Kom och följ mig
16–22 december. Jul: ’Bud om en stor glädje’


”16–22 december. Jul: ’Bud om en stor glädje’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2019 (2019)

”16–22 december. Jul”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2019

Bild
Jesusbarnet i krubban

Trygg i ett stall, av Dan Burr

16–22 december

Jul

”Bud om en stor glädje”

Evangeliesamtal har andlig kraft när de har Jesus Kristus i centrum. När du studerar Jesu Kristi födelse och verksamhet den här veckan, sök då inspiration från den Helige Anden för hur du bäst kan se till att samtalen i klassen har Jesus Kristus i centrum.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Be klassdeltagarna berätta om vad de gör eller har gjort tidigare personligen eller som familjer för att fira Frälsarens födelse på ett sådant sätt att det för dem närmare honom.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Matteus 1:18–25; Lukas 1:26–38; 2:1–20

Jesus Kristus steg ner för att födas på jorden.

  • Att stiga ner betyder att frivilligt sänka sig från en hög ställning eller värdighet (se 1 Ne. 11:14–26). Julen utgör ett bra tillfälle att begrunda och fira att Frälsaren steg ner – hans villighet att lämna ”sin Faders tron” (”I Jesu namn vi samlas här”, Psalmer, nr 120). För att inspirera till ett samtal om det här ämnet kan du fråga klassdeltagarna vad de lärde sig i sina personliga skriftstudier eller skriftstudier med familjen den här veckan om vem Jesus Kristus var innan han föddes (se Joh. 17:5; Mosiah 7:27; L&F 76:12–14, 20–24 och Mose 4:2). Du kan kanske visa bilden i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer när klassdeltagarna läser om Frälsarens födelse (se Matt. 1:18–25; Luk. 1:26–38; 2:1–20). Vad tänker och känner de när de jämför Frälsarens förjordiska härlighet med hans blygsamma födelse?

  • En fråga som liknar den ängeln ställde till Nephi i 1 Nephi 11:16 kan vara ett bra sätt att inleda ett samtal i klassen, men du kanske formulerar frågan på ett annat sätt. Du kan kanske skriva på tavlan: Vad innebär Guds omsorg? och be klassdeltagarna begrunda den här frågan när de läser 1 Nephi 11:17–33. Be dem berätta om sina tankar kring Frälsaren som de här verserna har inspirerat. Vilka bilder skulle du kunna visa för klassen som visar scener ur Frälsarens liv som det beskrivs av Nephi? De kan också begrunda Frälsarens omsorg medan de ser en video om hans födelse, såsom ”En gåva till världen”, ”Jesu födelse”, ”Infant Holy, Infant Lowly (musikvideo med Mormon Tabernacle Choir)” eller ”Han är gåvan” (alla finns på LDS.org).

  • Musik är ett underbart sätt att inbjuda Anden till lektionen. Du kan spela julpsalmer som framförs av Mormon Tabernacle Choir (se mormontabernaclechoir.org), bjuda in någon för att framföra en julsång, eller läsa eller sjunga några psalmer tillsammans som klass (se Psalmer, nr 132–147). Klassdeltagarna kan leta efter uttryck i de här psalmerna och skriftställena som anges längst ner på sidan vid varje psalm som ökar deras tacksamhet för Frälsaren och hans villighet att komma till jorden.

Lukas 4:16–21; Johannes 3:16

Jesus Kristus fullgjorde sin mission, vilket har gjort det möjligt för oss alla att få evigt liv.

  • För att underlätta för klassdeltagarna att samtala om anledningarna till att Jesus Kristus föddes kan du be dem hitta och berätta om skriftställen som sammanfattar hans mission (se den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer för att hitta några exempel). Klassdeltagarna kanske kan leta efter och läsa verser i par eller små grupper. Vad lär de sig om Kristi mission av verserna de fann? Vad lär vi oss om hans mission av några av de titlar han ges i skrifterna? (Se HFS, ”Jesus Kristus”.)

  • Klassdeltagarna kan lära sig om Frälsarens mission genom att läsa ”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd” (Liahona, maj 2017, insidan av omslagets framsida) och berätta om uttalanden de finner som förklarar varför han kom till jorden. De kan också gå igenom president Gordon B. Hinckleys budskap i ”Övriga resurser” och samtala om vad de lär sig om Frälsaren. Hur kan vi göra den här julen till en tid för ”tyst meditation och begrundan” av Frälsaren och hans mission?

  • Ge klassdeltagarna tid att reflektera över sina vittnesbörd om Jesus Kristus och hans mission. Kan de berätta om personliga upplevelser eller berättelser ur Frälsarens liv som har ökat deras tro på och kärlek till honom? Hur har deras studier i Nya testamentet i år bidragit till en mer meningsfull juletid? För att gå igenom några av de redogörelser i Nya testamentet som klassdeltagarna har lärt sig om i år kanske du kan visa videorna ”Så älskade Gud världen” eller ”Därför är jag född” (LDS.org).

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Föreslå för klassdeltagarna att de kan få fördjupad uppskattning för Frälsarens roll i frälsningsplanen och ett mer meningsfullt julfirande när de studerar Uppenbarelseboken 12–22.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Jul

Julens sanna innebörd.

President Gordon B. Hinckley lärde:

”När allt är sagt och gjort … finns det inget så underbart, så majestätiskt, så enormt som denna kärleksfulla handling när den Allsmäktiges Son … han som påtagit sig att komma ner till jorden som ett barn för att födas i Betlehem, gav sitt liv under vanära och med smärta så att tidens alla släkten av Guds söner och döttrar, som alla måste dö, skulle kunna stå upp och leva för evigt. Han gjorde för oss vad ingen av oss kunde göra för oss själva. …

Detta är den förunderliga och sanna berättelsen om julen. Jesu födelse i Betlehem i Judeen är förordet. Mästarens treåriga verksamhet är inledningen. Det fantastiska innehållet i berättelsen består av hans offer, den fullkomligt osjälviska handlingen att dö i smärta på Golgatas kors för att försona för allas våra synder.

Bild
Jesus knäböjer i Getsemane trädgård

Getsemane, av J. Kirk Richards

Epilogen är uppståndelsens underverk som försäkrar oss om att ’liksom alla dör i Adam, så ska också alla göras levande i Kristus’ (1 Kor. 15:22).

Det skulle inte finnas någon jul om det inte hade funnits någon påsk. Jesusbarnet från Betlehem skulle bara vara ännu ett barn om det inte vore för att han var Getsemanes och Golgatas återlösande Kristus, och för uppståndelsens triumferande faktum.

Jag tror på Herren Jesus Kristus, den evige, levande Gudens Son. Ingen så stor har någonsin vandrat här på jorden. Ingen annan har gjort ett jämförbart offer eller skänkt oss en jämförbar välsignelse. Han är världens Frälsare och Återlösare. Jag tror på honom. Jag förkunnar hans gudomlighet utan undanflykter eller kompromisser. Jag älskar honom. Jag uttalar hans namn med vördnad och förundran. …

Må detta bli en glad jul för var och en av er. Men vad viktigare är, jag önskar att ni var och en ska ta er tid, om så bara en timma, att tyst meditera över och begrunda det förunderliga och majestätiska hos denne Guds Son. Glädjen vi känner vid den här tiden beror på att han kom till världen. Den frid han ger, hans oändliga kärlek som var och en av oss kan känna, och en överväldigande känsla av tacksamhet för det som han villigt gav oss, till ett så högt pris för honom själv – är det som utgör själva kärnan i julfirandet” (”Den förunderliga och sanna berättelsen om julen”, Liahona, dec. 2000, s. 4–6).

Förbättra vår undervisning

Avsätt tid för att eleverna ska kunna vara delaktiga. ”När elever berättar vad de lär sig känner de inte bara Anden och stärker sina egna vittnesbörd, de uppmuntrar också andra klassdeltagare att själva upptäcka sanningar. … Avsätt tid för eleverna att berätta något under varje lektion – ibland kan det hända att de här samtalen blir själva lektionen” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 29–30).