Seminar
Johannes 1:35-51


Johannes 1:35-51

“Kom og se”

Bilde
Christ walking on seashore beckoning to Peter and Andrew to become his apostles--fishers of men. Figures are crude; nice glow about Christ.

Jesus innbød sine tidlige disipler til å se selv hvem han er og å følge ham. Ved å studere disse beretningene i Johannes vil du få en bedre forståelse av hvordan du kan respondere på Frelserens innbydelse om å “komme og se” selv.

Elevforberedelse: Oppmuntre elevene til å tenke på en opplevelse som hjalp dem med å få en bedre forståelse av hvem Jesus Kristus er. Hvordan skjedde det?

Mulige læringsaktiviteter

“Kom og se”

Vis om mulig et bilde av De tolv apostlers quorum.

Se for deg at du og en venn går hjem fra skolen og du nevner at du har hørt at en apostel snart kommer for å tale på et møte i området der du bor.

  • Hvorfor kan du be vennen din om å bli med deg og familien din for å se og høre denne apostelen, i stedet for å bare beskrive møtet etter at det er over?

Apostelen Johannes skrev om hvordan døperen Johannes presenterte noen av sine etterfølgere for Jesus Kristus. Studer Johannes 1:35–51 , og se etter hva som kan skje mens vi forsøker å lære av og følge Jesus Kristus (se også Joseph Smiths oversettelse, Johannes 1:42 [i Joseph Smiths oversettelse av Bibelen).

  • Hvilke innbydelser i disse versene godtok Frelserens disipler for å hjelpe dem med å følge ham?

  • Hva lærte du av Andreas’ og Filips opplevelser og handlinger i disse versene?

Hjelp elevene med å dele prinsipper de lærte fra denne beretningen. Det kan være fordelaktig at elevene deler hva de fant med en klassekamerat, eller noen få elever kan oppmuntres til å dele med klassen. Noen eksempler på prinsipper de kan identifisere omfatter:

Når vi tar imot innbydelsen til å lære av og følge Jesus Kristus, vil vi motta vårt eget vitne om ham.

Når vi mottar et vitne om Jesus Kristus, vil vi hjelpe andre med å motta sitt eget vitne.

Still oppfølgingsspørsmål for å hjelpe elevene med å utdype forståelsen av hva de finner. De gjenværende forslagene i denne leksjonen er ment å hjelpe elever til å anvende Herrens innbydelse til å ‘komme og se’ på seg selv, ta imot den, og tenke på hvordan de kan bruke den til å styrke sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus.

  • Hva lærer denne beretningen deg om Frelseren?

Hva kan du gjøre for å svare på Frelserens innbydelse til å “komme og se”?

Bruk 30 sekunder på å skrive ned de første tankene som dukker opp om hvordan en person i dag kan svare på Jesu Kristi innbydelse “kom og se”.

Vurder å be elevene om å gjøre en aktivitet for å utforske ulike måter de kan ta imot Frelserens innbydelse “kom og se” på. Du kan for eksempel dele ut tavletusjer eller kritt til noen få elever, og be dem om å skrive én måte vi kan svare på Frelserens innbydelse “kom og se” på, på tavlen. Be deretter elevene om å gi krittet eller tusjen sin til en annen elev som ikke har skrevet på tavlen, slik at han eller hun kan skrive et svar. Du kan gjenta dette etter ønske.

Eldste Ulisses Soares i De tolv apostlers quorum fremsatte følgende forslag om hvordan vi kan svare på Frelserens innbydelse “kom og se”. Se på videoen “Hvordan kan jeg forstå?” fra tidskode 6:24 til 7:04, eller les uttalelsen nedenfor. Videoen er tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
Elder Ulisses Soares, Quorum of the Twelve Apostles official portrait.

Når vi tar imot Frelserens innbydelse “kom og se”, må vi være hos ham, fordype oss i Skriftene, glede oss over dem, lære hans lære og strebe etter å leve slik han levde. Bare da vil vi lære ham, Jesus Kristus, å kjenne, og gjenkjenne hans røst, og vite at når vi kommer til ham og tror på ham, skal vi aldri hungre eller tørste. Vi vil kunne skjelne sannheten til enhver tid, slik det skjedde med de to disiplene som oppholdt seg sammen med Jesus den dagen.

(Ulisses Soares, “Hvordan kan jeg forstå?”, Ensign eller Liahona, mai 2019, 7)

  • Hva lærte du fra denne uttalelsen om hvordan vi kan ta imot Frelserens innbydelse “kom og se”?

Du kan be et par frivillige om å dele hva som har hjulpet dem til å få større kunnskap om hvem Frelseren er og hvordan han er.

Gi elevene tid til å velge én av følgende aktiviteter og begynne å arbeide på planen sin. Vis alternativene til elevene, og gjør materiell tilgjengelig som elevene kan trenge å ta med hjem, slik at de kan arbeide på planen sin.

Velg ett av følgende forslag fra eldste Soares’ uttalelse som vil hjelpe deg med å følge Frelserens innbydelse “kom og se”. Hvis du allerede har gjort én av disse aktivitetene nylig, kan du velge en som er ny for deg.

  • Fordyp deg i Skriftene. Lag en ny eller forbedret skriftstudieplan. Planen din kan omfatte ting som å fastsette et tidspunkt for å studere og hvor lenge du skal studere, innlede studiet med en bønn, sette av tid til å grunne og bruke krysshenvisninger, og så videre. Hva lærte du om Jesus Kristus fra ditt regelmessige studium?

  • Gled deg over Skriftene. Gled deg over Skriftene ved å dele det du lærer med andre. Avgjør hvordan du kan dele, hvor ofte, og med hvem. Vær spesielt oppmerksom på hva du føler mens du deler. Hva legger du merke til?

  • Tilegn deg hans lære. Utdyp din forståelse av Herrens lære ved å velge et doktrinært emne du gjerne vil vite mer om. Skriv det doktrinære emnet øverst på et blankt papirark, eller start en ny “Notatbok”-del i Evangeliebibliotek. Begynn deretter å studere ved å bruke ressurser som Veiledning til Skriftene . Legg merke til hvordan dette studiet virker inn på ditt vitnesbyrd om Jesus Kristus.

  • Streb etter å leve slik Jesus levde. Spor fremgangen ved hjelp av Personlig utvikling – veiledningsbok for ungdom. Ved å fokusere på de fire områdene (åndelig, sosialt, fysisk og intellektuelt) vil du oppnå et mer balansert liv og komme nærmere Kristus. Hvis du ikke har satt deg disse målene enda, kan du vurdere å gjøre det nå.

  • Skap din egen. Har du andre inntrykk av hvordan du vil svare på Frelserens innbydelse “kom og se”? Du kan be en stille bønn om rettledning fra vår Himmelske Fader. Skriv deretter ned dine tanker om hvordan du kan følge disse inntrykkene.

  • Hvordan vil du ta imot Frelserens innbydelse “kom og se”?

  • Hva er din plan for å implementere dette i ditt liv?

Vurder å bære vitnesbyrd om at vår Himmelske Fader og Jesus Kristus vil hjelpe elevene med å kjenne og stole på Frelseren når de tar imot hans innbydelse “kom og se”.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Johannes 1:38

Hvordan gjelder Frelserens spørsmål “Hva søker dere?” for deg?

Før Jesus inviterte de to disiplene til å “[komme] og se,” stilte han dem spørsmålet “Hva søker dere?” ( Johannes 1:38).Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum underviste om verdien av å grunne på hva vi virkelig ønsker i livet når vi overveier Frelserens innbydelse til å følge ham.

He Hath Filled the Hungry with Good Things

Bilde
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Dere husker sikkert at da Andreas og en annen disippel, trolig Johannes, første gang hørte Kristus tale, ble de så rørt og tiltrukket av Jesus at de fulgte etter ham da han forlot menneskemengden. Da han merket at de fulgte etter ham, snudde Kristus seg og spurte de to mennene: “Hva søker dere?” [ Johannes 1:38 ]. Andre oversettelser gjengir dette ganske enkelt slik: “Hva er det dere vil?” De svarte: “Hvor er ditt herberge?” eller “Hvor bor du?” Kristus sa bare: “Kom og se!” [ Johannes 1:39 ]. Ikke lenge etter kalte han formelt Peter og andre nye apostler i den samme innbydende ånd. Til dem sa han: “Følg meg” [ Matteus 4:19 ].

Det virker som om det essensielle ved vår jordiske reise og svarene på livets viktigste spørsmål er sammenfattet i disse to meget korte elementene i åpningsscenene til Frelserens jordiske virksomhet. Ett element er spørsmålet til oss alle på denne jorden: “Hva søker dere? Hva er det dere vil?” Det andre er Hans reaksjon på vårt svar uansett hva det svaret er. Uansett hvem vi er og hva vi svarer, er hans respons alltid lik. “Kom”, sier han kjærlig. “Kom så og følg meg.”

(Jeffrey R. Holland, “Hungrende mettet han med gode gaver,” Lys over Norge, jan. 1998, 67)

Johannes 1:43–46

Hvordan kan jeg innby andre til å “komme og se” på en naturlig måte?

Å innby andre til å delta på evangelierelaterte aktiviteter kan være vanskelig og gjøre en litt utilpass. Videoen “Inviting Others to ‘Come and See’” [Innby andre til å komme og se] (1:17), som finnes på ChurchofJesusChrist.org, viser eksempler på hvordan du på en imøtekommende og naturlig måte kan gi slike innbydelser.

Hva om de jeg innbyr til å “[komme] og se” avslår innbydelsen min?

Noen ganger bekymrer vi oss for at enkelte ikke tar imot vår innbydelse til å lære mer om evangeliet eller Kirken. Eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum delte følgende innsikt:

Bilde
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Noen som kommer for å se vil kanskje aldri bli medlem av Kirken, noen vil bli det senere. Det er deres valg. Men det forandrer ikke vår kjærlighet til dem. Og det forandrer ikke vår entusiastiske innsats med å fortsette å innby enkeltpersoner og familier til å komme og se, komme og bidra og komme og bli værende.

… Forstå at det ikke er din jobb å omvende folk. Det er Den hellige ånds rolle. Din rolle er å dele det som er i ditt hjerte og leve i samsvar med din tro.

Så ikke bli motløs hvis noen ikke umiddelbart tar imot evangeliets budskap. Det er ikke et personlig nederlag.

Det er mellom den enkelte og vår himmelske Fader.

Din rolle er å elske Gud og å elske din neste, hans barn.

(Dieter F. Uchtdorf, “Misjonærarbeid: Del det du har i ditt hjerte”, Ensign eller Liahona, mai 2019, 17)

Videre læringsaktivitet

Innby andre til å “[komme] og se”

Vårt vitnesbyrd om Jesus Kristus kan motivere oss til å hjelpe andre å følge Frelserens innbydelse “kom og se”.Vurder å oppmuntre elevene til å tenke gjennom eksemplene med Andreas og Filip i Johannes 1:41, 43–46 etter bekreftelser på denne sannheten.Det kan være nyttig å vise følgende video av eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum, der han deler en beretning om hvordan hans eldste sønn hjalp hans yngste sønn da han skadet seg. Hvordan kan vi sammenligne dette eksempelet med å dele evangeliet med andre?