Kom och följ mig
2–8 september. 1 Korintierbrevet 14–16: ’Gud är inte oordningens Gud utan fridens’


”2–8 september. 1 Korintierbrevet 14–16: ’Gud är inte oordningens Gud utan fridens’” Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2019 (2019)

”2–8 september. 1 Korintierbrevet 14–16”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2019

Bild
dopbassängen i ett tempel

2–8 september.

1 Korintierbrevet 14–16

”Gud är inte oordningens Gud utan fridens”

Läs 1 Korintierbrevet 14–16 innan du går igenom det här lektionsförslaget. Skriv ner dina första intryck om vilka sanningar som kan vara till hjälp för dina klassdeltagare, och sök hela tiden ytterligare vägledning från Anden under veckan.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Ge klassdeltagarna några minuter att gå igenom 1 Korintierbrevet 14–16 och hitta en vers de upplever som särskilt meningsfull. Be dem hitta någon i klassen att berätta om sin vers för och förklara varför de valde just den versen.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

1 Korintierbrevet 14

När de heliga samlas bör de försöka stärka varandra.

  • Du kanske kan använda Paulus lärdomar i 1 Korintierbrevet 14 för att påminna klassdeltagarna om att vi alla kan bygga upp – alltså stärka och stödja – varandra i kyrkan. Ett enkelt sätt att gå igenom det här kapitlet kan vara att skriva en fråga på tavlan, som till exempel Vad bör vara vårt mål när vi samlas tillsammans? Be klassdeltagarna leta efter tänkbara svar i 1 Korintierbrevet 14. Ytterligare förslag kan finnas i Moroni 6:4–5 och Läran och förbunden 50:17–23. När klassdeltagarna berättar vad de har hittat kanske du också kan fråga dem hur bra de tycker det går för klassen att nå de här målen. De kan också berätta om när de känt sig uppbyggda av något en annan klassdeltagare berättade.

  • För att klassdeltagarna lättare ska kunna förstå Paulus råd att medlemmarna bör söka att profetera, kan du be dem föreslå definitioner av ordet profetera. Du själv eller klassdeltagarna kan skriva upp varje definition på tavlan och tillsammans gå igenom definitionen av profetera i Handledning för skriftstudier och Paulus råd i 1 Korintierbrevet 14:3, 31, 39–40. Vad lär vi oss i de här resurserna som vi kan lägga till våra egna definitioner? (Se även Upp. 19:10.) Vad inspireras vi att göra i kyrkan och hemma på grund av Paulus lärdomar?

1 Korintierbrevet 15

Tack vare att Jesus Kristus uppstod kommer vi också att göra det.

  • Hur kan du använda dig av Paulus vittnesbörd i 1 Korintierbrevet 15 för att stärka dina elevers vittnesbörd om uppståndelsen? Ett sätt kan vara att dela upp klassen i två grupper och be den ena gruppen leta i 1 Korintierbrevet 15 efter de konsekvenser vi skulle stå inför om Jesus Kristus inte hade uppstått. Den andra gruppen kan leta efter de välsignelser vi får tack vare hans uppståndelse. Be dem sedan skriva det de hittade på tavlan. Vad kan de lägga till sina listor efter att ha läst uttalandet av äldste D. Todd Christofferson i ”Övriga resurser”? För att underlätta för klassdeltagarna att känna Anden under det här samtalet kan du visa en bild på den uppståndne Frälsaren (se den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer).

  • Eftersom Paulus talade med människor som inte trodde på uppståndelsen kan dina elever ha nytta av att rollspela en liknande situation. Hur kan de till exempel stärka en närståendes vittnesbörd om uppståndelsen? Vad finner klassdeltagarna i 1 Korintierbrevet 15 som kan hjälpa dem förklara behovet av och bevisen för Jesu Kristi uppståndelse? Vilka andra skriftställen kan de använda? (Se till exempel Luk. 24:1–12, 36–46; Alma 11:42–45.)

  • Paulus nämner de tre härlighetsgraderna i uppståndelsen flera gånger i sina brev (se 1 Kor. 15:40–42 och 2 Kor. 12:1–2). För att hjälpa dina elever upptäcka hur nutida uppenbarelse bygger vidare på Paulus lärdomar kan du dela upp klassen i tre grupper och ge varje grupp ett papper i form av en sol (L&F 76:50–70, en måne (L&F 76:71–80) eller en stjärna (L&F 76:81–89). Be dem läsa tillhörande skriftställen från Läran och förbunden 76 och berätta vad vi behöver göra för att ta emot de olika härligheterna Paulus beskriver. Se även Läran och förbunden 131:1–4; 137:7–10.

    Bild
    Soluppgång

    ”Solen har sin glans” (1 Kor. 15:41).

  • 1 Korintierbrevet 15 är ett av de få ställen i skrifterna där också dop för de döda omnämns (se v. 29; se även L&F 128:18). Klassdeltagarna kanske kan berätta om upplevelser de har haft då de har utfört dop eller andra förrättningar för sina förfäder. Fundera på att berätta om Wilford Woodruffs upplevelse i ”Övriga resurser” i det här samtalet. Varför kallar Paulus dop för de döda för ett bevis på uppståndelsen? Om det skulle underlätta att samtala om varför dop för de döda behövs, se ”Dop för de döda”, Evangelieämnen, topics.lds.org. Videon ”Glada nyheter: Bakgrundshistorien till dop för de döda” (LDS.org) förklarar hur den här principen återställdes i vår tid.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be klassdeltagarna att tänka på prövningar de står inför eller svagheter de har. Säg att när de läser 2 Korintierbrevet får de veta vad som hjälpte Paulus att utstå prövningar och hur han såg på sina egna svagheter.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

1 Korintierbrevet 14–16

Uppståndelsens betydelse.

Äldste D. Todd Christofferson lärde:

”Begrunda ett ögonblick den betydelse uppståndelsen har i och med att den en gång för alla löser frågan om Jesus från Nasarets sanna identitet samt de stora filosofiska tvisterna och livets frågor. Om Jesus verkligen bokstavligen uppstod måste det innebära att han är en gudomlig varelse. Ingen dödlig människa har makten i sig själv att leva igen efter att ha dött. Eftersom Jesus uppstod kan han inte bara ha varit en snickare, en lärare, en rabbin eller en profet. Eftersom Jesus uppstod måste han ha varit en Gud, ja, Faderns enfödde Son.

Därför är det som han lärde sant, för Gud kan inte ljuga.

Därför var han jordens skapare, som han sa.

Därför är himlen och helvetet verkliga, som han lärde.

Därför finns det en andevärld, som han besökte efter sin död.

Därför ska han komma tillbaka igen, som änglarna sa, och ’personligen … regera på jorden’.

Därför kommer alla att uppleva uppståndelsen och den yttersta domen” (”Jesu Kristi uppståndelse”, Liahona, maj 2014, s. 113).

Förrättningar för de döda: ”Det var som en ljusstråle från Guds tron.”

Äldste Wilford Woodruff sa att när han hörde att levande medlemmar i kyrkan kunde ta emot frälsande förrättningar till förmån för sina avlidna släktingar var det ”som en ljusstråle från Guds tron till våra hjärtan. Det öppnade ett fält vidsträckt som evigheten för våra sinnen.” Han sa också: ”Det tycktes mig som att den Gud som uppenbarat denna princip för människan var vis, rättvis och sannfärdig, att han var i besittning av både de bästa av egenskaper och av klokhet och kunskap. Jag kände att han var konsekvent i sin kärlek, barmhärtighet, rättvisa och dom, och jag älskade Herren mer än jag någonsin tidigare gjort i mitt liv. … Jag kände att jag ville ropa halleluja när den uppenbarelse kom som uppenbarade dopet för de döda för oss. …

Det första jag kom att tänka på”, sa han, ”var att jag hade en mor i andevärlden. Hon avled när jag var 14 månader. …” Han talade senare om det tillfälle då han slutligen hade möjlighet att låta sin mor beseglas till hans far: ”Hon har del i den första uppståndelsen och bara detta är tillräcklig belöning för allt mitt slit i livet” (Kyrkans presidenters lärdomar: Wilford Woodruff, [2011], s. 183).

Förbättra vår undervisning

Lär känna dem du undervisar. Ingen är precis likadan som någon annan. Varje person du undervisar har en unik bakgrund, ett unikt perspektiv, och en unik uppsättning talanger. Be om att få veta hur du kan använda de här bakgrunderna, perspektiven och talangerna för att engagera dina elever. När du förstår dem du undervisar bättre kan du skapa meningsfulla och minnesvärda lärandeupplevelser för dem (se Undervisa på Frälsarens sätt,s. 7).