Det Nye Testamente 2023
4.-10. september. 1 Korinther 14-16: »Gud er ikke forvirringens, men fredens Gud«


»4.-10. september. 1 Korinther 14-16: ›Gud er ikke forvirringens, men fredens Gud‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2022

»4.-10. september. 1 Korinther 14-16«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
Templets dåbsbassin

4.-10. september

1 Korinther 14-16

»Gud er ikke forvirringens, men fredens Gud«

Læs 1 Korinther 14-16, inden du læser dette oplæg. Skriv dine første indtryk ned om, hvilke sandheder der vil hjælpe dem i din klasse, og søg fortsat yderligere vejledning fra Ånden under din forberedelse til at undervise.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Giv klassen nogle få minutter til at gennemse 1 Korinther 14-16 og finde et vers, de føler er særligt betydningsfuldt for dem. Bed dem om at finde en i klassen, de kan dele deres vers med, og forklare, hvorfor de valgte det.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

1 Korinther 14

Når vi mødes, bør vi stræbe efter at opbygge hinanden.

  • Overvej at bruge Paulus lærdomme i 1 Korinther 14 til at minde klassen om, at vi alle kan opbygge – eller støtte og opløfte – hinanden i Kirken. En enkel måde at gennemgå dette kapitel på kunne være at skrive et spørgsmål på tavlen, såsom Hvad bør være vores mål, når vi samles? Lad klassen lede efter mulige svar i 1 Korinther 14. Andre ideer kan findes i Moroni 6:4-5 og Lære og Pagter 50:17-23. Tilskynd dem til at fortælle det, de finder, og overvej at spørge, hvad de føler, jeres klasse gør for at opnå disse mål. De kan også fortælle om oplevelser, hvor de følte sig opløftede af noget, som en anden i klassen fortalte.

1 Korinther 15

Fordi Jesus Kristus opstod, vil vi alle opstå.

  • Hvordan kan du bruge Paulus’ vidnesbyrd i 1 Korinther 15 til at styrke klassens vidnesbyrd om opstandelsen? En måde kunne være at dele klassen op i to grupper og bede den ene gruppe om at se i 1 Korinther 15 efter de konsekvenser, der ville være, hvis Jesus Kristus ikke var opstået fra de døde. Den anden gruppe kan se efter de velsignelser, vi får, takket være hans opstandelse. Begge grupper kan så skrive på tavlen, hvad de har lært. Hvad kan de tilføje til listen, når de har læst udtalelsen af ældste D. Todd Christofferson i »Yderligere ressourcer«? Overvej at hjælpe dem til at føle Ånden i løbet af jeres samtale ved at vise et billede af den opstandne Frelser (se denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier) eller afspille eller synge en salme om opstandelsen.

  • Da Paulus svarede et folk, der ikke troede på opstandelsen, kan din klasse finde det nyttigt at lave et rollespil over en lignende situation. Hvordan kan de for eksempel styrke en af deres kæres tro på opstandelsen? Hvad kan vi finde i 1 Korinther 15, der vil hjælpe dem til at forklare behovet for og beviset på Jesu Kristi opstandelse? Hvilke andre skriftsteder kan vi anvende? (Se for eksempel Luk 24:1-12, 36-46; Alma 11:42-45).

    Billede
    solopgang

    Paulus underviste om opstandelsen ved at referere til »himmelske legemer« såsom solen (1 Kor 15:40).

  • 1 Korinther 15 er et af de få steder i skrifterne, hvor dåb for de døde bliver nævnt (se v. 29; se også L&P 128:18). Måske kan de fortælle om den glæde, de har haft, når de har udført dåb eller andre ordinancer for deres forfædre. Hvorfor kunne Paulus have refereret til dåb for de døde som bevis på opstandelsen?

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Opstandelsens betydning.

Ældste D. Todd Christofferson har sagt:

»Overvej et øjeblik den betydning, som opstandelsen en gang for alle har for at afgøre Jesus af Nazarets sande identitet og livets store filosofiske diskussion og spørgsmål. Hvis Jesus helt bogstavelig talt opstod, så følger det deraf nødvendigvis, at han er et guddommeligt væsen. Ingen dødelig har i sig selv kraften til at komme til live igen efter døden. Fordi Jesus opstod, kan han ikke kun have været tømrer, lærer, rabbi eller profet. Eftersom Jesus opstod, må han have været Gud, Faderens enbårne Søn.

Derfor er det, han belærte om, sandt; Gud kan ikke lyve.

Derfor var han jordens skaber, som han sagde.

Derfor findes himlen og helvede virkelig, som han belærte om.

Derfor er der en åndeverden, som han besøgte efter sin død.

Derfor vil han komme igen, som englene sagde, og ›personligt … regere på jorden‹.

Derfor er der en endelig dom og en opstandelse for alle« (»Jesu Kristi opstandelse«, Liahona, maj 2014, s. 113).

Gør undervisningen bedre

Lær dem, du underviser at kende. Ingen personer er ens, alle, du underviser, har en unik baggrund, et unikt perspektiv og unikke talenter. Bed om at vide, hvordan du kan anvende dem til at engagere dem, du underviser. Når du bedre forstår dem, du underviser, kan du skabe gode og mindeværdige undervisningsøjeblikke for dem (se Undervisning på Frelserens måde, s. 7).