kan sammenligne hendelsene rundt Frelserens død med profetier gitt av tidligere profeter. Versene omfatter Salmene 22:1, 78, 16, 18 ; Salmene 34:20 ; Salmene 69:21 ; Jesaja 50:6 ; 53:3–7 ; 53:12 ; Sakarja 12:10 ; 13:6 ; 1 Nephi 11:33 ; 19:9–14 og 2 Nephi 6:9 . De kan deretter fortelle hvordan profetiene ble oppfylt. Dette kan styrke elevenes forståelse av Guds ord, så vel som deres tro på at Gud kjenner enden fra begynnelsen.