Seminar
Evangelisk mesterlære: Evalueringsgennemgang 1


Evangelisk mesterlære: Evalueringsgennemgang 1

Matthæus 5:14-16 til Johannes 17:3

Denne evalueringsgennemgang af evangelisk mesterlære er udformet som en læringsoplevelse for at hjælpe eleverne til at gennemgå de 11 mesterlæreskriftsteder i Matthæus, Lukas og Johannes. Det vil også hjælpe eleverne til at forberede sig til den kommende evaluering (»Evangelisk mesterlære: Evaluering 1«) og give dem mulighed for at vise deres forståelse og anvendelse af disse skriftsteder.

Denne lektion til gennemgang er beregnet til at blive brugt som en personlig læringsoplevelse eller videokonference.

Brug denne gennemgang og anvend evalueringen af evangelisk mesterlære på ethvert tidspunkt, efter der er blevet undervist om alle mesterlæreskriftsteder i Matthæus, Lukas og Johannes. Det kan være nødvendigt at undervise i visse af lektionerne med evangelisk mesterlære, inden de dukker op i samme rækkefølgen som skrifterne, så evalueringen kan udføres inden semestrets afslutning.

Mulige læringsaktiviteter

Betydningen af mesterlære

Overvej elevernes behov, og vælg de dele af denne gennemgang, der bedst vil hjælpe dem til at forberede sig til den første evaluering af evangelisk mesterlære (»Evangelisk mesterlære: Evaluering 1«). Bed i løbet af denne gennemgang eleverne om at lægge mærke til de skriftsteder, de ikke kender så godt, og planlægge at studere og gennemgå disse skriftsteder som forberedelse til evalueringen.

Stil følgende spørgsmål, og overvej at skrive en eller to af de situationer på tavlen, som eleverne fortæller om, eller bed dem blot om at huske situationerne. Den tredje aktivitet til gennemgangen giver mulighed for at bruge disse situationer.

  • I hvilke situationer kan det hjælpe dig, at du ved, hvor du kan finde mesterlæreskriftsteder?

Quizzerne i aktivitet 1 og 2 herunder er forslag til at hjælpe eleverne til at gennemgå henvisningerne og nøgleskriftstederne. Der kan bruges forskellige aktiviteter til at opnå dette i henhold til elevernes behov.

Aktivitet til gennemgang 1: Lær skriftstedshenvisningerne og nøgleskriftstederne at kende

Vis følgende quiz eller giv eleverne kopier af den.

En anden måde at bruge følgende aktivitet på er at skrive de 11 skriftstedshenvisninger på tavlen. Læs derefter hvert nøgleskriftsted højt for at se, om eleverne kan finde det rigtige skriftsted inden for 15 sekunder (eller et andet givent tidsrum). Når tiden er gået, så bed eleverne om at nævne henvisningen.

En anden metode til at hjælpe eleverne til at blive mere aktive er at skrive de 11 skriftstedshenvisninger på tavlen. Udskriv og sæt hver nøglesætning i skriftstedet op med tape forskellige steder i lokalet. Bed eleverne om at gå rundt i lokalet og finde alle 11 nøglesætninger og se, om de kan finde frem til, hvilken henvisning der hører til hver sætning, når de finder dem.

Svarnøgle: 1-d, 2-g, 3-c, 4-h, 5-e, 6-k, 7-j, 8-a, 9-f, 10-b, 11-i

Match følgende nøglesætninger i venstre kolonne med det korrekte mesterlæreskriftsted i højre kolonne.

1. ___ »Du skal elske Herren din Gud … Du skal elske din næste som dig selv.«

a. Matthæus 5:14-16

2. ___ »En ånd har ikke kød og knogler, som I ser, jeg har.«

b. Matthæus 11:28-30

3. ___ Jesus sagde: »Jeg vil give dig nøglerne til Himmeriget.«

c. Matthæus 16:15-19

4. ___ »Den, der ikke bliver født af vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige.«

d. Matthæus 22:36-39

5. ___ »I dag er der født jer en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren.«

e. Lukas 2:10-12

6. ___ »Og dette er det evige liv, at de kender dig, den eneste sande Gud, og … Jesus Kristus.«

f. Lukas 22:19-20

7. ___ »Den, der vil gøre hans vilje, skal erkende, om min lære er fra Gud.«

g. Lukas 24:36-39

8. ___ »Således skal jeres lys skinne for mennesker.«

h. Johannes 3:5

9. ___ Jesus Kristus befalede: Deltag i nadveren »til ihukommelse af mig«.

i. Johannes 3:16

10. ___ »Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile.«

j. Johannes 7:17

11. ___ »For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn.«

k. Johannes 17:3

Aktivitet til gennemgang 2: Lær skriftstedshenvisningerne og nøglesætningerne at kende

Vis følgende quiz eller giv eleverne kopier af den.

Overvej at skrive alle de 15 rigtige svar på følgende fem spørgsmål i tilfældig rækkefølge på tavlen. Bed eleverne om at klippe et stykke papir ud i 15 små stykker og skrive et rigtigt svar på hvert lille stykke. Giv derpå eleverne følgende fem spørgsmål som uddelingsark, og bed dem om at prøve at lægge de 15 stykker papir på de rigtige tomme felter for at afslutte hver sætning.

Svarnøgle: (1) kom; slider jer trætte; hvile; (2) give; nøglerne; Himmeriget; (3) født; frelser; Herren; (4) ånd; kød; knogler; (5) evige; kender; Gud

Udfyld de tomme felter med de manglende ord fra nøgleskriftstederne.

  1. »__________ til mig, alle I, som __________ og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer __________« ( Matt 11:28).

  2. Jesus sagde: »Jeg vil __________ dig __________ til __________« ( Matt 16:15-19).

  3. »I dag er der __________ jer en __________ i Davids by; han er Kristus, __________« ( Luk 2:10-12).

  4. »For en __________ har ikke __________ og __________, som I ser, jeg har« ( Luk 24:36-39).

  5. »Og dette er det __________ liv, at de __________ dig, den eneste sande __________, og … Jesus Kristus« ( Joh 17:3).

Aktivitet til gennemgang 3: Anvend læren

Den følgende aktivitet vil give eleverne mulighed for at vise deres forståelse af mesterlæreskriftsteder ved at forklare, hvordan de kan anvendes i situationer fra det virkelige liv. Giv eleverne mulighed for at bruge deres skrifter til at vælge et eller flere mesterlæreskriftsteder, som de føler kan hjælpe den person, der er beskrevet i aktiviteten. Bed dem om at forklare, hvordan det skriftsted, de valgte, kan hjælpe personen. Flere mesterlæreskriftsteder kan anvendes i hvert scenarie.

Denne aktivitet kan udføres i grupper, individuelt eller som klasse, eller som en kombination af alle tre. I stedet for at bruge følgende foreslåede scenarier kan du overveje at bede eleverne om at bruge de scenarier, de fortalte om i begyndelsen af klassen.

  1. En person, der lærer om Kirken, ønsker at vide, om han virkelig har brug for at blive døbt, hvis han allerede har accepteret Jesus Kristus som sin Frelser.

  2. Du har en veninde, der tvivler på, om vor himmelske Fader elsker hende.

  3. Din søster undrer sig over, hvordan hun kan blive en bedre Jesu Kristi discipel.

Aktivitet til gennemgang 4: Anvend principperne for at opnå åndelig kundskab

Overvej at bruge følgende scenarie til at hjælpe eleverne til at gennemgå principperne for at opnå åndelig kundskab. Det kan være godt for eleverne at udføre aktiviteten parvist eller i små grupper.

Din ven kæmper med at få et personligt vidnesbyrd om, at den lære, der undervises om i Kirken, kommer fra Gud.

Lær din ven om følgende tre principper for at opnå åndelig kundskab, og hvordan vennen kan bruge dem til at få adgang til vor himmelske Faders hjælp med sin bekymring:

Handl i tro.

Undersøg begreber og spørgsmål ud fra et evigt perspektiv.

Søg yderligere kundskab gennem guddommeligt angivne kilder.

  • Hvilke mesterlæreskriftsteder fra denne halvdel af kurset kan hjælpe din ven? Hvordan kan disse skriftsteder hjælpe ham?

  • Hvordan hjælper det at bruge principperne for at opnå åndelig kundskab, når vi søger svar på vores spørgsmål eller bekymringer?

  • Hvordan har du brugt disse principper til at hjælpe andre eller til at slippe af med dine egne bekymringer?

Bed eleverne om at tænke over, hvilket mesterlæreskriftsted der har påvirket dem mest og øget deres forståelse af eller kærlighed til vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Forklar, at de vil få mulighed for at fortælle om dette skriftsted, og hvad det lærer os om vor himmelske Fader og Jesus Kristus som en del af evalueringen.

Overvej at give følgende uddelingsark til eleverne som en hjælp til at forberede sig til evalueringen (»Evangelisk mesterlære: Evaluering 1«).

Billede
New Testament Seminary Teacher Manual - 2023

Evangelisk mesterlære: Evaluering 1 – Studievejledning

Lær henvisningen og nøglesætningen fra skriftstedet udenad

Bliv bekendt med mesterlæreskriftstederne og nøglesætninger i skriftstederne. Du kan downloade og bruge mobilappen Evangelisk mesterlære til at hjælpe dig med gennemgangen.

Matthæus 5:14-16 . »Således skal jeres lys skinne for mennesker.«

Matthæus 11:28-30 . »Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile.«

Matthæus 16:15-19 . Jesus sagde: »Jeg vil give dig nøglerne til Himmeriget.«

Matthæus 22:36-39 . »Du skal elske Herren din Gud … Du skal elske din næste som dig selv.«

Lukas 2:10-12 . »I dag er der født jer en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren.«

Lukas 22:19-20 . Jesus Kristus sagde: Deltag i nadveren »til ihukommelse af mig«.

Lukas 24:36-39 . »En ånd har ikke kød og knogler, som I ser, jeg har.«

Johannes 3:5 . »Den, der ikke bliver født af vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige.«

Johannes 3:16 . »For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn.«

Johannes 7:17 . »Den, der vil gøre hans vilje, skal erkende … min lære.«

Johannes 17:3 . »Og dette er det evige liv, at de kender dig, den eneste sande Gud, og … Jesus Kristus.«

Anvend læren på situationer i det virkelige liv

  • Brug et eller flere mesterlæreskriftsteder til at svare en person, der spørger: »Hvad lærer Det Nye Testamente os om at få et personligt vidnesbyrd om, at den lære, der undervises om i Kirken, kommer fra Gud?«

  • Hvis du skulle undervise nogen om Guds kærlighed til dem, hvilke mesterlæreskriftsteder i Det Nye Testamente kunne du så bruge? Hvordan kan du bruge disse skriftsteder til at forklare Guds kærlighed?

Vær forberedt på at fortælle, hvilket af mesterlæreskriftstederne der har påvirket dig mest. Hvad lærer dette skriftsted dig om vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

Principper for at opnå åndelig kundskab

Gennemgå afsnit 5-12 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument, 2022.