Det Nye Testamente 2023
16.-22. oktober. 1 og 2 Thessaloniker: »Råd[] bod på, hvad der er af mangler i jeres tro«


»16.-22. oktober. 1 og 2 Thessaloniker: ›Råd[] bod på, hvad der er af mangler i jeres tro‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2021

»16.-22. oktober. 1 og 2 Thessaloniker«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
søstermissionærer taler med en ung mand

16.-22. oktober

1 og 2 Thessaloniker

»Råd[] bod på, hvad der er af mangler i jeres tro«

Alma sagde: »Betro … ikke nogen at være jeres lærer eller jeres tjener, medmindre han er en gudsmand, der vandrer på hans veje og holder hans befalinger« (Mosi 23:14). Hvad antyder dette skriftsted om, hvordan du skal forberede dig på at undervise?

Billede
deleikon

Del med hinanden

Giv klassen nogle få minutter til at skimme 1 og 2 Thessaloniker og finde et vers, der gør indtryk på dem. Bed dem om at fortælle en i klassen om deres vers, og lad derpå nogle få par fortælle, hvad de har lært af hinanden.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

1 Thessaloniker 1:5-8; 2:1-13

Tjenere af Herren bør forkynde med oprigtighed og kærlighed.

  • Paulus indledte sit Brev til Thessalonikerne ved at minde de hellige om, hvordan han og andre havde fortalt dem om evangeliet. Dette kan være en god mulighed for din klasse til at evaluere, hvordan det går for dem med at undervise og lære af hinanden. Du kan bede dem om at læse 1 Thessaloniker 1:5-8; 2:1-13 og finde principper, der relaterer til at fortælle andre om evangeliet på en god måde. De kan så skrive et spørgsmål baseret på de vers, der vil hjælpe dem til at evaluere deres indsats for at undervise andre om evangeliet. Et spørgsmål kunne for eksempel være: »Er jeg et eksempel på det, jeg ved?« (Se 1 Thess 1:7). Hvordan kan efterlevelse af principperne i dette skriftsted hjælpe os til bedre at tjene dem, vi underviser?

1 Thessaloniker 3:9-13; 4:1-12

Når vi følger Jesus Kristus, kan han gøre os mere hellige.

  • Paulus belærte de hellige i Thessalonika om, at »Gud kaldte os ikke til urenhed, men til hellighed« (1 Thess 4:7). For at indlede til en drøftelse om hellighed kan klassen eller en person synge »Mer hellighed giv mig« (Salmer og sange, nr. 63). Bed dem om at tale om de kendetegn på hellighed, der er nævnt i salmen, som gør indtryk på dem. Skriv Mer hellighed giv mig, mer … på tavlen, og bed dem om at se efter ord eller vendinger i 1 Thessaloniker 3:9-13; 4:1-12 til at færdiggøre sætningen. Hvordan kan vi udvikle disse egenskaber?

  • Opfordringen til at blive hellig kan virke overvældende. Det kan hjælpe, hvis klassen forstår, at udvikling af hellighed er en gradvis proces, der kræver »at gøre det endnu mere« over tid (1 Thess 4:10). Illustrer dette ved at bede dem om at tale om et talent eller en præstation, der krævede en vedvarende indsats over tid, såsom at lave et quilttæppe eller spille på et instrument. Hvordan ligner det processen med at blive hellig? Bed klassen om at gennemgå 1 Thessaloniker 3:9-13 og 4:1-12 og dele indblik i den indsats, der er nødvendig for at blive hellig på den måde, Paulus beskriver. Hvad hjælper os til at udvikle os mod hellighed?

1 Thessaloniker 4:11-12; 2 Thessaloniker 3:7-13

Vi bør arbejde for at forsørge os selv og dem i nød.

  • Spørgsmål som følgende kan inspirere til en drøftelse af Paulus’ råd angående arbejde: Hvad er konsekvenserne ved lediggang? Hvilke velsignelser er der ved arbejde? Hvad tror I, at Paulus mente med ordene »stilfærdigt« og »stille«? (1 Thess 4:11; 2 Thess 3:12). Du kan skrive spørgsmål som disse på tavlen, som klassen kan tænke over, mens de læser 1 Thessaloniker 4:11-12 og 2 Thessaloniker 3:7-13. Hvilke andre skriftsteder hjælper os til at forstå vigtigheden af arbejde og farerne ved lediggang? (Se forslag i »Yderligere ressourcer«).

2 Thessaloniker 2

Et frafald skulle finde sted inden Jesu Kristi andet komme.

  • Det kan være nyttigt at tale om nogle af de metaforer, som profeter har brugt til at beskrive frafaldet, såsom frafald (se 2 Thess 2:3), en hunger (se Am 8:11-12), glubske ulve, der kommer ind i hjorden (se ApG 20:28-30) og ører, der kildrer (se 2 Tim 4:3-4). Overvej at dele klassen op i par, og bed dem om at læse et eller flere af disse skriftsteder (eller andre du vælger) og beskrive, hvad verset lærer os om det store frafald. Hvad sagde profeterne om frafaldet og den påvirkning, det ville have?

  • Selvom Kirken ikke kommer til at opleve et til »frafald« (2 Thess 2:3), som den gjorde i oldtiden, så kan vi stadig falde fra individuelt. Hvad foreslår 2 Thessaloniker 2 om, hvordan dette frafald kan ske (se v. 9–10), og hvordan vi kan undgå det? (Se v. 15-17).

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Skriftsteder om arbejde og lediggang.

Gør undervisningen bedre

Anvend flere forskellige metoder. Man kan nemt blive tryg ved en bestemt undervisningsmetode, men forskellige undervisningsmetoder når ud til forskellige klassemedlemmer. Vær opmærksom på, hvordan du kan variere din metode, såsom ved brug af videoer, kunst, musik eller at give klassemedlemmerne mulighed for at undervise (se Undervisning på Frelserens måde, s. 22).