Seminar
Johannes’ Åbenbaring 21-22


Johannes’ Åbenbaring 21-22

»Den, der sejrer, skal arve dette«

Billede
A person standing on a mountain top

Kan du forestille dig, hvordan det ville være at bo sammen med Gud i det celestiale rige? I de sidste scener af sin store åbenbaring så Johannes »en ny himmel og en ny jord« og den hellige by stige ned fra himlen (se Åb 21:1-2). Han vidnede om, at Gud »vil bo hos dem, og de skal være hans folk« (Åb 21:3). Denne lektion er beregnet til at hjælpe dig til at forstå, at muligheden for at bo sammen med vor himmelske Fader og Jesus Kristus i det celestiale rige er al din umage værd.

Hjælp eleverne til at genkende Herrens kraft, barmhjertighed og indflydelse. Hjælp eleverne til at se Herrens indflydelse i velsignelsen af mennesker i skrifterne. Når de ser dette, vil de være bedre i stand til at føle Herrens kærlighed, kraft og barmhjertighed i deres egne omstændigheder.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at tænke over, hvordan det celestiale rige kan være, og hvorfor de gerne vil arve det.

Mulige læringsaktiviteter

Det endelige resultat

Billede
The next would be the team celebrating the goal.

Forestil dig, at du er på et sportshold, og du på forhånd ved, at dit hold vil vinde mesterskabet ved slutningen af sæsonen. Men du ved ikke, hvor længe sæsonen vil vare, og træneren forventer, at alle spillere yder deres bedste for at blive på holdet.

  • Hvordan kan denne kundskab påvirke, hvordan du forbereder dig til og præsterer i hver kamp? Hvorfor?

  • Hvordan ville du reagere, hvis dit hold taber nogle få kampe i træk? Hvordan kan du opmuntre dine holdkammerater efter disse nederlag?

Brug nu noget tid på at tænke på de sidste dage og det andet komme.

Giv eleverne tid til at overveje de følgende spørgsmål. Følg Åndens tilskyndelser for at afgøre, om det vil være nyttigt at drøfte spørgsmålene i fællesskab.

  • Hvor sikker er du på, at retfærdighed i sidste ende vil sejre over det onde? Hvad kan hjælpe dig til at øge din tiltro?

  • Føler du, at det at følge Frelseren er din konstante umage værd? Hvorfor eller hvorfor ikke?

Det endelige resultat af kampen mellem godt og ondt er blevet åbenbaret af Gud gennem hans profeter: Herrens side vil sejre. Under tusindårsriget vil Satan være bundet, og Jesus Kristus vil regere på jorden i fred i tusind år (se Åb 20:1-4). Efter disse tusind år vil Satan blive »styrtet i søen af ild og svovl« for evigt, og den endelige dom vil ske (se Åb 20:7-15). Efter den endelige dom vil de retfærdige og trofaste arve evigt liv i det celestiale rige.

Mens du studerer Johannes’ Åbenbaring 21-22, så søg vor himmelske Faders hjælp til at øge dit ønske om at gøre dig umage for at stræbe efter evigt liv og celestial herlighed.

Begyndelsen og enden

En af de vigtige begivenheder, som Johannes så i sit syn, var Jesu Kristi sejr over Satan ved verdens ende. I Johannes’ Åbenbaring 21-22 beskrev Johannes skæbnen for dem, der havde kæmpet side om side med Frelseren for at overvinde ugudelighed.

Læs Johannes’ Åbenbaring 21:1-7 og se efter velsignelser, som Gud vil give de trofaste. Du kan markere dem, der er betydningsfulde for dig.

Hvis du gerne vil lære mere om Det Ny Jerusalem, der nævnes i vers 2 , kan du slå det op i Guide til skrifterne .

Bemærk, at brudgommen i vers 2 er et symbol på Frelseren, og bruden er et symbol på Kirken, eller dem, der trofast følger ham.

I vers 7 er Kristi søn eller datter en person, der har holdt sine pagter med ham.

Overvej at vise de følgende spørgsmål på tavlen. Bed nogle frivillige elever om at dele deres indsigter med klassen.

  • Hvilke velsignelser, som Gud vil give de trofaste, betyder mest for dig? Hvorfor?

  • Hvad lærte du om vor himmelske Fader og Jesus Kristus af disse vers? Hvorfor kan det være vigtigt for dig at forstå disse ting om dem?

Når eleverne svarer, kan du overveje at stille spørgsmål som følgende: På hvilke måder »gør [Frelseren] alting nyt«? ( Åb 21:5). Hvordan er han »begyndelsen og enden«? ( Åb 21:6). Hvad betyder det, at vi gennem Jesus Kristus kan sejre og »arve« alting? ( Åb 21:7).

Arv af det celestiale rige

Bed eleverne om at fortælle om sandheder om det celestiale rige, som de finder i Johannes’ Åbenbaring 21:1-7 . Eleverne finder måske frem til flere principper. Overvej at skrive de sandheder, de deler, på tavlen. Du er velkommen til at tage dig tid til at tale om en eller flere af disse sandheder.

Nogle af de mange sandheder, der nævnes i disse vers, omfatter følgende: I det celestiale rige vil Gud bo hos og trøste sit folk, og de vil ikke længere opleve død, sorg eller smerte, og de, der trofast overvinder jordelivets prøvelser, vil arve evige velsignelser i det celestiale rige.

Overvej at vise følgende hjælpekilder og spørgsmål eller at dele dem ud i et uddelingsark. Når eleverne studerer hjælpekilderne og besvarer spørgsmålene, så vær opmærksom på dem, der måske har brug for yderligere hjælp eller vejledning.

Forestil dig, at en af dine venner ikke tror på, at det at stræbe efter det celestiale rige er alt det værd, som det kræver.

Forbered et kort svar, som du kan give din ven, der kan hjælpe denne til at forstå, at det celestiale rige er værd enhver umage for at efterleve evangeliet. Du kan eventuelt bruge nogle af de følgende hjælpekilder og besvare følgende spørgsmål som en hjælp til at forberede dit svar:

Ældste L. Tom Perry (1922-2015) fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Final official portrait of Elder L. Tom Perry of the Quorum of the Twelve Apostles, 2004. Passed away 30 May 2015.

Jeg tror, at hvis vi kunne skabe et tydeligt og sandt billede af evigt liv i vores sind, ville vi begynde at opføre os anderledes. Vi ville ikke have behov for at blive prikket til, før vi ville gøre de mange ting, der er forbundet med at holde ud til enden, som f.eks. at [deltage i omsorgsindsatsen], at komme til møderne, komme i templet, leve moralsk godt, bede vores bønner eller læse i skrifterne. Vi ville ønske at gøre alt det og mere, fordi vi indser, at det vil forberede os til at komme et sted hen, hvor vi længes efter at komme.

(L. Tom Perry, »Jesu Kristi evangelium«, Liahona, maj 2008, s. 44)

Johannes’ Åbenbaring 7:13-17

Johannes’ Åbenbaring 21:22-27

Mosija 2:41

Lære og Pagter 76:51-52, 59-60, 69-70

LP 130:2

Nogle af følgende spørgsmål kan vejlede jer, når I overvejer jeres svar:

  • Hvad begejstrer dig, når du tænker på at leve i det celestiale rige?

  • Hvad har du lært om Frelseren, der motiverer dig til at følge ham og stræbe efter at opnå det celestiale rige?

  • Hvilke oplevelser har du haft med vor himmelske Fader og Jesus Kristus, der øger dit ønske om at leve sammen med dem igen?

  • Hvordan har deres kærlighed til dig hjulpet dig til at føle, at det celestiale rige er opnåeligt?

Billede
New Testament Seminary Teacher Manaul - 2023

Lad eleverne fortælle i små grupper eller som klasse, hvad de har skrevet. Det kan være nyttigt at stille opfølgende spørgsmål som: »Hvorfor er den velsignelse vigtig for jer?« »Hvorfor tror du, at det kan opmuntre jeres ven til at stræbe efter det celestiale rige?«, og »Hvad har I hørt fra en af jeres klassekammerater, der betød noget for jer?«

Tænk et par minutter over vor himmelske Faders og Jesu Kristi kærlighed og deres ønske for dig om at modtage evigt liv. Tænk over, hvordan du kan vise din taknemmelighed for deres barmhjertighed og nåde.

Bed eleverne om at dele deres tanker, hvis tiden tillader det. Overvej at bære personligt vidnesbyrd om sandhederne i denne lektion.

Kommentar og baggrundsinformation

Supplerende læringsaktiviteter

Hvordan vil det være at bo i Guds by?

Overvej at bede eleverne om at læse Johannes’ Åbenbaring 21:10-11, 23-27 . Når I har læst beskrivelserne af byen og menneskerne deri, så drøft spørgsmål som: »Hvad gjorde mest indtryk på jer i disse vers?« eller »Hvordan tror I, det vil være at bo i den by?«

»Kom, Herre Jesus!« ( Åb 22:20)

Overvej at bede eleverne om at læse Johannes’ Åbenbaring 22:12-14 og tænke over, hvordan disse ord kan relateres til dem.

På Frelserens afsluttende erklæring: »Ja, jeg kommer snart«, svarede Johannes: »Amen, kom, Herre Jesus!« ( Åb 22:20). Johannes bønfaldt Herren om hurtigt at vende tilbage til jorden. Bed eleverne om at tænke over, hvorfor de måske ønsker, at Frelseren »kommer« snarest.

Alternativ indledning af lektion

Overvej at vise videoen med præsident Dieter F. Uchtdorfs tale »Lykkelig til dine dages ende« (20:47), som findes på ChurchofJesusChrist.org, fra tidskode 2:27 til 3:40. Bed efter videoen eleverne om at drøfte, hvad der kræves af dem for at modtage vor himmelske Faders største gave.