Kom och följ mig
11–17 november. Hebreerbrevet 7–13: ’Överstepräst för det goda som skulle komma’


”11–17 november. Hebreerbrevet 7–13: ’Överstepräst för det goda som skulle komma’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2019 (2019)

”11–17 november. Hebreerbrevet 7–13”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2019

Bild
Melkisedek välsignar Abram

Melkisedek välsignar Abram, av Walter Rane

11–17 november

Hebreerbrevet 7–13

”Överstepräst för det goda som skulle komma”

Fundera, när du läser Hebreerbrevet 7–13, över vad Herrens budskap var till de hebreiska heliga. Leta också efter hans budskap till dig och till dem du undervisar.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Innan lektionen, be några klassdeltagare komma förberedda att berätta om verser ur Hebreerbrevet 7–13 som hjälper dem att närma sig Gud ”med ärligt hjärta i trons fulla visshet” (Hebr. 10:22).

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Hebreerbrevet 7:1–22

Att leva värdigt det melkisedekska prästadömets förbund och välsignelser leder till upphöjelse.

  • Ett sätt att utforska det här kapitlet är att be klassdeltagarna skriva några sanna påståenden om det melkisedekska prästadömet på tavlan (förslag finns att hämta i avsnittet ”Melkisedekska prästadömet” i Stå fast i din tro, s. 99–100). De kan sedan leta igenom Hebreerbrevet 7:1–22 och leta efter uttryck som stöder påståendena på tavlan. De kan också använda Handledning för skriftstudier för att finna andra skriftställen som stöder de här påståendena.

  • I Hebreerbrevet 7:11 frågar Paulus: ”Varför måste det … uppstå en annan präst, en som Melkisedek, en som inte sägs vara som Aron?” Med andra ord, varför behöver vi melkisedekska prästadömet som tillägg till aronska prästadömet? Klassdeltagarna kan leta efter möjliga svar på frågan i Stå fast i din tro, ”Aronska prästadömet” och ”Melkisedekska prästadömet”. Du kan också be dem fundera på de välsignelser vi har tack vare de här två prästadömena (se även citatet av syster Sheri L. Dew i ”Övriga resurser”). På vilka sätt har klassdeltagarna upplevt de här välsignelserna?

Hebreerbrevet 8–10

Forntida och nutida förrättningar pekar mot Jesus Kristus.

  • Även om vi inte offrar djur deltar vi ändå i förrättningar i dag som på liknande sätt pekar våra själar mot Jesus Kristus och ger oss ”bemyndigade kanaler genom vilka himlens välsignelser och krafter kan flöda in i den enskildes liv” (David A. Bednar, ”Att alltid behålla våra synders förlåtelse”, Liahona, maj 2016, s. 60). Ni kan kanske tillsammans mer i detalj utforska några av de forntida förrättningarna som beskrivs i Hebreerbrevet 8–10 och deras symboliska betydelse. Vad symboliserar till exempel tjurars och bockars blod? (Se Hebr. 9:13–14.) Vem representerar högprästen? (Se Hebr. 9:24–26.) Videon ”Offer och sakrament” (LDS.org) kan vara till hjälp. Hur har nutida förrättningar välsignat oss och hjälpt till att peka mot Jesus Kristus? Vad kan vi göra för att de här förrättningarna ska bli mer meningsfulla och fokuserade på Frälsaren?

Hebreerbrevet 10:34–3811

Tro kräver förtröstan på Guds löften.

  • För att klassdeltagarna lättare ska kunna förstå Paulus lärdomar om tro, kan du börja med att be dem fundera över hur de skulle beskriva tro med en enda mening. Läs och samtala sedan om den definition Paulus ger oss i Hebreerbrevet 11:1. Dela upp klassen i mindre grupper och ge varje grupp i uppgift att studera en av de personer som omnämns i Hebreerbrevet 11. Klassdeltagarna kan använda sig av fotnoterna eller Handledning för skriftstudier för att granska personens upplevelser i Gamla testamentet, och sedan får en representant från varje grupp berätta för resten av klassen vad gruppen har hittat. Hur visade de här personerna att de kände ”förvissningen om det [de] hoppas på”? (JSÖ, Hebr. 11:1). Vilka andra exempel på trofasta människor kan klassdeltagarna berätta om? När har vi utövat tro på löften som ännu inte har uppfyllts?

  • Det kan vara roligt att konstruera en lek som hjälper klassdeltagarna lära sig om tro av Hebreerbrevet 11. Du kan till exempel dela upp klassen i två lag och ställa frågor om tro som besvaras i Hebreerbrevet 11 (för exempel, se ”Övriga resurser”). Det lag som först hittar ett svar som stöds av skrifterna får en poäng. Be klassdeltagarna samtala om det de lär sig av de här verserna som hjälper dem bättre förstå tro.

  • Skulle klassdeltagarna ha nytta av att lära sig om tro från andra resurser efter att ni har studerat Paulus lärdomar i Hebreerbrevet 10:34–38 och  11? Du kan i förväg ge flera klassdeltagare i uppgift att studera en fråga om tro, som till exempel: Vad är tro? Hur utvecklar man tro? På vilka sätt välsignas vi när vi utövar vår tro? Vad händer om vi väljer att inte utöva vår tro? Under lektionen kan de sedan berätta vad de har lärt sig. Du kan också be klassdeltagarna att arbeta tillsammans i grupper för att finna svar på frågorna. De kan använda resurser såsom Alma 32:21–43; Ether 12; ”Tro på Jesus Kristus”, Evangelieämnen, topics.lds.org och Handledning för skriftstudier, ”Tro”. När klassdeltagarna har berättat vad de har lärt sig kan du be dem fundera på vad de kan göra för att stärka sin tro. Be några av dem delge sina tankar.

  • Råden till de hebreiska heliga som var frestade att ”dra sig undan” från sin tro kan vara värdefulla för klassdeltagare som kanske kämpar med sina vittnesbörd. För att upptäcka de här råden kan klassdeltagarna läsa Hebreerbrevet 10:34–38 och äldste Jeffrey R. Hollands uttalande i ”Övriga resurser”. Varför kastar människor i dag bort sin frimodighet (se Hebr. 10:35) i Herren och hans evangelium? Vad kan vi göra för att bygga upp och underhålla tro på och tillit till att ”få vad [Gud] har lovat”? (Hebr. 10:36.) Videorna ”Det goda som skall komma” och ”Överstepräst för det goda som skall komma” (LDS.org) kan bidra till det här samtalet.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Klassdeltagarna kan känna till Joseph Smiths upplevelse av att läsa Jakobs brev 1:5, som ledde till den första synen. Be dem leta efter nya insikter angående Jakobs brev 1:5 när de läser det under den kommande veckan i samband med Jakobs budskap i sin helhet.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Hebreerbrevet 7–13

Frågor om tro från Hebreerbrevet 11.

Melkisedekska prästadömets välsignelser är tillgängliga för alla.

Syster Sheri L. Dew, tidigare rådgivare i Hjälpföreningens generalpresidentskap, har sagt: ”Prästadömets välsignelser står till buds för alla rättfärdiga män och kvinnor. Vi kan alla ta emot den Helige Anden, få personlig uppenbarelse och få vår begåvning i templet, varifrån vi går ut ’beväpnade’ med kraft. Prästadömets kraft läker, skyddar och gör alla rättfärdiga immuna mot mörkrets makter” (”Det är inte gott att vare sig mannen eller kvinnan är ensam”, Liahona, jan. 2002, s. 14).

”Kasta inte bort er frimodighet”

Äldste Jeffrey R. Holland lärde:

”Visst är det svårt – innan du blir medlem, medan du försöker bli medlem och sedan du blivit medlem. Så har det alltid varit, säger Paulus, men dra dig inte undan. Grips inte av panik och retirera inte. Förlora inte din frimodighet. Glöm inte hur du en gång kände. Misstro inte den erfarenhet du en gång fick. …

Vid varje betydelsefullt beslut finns det varningssignaler och betänkligheter att ta hänsyn till, men så snart du blivit upplyst, se då upp för frestelsen att dra dig undan en god sak. Om det var rätt då du bad om det och litade på det och levde upp till det, så är det rätt nu. Ge inte upp när trycket ökar. … Stå emot dina tvivel. Behärska din fruktan. ’Kasta inte bort er frimodighet.’ Håll kursen och se hur det vackra i livet breder ut sig för dig” (”Ge inte upp er frimodighet”, Liahona, juni 2000, s. 38).

Förbättra vår undervisning

Vänd dig till skrifterna först. Skrifterna ska vara din huvudsakliga källa för studier och förberedelse. Nutida profeters ord kan utgöra komplement till standardverken (se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 17).