Zelfredzaamheid
Mijn fundament: communiceren


‘8. Mijn fundament: communiceren’, Kracht opdoen in de Heer: emotionele veerkracht (2021)

‘8. Mijn fundament: communiceren’, Kracht opdoen in de Heer: emotionele veerkracht

Mijn fundament: communiceren – maximale tijd: 20 minuten

Nadenken:

Wanneer heeft onze hemelse Vader mijn gebeden verhoord?

Bekijken:

Stijgkracht creëren’ op srs.ChurchofJesusChrist.org/videos. (Geen video? Lees het transcript van ‘Stijgkracht creëren’.)

Stijgkracht creëren

Als u de video niet kunt bekijken, lees dan hier het script.

Afbeelding
Dieter F. Uchtdorf

President Dieter F. Uchtdorf:

Om een vliegtuig van de grond te krijgen, is stijgkracht nodig. Bij aerodynamica is er sprake van stijgkracht als lucht zó langs de vleugels gaat, dat de druk onder de vleugel hoger is dan de druk boven de vleugel. Als de opwaartse stijgkracht groter is dan de neerwaartse zwaartekracht, komt het vliegtuig los van de grond en stijgt het op om te vliegen.

Op soortgelijke wijze kunnen we stijgkracht in ons geestelijk leven creëren. Als de kracht die ons omhoog stuwt en verheft, groter is dan de verleidingen en onrust die ons naar beneden trekken, kunnen we opstijgen en het rijk van de Geest betreden. […]

Hoewel er veel evangeliebeginselen zijn die ons verheffen, wil ik er één in het bijzonder uitlichten.

Gebed!

Bidden is een van de beginselen van het evangelie die voor stijgkracht zorgen. Bidden levert het vermogen om uit te stijgen boven onze wereldse zorgen, om ons omhoog te stuwen door de donkere wolken van wanhoop naar een heldere, blauwe horizon.

Een van de grootste zegeningen en voorrechten en gelegenheden die we hebben als kinderen van onze hemelse Vader, is dat we [door gebed] met Hem kunnen communiceren. We kunnen Hem onze wederwaardigheden, beproevingen en zegeningen voorleggen. We kunnen overal en altijd hemelse leiding van de Heilige Geest zoeken en ontvangen.

(Zie ‘Gebed en de blauwe horizon’, Liahona, juni 2009, 3–4.)

Bespreken:

Waarom is luisteren een essentieel onderdeel van gebed?

Lezen:

De volgende Schrifttekst en het citaat van President Nelson:

‘Ik zal in uw gedachten en in uw hart tot u spreken door de Heilige Geest, die op u zal komen en die in uw hart zal wonen’ (Leer en Verbonden 8:2).

‘Het is uw ziel tot zegen als u leert luisteren, vervolgens luistert om te leren van kinderen, ouders, partners, naasten en kerkleiders. Dit alles zal uw vermogen vergroten om raad van omhoog te horen.’ (Russell M. Nelson, ‘Listen to Learn’, Ensign, mei 1991, 24.)

Bespreken:

Hoe kunnen we antwoorden op onze gebeden beter leren herkennen?

Lezen:

De volgende uitspraken van kerkleiders:

‘Onze hemelse Vader hoort de smeekbeden van zijn kinderen over de hele aarde om voedsel en kleding voor hun lichaam, en om het zelfrespect dat komt door de mogelijkheid om voor zichzelf te zorgen.’ (Henry B. Eyring, ‘Mogelijkheden tot goeddoen’, Liahona, mei 2011, 22.)

‘We moeten onze hemelse Vader om hulp vragen en kracht halen uit de verzoening van zijn Zoon, Jezus Christus. In zowel stoffelijke als geestelijke zaken worden we [hierdoor] in staat gesteld om voor onszelf en voor anderen goede kostwinners te worden.’ (Robert D. Hales, ‘In stoffelijk en geestelijk opzicht voorzorgen nemen’, Liahona, mei 2009, 7–8.)

Toezeggen:

Ik ga elke ochtend en avond alleen en met het gezin bidden. Ik ga na elk gebed de tijd nemen om eerbiedig naar inspiratie te luisteren.