Seminar
Lukas 23:33–46; Johannes 19:26–30


Lukas 23:33–46; Johannes 19:26–30

Frelserens medlidenhet på korset

Bilde
Women at the foot of the cross, Bible Video stills, From “Jesus is Scourged and Crucified”

Det Jesus sa mens han var på korset, viser hans karakter og guddommelige egenskaper. Mens du studerer, må du prøve å styrke ditt ønske om å bli mer lik Jesus Kristus mens du lærer av hans eksempel da han ble korsfestet.

Etabler en følelse av mål og mening Å ha et felles formål som er klart for både lærere og elever, kan øke troen og gi klasseromsopplevelsen mål og mening.

Elevforberedelse: Be elevene komme forberedt på å fortelle om noen de kjenner som har vist medlidenhet eller barmhjertighet selv om de sto overfor vanskelige utfordringer.

Mulige læringsaktiviteter

Bry deg om andre

Grunn på følgende spørsmål:Viser du ofte medlidenhet med andre? Hvorfor eller hvorfor ikke?

I studiedagboken skriver du ned situasjoner der det kan være vanskelig for deg å bry deg om andres bekymringer og velbefinnende. Forklar hvorfor disse situasjonene gjør det vanskelig for deg å gjøre det.

Istedenfor å skrive disse situasjonene i dagbøkene sine, kan elevene skrive svarene sine på tavlen. Alternativt kan en elev stå ved tavlen som skriver mens klassen har to minutter til å angi så mange svar som de kan, og forklare svarene sine etter at de har skrevet dem opp.

Svar gjerne på følgende spørsmål i studiedagboken din:

  • Hvordan kunne livet ditt bli bedre hvis du viste medlidenhet med andre selv om du selv befant deg i vanskelige omstendigheter?

I denne leksjonen vil du få anledning til å studere Frelserens eksempel på å nå ut til andre selv under hans smertefulle opplevelse på korset. Når du studerer Frelserens eksempel, kan du søke Den hellige ånds veiledning for å hjelpe deg med å ønske å bli mer lik ham.

Erfaringer før og under korsfestelsen

Husk Frelserens erfaringer før og under korsfestelsen:

Vurder å be elevene minnes følgende detaljer istedenfor å fortelle dem det. Det kan være nyttig å vise bilder av noen av eller alle følgende hendelser.

Tenk på hvordan disse hendelsene påvirker hva du føler for Frelseren og hva han utholdt for deg.Les følgende skriftsteder, som inneholder uttalelser Frelseren kom med mens han var på korset. Identifiser sannheter om Jesus Kristus fra hans uttalelser, og noter dem i studiedagboken din.

Vis følgende kontekstuelle hjelp og skriftsteder:

Lukas 23:33–34 . Frelseren uttalte disse ordene om soldatene som korsfestet ham (se Joseph Smiths oversettelse av dette verset i Lukas 23:34 , fotnote c).

Lukas 23:39–43 . Disse versene forteller hva tyvene som ble korsfestet sammen med Frelseren sa, og hvordan Frelseren reagerte. (Legg merke til at profeten Joseph Smith underviste at da Frelseren sa at denne tyven skulle være sammen med ham i paradis, lærte han ham at “jeg vil være med deg i åndenes verden og vil undervise deg eller besvare dine spørsmål” [“Discourse, 11. juni 1843–A, as Reported by Wilford Woodruff,” 44, josephsmithpapers.org]).

Johannes 19:26–27 . Disse versene forteller hva Frelseren sa til sin mor Maria og apostelen Johannes.

Be elevene om å dele hva de skrev ned. Vurder å stille oppfølgingsspørsmål, slik som det nedenfor:

  • Hva av det du lærte om Jesus Kristus betydde mest for deg? Hvorfor?

Mens elevene deler, kan du skrive svarene deres på tavlen. Elevene vil kanskje nevne prinsipper som følgende:

Vi kan følge Jesu Kristi eksempel ved å velge å tilgi dem som behandler oss dårlig. Vi kan følge Jesu Kristi eksempel ved å velge å hjelpe andre, selv om vi er i nød.

  • På hvilke måter ønsker du å være som Frelseren? Hvorfor?

Frelseren tenkte ikke bare på de romerske soldatene, tyvene og sin mor mens han hang på korset. President Russell M. Nelson underviste om ytterligere en måte Frelseren fokuserte på andre på mens han led.

Bilde
Official portrait of President Russell M. Nelson taken January 2018

Som i alle ting, er Jesus Kristus vårt største forbilde, som ‘for å oppnå den glede som ventet ham, led … tålmodig på korset’ [ Hebreerne 12:22 ]. Tenk på det! For at han skulle tåle den mest uutholdelige opplevelsen som noensinne er utholdt på jorden, fokuserte vår Frelser på glede!

Og hvilken glede var det som ventet ham? Den innbefattet ganske sikkert gleden ved å rense, helbrede og styrke oss, gleden ved å betale for alle deres synder som ville omvende seg, gleden ved å gjøre det mulig for dere og meg å vende hjem – rene og verdige – for å bo sammen med våre himmelske foreldre og vår familie.

(Russell M. Nelson, “Glede og åndelig overlevelse”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 82–83).

  • Hva fokuserte Frelseren på mens han led for oss?

  • Hva lærte president Nelson deg om Frelserens ønsker for deg?

Tenk et øyeblikk over sannheten at mens Frelseren var på korset, fokuserte han på deg og gleden ved å hjelpe deg med å vende tilbake til vår himmelske Fader.

  • Hvilken forskjell kan det å forstå denne sannheten utgjøre i ditt liv? Hvorfor vil denne kunnskapen utgjøre en slik forskjell for deg?

Be elevene huske hva de tenkte og følte mens de forberedte seg til klassen.

  • Når har du hjulpet noen mens du sto overfor en utfordring, eller når har noen gjort dette for deg?

Hvis det ville hjelpe å se et eksempel, kan du se “Elsk hverandre, slik han har elsket oss”, som finnes på ChurchofJesusChrist.org, fra tidskode 3:22 til 7:54.Elsk hverandre, slik han har elsket oss

Søk Den hellige ånds inspirasjon ved å grunne på Frelserens eksempel og hva du har følt i dag. Finn ut hvordan du kan bli mer lik Jesus Kristus når du viser kjærlighet til og medlidenhet med andre selv når du står overfor egne utfordringer. Skriv deretter ned disse punktene i studiedagboken. Gjennomgå listen du laget, og velg med bønnens hjelp en av måtene du kan bli mer lik Jesus Kristus på. Identifiser den i dagbokoppføringen din. Be og se etter anledninger til å gjennomføre denne handlingen.

Oppfordre villige elever til å fortelle hva de planlegger å gjøre for å følge Frelserens eksempel. Vurder å fortelle en relevant personlig historie eller bære vitnesbyrd for å avslutte leksjonen.

“Det er fullbrakt”

Etter å ha lidd flere timer på korset, uttalte Frelseren sine siste ord.

Les Johannes 19:28–30 og Lukas 23:46 . Merk av Frelserens siste uttalelser i jordelivet.

  • Hva kan disse utsagnene hjelpe oss med å forstå om Frelseren og hans misjon?

I likhet med Frelseren kan vi utføre det Faderen ønsker at vi skal gjøre i vårt liv. Husk dette når du prøver å gjennomføre det du bestemte deg for å anvende i dag.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Johannes 19:27 . Hva kan vi lære av Frelserens uttalelse “Se, det er din mor!”?

Vi kan følge Jesu Kristi eksempel når vi streber etter å gjenkjenne, vise kjærlighet og ha omsorg for våre mødre. Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum hyllet rettferdige mødre og sammenlignet deres kjærlighet med Frelserens kjærlighet.

Se videoen “Se, det er din mor!”, tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org, fra tidskode 00:20 til 02:53.

Hvordan kan det å hjelpe andre når vi strever forme personen vi er i ferd med å bli?

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Elder David A. Bednar, Quorum of the Twelve Apostles official portrait. 2020.

Karakter kommer til uttrykk… i evnen til å se andre menneskers lidelse når vi selv lider, i evnen til å se andres hunger når vi er sultne, og i evnen til å strekke oss ut og vise medfølelse med andres åndelige kvaler når vi er midt i vår egen åndelige nød. Med andre ord vises karakter ved å se og strekke seg utover når den naturlige og instinktive reaksjonen er å være selvopptatt og vende seg innover. Dersom en slik evne faktisk er det viktigste kjennetegnet på moralsk karakter, da er verdens Frelser det fullkomne eksempel på den slags konsekvent og nestekjærlig karakter.

(David A. Bednar, “The Character of Christ” [andakt ved Brigham Young University–Idaho, jan. 25, 2003], byui.edu)

Hvilke velsignelser kan komme når vi tjener andre mens ting er vanskelige for oss?

President Henry B. Eyring i Det første presidentskap underviste:

Bilde
Official Portrait of President Henry B. Eyring taken March 2018.

[Vi må] legge merke til andres trengsler og prøve å hjelpe. Det vil være ekstra vanskelig når vi blir hardt prøvet selv. Men vi vil oppdage at når vi løfter en annens byrde, om så bare litt, at vår rygg blir styrket og vi føler et lys i mørket.

(Henry B. Eyring, “Prøvet, vist seg verdig og polert”, Ensign eller Liahona, nov. 2020, 98)

Videre læringsaktivitet

Johannes 19:30 . “Det er fullbrakt”

For å hjelpe elevene med å tenke gjennom hva de har lært om hva Frelseren gjorde for dem i Getsemane og på korset, kan du be dem gjennomgå Frelserens uttalelse “Det er fullbrakt” ( Johannes 19:30). Denne uttalelsen kan skrives på tavlen, og elevene kan skrive den i studiedagbøkene sine. Rundt denne setningen kan de så skrive alt det Frelseren “fullbrakte” for dem. De kan deretter bli bedt om å tenke på hva de vil gjøre på grunn av hva han har gjort for dem.