Det Nye Testamente 2023
18.-24. september. 2 Korinther 8-13: »Gud elsker en glad giver«


»18.-24. september. 2 Korinther 8-13: ›Gud elsker en glad giver‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2022

»18.-24. september. 2 Korinther 8-13«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
Jesus taler med et lille barn

18.-24. september

2 Korinther 8-13

»Gud elsker en glad giver«

Når du læser 2 Korinther 8-13, så tænk på dem, du underviser og planlæg aktiviteter, der vil hjælpe dem til at opdage principperne i disse kapitler. Gennemgå så dette oplæg for at se yderligere undervisningsforslag.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Her er en metode til at opmuntre klassen til at dele, hvad de har lært af 2 Korinther 8-13: Bed nogle stykker af dem om på tavlen at skrive en yndlingsvending eller -sætning fra deres læsning og fortælle, hvorfor den giver mening for dem.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

2 Korinther 8:1-15; 9:6-15

Hellige deler med glæde det, de har, for at velsigne de fattige og nødlidende.

  • Gud har befalet sine hellige at tage sig af dem, der er nødlidende, og skriftstedet 2 Korinther 8-9 kan inspirere din klasse i deres indsats. For at hjælpe dem til at finde skriftstedet kan du skrive spørgsmål som hvorfor giver vi? og Hvordan bør vi give? på tavlen. Den ene halvdel af klassen kan se efter svar i 2 Korinther 8:1-15, og den anden halvdel kan se i 2 Korinther 9:6-15. (Du kan eventuelt forklare, at Paulus i kapitel 8, v. 1-5 talte om de makedonske hellige som eksempler på at give gavmildt). Hvordan kan de principper, som Paulus belærte om, hjælpe os til bedre at udvise omsorg for de fattige og trængende?

2 Korinther 11:1-4

Vi bør fokusere på det »oprigtige og rene forhold til Kristus«.

  • Til tider føler kirkemedlemmer sig overvældet af livets krav, heriblandt det, som de anser for at være krav ved at være en sidste dages hellig. Paulus’ råd om »det oprigtige og rene forhold til Kristus« (2 Kor 11:3) kan være en hjælp. I kan læse 2 Korinther 11:3 sammen og tale om, hvad sætningen »det oprigtige og rene forhold til Kristus« kan betyde. Du kan også bede klassen om at forestille sig, at de blev inviteret til at skrive en beskrivelse af Jesu Kristi evangelium til en avis med en begrænsning på 100 ord. Giv dem tid til at skrive deres beskrivelse, og lad dem fortælle hinanden, hvad de skrev. Hvis de har brug for hjælp, kan de se i Johannes 3:16-17, 3 Nefi 27:13-21; præsident Dieter F. Uchtdorfs udtalelse i »Yderligere ressourcer«. Nogle i klassen kan komme med idéer til, hvordan vi kan »forenkle [vores] tilgang til livet som discipel«.

2 Korinther 12:5-10

Frelserens nåde er tilstrækkelig til at hjælpe os til at finde styrke i vores svaghed.

  • Hvad kunne man sige til en ven, der har bedt om lindring fra en svaghed, men føler, at denne bøn ikke bliver besvaret? Overvej at lade klassen tænke over dette spørgsmål, mens de læser 2 Korinther 12:5-10 for sig selv. De kan så fortælle om deres indsigt fra disse vers, som kan hjælpe i denne situation. De kan også fortælle om en oplevelse, hvor de gennem Kristi nåde eller hans guddommelige kraft og hjælp fandt styrke i deres svaghed. Hvordan påvirkede den oplevelse deres liv? Hvorfor er det vigtigt at stole på Herrens tidsplan?

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Vi kan forenkle vores tilgang til at efterleve evangeliet.

Præsident Dieter F. Uchtdorf har sagt:

»Brødre og søstre, det behøver ikke at være kompliceret at efterleve evangeliet.

Det er faktisk meget ligetil. Det kan beskrives således:

  • Når vi hører efter Guds ord med oprigtig hensigt, får det os til at tro på Gud og stole på hans løfter.

  • Jo mere vi stoler på Gud, jo mere bliver vores hjerte fyldt med kærlighed til ham og til hinanden.

  • På grund af vores kærlighed til Gud ønsker vi at følge ham og bringe vores gerninger i overensstemmelse med hans ord.

  • På grund af vores kærlighed til Gud ønsker vi at tjene ham; vi ønsker at velsigne andre og hjælpe de fattige og nødlidende.

  • Jo mere vi vandrer på disciplens sti, jo mere ønsker vi at lære Guds ord.

Og sådan går det. Hvert skridt fører os til det næste og fylder os med en evigt voksende tro, håb og næstekærlighed.

Det er vidunderligt enkelt, og det virker vidunderligt.

Brødre og søstre, hvis I nogensinde tænker, at evangeliet ikke virker særligt godt for jer, så opfordrer jeg jer til at træde et skridt tilbage, se på jeres tilværelse og forenkle jeres tilgang til livet som discipel. Fokuser på de grundlæggende læresætninger og principper og på anvendelsen af evangeliet. Jeg lover, at Gud vil vejlede og velsigne jer på jeres vej mod et tilfredsstillende liv, og evangeliet vil virke bedre for jer« (»Det virker fantastisk!«, Liahona, nov. 2015, s. 22).

Gør undervisningen bedre

Arbejd sammen med familiemedlemmer. »De mennesker, som har størst indflydelse på en person – på både godt og ondt – er normalt dem, der bor i vedkommendes hjem. Da hjemmet er centrum for evangelisk efterlevelse og læring, vil jeres indsats for at styrke en person i klassen være mest effektiv, når I arbejder sammen med [familiemedlemmer]« (Undervisning på Frelserens måde, s. 8).