Seminar
Vurder din læring 12


Vurder din læring 12

Johannes’ Åbenbaring 1-22

Billede
A young woman reads and studies the scriptures. She has the Book of Mormon in both Spanish and English, and a Holy Bible on a table.

Denne lektion vil hjælpe dig med at evaluere de mål, du har sat, og den udvikling, du har oplevet under dit studium af Det Nye Testamente.

Hjælp eleverne til at vurdere deres læring. Giv eleverne mulighed for at vurdere deres læring. Det kan gøres ved at bede dem om at fortælle, hvordan de er vokset eller har udviklet sig som følge af deres studier og tro.

Elevforberedelse: Når eleverne er færdige med deres studium af Det Nye Testamente, så bed dem om at lave en liste over de tre til fem mest virkningsfulde skriftsteder, de har studeret i år.

Mulige læringsaktiviteter

Denne lektion er beregnet til at hjælpe eleverne med at vurdere deres evne til at forklare lærdomme i Det Nye Testamente, de mål, de har sat, eller hvordan deres indstilling, ønsker og evne til at efterleve evangeliet er under forandring. Hvis forskellige sandheder blev fremhævet i klassen, kan følgende aktiviteter tilpasses til at omfatte disse lærdomme.

Overvej at indlede klassen med et personligt vidnesbyrd om den udvikling og glæde, du har oplevet ved at studere og undervise i Det Nye Testamente.

Dine personlige fremskridt

I denne lektion får du mulighed for at vurdere din læring, og hvordan du har anvendt principperne i Johannes’ Åbenbaring 1-22. Du vil også gennemgå og vurdere din udvikling i de seneste par måneder, hvor du har studeret Apostlenes Gerninger-Johannes’ Åbenbaring. Følgende læringsaktiviteter kan hjælpe dig til at se, hvordan din kærlighed til vor himmelske Fader og Jesus Kristus er vokset, og hvordan du er blevet mere som dem.

Johannes’ Åbenbaring

Eleverne kan gøre dette ved at dele en sandhed, som de synes er betydningsfuld, med en makker eller skrive den på tavlen. Eleverne kan også gå rundt i lokalet og dele med forskellige klassekammerater.

Brug et par minutter på at gennemgå skriftsteder, du har markeret, samt noter i dine skrifter eller indlæg i dine noter, som du har lavet under dit studium af Johannes’ Åbenbaring.

  • Hvilke ting husker du, at du lærte eller følte, da du studerede Johannes’ Åbenbaring?

  • Hvad lærte du om din Frelser Jesus Kristus af Johannes’ Åbenbaring?

  • Hvilke sandheder følte du dig inspireret til at handle på som en del af dine studier?

Overvej at udskrive eller vise følgende aktiviteter og lade eleverne vælge, hvilken de foretrækker at arbejde på individuelt eller med en makker.

Nogle elever kan have svært ved at vurdere eller fortælle om personlige følelser i forbindelse med tilbedelse og vidnesbyrd. Giv eleverne mulighed for frivilligt at fortælle, men sørg for at respektere deres handlefrihed.

Når eleverne er færdige, så bed frivillige om at fortælle om nogle af de tanker og følelser, de havde, da de besvarede spørgsmålene. Sørg for at opmuntre eleverne til fortsat at arbejde på at styrke deres personlige tilbedelse og deres vidnesbyrd om Jesus Kristus. Overvej at bære personligt vidnesbyrd om, hvorfor personlig tilbedelse og vidnesbyrd er vigtigt for vores åndelige udvikling.

Aktivitet A: Tilbed og følg Gud i oprigtighed

I Johannes’ Åbenbaring 4 - 5 har du måske studeret den del af Johannes’ syn, hvor han så Guds trone med forskellige væsener og figurative dyr, der tilbad vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Du er måske blevet bedt om at tænke over, hvordan du priser vor himmelske Fader og Jesus Kristus, og at overveje, hvordan du kan forbedre din personlige tilbedelse.

  • Hvad har du for nylig lært eller følt i forhold til vor himmelske Fader eller Jesus Kristus, der har motiveret dig til at ønske at tilbede dem?

  • Hvilken indsats har du gjort for at forbedre din tilbedelse? Du kan for eksempel have forsøgt at øge din tilbedelse gennem bøn, skriftstudium, deltagelse i nadveren, at ære sabbatsdagen, faste, at komme i templet eller på en anden måde.

  • Hvordan har denne indsats påvirket dit forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

Aktivitet B: Modstå og overvind det onde med tro på Kristus

Følgende aktivitet kan ændres til at vurdere hvordan det går med at overvinde verden, som der blev undervist om i lektionen »Johannes’ Åbenbaring 2-3, del 2«.

I Johannes’ Åbenbaring 12 - 13 har du måske lært, at vi i den førjordiske tilværelse alle udøvede vores tro på Jesus Kristus for at overvinde Satan. Du blev måske blevet opfordret til at grunde over din tro på disse lærdomme og at tænke på, hvad du kan gøre for fortsat at sætte din lid til Jesus Kristus, mens vi kæmper mod modstanderen her på jorden.

  • Hvad følte du dig efter dit studium tilskyndet til at gøre?

  • Hvilke barrierer eller udfordringer mødte du, da du udførte disse handlinger? Hvilke succeser havde du?

  • Hvordan hjalp disse handlinger dig til at komme Jesus Kristus nærmere eller modtage styrke fra ham til at overvinde det onde?

Det Nye Testamente: Apostlenes Gerninger-Johannes’ Åbenbaring

Hvis elevforberedelsen blev anvendt, kan du overveje at bede nogle få elever om at fortælle om de skriftsteder, de valgte, og forklare, hvorfor de valgte dem. Skriv de skriftstedshenvisninger på tavlen, som de deler, så andre kan bruge dem i den følgende aktivitet.

Følgende billede og afsnit kan bruges til at introducere aktiviteten med at skrive breve.

Billede
Paul speaking to King Agrippa.

Du husker måske, at kong Agrippa, efter at have hørt Paulus’ vidnesbyrd om Jesus Kristus, sagde: »Det er lige ved, at du overtaler mig til at blive kristen.« Paulus svarede modigt: »Om det er lige ved eller langt fra, så ville jeg ønske til Gud, at ikke blot du, men alle, som hører mig i dag, fik det som jeg, lige bortset fra disse lænker« ( ApG 26:28-29).

Paulus og de øvrige apostlene havde et stort ønske om at bringe andre til Kristus gennem deres undervisning og vidnesbyrd. Mange af dem gav deres liv og døde som martyrer for Kristi sag, og de efterlod deres lærdomme i Apostlenes Gerninger og Brevene. Forhåbentligt har du lukket disse vidnesbyrd ind i dit hjerte og anvendt deres lærdomme i dit liv. Nu er det din tur til at undervise og bære vidnesbyrd.

Skriv dit eget brev til en person, du selv vælger. Du kan for eksempel henvende dig til dig selv, som du var for et år siden, før du studerede Det Nye Testamente, eller til en ven, der ikke forstår, hvorfor du deltager i seminar, eller til et familiemedlem, der kan have gavn af dit vidnesbyrd om Frelseren.

Uanset hvem du vælger at adressere dit brev til, så medtag et eller flere vers fra Apostlenes Gerninger-Johannes’ Åbenbaring samt, hvordan sandhederne i disse vers har velsignet dig. Nedenstående spørgsmål kan vejlede dig, men du vælger selv, hvad du vil skrive om.

  • Hvordan har det, du har studeret, hjulpet dig til at komme til Kristus og finde fred i ham?

  • Hvordan har det, du har studeret, hjulpet dig til at modstå eller overvinde det onde med tro på Jesus Kristus?

  • Hvordan har det, du har studeret, hjulpet dig til at besvare et spørgsmål eller afhjælpe en bekymring eller et problem?

  • Hvad ønsker du i øvrigt at fortælle andre for at opmuntre dem til at studere Det Nye Testamente og komme til Kristus?

Når eleverne er færdige med at skrive, så bed frivillige om at oplæse deres brev for klassen. Læg mærke til, hvordan de udtrykker deres taknemlighed og vidnesbyrd i deres breve. Tak eleverne for det, de skrev og fortalte. Bed dem om at overveje at dele deres brev med personer uden for klassen og at fortsætte med at studere profeternes ord livet igennem.

Bær vidnesbyrd om Frelseren, hans ord i skrifterne og hans værk gennem hans udvalgte tjenere.