Det Nye Testamente 2023
2.-8. januar. Matthæus 1; Lukas 1: »Lad det ske mig efter dit ord«


»2.-8. januar. Matthæus 1; Lukas 1: ›Lad det ske mig efter dit ord‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2022

»2.-8. januar. Matthæus 1; Lukas 1«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
Maria og Elisabeth

2.-8. januar

Matthæus 1; Lukas 1

»Lad det ske mig efter dit ord«

Inden du læser nogle af de andre studiematerialer, så læs og grund over Matthæus 1 og Lukas 1, og skriv dine åndelige indtryk ned. Lad Ånden vejlede dig i din forberedelse. Se derefter på forslagene i dette oplæg og i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Det primære formål for Matthæus, Lukas og de andre forfattere til evangelierne var at vidne om, at Jesus Kristus er Guds Søn. Giv klassen nogle få minutter til at gennemse Matthæus 1 og Lukas 1 og dele et vers, der styrker deres tro på Jesus Kristus. Foreslå klassen, at når de studerer Det Nye Testamente i år, kan de lave en liste over skriftsteder, der vidner om, at Jesus Kristus er Guds Søn. I kan endda lave en liste som klasse.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Matthæus 1:18-25; Lukas 1:5-80

Vor himmelske Fader arbejder gennem sine trofaste børn for at fuldføre sine formål.

  • Klassemedlemmer får med større sandsynlighed meningsfulde oplevelser, når de studerer Det Nye Testamente i år, hvis de kan lære af de personers oplevelser, som de læser om. For at hjælpe dem med dette kan du skrive navnene på personerne i Matthæus 1 og Lukas 1 på tavlen sammen med skriftstedshenvisninger om disse personer, således:

    Hvad kan vi lære af disse forhold, som kan hjælpe os i dag?

  • Hjælp klassen med at tænke dybere over Maria og hendes rolle i Faderens plan ved i fællesskab at læse Lukas 1:26-38, 46-56 og se efter, hvad Maria sagde, der fortæller noget om hendes karakter. Hvad lærer vi ellers af Maria?

Lukas 1:5-25

Guds velsignelser kommer i hans egen tid.

  • Der kan være personer i din klasse, der, ligesom Elisabeth og Zakarias, lever retfærdigt og alligevel stadig ikke har modtaget en ønsket velsignelse. Overvej at få klassen til at søge i Lukas 1:5-25 og se efter lektier, de kan lære af Elisabeth og Zakarias om at vente på Herren. Hvilke andre eksempler på at vente på Herrens timing kan de dele fra deres eget liv eller beretninger fra skrifterne? Hvad lærer vi af disse eksempler? Klassen kunne også drøfte udtalelsen i »Yderligere ressourcer«.

Lukas 1:26-38

»Intet er umuligt for Gud.«

  • Klassens medlemmer kan til tider undre sig over – som Maria gjorde – hvordan Guds plan eller løfter for dem kan blive opfyldt. For at hjælpe dem til at forstå, at gennem Guds kraft er alt muligt, kan du vise billedet Bebudelsen: Englen Gabriel viser sig for Maria (Evangelisk kunst, nr. 28) og få dem til sammen at læse Lukas 1:26-38. Hvad kan vi lære om at overvinde det, der virker umuligt ved at studere Marias ord og handlinger? Bed dem om at fortælle om oplevelser, hvor Gud hjalp dem til at udføre noget, som de troede var umuligt.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

At vente på Herren.

I anerkendelse af at mange af os stiller spørgsmål ved, hvorfor vi er nødt til at vente på Guds velsignelser, har ældste Jeffrey R. Holland sagt:

»Svaret på sådanne spørgsmål er: ›Jo, Gud kan udvirke umiddelbare mirakler, men før eller siden lærer vi, at tider og årstider på vores livs rejse ene og alene styres af ham‹ … Tro betyder, at man stoler på Gud i gode såvel som dårlige tider, selvom det indebærer en vis lidelse, indtil vi ser hans arm åbenbaret for os …

De, der ›håber på Herren, får nye kræfter, de får vinger som ørne. De løber uden at blive trætte, de vandrer uden at udmattes‹ [Es 40:31; fremhævelse tilføjet]. Jeg beder for, at de velsignelser vil komme lidt efter lidt – snart eller senere – til enhver af jer, der søger trøst for jeres sorg og frihed for jeres bedrøvelse. Jeg bærer vidnesbyrd om Guds kærlighed og om gengivelsen af hans herlige evangelium, som på en eller anden måde er svaret på ethvert problem, vi møder« (»Venter på Herren«, Liahona, nov. 2020, s. 116-117).

Gør undervisningen bedre

Tilskynd klassemedlemmerne til at studere skrifterne derhjemme. En måde, hvorpå du kan tilskynde til studium af skriften derhjemme, er ved at give dem tid til at fortælle hinanden om de opdagelser og den indsigt, de får af deres personlige studium og familiestudium (se Undervisning på Frelserens måde, s. 29).