Det Nye Testamente 2023
13.-19. marts. Matthæus 11-12; Lukas 11:»Jeg vil give jer hvile«


»13.-19. marts. Matthæus 11-12; Lukas 11: ›Jeg vil give jer hvile‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2022

»13.-19. marts. Matthæus 11-12; Lukas 11«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
Jesus står blandt skyer

Frygt ikke, af Michael Malm

13.-19. marts

Matthæus 11-12; Lukas 11

»Jeg vil give jer hvile«

Læs Matthæus 11-12 og Lukas 11 i løbet af ugen før undervisningen. Det vil give dig tid til at tænke over og modtage åbenbaring om, hvad du skal fokusere på i klassen.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Når vi gør brug af principperne fra skrifterne i vores liv, er det en vigtig måde at opleve kraften af Guds ord på. Giv klassens medlemmer opmuntring til at fortælle, hvad de har fundet i deres skriftstudium denne uge, som de kan anvende i deres liv. Hvis du deler et eksempel på, hvordan du har anvendt skrifterne, kan det hjælpe dem til at fortælle om deres egne eksempler.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Matthæus 11:28-30

Jesus Kristus vil give os hvile, når vi stoler på ham.

  • I Matthæus 11:28-30 sagde Frelseren, at han ville hjælpe os med at bære tunge byrder, hvis vi accepterer hans invitation: »Tag mit åg på jer« (v. 29). Du kunne hjælpe klassen med bedre at forstå dette løfte ved at vise et billede af et åg (se denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier) og fortælle nogle fakta som disse: Åg er lavet til at hjælpe dyr med at bære tunge byrder eller få arbejde gjort, og åg er ofte særligt tilpasset til dyret. Hvad tilføjer disse oplysninger til vores forståelse af Matthæus 11:28-30? Hvilke opfordringer finder vi i disse vers? Hvilke velsignelser bliver vi lovet? Du kan også dele præsident Russel M. Nelsons løfte fundet i »Yderligere ressourcer«.

  • Vi har alle byrder, der kan gøres lettere med Jesu Kristi kraft. Du kan tilskynde til en drøftelse om dette ved at bede klassens medlemmerne om at læse og snakke om Matthæus 11:28-30 med en anden i klassen. De kunne inkludere spørgsmål som disse i diskussionen: Hvilke eksempler er der på byrder, som en person kunne bære på? Hvad er vi nødt til at gøre for at komme til Kristus? Hvad betyder det at tage Frelserens åg på os? Hvordan har du oplevet, at Frelseren har lettet dine byrder, når du har vendt dig til ham? Klassen kan måske finde yderligere indsigt i ældste David A. Bednars budskab »Bære deres byrder med lethed« (Liahona, maj 2014, s. 87-90).

Billede
mænd, der ser ned på disciple, der vandrer gennem hvedemark

Disciplene spiser hvede på sabbatten, af James Tissot

Matthæus 12:1-13

Sabbatten er en dag til at gøre godt.

  • I farisæernes ildhu for at holde sabbatten hellig havde de indført strenge regler og menneskelavede traditioner, der i sidste ende overskyggede deres forståelse af sabbattens sande mening. I kan begynde en drøftelse om, hvorfor Herren gav os sabbatsdagen ved at bede klassen om at gennemlæse Matthæus 12:1-13 og Joseph Smiths oversættelse, Mark 2:26-27 (i Guide til skrifterne). Hvad lærer disse beretninger os om formålet med sabbatten? Hvilke yderligere indblik om sabbatten får vi af 2 Mosebog 31:16-17, Esajas 58:13-14 og Lære og Pagter 59:9-13? Hvordan er vores forhold til Frelseren blevet ændret, når vi har prøvet at holde hans dag hellig?

  • Mens farisæerne lagde vægt på utallige detaljerede regler for sabbatten, lærte Frelseren os et enkelt princip: »Det [er] tilladt at gøre noget godt på en sabbat« (Matt 12:12). Hvilke andre principper hjælper os med at holde sabbatsdagen hellig? (Se udtalelsen fra Russell M. Nelson i »Yderligere ressourcer«). Hvorfor er principper bedre til at udvikle åndelig selvhjulpenhed end lister med regler?

  • Præsident Russell M. Nelsons budskab »Sabbatten er frydefuld« (Liahona, maj 2015, s. 129-132) kan bidrage til en drøftelse om sabbatsdagen.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Under åg med Jesus Kristus.

Præsident Russell M. Nelson har sagt: »I kommer til Kristus for at bære et åg sammen med ham og blive forbundet med hans kraft, så I ikke er alene om at trække livets belastninger. I trækker livets belastninger i fællesskab med Frelseren og verdens Forløser, og så er jeres problemer pludseligt blevet lettere, ligegyldigt hvor alvorlige de er« (»The Mission and Ministry of the Savior: A Discussion with Elder Russell M. Nelson«, Ensign, juni 2005, s. 18).

»Hvilket tegn ønsker jeg at vise Gud?«

Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Når jeg skulle træffe beslutning om, hvorvidt en aktivitet var passende på sabbatten eller ej, spurgte jeg blot mig selv: ›Hvilket tegn ønsker jeg at vise Gud?‹ Det spørgsmål gjorde mine valg med hensyn til sabbatsdagen krystalklare« (»Sabbatten er frydefuld«, Liahona, maj 2015, s. 130).

Velsignelserne ved overholdelse af sabbatsdagen.

Gør undervisningen bedre

Tilskynd til at fortælle. »Hver eneste person i klassen er en rig kilde til vidnesbyrd, indblik og erfaringer med at efterleve evangeliet. Bed dem om at fortælle hinanden derom og opløfte hinanden« (Undervisning på Frelserens måde, s. 5).