Det Nye Testamente 2023
27. februar-5. marts. Matthæus 8; Markus 2-4; Lukas 7: »Din tro har frelst dig«


»27. februar-5. marts. Matthæus 8; Markus 2-4; Lukas 7: ›Din tro har frelst dig‹« Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2022

»27. februar-5. marts. Matthæus 8, Markus 2-4; Lukas 7«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
Jesus oprejser en mand fra sengen

27. februar-5. marts

Matthæus 8; Markus 2-4; Lukas 7

»Din tro har frelst dig«

Din forberedelse til at undervise begynder, når du bønsomt studerer Matthæus 8; Markus 2-4 og Lukas 7. Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier kan forbedre dit studie og tilskynde til undervisningsforslag udover dem, der er præsenteret her.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Klassens medlemmer kan have fundet kraftfulde indblik under deres personlige studie af miraklerne i disse kapitler (se listen over Frelserens helbredelser i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Overvej at bede dem om at dele deres indsigt med en makker eller med hele klassen.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Matthæus 8; Markus 2; Lukas 7

Mirakler sker i henhold til Guds vilje og vores tro på Jesus Kristus.

  • Hvordan kan du bruge beretningerne om Frelserens mirakler til at hjælpe klassen med at få større tro på ham? Du kunne bede dem lave en liste på tavlen med de mirakuløse helbredelser fra Matthæus 8; Markus 2 og Lukas 7. Klassen kan snakke om, hvordan folk, der blev helbredt, viste deres tro på Kristus. Hvad lærer vi af disse beretninger om tro og mirakler? Klassens medlemmer kunne dele yderligere sandheder om tro og mirakler fra Mormon 9:15-21, Eter 12:12-16, Moroni 7:27-37 og Lære og Pagter 35:8 (se også Guide til skrifterne, »Mirakel«). Hvordan har vi set mirakler, når vi har udøvet tro på Jesus Kristus?

  • Beretningen om miraklet i Markus 2:1-12 lærer os om værdien ved at arbejde i enighed for at bistå Frelseren i at drage omsorg for dem, som er i åndelig eller fysisk nød. Overvej at opmuntre klassen til at gennemgå beretningen fra skrifterne og fortælle om yderligere indblik fra ældste Chi Hong (Sam) Wongs budskab »Kom til undsætning i enighed« (Liahona, nov. 2014, s. 14-16; se også »Yderligere ressourcer«). Hvad kan vi lære af Markus 2:1-12 om værdien af at arbejde i enighed for at redde dem, der er i nød? (Se også Mark 3:24-25).

Markus 4:35-41

Jesus Kristus har kraft til at bringe fred midt i livets storme.

  • Det kan være, at du er klar over nogle af de problemer, som nogle af dine klassemedlemmer står overfor. Da vi alle får prøvelser på et tidspunkt i vores liv, kan en gennemgang af beretningen i Markus 4:35-41 opbygge deres tro på, at Frelseren kan bringe dem fred. Giv alle et stykke papir, og bed dem om på den ene side at skrive en prøvelse, de har haft. Bed dem om på den anden side at skrive noget fra Markus 4:35-41, der inspirerer dem til at vende sig mod Frelseren under deres prøvelser. Hvis de føler sig trygge ved det, så bed dem om at fortælle, hvad de skrev.

  • Salmen »Mester, se uvejret truer« (Salmer og sange, nr. 54) er baseret på historien i Markus 4:35-41. De kan måske finde tekst i salmen, der knytter sig til sætninger i skrifterne. Du kan også vise et billede, der skildrer scenen (se Evangelisk kunst, nr. 40), og snakke om, hvilket øjeblik som artisten skildrer. Hvordan kan du ellers hjælpe dem til at forstå betydningen af og kraften i dette mirakel?

Billede
Jesus i en båd stilner stormen

Fra frygt til tro, af Howard Lyon

Lukas 7:36-50

Når vi bliver tilgivet for vores synder, bliver vores kærlighed til Frelseren stærkere.

  • Hvad kan vi lære af kvindens eksempel og Frelserens belæringer i Lukas 7:36-50, når vi søger tilgivelse for vores egne synder? Hvordan hjælper omvendelse os til at komme Jesus Kristus nærmere? Hvordan påvirker denne beretning vores syn på dem, som har syndet?

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

»Da [Jesus] så deres tro«

Ældste Chi Hong (Sam) Wong gav os følgende indsigt om beretningen i Markus 2:1-12:

»Jeg [vil] gerne delagtiggøre jer i endnu en skjult skat i denne beretning fra skriften. Det står i vers 5: »Da Jesus så deres tro« (fremhævelse tilføjet). Det har jeg ikke tidligere lagt mærke til – deres tro …

Hvem var de mennesker, Jesus nævnte? Det kunne meget vel være de fire, der bar den lamme mand, manden selv, de mennesker, der havde bedt for ham, og alle dem, der lyttede til Jesu prædiken og i deres stille sind glædede sig over det nært forestående mirakel. Det kunne også gælde en ægtefælle, en forælder, en søn eller en datter, en missionær, en kvorumspræsident, en hjælpeforeningspræsident, en biskop eller en fjern ven. Vi kan alle hjælpe hinanden. Vi bør altid være ivrigt engagerede i at søge at undsætte de nødlidende« (»Kom til undsætning i enighed«, Liahona, nov. 2014, s. 16).

Gør undervisningen bedre

Bær ofte vidnesbyrd. Dit enkle, oprigtige vidnesbyrd om åndelig sandhed kan have en stor påvirkning på dem, som du underviser. Dit vidnesbyrd behøver ikke at være velformuleret eller langt. Det kan for eksempel være et enkelt vidnesbyrd om miraklet ved at have evangeliet i dit liv.