Bibliotheek
Besef dat openbaring een proces is


‘Besef dat openbaring een proces is’, Onderwerpen en vragen (2023)

Afbeelding
jongevrouw in Ghana zit buiten op een stoepje en schrijft in haar dagboek

Naar antwoorden op je vragen zoeken

Besef dat openbaring een proces is

Het is makkelijk om ons voor te stellen dat God, als Hij iets wil overbrengen, gewoon contact opneemt met kerkleiders om het ze te laten weten. Maar uit de geschiedenis van de herstelling blijkt dat openbaring een proces is om Gods wil te leren kennen en vaak na overpeinzing en smeekbeden ontvangen wordt. Dat geldt niet alleen voor profeten, maar voor ons allemaal. President Nelson heeft ons allemaal aangespoord ‘om [onze] huidige geestelijke grenzen om persoonlijke openbaring te ontvangen te verleggen’.1

Hier zijn enkele beginselen waarmee je het ontvouwen van openbaring kunt bestuderen, zowel in de kerk als in je eigen leven:

  • Bedenk dat openbaring meestal met vragen begint. Het voorbeeld van Joseph Smith laat zien dat onze keuzevrijheid en oprechte vragen een essentiële rol in het proces van openbaring spelen. Bijna elke afdeling van de Leer en Verbonden was een antwoord op een vraag. De Heer leerde Joseph om dingen in zijn gedachten uit te vorsen en naar de geest van openbaring te streven. Het proces van problemen aanpakken, naar begrip streven, verschillende mogelijke antwoorden uitproberen, en om leiding bidden, bereidt ons hart voor en opent ons verstand. Het helpt ons om openbaring te ontvangen, die te begrijpen en ernaar te handelen.

  • Besef dat openbaring regel op regel komt. ‘We zijn getuige van een proces van herstelling’, heeft president Russell M. Nelson gezegd. ‘U denkt misschien dat de kerk volledig hersteld is, maar u ziet nog maar het begin.’2 Dit is een levende kerk. Hoewel essentiële evangeliebeginselen onveranderlijk zijn, zijn het beleid, de programma’s, organisaties en leringen van de kerk regel op regel geopenbaard in de loop van maanden, jaren en decennia. En het proces duurt voort. We kunnen het einde niet altijd vanaf het begin zien, maar we kunnen erop vertrouwen dat de Heer met zijn kinderen zal blijven samenwerken om ze meer licht te brengen.

  • Bedenk dat God volgens ons begrip tot ons spreekt. Alle mensen worden gevormd door hun cultuur: de overtuigingen, gebruiken, talen en waarden die we met anderen gemeen hebben. Culturen verschillen sterk van plaats tot plaats en van tijd tot tijd. Gods bereidheid om openbaring te geven die in onze cultuur en bij ons begrip past, is een prachtige waarheid van de herstelling. Als we dat in gedachte houden, kunnen we de Schriften en de woorden van vroegere profeten nederig benaderen. God sprak tot de oude Israëlieten in het Nabije Oosten volgens hun begripsniveau. Hij sprak tot Joseph Smith met symbolen en taal uit de Amerikaanse cultuur in de negentiende eeuw. En God communiceert in deze tijd met ons op manieren die wij kunnen begrijpen op basis van ons eigen beperkte vermogen.

  • Wees getrouw en heb geloof. Heiligen der laatste dagen zeggen vaak ‘Ik weet’ als ze hun getuigenis geven. Deze oprechte uitingen beschrijven persoonlijke geestelijke ervaringen die door het bestuderen en naleven van het evangelie zijn verkregen. Maar we wandelen in dit leven allemaal door geloof. Jezus Christus vraagt ons om gewoon te beginnen met geloven. Het is niet erg om onzekerheid te hebben. Het is niet erg als je op dit moment alleen een verlangen hebt om te geloven. Net als de vader die Jezus vroeg om zijn kind te genezen, kun je zeggen: ‘Ik geloof, Heere! Kom mijn ongeloof te hulp.’3

  • Bedenk dat al het goede van God komt. Toen de engel Moroni aan Joseph Smith verscheen, haalde hij de profetie van Joël aan dat de Heer zijn Geest in de laatste dagen op alle vlees zou uitstorten.4 Hoewel er veel kwaad in de wereld is, is er ook veel goedheid en waarheid. Voorbeelden daarvan zijn de vooruitgang in de wetenschap en geneeskunde, en het streven naar meer respect voor alle mensen. Kerkleiders hebben gezegd dat God tot mensen van alle culturen spreekt. Net zoals we tegen anderen zeggen: ‘Neem al het goede dat u hebt mee’, omarmen wij waarheid, waar we die ook vinden.5

  • Weet dat het verkrijgen van openbaring moeilijk kan zijn. Hoewel antwoorden op onze vragen soms snel en makkelijk komen, kan openbaring ook jaren werk vergen. Onze situatie in het leven kan het ons ook moeilijk maken als we naar persoonlijke openbaring streven. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld te maken met ziektes zoals depressie, die het moeilijker maken om je dicht bij God te voelen. We kunnen ons deel doen om deze moeilijkheden te overwinnen en erop blijven vertrouwen dat de Heer ons zal helpen om vrede te vinden. Als je geen antwoorden van God hebt ontvangen, wil dat niet zeggen dat je iets verkeerd doet. Wees geduldig en ontwikkel je geloof terwijl je op de Heer wacht.

  • Blijf naar openbaring streven. Blijf tijdens je zoektocht naar vrede met je vragen de fundamentele dingen doen: bidden, de Schriften bestuderen, aan het avondmaal deelnemen, ernaar streven de geboden te onderhouden en in de tempel aanbidden. Daarnaast kun je proberen dichter tot de Heer te komen door anderen in je gezin, kerkgemeente of gemeenschap te dienen; door tijd in de natuur door te brengen; of door geestelijke zaken te overdenken. Als we dichter tot God komen, blijven de kanalen van openbaring open staan.

Relevante Schriftteksten: Jakobus 1:5–6; 2 Nephi 28:30; 31:3; Alma 5:45–47; Leer en Verbonden 1:24; 88:63