Bibliotheek
Stel Jezus Christus centraal in je leven


‘Stel Jezus Christus centraal in je leven’, Onderwerpen en vragen (2023)

Afbeelding
gezin in Afrika leest aan tafel in de Schriften

Naar antwoorden op je vragen zoeken

Stel Jezus Christus centraal in je leven

Geloof in Jezus Christus is essentieel bij onze zoektocht naar antwoorden op de moeilijkste levensvragen. We beschouwen geloof vaak als een sterke overtuiging. Maar geloven draait om meer dan alleen dat. Het vergt ook vertrouwen en loyaliteit. Als we moeilijke vragen of zorgen hebben, kunnen we ons altijd tot Jezus Christus wenden. Ons geloof zal toenemen als we naar zijn woorden luisteren, zijn leringen volgen en ernaar streven anderen lief te hebben zoals Hij dat deed.

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Uw ziel kan vrede vinden als u aan uw geloof in de Vredevorst werkt.’1 Je kunt de volgende punten in gedachte houden:

  • Jezus Christus is het vaste fundament van ons geloof. In ons dagelijks leven stellen we ons geloof in veel mensen en instellingen. Denk bijvoorbeeld aan familieleden, vrienden, overheden en werkgevers. Maar Jezus Christus is de enige persoon die we volledig kunnen vertrouwen met onze hoop op vrede en heil. De kerk is gesticht om mensen tot Hem te brengen. Je kunt Jezus Christus volledig vertrouwen, zelfs als je met andere aspecten van je geloof worstelt.

  • Jezus Christus heeft volmaakte empathie. Onze zwaarste beproevingen kunnen ons dichter tot de Heiland brengen. Niemand anders dan Christus kan zich volledig in onze moeilijkheden inleven. Hij huilde met de mensen die Hij diende. Hij ondervond eenzaamheid, moedeloosheid, en zelfs de afwezigheid van zijn Vader. Je kunt je tot Hem wenden voor begrip en mededogen.

  • Gods heilsplan biedt perspectief. Veel van onze vragen zien er anders uit als we het plan van onze hemelse Vader voor ogen houden. President Dallin H. Oaks heeft gezegd: ‘Door onze kennis van dit plan […] hebben we andere veronderstellingen dan mensen die onze kennis niet hebben. Daarom komen we op het gebied van belangrijke onderwerpen tot andere conclusies.’2 Als we onze vragen met het heilsplan in gedachte onderzoeken, kunnen we onze zorgen vanuit een eeuwig perspectief zien.

  • Er zijn primaire en secundaire vragen. Soms hebben we vragen of zorgen over historische gebeurtenissen, leringen en beleidsregels van de kerk, of menselijke fouten. Vrede met dergelijke vragen krijgen verdient onze oprechte inspanning. Maar het is belangrijk om evangeliebeginselen te onderscheiden van zaken die niet zo belangrijk zijn. Joseph Smith heeft gezegd dat alle andere dingen slechts toevoegingen zijn aan de beginselen van de reddende zending van de Heiland.3

  • Kies voor geloof. Om geestelijke kennis te verkrijgen, moeten we ‘wandelen door geloof, niet door aanschouwen’.4 Als we wachten tot we tastbaar bewijs van geestelijke zaken hebben, beginnen we nooit aan het proces om geloof in Jezus Christus te ontwikkelen. Ouderling Dale G. Renlund heeft gezegd: ‘Geloof kan alleen toenemen als we ervoor kiezen om geloof te hebben. We moeten verlangen om geloof te hebben. We moeten in geloof handelen.’5

  • Houd vast aan wat je weet. Als je twijfelt aan je geloof, ‘houd dan vast aan wat je al weet en wees sterk totdat er meer kennis komt’, heeft ouderling Jeffrey R. Holland gezegd.6 Vertrouw op je geestelijke ervaringen uit het verleden. Ze zijn het bewijs dat God je geloof in Jezus Christus met geestelijke zekerheid beloont.

Relevante Schriftteksten: Romeinen 8:35, 37–39; 2 Nephi 4:34–35; Mosiah 4:9; Helaman 5:12

Noten

  1. Russell M. Nelson, ‘Jezus Christus – onze Vredevorst’ (kerstdevotional met het Eerste Presidium, 8 december 2013), Evangeliebibliotheek.

  2. Dallin H. Oaks, ‘Zoals iemand in zijn hart bedacht heeft’ (Een avond met een algemeen autoriteit, 8 februari 2013), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

  3. Zie ‘Elders’ Journal, July 1838’, 44, josephsmithpapers.org.

  4. 2 Korinthe 5:7.

  5. Dale G. Renlund, ‘Twijfel niet, maar wees gelovig’ (toespraak gehouden tijdens de jaarlijkse instructie-uitzending Seminarie en instituut voor godsdienstonderwijs, 12 juni 2018), Evangeliebibliotheek.

  6. Jeffrey R. Holland, ‘Ik geloof, Heere’, Liahona, mei 2013, 94.