Seminar
Johannes 6:22–58


Johannes 6:22–58

“Jeg er livets brød”

Bilde
Jesus Christ seated at a table. In one hand He is holding a piece of bread. With the other He is gesturing towards Himself. There is a plate of bread on the table in front of Him and a goblet.

Dagen etter mirakelet hvor han mettet fem tusen, var det mange som oppsøkte Jesus, “ikke fordi [de] så tegn, men fordi [de] spiste av brødene”, og sulten vendte tilbake (Johannes 6:26). Jesus sa til dem: “Jeg er livets brød. Den som kommer til meg, skal ikke hungre” (Johannes 6:35). Denne leksjonen kan hjelpe deg å identifisere måter du kan komme til Frelseren på slik at han kan oppfylle dine åndelige behov.

Skriftlige oppgaver. Å be elevene svare skriftlig på tankevekkende spørsmål kan hjelpe dem å utdype og tydeliggjøre sine tanker. Når elevene svarer på spørsmål skriftlig før de deler tankene sine med klassen, får de tid til å formulere tankene sine og motta tilskyndelser fra Den hellige ånd.

Elevforberedelse: Be elevene om å tenke på hvordan Jesus Kristus symbolsk er som brød, og å komme forberedt på å dele sin innsikt.

Mulige læringsaktiviteter

“Jeg er livets brød”

Vurder å ta med deg brød (og et alternativ om nødvendig for elever som ikke kan innta gluten) som elevene kan spise. Vis følgende spørsmål til elevene i det de kommer inn. Oppmuntre dem til å bruke sine tanker fra elevforberedelsen som en hjelp gjennom leksjonen.

Bilde
Bread
  • Hvor mye brød tror du at du kunne spise?

  • Uavhengig av hvor mye brød du spiser akkurat nå, hva vil skje til slutt?

Da Frelseren mettet over fem tusen med bare fem brød og to fisker, reagerte enkelte på dette mirakelet ved å oppsøke ham for å få et nytt måltid heller enn av åndelige årsaker (se Johannes 6:5–14). Jesus irettesatte dem som oppsøkte ham for å få mer brød i stedet for å oppsøke ham for å få evig liv. De tvilte på hans identitet og evne til å gi dem evig liv (se Johannes 6:30, 41–42).

Les Johannes 6:32, 35 for å se hvordan Frelseren irettesatte folket. Vurder å merke av i Skriftene dine Frelserens titler “det levende brød fra himmelen” og “livets brød”. Du kan også legge til disse titlene til dagbokoppføringen som heter “Jesu Kristi titler og roller”. (Du startet kanskje denne dagbokoppføringen i leksjonen om Johannes 1:1–51.)

  • Hvorfor tror du Frelseren refererte til seg selv som “det levende brød fra himmelen” eller “livets brød”?

  • Hva lærer du av Jesus Kristus i vers 35 ?

Johannes 6:35 underviser at hvis vi kan komme til Jesus Kristus og tro på ham, kan han tilfredsstille vår åndelige hunger og tørst.

Vis eller skriv følgende spørsmål på tavlen.

Svar på følgende spørsmål i studiedagboken din:

  • Hva er noen av årsakene til at du trenger Jesus Kristus daglig? På hvilke måter har du for øyeblikket åndelig “hunger”?

  • Hva gjør du på det nåværende tidspunkt for å søke Frelserens hjelp til å stille denne hungeren? Hva fungerer bra? Hva fungerer ikke?

Mens du fortsetter studiene, kan du søke Den hellige ånds innflytelse for å hjelpe deg med å finne måter du kan komme til Frelseren på slik at han kan stille din åndelige hunger.Les Johannes 6:47–58 , og se etter hva Frelseren oppfordrer oss til å gjøre og hva han lover til gjengjeld. Vurder hvordan disse oppfordringene og løftene hjelper deg til bedre å forstå hvordan du kan motta Frelserens gave som tilfredsstiller din åndelige hunger og tørst. Du kan også se på “Jeg er livets brød”, tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org, fra tidskode 3:20 til 5:08 og følg med i Skriftene dine. Opprett gjerne et diagram som det følgende for å hjelpe deg.

Bilde
Bread

Vis gjerne dette diagrammet på tavlen og fyll det ut sammen som klasse. Noen av Frelserens oppfordringer er å tro på ham, ( Johannes 6:47) og å ete livets brød ( vers 51). Noen løfter inkluderer å leve i evighet ( vers 50) og at han vil dvele i oss ( vers 56).

Frelserens innbydelser

Frelserens løfter

  • Hva lærer hans oppfordringer og løfter deg om ham?

Beretningen om Enos i Mormons bok illustrerer hvordan Frelseren kan stille vår åndelige hunger. Vurder å be elevene om å lese Enos 1:1–8 og fortelle om hva de oppdager. Elevene kan drøfte hva Enos gjorde for å få stilt sin hunger og hvordan Herren velsignet Enos. Elevene kan også grunne på hvordan eksempelet om Enos kan hjelpe dem med å motta åndelig næring fra Livets brød.

Ta del i Frelserens kjød og blod

Mange folk som hørte Frelserens tale, hadde spørsmål om hva det betyr å ete Frelserens kjød og drikke hans blod (se Johannes 6:52, 60).

Les følgende uttalelse av eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum for å få en bedre forståelse av hva Frelserens ord betyr og hvordan vi kan ta imot hans innbydelse.

Bilde
Portrait of Elder D. Todd Christofferson. Photographed in March 2020.

Å spise hans kjød og drikke hans blod er en slående måte å gi uttrykk for hvor fullstendig vi må bringe Frelseren inn i vårt liv – inn i vårt innerste vesen – så vi kan være ett…

Dermed er det klart at vi tar del i hans kjød og drikker hans blod når vi mottar fra ham kraften og velsignelsene ved hans forsoning.

Kristi lære forteller oss hva vi må gjøre for å motta forsonende nåde. Det er å tro og ha tro på Kristus, omvende oss og bli døpt og motta Den hellige ånd, “og så kommer en forlatelse for deres synder ved ild og ved Den hellige ånd” [ 2 Nephi 31:17 ]…

Jeg har talt om å motta Frelserens nåde for å fjerne våre synder og flekken av disse syndene i oss. Men i overført betydning har det å spise hans kjød og drikke hans blod en videre betydning, og det er å tilegne seg Kristi egenskaper og karakter, legge av seg det naturlige menneske og bli hellige “gjennom den Herre Kristi forsoning” [ Mosiah 3:19 ]…

Å ete Kristi kjød og drikke hans blod vil si å søke hellighet.

(D. Todd Christofferson, “Det levende brød som er kommet ned fra himmelen”, Ensign eller Liahona, nov. 2017, 36–38)

  • Hvordan ville du forklare hva det betyr å ete Guds Sønns kjød og drikke hans blod?

  • Når har du eller andre fulgt eldste Christoffersons råd og følt at Frelseren stiller åndelig hunger? Hva gjorde du i disse opplevelsene som du føler inviterte Frelseren til å stille denne hungeren?

Forestill deg at du var til stede ved Frelserens preken i Johannes 6:22–58 . Skriv en dagbokoppføring som om du hadde vært der. Ta med følgende i oppføringen din:

  1. Hva du lærte om Frelseren og hva du lærte fra ham

  2. Eventuelle opplevelser du har hatt når Jesus Kristus har dekket dine åndelige behov (eller opplevelser som andre har hatt)

  3. Handlinger som Den hellige ånd tilskyndet deg til å utføre og hvorfor

Hvis det er tid, kan du oppmuntre elevene til å dele oppføringene sine med klassen, to og to eller i små grupper. Avslutt gjerne med et vitnesbyrd om Frelseren som Livets brød, og oppmuntre elevene til også å bære vitnesbyrd.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Hvorfor kan Jesus ha fokusert folket på deres åndelige behov heller enn de fysiske?

Da eldste Carlos H. Amado var medlem av De sytti, underviste han:

Bilde
Former official portrait of Elder Carlos H. Amado of the First Quorum of the Seventy, 2008. Retouched version done in March 2009.

Som kirke skulle vi gi mat til dem som sulter, hjelpe de syke, kle de nakne og gi husly til de nødlidende. Med våre fasteoffermidler dekker vi medlemmenes grunnleggende og umiddelbare behov, og med velferdsplanen bidrar vi til deres langsiktige behov. Ved naturkatastrofer kan vi gjennom Kirkens humanitærtjeneste hjelpe våre brødre og søstre som ikke er medlem av Kirken.

Uten å forsømme disse timelige behovene, utfører Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, etter befaling fra Herren, den mest storslagne og opphøyde tjeneste, nemlig å velsigne alle mennesker ved å undervise dem i Kristi lære og innby dem til å motta de frelsende ordinanser, slik at de kan få “udødelighet og evig liv” ( Moses 1:39).

(Carlos H. Amado, “Tjeneste, en guddommelig egenskap”, Ensign eller Liahona, mai 2008, 35–36)

Johannes 6:56 . Hva mente Frelseren da han underviste at han ville bo i oss?

Eldste David A. Bednar De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Former official portrait of Elder Carlos H. Amado of the First Quorum of the Seventy, 2008. Retouched version done in March 2009.

Det er én ting å vite at Jesus Kristus kom til jorden for å for oss – dette er fundamentalt og grunnleggende for Kristi lære. Men vi må også forstå at Herren ønsker, gjennom sin forsoning og ved Den hellige ånds kraft, å bo i oss – ikke bare for å rettlede oss, men også for å gi oss kraft.

(David A. Bednar, “Forsoningen og reisen gjennom jordelivet”, Liahona, april 2012, 42)

Videre læringsaktiviteter

Faderen ønsker at alle skal komme til hans Sønn for å bli frelst

Du kan be elevene om å studere Johannes 6:39–40 og å opprette kryssreferanser mellom disse versene og Moses 1:39 og Johannes 3:16–17 . Oppmuntre dem til å grunne på hvordan disse versene hjelper dem til å få en bedre forståelse av vår himmelske Faders ønske om å frelse alle sine barn. De kan fokusere på hva disse versene og løftene i dem underviser om vår himmelske Fader og Jesu Kristi misjon som Livets brød.

Johannes 6:24–27, 48–50 . Velg det åndelige eller det evige fremfor det verdslige eller midlertidige

Be elevene om å søke disse versene og å vurdere årsaker til hvorfor vi velger verdslige eller midlertidige ting fremfor åndelige ting. De kan opprette kryssreferanser for disse versene med Skrifter slik som 2 Korinterbrev 4:18 , Mosiah 2:41 , Lære og pakter 25:10 , og andre. Be dem om å analysere sine egne daglige avgjørelser. Oppmuntre dem til å grunne på hva de vet om Frelseren og frelsesplanen som kunne hjelpe dem til å fokusere mer på åndelige ting. De kan identifisere hvordan de kan gi åndelige ting høyere prioritet enn de gjør for øyeblikket.

Johannes 5:1–16 . “Vil du bli frisk?”

Hvis elevene kan ha nytte av å studere Jesus Kristus som helbreder en mann i dammen i Betesda, kan du bruke denne læringsopplevelsen i stedet for en av de andre leksjonene.

Oppmuntre elevene til å lese Johannes 5:2–9 , og se etter all bruk av uttrykket “bli frisk”. Spør hva de tror dette uttrykket betyr. Du kan også se på videoen “Jesus helbreder en lam mann på Sabbaten” (2:23), tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org. Drøft med elevene hva de kan lære om og fra Frelseren ved hvordan han interagerer med denne mannen.

Les vers 14 og spør hva det legger til deres forståelse av å “bli frisk”. På hvilke måter er virkningen av ikke omvendt synd “verre” enn mannens lammende tilstand i 38 år? Hjelp elevene til å forstå at Jesus Kristus i sin visdom ikke alltid helbreder alle fysiske lidelser øyeblikkelig, akkurat som han ikke helbredet alle den dagen (se vers 3). Likevel kan og vil vår kjærlige Frelser gjøre alle friske fra syndens virkning hvis de vender om og utøver tro på ham.