Seminar
Tilegne seg åndelig kunnskap, del 2


Tilegne seg åndelig kunnskap, del 2

Granske begreper og spørsmål med et evig perspektiv

Bilde
Looking through gospel glasses. The focus is on the Temple and family.

Ett av formålene med Kjenn læren er å hjelpe deg å lære og bruke prinsipper for å tilegne deg åndelig kunnskap for å bli mer lik Jesus Kristus. Denne leksjonen kan hjelpe deg med å lære å undersøke problemstillinger med et evig perspektiv for å få et klarere syn på dem.

Merk: Det kan være best å undervise denne leksjonen i begynnelsen av skoleåret. Hvis denne leksjonen må flyttes fra denne uken til en tidligere eller senere uke, kan du vurdere å undervise en leksjon fra Kjenn læren i stedet som elevene kan ha gått glipp av da de ikke var på skolen.

Elevforberedelse: Oppmuntre elevene til å tenke på en utfordring eller et spørsmål de har, eller å tenke på spørsmålet de valgte for å handle i tro i leksjonen “Tilegne seg åndelig kunnskap, del 1.” Oppmuntre dem til å grunne på hva de neste stegene kan være for å finne ytterligere hjelp med denne utfordringen eller dette spørsmålet.

Mulige læringsaktiviteter

Spørsmål og utfordringer

Noen ganger opplever vi utfordringer eller prøvelser som kan sette vår tro på prøve. President Russell M. Nelson fortalte om en slik prøvelse som hustruen til et av hans barnebarn opplevde.

Se på “La Gud råde” fra tidskode 5:50 til 6:39, eller les følgende tekst:

Bilde
Official portrait of President Russell M. Nelson taken January 2018

For ikke lenge siden strevde hustruen til et av våre barnebarn åndelig. Jeg skal kalle henne “Jill”. Til tross for faste, bønn og prestedømsvelsignelser var Jills far døende. Hun var grepet av frykt for å miste både faren sin og vitnesbyrdet sitt.

Sent en kveld fortalte min hustru, søster Wendy Nelson, meg om Jills situasjon. Neste morgen følte Wendy seg tilskyndet til å fortelle Jill at mitt svar på hennes åndelige kamp var ett ord! Ordet var myopisk.

(Russell M. Nelson, “La Gud råde”, Ensign eller Liahona, nov. 2020, 93)

Ordet myopisk betyr nærsynt eller kortsynt.

  • Kan du nevne noen sannheter om Gud og hans plan som kunne ha hjulpet Jill til ikke å engste seg så sterkt for hva som kan skje i fremtiden?

Tenk på en utfordring eller et spørsmål som du står overfor for øyeblikket. Dette kan være det samme som du identifiserte i leksjonen “Tilegne seg åndelig kunnskap, del 1”.

  • Hvorfor ønsker eller trenger du hjelp med dette spørsmålet eller denne utfordringen?

Husk at det er greit å oppleve sorg eller smerte. Til og med Jesus sørget over de han var glad i (se Johannes 11:32–36). Når vi ser våre omstendigheter i et evig perspektiv, kan Herren hjelpe oss med å takle disse følelsene. Se etter sannheter i denne leksjonen som kan hjelpe deg med å gjøre dette med dine egne spørsmål og utfordringer.

Prinsipper for å tilegne seg åndelig kunnskap

Når vi opplever utfordringer i livet eller står overfor ubesvarte spørsmål, kan følgende prinsipper for å tilegne seg åndelig kunnskap hjelpe oss:

1. Handle i tro2. Gransk begreper og spørsmål med et evig perspektiv3. Søk ytterligere forståelse gjennom guddommelig utpekte kilder

I denne leksjonen fokuserer vi på sannheten om at når vi undersøker problemstillinger med et evig perspektiv, kan Den hellige ånd hjelpe oss med å få et klarere syn på dem.

Studer avsnitt 8 i delen “Tilegne seg åndelig kunnskap” i Kjernedokument for Kjenn læren og minst ett av følgende skriftsteder. Merk ord eller setninger som kunne hjelpe Jill med å se sine prøvelser i et evig perspektiv.

2 Korinterbrev 4:17–18

Mosiah 4:9

Lære og pakter 58:2–4

  • Basert på det du leser, hva skulle du ønske at Jill visste om å ha et evig perspektiv?

  • Hvilke opplevelser med å ha et evig perspektiv har du (eller andre) hatt som du kan dele med Jill?

Slik undersøker man spørsmål eller bekymringer med et evig perspektiv

Når vi har spørsmål eller bekymringer er én prosess vi kan følge for å hjelpe oss med å se ting i et evig perspektiv å:

Vis følgende tre trinn til elevene gjennom resten av leksjonen.

1. Identifiser eventuelle antagelser vi gjør som kan føre til misforståelser om vår himmelske Fader eller hans plan.2. Identifiser sannheter om vår Himmelske Fader eller hans plan som retter opp disse antagelsene.3. Omformuler spørsmålet ved å se det med et evig perspektiv, eller ved å revidere spørsmålet slik at det gjenspeiler evangeliets sannheter.

Se “Examining Questions with an Eternal Perspective” [Undersøk spørsmål med et evig perspektiv] (2:56), på ChurchofJesusChrist.org, for å se hvordan en ung kvinne som heter Lauren brukte denne prosessen til å hjelpe sin venn.

  • Hva lærte du av videoen om hvordan vi kan granske begreper og spørsmål med et evig perspektiv?

  • Hvordan brukte Lauren de tre trinnene vi nettopp fant?

Tenk på hvordan denne samme prosessen kan hjelpe Jill, barnebarnet fra historien president Nelson fortalte.

  • Hvilke antagelser kan Jill ha som kan føre til tvil eller frykt?

Noen kortsiktige antagelser en person i Jills situasjon kan gjøre, kan omfatte: en kjær persons bortgang inntrådte for tidlig, de vil kanskje aldri se den avdøde igjen eller vitnesbyrdet deres er avhengig av at et mirakel redder personen de er glad i fra døden. Disse antagelsene kan føre til at folk som strever med sorg stiller seg spørsmål som “Hvis Gud elsker meg, hvorfor ville han ta fra meg den jeg er glad i?”

Ofte kan det å gjøre lignende antagelser øke vår sorg eller smerte ytterligere. Det kan hjelpe å identifisere sannheter om vår himmelske Fader og hans plan.

  • Hvilke sannheter om vår himmelske Fader og hans plan kjenner du til som kan hjelpe?

Mulige svar kan omfatte:

  • Kan du nevne noen måter du kan omformulere de mulige bekymringene for en person i Jills situasjon sett fra et evig perspektiv? (Du kan for eksempel stille spørsmål som gjenspeiler et evig perspektiv, slik som “Hvordan kan jeg føle Guds kjærlighet mens jeg opplever dette smertefulle tapet, selv om jeg vet at det bare er midlertidig sett i et evig perspektiv?” eller “Hvordan kan jeg stole på min tro på Frelseren slik at jeg er sikker på at jeg vil se den jeg er glad i igjen?”)

President Nelson delte hvordan Jill ble velsignet ved å utvikle et evig perspektiv gjennom prøvelsen hun gjennomgikk.Se på “La Gud råde”, tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org, fra tidskode 6:58 til 8:24, eller les uttalelsen nedenfor:

Bilde
Official portrait of President Russell M. Nelson taken January 2018

Etter at Jills far gikk bort, dukket ordet myopisk stadig opp i tankene hennes. Hun åpnet hjertet for å forstå enda dypere at myopisk betydde “nærsynt”. Og hun begynte å endre tankegang. Jill sa så: “Myopisk fikk meg til å stoppe opp, tenke og komme meg. Dette ordet gir meg nå fred. Det minner meg på å utvide mitt perspektiv og søke det evige. Det minner meg på at det finnes en guddommelig plan, og at far fremdeles lever og elsker og passer på meg. Myopisk har ført meg til Gud.”

Jeg er veldig stolt av vårt dyrebare barnebarn. I denne hjerteskjærende tiden i livet lærer kjære Jill å godta Guds vilje for sin far, med et evig perspektiv for sitt eget liv. Ved å velge å la Gud råde, finner hun fred.

(Russell M. Nelson, “La Gud råde”, 93)

  • Hvordan ble Jill velsignet da hun hadde et evig perspektiv?

Tenk gjennom utfordringen eller spørsmålet du fant tidligere i denne leksjonen. Jobb deg gjennom spørsmålet eller utfordringen du har i studiedagboken ved hjelp av de tre trinnene du nettopp lærte.

Etter tilstrekkelig tid ber du elevene om å dele det de lærte av denne aktiviteten, og stille eventuelle spørsmål de fremdeles har. Vitne om sannhetene som ble drøftet i denne leksjonen, og be også elevene om å bære sitt vitnesbyrd.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Hvordan kan det å ha et evig perspektiv hjelpe meg når jeg opplever sorg eller tap?

President Russell M. Nelson forklarte hvordan det å ha et evig perspektiv hjalp ham da hans hustru Dantzel plutselig gikk bort og da datteren Wendy også gikk bort etter en lang kamp mot kreft:

Bilde
Official portrait of President Russell M. Nelson taken January 2018

I 2005, etter nesten 60 års ekteskap, ble min kjære Dantzel uventet kalt hjem. En stund var min sorg nesten lammende. Men påskens budskap og løftet om oppstandelse holdt meg gående.

(Russell M. Nelson, “Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv”, Ensign eller Liahona, mai 2018, 94)

Bilde
Official portrait of President Russell M. Nelson taken January 2018

Vi savner vår datter sterkt. Men på grunn av Jesu Kristi gjengitte evangelium bekymrer vi oss ikke for henne. Når vi fortsetter å ære våre pakter med Gud, lever vi med den forventning at vi skal være sammen med henne igjen. I mellomtiden tjener vi Herren her og hun tjener ham der – i paradis.

(Russell M. Nelson, “Kom så og følg meg”, Ensign eller Liahona, mai 2019, 88)

Hvorfor er antagelsene våre viktige?

President Dallin H. Oaks i Det første presidentskap delte:

Bilde
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

Ettersom siste dagers hellige kjenner vår himmelske Faders plan for sine barn, vet vi at dette jordelivet ikke er en enakter som er klemt mellom en ukjennelig fortid og en uviss fremtid. Dette livet er som annen akt i et skuespill på tre akter. Dets hensikt er definert av det som er åpenbart om vår åndelige eksistens i akt 1 og vår evige fremtid i akt 3. På grunn av vår kunnskap om denne planen og andre sannheter som Gud har åpenbart, begynner vi med andre antagelser enn dem som ikke deler vår kunnskap. Som følge av dette trekker vi forskjellige konklusjoner om mange viktige temaer som andre bare vurderer ut fra sine meninger om jordelivet

(Dallin H. Oaks, “As He Thinketh in His Heart” [Som han tenker i sitt hjerte] (en aften med en generalautoritet, 8.feb. 2013), 3–4)

Hvordan kan jeg omformulere spørsmål og problemer for å se dem med et evig perspektiv?

Bror Chad H Webb, leder for Seminar og Institutt, sa:

Bilde
Portrait of Chad Webb

Hvis vi begynner med et evig perspektiv, vil vi komme frem til konklusjoner som gjenspeiler evig sannhet. Men hvis vi begynner med verdslige antagelser, vil vi sannsynligvis komme frem til verdslige konklusjoner. Derfor kan vi ha behov for å omformulere enkelte spørsmål fordi vi rett og slett ikke godtar premissene de bygger på.

Du har for eksempel sannsynligvis blitt spurt: “Bør ikke to personer som elsker hverandre ha muligheten til å gifte seg?” Fra det perspektivet store deler verden har, virker det som om svaret burde være ja. Men tenk på det du vet om frelsesplanen og om vår himmelske Faders hensikt med ekteskapet. Frelsesplanen gir et evig perspektiv og et evangeliebasert premiss som omformulerer spørsmålet. Noen spørsmål du kan vurdere er “Hvorfor er familien ordinert av Gud?” eller “Hvorfor har Herren forordnet ekteskapet mellom en mann og en kvinne?” Tenk på det du vet om vår himmelske Faders åndebarn – hvor de kommer fra og hva han ønsker for dem nå og i evigheten. Tenk på hvorfor han har velsignet oss med kraft til å besegle familier i templer. Hvordan omformulerer din forståelse av disse prinsippene spørsmålet og lar deg se saken i evangeliets lys?

(Chad H Webb, “That They May Know How to Come unto Him and Be Saved” [Så de kan vite hvordan de kan komme til ham og bli frelst] [andakt ved Brigham Young University–Hawaii, 22. mars 2016], byuh.edu)