Det Nye Testamente 2023
25. september-1. oktober. Galaterne: »I skal leve i Ånden«


»25. september-1. oktober. Galaterne: ›I skal leve i Ånden‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2021

»25. september-1. oktober. Galaterne«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
Kristus viser sig for Paulus i fængslet

Den opstandne Frelser besøgte Paulus i fængslet (se ApG 23:11). Jesus Kristus kan befri os fra vores »trælleåg« (Gal 5:1).

25. september-1. oktober

Galaterne

»I skal leve i Ånden«

Når du bønsomt læser og tænker over Galaterne, vil Herren lære dig, hvad du skal dele med klassen. Når du skriver dine indtryk ned, viser det Gud taknemlighed for hans hjælp.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Skriftstudium fører ofte til betydningsfulde samtaler om evangeliet med familie og venner. Skete det for medlemmer af din klasse denne uge? Bed dem fortælle om deres oplevelser.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Galaterne 1:6-7; 3:1-5; 4:8-21; 5:1, 13-14

Jesu Kristi evangelium giver frihed.

  • Studium af enhver bog i skrifterne er nemmere, når vi ved, hvorfor den blev skrevet. Derfor kan det være godt at begynde jeres snak om Galaterne med et spørgsmål lig dette: »Hvad tror I var Paulus formål med at skrive dette brev?« eller »Hvilket problem forsøgte Paulus at løse?« Bed klassen om at se efter fingerpeg i Galaterne 1:6-7, 3:1-5 og 4:8-21. Hvordan er Paulus’ budskab relevant for os i dag?

  • Nogle af de galatiske hellige troede, at de skulle fortsætte med at efterleve moseloven. For Paulus føltes det som at leve »under trælleåg« sammenlignet med den »frihed« Jesus Kristus tilbyder os (Gal 5:1). For at hjælpe klassen med at undersøge Paulus’ lærdomme om frihed og fangenskab kan du bede dem om at nævne holdninger og handlinger, der begrænser vores åndelige vækst og udvikling (såsom kulturelle skikke, falske overbevisninger eller fokus på ydre handlinger snarere end indre omvendelse). Hvordan finder vi ifølge Galaterne 5:1, 13-14 frihed fra disse holdninger og handlinger? Hvordan oplever vi den frihed, som man finder ved hjælp af Jesus Kristus? Hvordan kan vi svare én, som føler, at det begrænser ens personlige frihed at efterleve evangeliet?

Galaterne 5:16-26

Hvis vi »skal leve i Ånden«, vil vi modtage »Åndens frugt«.

Billede
æbler på et træ

Vi kan modtage »Åndens frugt«, når vi søger den.

Galaterne 6:7-10

Når vi sår »i Ånden«, vil vi få velsignelser, når tiden er inde.

  • Ved at studere Galaterne 6:7-10 kan klassen tænke dybere over de langvarige konsekvenser af deres valg. For at hjælpe dem kan du medbringe forskellige frø samt planter, frugter eller grøntsager, der gror fra alle disse frø (eller du kan medbringe billeder af disse ting). De kan samarbejde om at matche alle frø med det, som de producerer. De kan læse vers 7-10 og tale om, hvad det vil sige at så »i kødet« og »i Ånden«. (Ældste Ulisses Soares’ budskab i »Yderligere ressourcer« kan være nyttigt). Hvad høster vi, når vi sår i kødet? Hvad høster vi, når vi sår i Ånden? (Se Gal 5:22-23).

  • Nogle kan føle sig »trætte af at gøre det, som er ret« (Gal 6:9) – måske fordi de er i tvivl om, hvorvidt deres indsats bærer frugt. En drøftelse af Galaterne 6:7-10 kan være nyttig. For at introducere disse vers kan du bede en i klassen om at tale kort om engang, hvor han eller hun havde brug for tålmodighed, da han eller hun forsøgte at få noget til at gro. Hvad kan denne persons oplevelse sammen med Galaterne 6:7-10 lære os om vores indsats for at »leve i Ånden«? (Gal 5:25).

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Åndens frugt.

Præsident Gordon B. Hinckley har sagt: »I genkender Åndens tilskyndelser ved Åndens frugter – det, som oplyser og opbygger, og som er positivt og bekræftende og opløftende, og som fører os til bedre tanker og bedre ord og bedre gerninger, kommer fra Guds Ånd« (Kirkens præsidenters lærdomme: Gordon B. Hinckley, 2016, s. 119).

Så i Ånden

Ældste Ulisses Soares har forklaret: »At så i Ånden betyder, at alle vores tanker, ord og handlinger må hæve os op til det niveau af guddommelighed, som vi kender fra vore himmelske forældre. Skriften henviser ofte til kødet som det naturlige menneskes fysiske eller kødelige natur, som tillader mennesker at blive påvirket af kødets lidenskaber, ønsker, lyster og drifter i stedet for at søge inspiration fra Helligånden« (»Bliv på Herrens territorium!«, Liahona, maj 2012, s. 39).

Gør undervisningen bedre

Hjælp dem, du underviser, til at opløfte hinanden. »Hver eneste person i jeres klasse er en rig kilde til vidnesbyrd, indblik og erfaringer med at efterleve evangeliet. Bed dem om at fortælle hinanden derom og opløfte hinanden« (Undervisning på Frelserens måde, s. 5).