Det Nye Testamente 2023
16.-22. januar. Johannes 1: Vi har fundet Messias


»16.-22. januar. Johannes 1: Vi har fundet Messias«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2022

»16.-22. januar. Johannes 1«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
kvinder, der fortæller om evangeliet på en togstation

16.-22. januar

Johannes 1

Vi har fundet Messias

Når du læser og tænker over Johannes 1, så bed om åndelig vejledning for dit ansvar for at undervise om Johannes’ vidnesbyrd. Nedskriv de indtryk, du modtager. Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier og forslagene i dette oplæg kan hjælpe dig til at inspirere dem i din klasse til at forstå og anvende læren i dette kapitel.

Billede
deleikon

Del med hinanden

For at tilskynde klassemedlemmerne til at dele det, de lærer, kan du bede dem om at skrive spørgsmål, kommentarer eller indblik fra deres personlige læsning på nogle papirstrimler og komme dem i en bøtte. Træk strimler fra bøtten og drøft dem som klasse.

Billede
Undervisningsikon

Undervis i læren

Johannes 1:1-5

Jesus Kristus var »i begyndelsen hos Gud.«

  • Hvad underviste Johannes om den førjordiske Kristus? Hvorfor er det vigtigt at kende til Kristi førjordiske roller? Det kan være behjælpsomt at skrive spørgsmålene på tavlen og bede klassemedlemmerne om at se efter svarene i Johannes 1:1-5 (se også JSO, Joh 1:1-5 (i Guide til skrifterne); Moses 1:32-33; Guide til skrifterne, »Jesus Kristus« under overskriften »Kristi forudtilværelse«). Klassens medlemmer kan også fortælle, hvad de lærte om Kristi førjordiske roller af »Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd« (ChurchofJesusChrist.org).

  • Hvis du gerne vil bruge disse vers til at tale om Herrens skabelser, kan du læse Johannes 1:3 og vise et billede, der viser jordens skønhed. Bed nogle om at fortælle, hvordan Frelserens skaberværk har fået dem til at føle hans kærlighed.

Johannes 1:1-14

Jesus Kristus er lyset.

  • Overvej at bede klassen om at finde hvert tilfælde af ordet lys i Johannes 1:1-14. Hvorfor er lys et godt ord til at beskrive Jesus Kristus? De kan også fortælle om, hvordan Frelseren og hans evangelium giver åndeligt lys i deres liv. Som en del af denne drøftelse kan du opmuntre klassen til at læse mere om Kristi lys i Lære og Pagter 84:45-46; 88:11-13, eller du kan henvise til »Lys, Kristi lys« i Guide til skrifterne. Hvordan kan vi dele Frelserens lys med andre?

    Billede
    sollys gennem en stenformation ved stranden

    Frelseren og hans evangelium giver åndeligt lys.

  • Du kan hjælpe klassen med et se for sig, hvad der læres om Frelseren i Johannes 1 ved at vise nogle billeder (inklusiv det fra denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier), der viser forskellige aspekter af Jesu Kristi liv og guddommelige mission. Klassen kan søge i Johannes 1:1-14, mens de ser efter ord eller udtryk, der kan bruges som overskrifter til billederne.

Johannes 1:35-51

Vi kan få vores eget vidnesbyrd om Frelseren og derefter indbyde andre til at »komme og se«.

  • I Johannes 1 forekommer invitationen »kom og se« to gange (se v. 39, 46). Vi får måske ikke mulighed for at se Frelseren fysisk, ligesom Andreas og Nathanael gjorde, men vi kan reagere på den samme invitation. Hvad kunne »kom og se« betyde i vor tid?

  • Klassen kan læse Johannes 1:35-51 og fortælle, hvad de lærer af disse vers om at indbyde andre til at lære om Kristus (se også »Yderligere ressourcer«). De kan også fortælle, hvordan de har fundet enkle og naturlige måder til at give invitationen »kom og se«.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Vi kan give andre invitationen »kom og se«.

Ældste Neil L. Andersen har sagt:

»Frelseren har lært os, hvordan man fortæller andre om evangeliet. Jeg kan godt lide Andreas’ historie, han som spurgte: ›Rabbi, hvor bor du?‹ (Joh 1:38). Jesus kunne have svaret ved at angive stedet, hvor han boede. I stedet sagde han til Andreas: ›Kom og se!‹ (Joh 1:39). Jeg forestiller mig, at Frelseren sagde: ›Kom og se, ikke blot hvor jeg bor, men også hvordan jeg lever. Kom og se hvem jeg er. Kom og føl Ånden.‹ Vi kender ikke til alt om den dag, men vi ved, at da Andreas fandt sin bror Simon, erklærede han: ›Vi har mødt Messias‹ (Joh 1:41).

Til dem, der udviser interesse for vores samtaler, kan vi følge Frelserens eksempel ved at indbyde dem til at ›[komme] og se‹. Nogle vil tage imod vores invitation, andre vil ikke. Vi kender alle en, der er blevet inviteret flere gange, før de accepterede invitationen: ›Kom og se‹« (»Det er et mirakel«, Liahona, maj 2013, s. 79).

Gør undervisningen bedre

Hjælp dem til at anvende skrifterne på sig selv. Den samme invitation, Kristus gav sine disciple – at komme og se – kan hjælpe dem, du underviser, til at ønske at følge Frelseren. Tilskynd dem til at anvende principperne, der findes i skrifterne, i deres eget liv og opmuntre andre til at gøre det samme. (Se 1 Ne 19:23; Undervisning på Frelserens måde, s. 21).