Det Nye Testamente 2023
23.-29. januar. Matthæus 3; Markus 1; Lukas 3: »Bered I Herrens vej«


»23.-29. januar. Matthæus 3, Markus 1; Lukas 3: ›Bered I Herrens vej‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2022

»23.-29. januar. Matthæus 3, Markus 1; Lukas 3«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
Johannes Døber døber Jesus

Vindue med glasmosaik i templet i Nauvoo i Illinois, af Tom Holdman

23.-29. januar

Matthæus 3; Markus 1; Lukas 3

»Bered I Herrens vej«

Når du læser og overvejer Matthæus 3; Markus 1 og Lukas 3, så nedskriv de indtryk, du modtager. Det vil indbyde Ånden i din forberedelse til at undervise. Udover undervisningsforslagene i dette oplæg kan studieforslagene i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier tilpasses til brug i din klasse.

Billede
deleikon

Del med hinanden

For at hjælpe klassemedlemmer til at dele, hvordan det er en velsignelse for dem at lære fra Det Nye Testamente, kan du skrive følgende spørgsmål på tavlen: Hvad har du gjort som følge af noget, du har læst i Det Nye Testamente denne uge? Bed dem om at dele deres svar.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Matthæus 3:1-12; Lukas 3:2-18

Disciplene forbereder sig selv og andre til at modtage Jesus Kristus.

  • Hvordan forbereder vi os til besøget af en vigtig gæst? Denne form for spørgsmål kan hjælpe dig til at indlede en drøftelse om, hvordan Johannes Døber forberedte folket til at modtage Jesus Kristus. Du kan dele klassen op i tre grupper. Hver gruppe kan så læse enten Matthæus 3:1-6; Matthæus 3:7-12 og Lukas 3:10-15 og se efter, hvordan Johannes Døber forberedte folket til at modtage Jesus Kristus i deres liv. Lad hver gruppe skiftes til at fortælle om det, de er kommet frem til.

Billede
Johannes Døber forkynder

Johannes Døber råber i ørkenen, af Robert T. Barrett

Lukas 3:2-14

Vi må frembringe »de frugter, som omvendelsen kræver«.

  • I Lukas 3:8 underviste Johannes Døber folket om, at inden de kunne blive døbt, måtte de vise »frugter«, eller bevis på deres omvendelse. Hvordan kan du hjælpe klassemedlemmerne til at genkende beviset på deres egen omvendelse? Du kan bede dem om at søge i Lukas 3:8-14 og se efter, hvad Johannes betragtede som omvendelsens »frugter«. De kan også gennemgå Moroni 6:1-3 og Lære og Pagter 20:37. Du kan tegne et frugttræ på tavlen og lade dem navngive frugten på træet med de »frugter«, de finder. Dette kunne være et godt tidspunkt at drøfte, hvad det vil sige oprigtigt at omvende sig.

Matthæus 3:13-17

Vi følger Jesus Kristus ved at blive døbt og modtage Helligånden.

  • Prøv følgende idé for at gennemgå historien om Jesu Kristi dåb: Spørg klassen om, hvordan de kan bruge Matthæus 3:13-17 til at undervise nogen, såsom et barn eller en af anden tro, om dåb. (De kan også bruge billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Hvilke vigtige principper om dåb vil de fremhæve? De kan øve sig på deres ideer ved at undervise hinanden.

  • Du kan hjælpe dem til at reflekterer over vigtigheden af at efterleve deres dåbspagter ved at læse ældste Bednars udtalelse i »Yderligere ressourcer«. De vil måske også gerne fortælle om deres følelser omkring deres egen dåb og deres dåbspagter. De kunne også synge en salme om at følge Frelseren, eksempelvis »Frelseren bød« (Salmer og sange, nr. 62).

  • Johannes Døber underviste om, at Frelseren ville døbe »med Helligånden og ild« (Matt 3:11). Dåben med ild sker, når vi bliver bekræftet og modtager Helligåndsgaven. Hvorfor skal vi have Helligåndsgaven for at udvikle os i Guds rige? Hvilken påvirkning har dåben med ild og med Helligånden på os? (se Alma 5:14).

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Vores dåbspagter.

Ældste David A. Bednar har sagt: »Dåbspagten omfatter tre grundlæggende løfter: (1) At vi er villige til at påtage os Jesu Kristi navn, (2) at vi altid vil erindre ham og (3) at vi altid vil holde hans befalinger. Den lovede velsignelse for at ære denne pagt er, ›at [vi] altid må have hans Ånd hos [os]‹ (L&P 20:77). Derfor er dåb en afgørende forberedelse til at modtage bemyndiget mulighed for at have det tredje medlem af Guddommen som konstant ledsager« (»Bliv altid ved med at have forladelse for jeres synder«, Liahona, maj 2016, s. 60).

I kan finde et eksempel på en ung dreng, som holder sine dåbspagter, i historien i starten af søster Carole M. Stephens budskab »Vi har stor grund til at fryde os« (Liahona, nov. 2013, s. 115-117).

Gør undervisningen bedre

Undervis i grundlæggende lære. Hyrum Smith sagde: »Forkynd evangeliets første grundsætninger – forkynd dem igen, så vil I opdage, at nye ideer og yderligere lys omkring dem bliver åbenbaret for jer dag efter dag. I kan uddybe dem, så I mere tydeligt kan forstå dem. I bliver så i stand til at viderebringe dem tydeligere for dem, I underviser« (i History, 1838–1856 [Manuscript History of the Church] bind. E-1, 1994, josephsmithpapers.org).