Det Nye Testamente 2023
6.-12. marts. Matthæus 9-10; Markus 5; Lukas 9: »Disse tolv sendte Jesus ud«


»6.-12. marts. Matthæus 9-10; Markus 5; Lukas 9: ›Disse tolv sendte Jesus ud‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2022

»6.-12. marts. Matthæus 9-10; Markus 5; Lukas 9«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
Jesus ordinerer Peter

6.-12. marts

Matthæus 9-10; Markus 5; Lukas 9

»Disse tolv sendte Jesus ud«

Mens du læser Matthæus 9-10; Markus 5 og Lukas 9, så søg inspiration fra Helligånden om dem, du underviser. Hvis du skriver dine indtryk ned, kan det hjælpe dig med at forberede dig til en oplevelse, der vil velsigne dig og klassen.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Du kunne bede klassens medlemmer om at skrive en seddel med en sandhed, som de har lært fra skrifterne denne uge, herunder skriftstedet. Når sedlerne er blevet samlet ind, så vælg at læse nogle af dem for klassen. Hvordan kan vi anvende disse sandheder i vores eget liv?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Matthæus 9

Kristus har kraft til at helbrede os fysisk og åndeligt.

  • Mange af Frelserens mirakler lærer os også om åndelige sandheder. Du kunne hjælpe klassen med at forstå dette ved at dele den op i fire grupper og give hver gruppe en af følgende skriftsteder: Matthæus 9:2-8; Matthæus 9:18-19, 23-26; Matthæus 9:20-22 og Matthæus 9:27-31. Bed hver gruppe om at studere det mirakel, som er beskrevet i deres skriftsted, og så sammenfatte det for klassen. Hvilke åndelige sandheder kan vi lære af disse mirakler?

Billede
en kvinde rækker ud for at røre ved Jesu kappe

Stol på Herren, af Liz Lemon Swindle

Matthæus 10

Herren giver sine tjenere kraft til at udføre sit værk.

  • Frelserens befaling til sine disciple kan hjælpe os i vores individuelle opgaver. Klassemedlemmerne kan have indsigt i dette emne gennem deres personlige studie, der er for eksempel en aktivitet om dette emne i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier. Lad dem fortælle, hvad de har lært, eller arbejde i små grupper for at udføre aktiviteten i klassen. Bed dem om at fortælle om en oplevelse, hvor de har følt Frelserens kraft, når de har opfyldt deres kaldelse.

  • Hvordan kan studium af den befaling, som Kristus gav sine apostle i Matthæus 10, hjælpe dine klassemedlemmer til at forstå nutidige profeters og apostles rolle? Det kan være gavnligt at sammenligne Frelserens opgave til de tolv med opgaven givet til det første kvorum af tolv apostle i denne uddeling, der findes i »Yderligere ressourcer«. Klassens medlemmer kan måske fortælle, hvordan de er blevet påvirket af de levende apostles tjenestegerning. Bær dit vidnesbyrd om de levende profeters og apostles guddommelige kald, og bed klassemedlemmerne om at bære deres vidnesbyrd.

Matthæus 10:17-20

Når vi er i Herrens tjeneste, vil han inspirere os til det, vi skal sige.

  • Nogle gange er folk nervøse, når de underviser eller taler med andre om evangeliet. Men Herren lovede sine disciple, at han ville hjælpe dem til at vide, hvad de skulle sige. Hvad skal vi gøre for selv at modtage Herrens løfte om hjælp? Bed klassemedlemmerne om at læse Matthæus 10:19-20; Lære og Pagter 84:85 og Lære og Pagter 100:5-8 for at finde svar på dette spørgsmål. Hvornår har Helligånden hjulpet dig til at vide, hvad du skulle sige? Du kan fortælle om dine oplevelser og bede klassens medlemmer om at fortælle deres.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

En opgave til sidste dages apostle.

Da nogle af de første medlemmer af De Tolv Apostles Kvorum i denne uddeling blev kaldet, gav Oliver Cowdery dem en opgave som den, Jesus Kristus gav i Matthæus 10. Han sagde:

»›I vil komme til at kæmpe mod alle fordomme i alle nationer … Derfor råder jeg jer til at have stor ydmyghed, for jeg kender til stolthed i menneskets hjerte. Tag jer i agt, så ikke verdens smiger løfter jer op. Tag jer i agt, så ikke jeres hengivenhed bliver betaget af verdslige genstande. Lad jeres tjeneste komme først … [Det] er nødvendigt, at I selv modtager et vidnesbyrd fra himlen, så I kan bære vidnesbyrd om sandheden …

I skal bringe dette budskab til dem, der anser sig selv for vise. Og de vil forfølge jer; de vil forsøge at tage jeres liv. Modstanderen har altid søgt at fratage Guds tjenere livet. Vær derfor til alle tider parate til at ofre jeres liv, hvis Gud skulle kræve det for at fremme og opbygge hans værk …

Han tog dem derefter hver især i hånden og sagde: ›Tager du helhjertet del i denne tjenestegerning at forkynde evangeliet med al flid med disse, dine brødre, i henhold til den mening og hensigt om den opgave, du har modtaget?‹ De svarede alle positivt« (i »Minutes and Blessings, 21 February 1835«, Minute Book 1, s. 159-161, 164, josephsmithpapers.org).

Gør undervisningen bedre

Bær vidnesbyrd om velsignelser. Når du indbyder dem til at handle, så bær vidnesbyrd om, at de vil modtage de velsignelser, som Gud har lovet, når de handler med tro på hans lære. Velsignelser bør ikke være vores primære motivation til lydighed, men vor himmelske Fader ønsker at velsigne alle sine børn. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 35).