Kom och följ mig
16–22 september. 2 Korintierbrevet 8–13: ’Gud älskar en glad givare’


”16–22 september. 2 Korintierbrevet 8–13: ’Gud älskar en glad givare’” Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2019 (2019)

”16–22 september. 2 Korintierbrevet 8–13”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2019

Bild
Jesus talar med ett litet barn

16–22 september.

2 Korintierbrevet 8–13

”Gud älskar en glad givare”

Tänk på dem du undervisar när du läser 2 Korintierbrevet 8–13 och planera aktiviteter som kan hjälpa dem upptäcka principerna i de här kapitlen. Sök sedan igenom det här lektionsförslaget efter undervisningsidéer.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Nedan följer ett sätt att be klassdeltagarna berätta vad de hittade i 2 Korintierbrevet 8–13. Be några av dem att skriva ett favoritställe från läsuppgiften på tavlan, och be resten slå upp det i skrifterna. Be klassdeltagarna tala om varför de här ställena känns viktiga för dem.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

2 Korintierbrevet 8:1–15; 9:6–15

De heliga delar glatt med sig av det de har för att välsigna fattiga och behövande.

  • Gud har befallt sina heliga att hjälpa till att ta hand om de behövande, och det finns skriftställen i 2 Korintierbrevet 8–9 som kan inspirera dina elever i deras ansträngningar. För att hjälpa dem hitta de här skriftställena kan du skriva frågor på tavlan, som Varför ger vi? och Hur ska vi ge? Hälften av klassen kan leta efter svar i 2 Korintierbrevet 8:1–15, och den andra halvan kan leta i 2 Korintierbrevet 9:6–15. (Du kan förklara att i kapitel 8, vers 1–5 talade Paulus om de heliga i Makedonien som exempel på generöst givande.) Hur kan de principer Paulus undervisar om hjälpa oss att på ett bättre sätt ta hand om de fattiga och behövande?

  • För att hjälpa klassdeltagarna förstå Herrens sätt att uppfylla sina heligas timliga behov finns det många resurser i en lista i ”Övriga resurser”. Du kan be några klassdeltagare att granska en eller flera av de här resurserna och berätta vad som gör intryck på dem. Klassdeltagarna kanske kan hitta förslag i 2 Korintierbrevet 8:1–15 och 9:6–15 som visar att de heliga på Paulus tid tog hand om de fattiga på samma sätt som vi gör i dag?

2 Korintierbrevet 11:13–33

Falska profeter försöker bedra oss.

  • Eftersom vi, liksom de heliga i Korint, alla kan råka ut för falska lärdomar har vi nytta av att gå igenom Paulus varningar till de heliga i Korint om ”falska apostlar”. Klassdeltagarna kanske hittar exempel på falska lärdomar som påverkar oss i dag i äldste Quentin L. Cooks budskap ”Tappra i vittnesbördet om Jesus”, (Liahona, nov. 2016, s. 40–43). Du kanske kan be någon läsa det här budskapet i förväg och berätta för klassen vad det lär oss om hur vi kan undvika ”stötestenar” som leder oss bort från evangeliet. Vilka andra vanliga lärdomar i världen i dag kan leda oss bort från evangeliets sanningar? Du kan be klassdeltagarna att gå igenom 2 Korintierbrevet 11:21–33 och berätta vad de lär sig av de här verserna om sanna ”Kristi tjänare”.

2 Korintierbrevet 11:3; 13:5–8

Vi bör ”pröva” vår trofasthet i Jesu Kristi evangelium.

  • Ibland känner sig kyrkans medlemmar överväldigade av livets krav, också de krav som de kan anse ställs på en sista dagars helig. Paulus råd att ”pröva er själva om ni lever i tron” kan hjälpa dig och dina elever att fokusera på den ”rena troheten mot Kristus” (2 Kor. 13:5; 11:3). Ni kanske också kan läsa 2 Korintierbrevet 11:3 tillsammans och samtala om vad den ”rena troheten i Kristus” kan betyda. Du kan också be klassdeltagarna tänka sig att de har blivit ombedda att beskriva Jesu Kristi evangelium för en tidning, med högst 100 ord. Ge dem tid till att skriva ner sina beskrivningar och fråga sedan om de vill berätta om det de skrev. Om de behöver ytterligare hjälp kan de läsa Johannes 3:16–17; 3 Nephi 27:13–21 och Stå fast i din tro, s. 29. Be klassdeltagarna begrunda om de står fasta i evangeliets grundläggande principer.

  • För att underlätta för klassdeltagarna att ”pröva” hur de kan förenkla sina liv och bli bättre lärjungar kan du berätta för dem vad president Dieter F. Uchtdorf säger i sitt uttalande i ”Övriga resurser”. Klassdeltagarna kan samtala om hur de kan tillämpa president Uchtdorfs uppmaning att ”fokusera på evangeliets grundläggande lära, principer och tillämpningar”. Vilka andra förslag har klassdeltagarna på hur vi kan pröva oss själva för att se till att vi står fasta i tron?

2 Korintierbrevet 12:5–10

Frälsarens nåd är tillräcklig för att hjälpa oss finna styrka i våra svagheter.

  • Vad skulle ni säga till en vän som har bett om lindring från en fysisk svaghet men känner att hans bön inte besvaras? Fundera på att be klassdeltagarna begrunda den här frågan medan de tyst läser 2 Korintierbrevet 12:5–10. Sedan kan de berätta sådant de lärt sig i de här verserna som kan vara till hjälp i den här situationen. De kan också berätta om när de fann styrka i sina svagheter genom Jesu Kristi nåd. Hur påverkade den här upplevelsen deras liv?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

För att inspirera klassdeltagarna att läsa Galaterbrevet kan du fråga dem om de känner någon som har irrat bort från evangeliet. Om de gör det kan de ha glädje av att läsa hur Paulus bad galaterna som hade irrat bort från evangeliet att komma tillbaka.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

2 Korintierbrevet 8–13

Herrens sätt att sörja för de fattiga och behövande.

Vi kan förenkla vårt sätt att leva efter evangeliet.

President Dieter F. Uchtdorf har sagt:

”Bröder och systrar, det behöver inte vara komplicerat att leva efter evangeliet.

Det är faktiskt väldigt enkelt. Det kan beskrivas så här:

  • När vi lyssnar till Guds ord med uppriktigt uppsåt får det oss att tro på Gud och lita på hans löften.

  • Ju mer vi litar på Gud, desto mer fylls våra hjärtan med kärlek till honom och varandra.

  • Eftersom vi älskar Gud vill vi följa honom och anpassa våra handlingar efter hans ord.

  • Eftersom vi älskar Gud vill vi tjäna honom. Vi vill välsigna andra och hjälpa de fattiga och behövande.

  • Ju mer vi vandrar längs denna lärjungeskapets stig, desto mer önskar vi lära Guds ord.

Och så fortsätter det. Varje steg leder till nästa och fyller oss med ständigt växande tro, hopp och kärlek.

Det är fantastiskt enkelt och fungerar fantastiskt väl.

Bröder och systrar, om ni någonsin känner att evangeliet inte fungerar särskilt väl för er, så ta ett steg tillbaka, rannsaka ert liv från ett högre plan och förenkla ert förhållningssätt till lärjungeskapet. Fokusera på evangeliets grundläggande lära, principer och tillämpningar. Jag lovar att Gud välsignar och vägleder er på vägen mot ett meningsfullt liv, och evangeliet kommer definitivt att fungera bättre för er” (”Det fungerar utmärkt!” Liahona, nov. 2015, s. 22).

Förbättra vår undervisning

Samarbeta med familjemedlemmar. ”De som har det mäktigaste inflytandet på en individ, på gott eller ont, är oftast de i det egna hemmet. Eftersom hemmet är centrum för att efterleva och lära om evangeliet, är dina ansträngningar att stärka en elev i klassen som mest effektiva när du samarbetar med en stöttande make eller maka, barn eller släktingar” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 8).