Det Gamle Testamente 2022
2.-8. maj. 2 Mosebog 35-40; 3 Mosebog 1; 16; 19: »Hellig for Herren«


»2.-8. maj. 2 Mosebog 35-40; 3 Mosebog 1; 16; 19: ›Hellig for Herren‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»2.-8. maj. 2 Mosebog 35-40; 3 Mosebog 1; 16; 19«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2022

Billede
Templet i São Paulo i Brasilien

2.-8. maj

2 Mosebog 35-40; 3 Mosebog 1; 16; 19

»Hellig for Herren«

Når du gør dig meningsfulde erfaringer i dit skriftstudium, vil du være i stand til at undervise og vidne, når du mødes med klassemedlemmerne om søndagen. Hvad kan du gøre for at opmuntre klassemedlemmerne til at gøre det samme?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Kapitlerne i denne uges læsning bruger symboler til at undervise om Jesus Kristus og hans sonoffer. Du kan begynde undervisningen med at bede klassemedlemmerne om at skrive eller tegne noget på tavlen, de fandt i 2 Mosebog 35-40 eller 3 Mosebog 1; 16; 19, der lærte dem om Frelseren. Bed dem fortælle om, hvad de har lært.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

2 Mosebog 35-40

Herren ønsker, at vi bliver hellige, som han er.

  • Mens klassemedlemmerne studerede 2 Mosebog 35-40 denne uge, tænkte de måske over, hvordan visse elementer ved det gamle åbenbaringstelt får dem til at tænke på Jesus Kristus. Hvis de gjorde, så bed dem om at dele deres tanker. Skemaet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier kan være en hjælp i denne drøftelse. Du kan også fortælle om, hvad de symboler, der er forbundet med åbenbaringsteltet, lærer os om at blive mere hellig. Hvordan hjælper Jesus Kristus os med at blive mere hellig?

  • For mange kan idéen om at blive mere hellig virke uopnåelig. Hvordan kan du hjælpe klassemedlemmerne med at forstå, at det at blive hellig er en del af vor himmelske Faders plan for os? Du kan også dele præsident Henry B. Eyrings udtalelse i »Yderligere ressourcer«. Hvad vil det sige at blive hellig? Hvordan hjælper vores sidste dages templer og det arbejde, vi udfører der, os med at blive mere hellige? (Se også L&P 84:19-24; 109:6-26; 128:15-18). Derefter kan du bede klassemedlemmerne fortælle, hvordan disse ting har hjulpet dem – eller nogen, de kender – med at blive mere hellige.

  • Israelitternes åbenbaringstelt i ørkenen ligner på mange måder vores sidste dages templer. Du kan bede klassemedlemmerne om at notere de ting, de lærte om åbenbaringsteltet i 2 Mosebog 35-40, der minder dem om, hvad vi oplever i templet. Hvis de har brug for hjælp, kan du henvise dem til vers i 2 Mosebog 40, der beskriver et slør, alter, helligt tøj, renselse og salvelse. Hvordan hjælper templet os med at komme til Kristus? Hvad kan vi gøre for at fokusere vores tid i templet på ham?

3 Mosebog 1:1-9; 16

Gennem Jesu Kristi forsoning kan vi blive tilgivet.

  • Selv om idéen om slagtofre kan virke underlig for os i dag, er der meget, vi kan lære fra denne praksis om Jesu Kristi sonoffer. For at indlede en diskussion kan du vise billeder af Frelseren i Getsemane og på korset (se Evangelisk kunst, nr. 56, 57). Klassemedlemmer kan dele ord, som de føler knytter sig til Jesu Kristi sonoffer. Bed derefter klassemedlemmerne om at gennemgå 3 Mosebog 1:1-9 eller 3 Mosebog 16, der beskriver slagtofre, og finde ord, som de også føler knytter sig til Frelserens offer. Hvordan kan disse gamle former for ofringer hjælpe os til bedre at forstå Jesu Kristi forsoning? Klassemedlemmer kan synge en salme om Frelseren og dele deres følelser for ham.

    Billede
    mennesker i gamle dage, der bragte offergaver til at bygge åbenbaringsteltet

    Israels børn bragte offergaver til åbenbaringsteltet med »et villigt hjerte« (2 Mosebog 35:5). Illustrationer: Corbert Gauthier, © Lifeway Collection/med tilladelse fra goodsalt.com

  • Det kan være nyttigt for klassemedlemmer at sammenligne de ofre som Herren krævede i Det Gamle Testamente, med de ofre, han beder os om i dag. For eksempel kan de nævne måder, hvorpå vi ofrer os for Herren og hans arbejde, såsom at tjene i kaldelser, betale fasteoffer eller lave slægtsforskning eller betjene hinanden. Læs derefter 3 Mosebog 1:1-9 sammen, og bed klassemedlemmerne om at lede efter elementer ved de ofringer, der er beskrevet i disse vers, der kan relateres til de offerydelser, som Herren beder os om at give i dag (se 3 Ne 9:19-20; L&P 64:34). Hvad kan vi lære af Moses 5:7 om, hvordan vi bør betragte vores offerydelser for Herrens værk?

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Gud kan gøre os hellige.

Præsident Henry B. Eyring har sagt:

»Større lykke kommer af større personlig hellighed … Skrifterne lærer os, at vi blandt andet kan helliggøres eller blive mere hellige, når vi udøver tro på Kristus, viser vores lydighed, omvender os, ofrer os for ham, modtager hellige ordinancer og holder vores pagter med ham …

Salmen ›Mer hellighed giv mig‹ [Salmer og sange, nr. 63] udtrykker, hvordan vi kan bede om hjælp til at blive mere hellige. Forfatteren angiver klogt, at den hellighed, vi søger, er en gave fra en kærlig Gud, og som vi får over tid, efter alt hvad vi kan gøre« (»Hellighed og planen for lykke«, Liahona, nov. 2019, s. 100-101,103).

Gør undervisningen bedre

Anvend hellig musik. Budskaberne i salmer kan forstærke læresætningen i skrifterne. For eksempel kan det at synge en salme som »Mer hellighed giv mig« eller »O, se hvilken kærlighed« (Salmer og sange, nr. 63, 114) forstærke nogle af de budskaber, der er står i 3 Mosebog 16 og 19.