Tule ja seuraa minua
16.–22. syyskuuta. 2. Korinttilaiskirje 8–13: ”Iloista antajaa Jumala rakastaa”


”16.–22. syyskuuta. 2. Korinttilaiskirje 8–13: ’Iloista antajaa Jumala rakastaa’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Uusi testamentti 2019, 2019

”16.–22. syyskuuta. 2. Korinttilaiskirje 8–13”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2019

Kuva
Jeesus puhumassa pienelle lapselle

16.–22. syyskuuta

2. Korinttilaiskirje 8–13

”Iloista antajaa Jumala rakastaa”

Kun luet lukuja 2. Kor. 8–13, mieti niitä ihmisiä, joita opetat, ja suunnittele toimintoja, jotka auttavat heitä löytämään näissä luvuissa olevat periaatteet. Käy sitten läpi tämän oppimisehdotuksen ideat.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Tässä on yksi keino innostaa luokan jäseniä kertomaan, mitä he ovat oppineet luvuista 2. Kor. 8–13. Pyydä muutamaa heistä kirjoittamaan taululle tästä lukualueesta mieluinen ilmaus ja pyydä sitten muita luokan jäseniä etsimään se pyhistä kirjoituksista. Kehota luokan jäseniä kertomaan, miksi nämä ilmaukset ovat merkityksellisiä heille.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

2. Kor. 8:1–15; 9:6–15

Pyhät antavat iloisesti omastaan siunatakseen köyhiä ja apua tarvitsevia.

  • Jumala on käskenyt pyhiään auttamaan niitä, jotka ovat avun tarpeessa, ja luvuissa 2. Kor. 8–9 olevat kohdat voivat innoittaa luokkasi jäseniä heidän pyrkimyksissään. Voisit auttaa heitä löytämään nämä kohdat kirjoittamalla taululle seuraavanlaisia kysymyksiä: Miksi me annamme omastamme? ja Kuinka meidän pitäisi antaa? Puolet luokan jäsenistä voisi etsiä vastauksia jakeista 2. Kor. 8:1–15 ja toinen puoli voisi tutkia jakeita 2. Kor. 9:6–15. (Voisit selittää, että luvun 8 jakeissa 1–5 Paavali puhuu Makedonian pyhistä esimerkkinä anteliaisuudesta.) Kuinka Paavalin opettamat periaatteet voisivat auttaa meitä huolehtimaan paremmin köyhistä ja apua tarvitsevista?

  • ”Lisäaineistossa” on mainittu paljon aineistoa, joka voi auttaa luokan jäseniä ymmärtämään paremmin Herran tavan vastata pyhiensä ajallisiin tarpeisiin. Voisit antaa muutamalle luokan jäsenelle tehtävän tutustua yhteen tai useampaan kohtaan tuosta aineistosta ja kertoa, mikä tekee heihin vaikutuksen. Löytävätkö luokan jäsenet kohdista 2. Kor. 8:1–15 ja 9:6–15 ajatuksia, jotka osoittavat, että pyhät Paavalin aikaan pitivät huolta köyhistä samalla tavoin kuin me nykyään?

2. Kor. 11:13–33

Väärät profeetat pyrkivät pettämään.

  • Koska me, kuten Korintin pyhät, olemme kaikki alttiina väärille opetuksille, meille voi olla hyötyä tarkastella Paavalin korinttilaisille antamia varoituksia ”vääristä apostoleista”. Luokan jäsenet voisivat etsiä esimerkkejä sellaisista vääristä opetuksista, jotka vaikuttavat meihin nykyään, vanhin Quentin L. Cookin puheesta ”Rohkeita todistuksessa Jeesuksesta” (Liahona, marraskuu 2016, s. 40–44). Voisit myös antaa jollekulle tehtäväksi lukea tämän puheen etukäteen ja kertoa luokan jäsenille, mitä se opettaa siitä, kuinka voimme välttää ”kompastuskiviä”, jotka johtavat meitä pois evankeliumista. Mitkä muut nykymaailman yleiset opetukset voivat johtaa meitä pois evankeliumin totuuksista? Voisit pyytää luokan jäseniä käymään läpi jakeet 2. Kor. 11:21–33 ja kertomaan, mitä he oppivat näiden jakeiden perusteella todellisista Kristuksen palvelijoista.

2. Kor. 11:3; 13:5–8

Meidän tulee ”tutkia” uskollisuuttamme Jeesuksen Kristuksen evankeliumissa.

  • Joskus kirkon jäsenet tuntevat lannistuvansa elämän vaatimusten edessä – myös niiden, joita he saattavat pitää erityisesti myöhempien aikojen pyhiin kohdistuvina vaatimuksina. Paavalin neuvo ”tutkia itseämme, olemmeko uskossa” voi auttaa sinua ja luokkasi jäseniä keskittymään ”vilpittömään ja puhtaaseen suhteeseen Kristukseen” (ks. 2. Kor. 13:5 ja 11:3). Voisitte lukea yhdessä jakeen 2. Kor. 11:3 ja keskustella siitä, mitä ”vilpitön ja puhdas suhde Kristukseen” saattaisi tarkoittaa. Voisit myös kehottaa luokan jäseniä kuvittelemaan, että heitä pyydetään kirjoittamaan sanomalehteen korkeintaan sadan sanan kuvaus Jeesuksen Kristuksen evankeliumista. Anna heille aikaa kirjoittaa kuvauksensa, ja pyydä heitä sitten kertomaan toisilleen, mitä he kirjoittivat. Jos he tarvitsevat apua, he voisivat katsoa kohtia Joh. 3:16–17; 3. Nefi 27:13–21 ja kirjasen Lujana uskossa artikkelia ”Evankeliumi”, s. 25. Kehota luokan jäseniä pohtimaan, pysyvätkö he nyt uskollisina evankeliumin perusperiaatteille.

  • Voisit auttaa oppilaita ”tutkimaan”, kuinka he voisivat yksinkertaistaa elämäänsä ollakseen parempia opetuslapsia, lukemalla heille presidentti Dieter F. Uchtdorfin sanat ”Lisäaineistosta”. Luokan jäsenet voisivat keskustella siitä, kuinka he voivat soveltaa vanhin Uchtdorfin kehotusta keskittyä ”evankeliumin perusoppeihin, -periaatteisiin ja -sovellutuksiin”. Mitä muita ideoita luokan jäsenillä on siitä, kuinka me voimme tutkia itseämme varmistaaksemme, että pysymme lujina uskossa?

2. Kor. 12:5–10

Vapahtajan armo riittää avuksemme antamaan meille voimaa heikkouksissamme.

  • Mitä sanoisitte ystävälle, joka on rukoillut helpotusta fyysiseen vaivaan mutta tuntee, ettei tähän rukoukseen vastata? Voisit pyytää luokan jäseniä pohtimaan tätä kysymystä, kun he lukevat itsekseen kohdan 2. Kor. 12:5–10. Sitten he voisivat kertoa näitä jakeita koskevia näkemyksiään, jotka voisivat auttaa tässä tilanteessa. He voisivat myös kertoa kokemuksia, joissa he ovat Jeesuksen Kristuksen armosta saaneet voimaa heikkoudessa. Kuinka tuo kokemus vaikutti heidän elämäänsä?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Voisit kannustaa luokkasi jäseniä lukemaan Galatalaiskirjeen kysymällä heiltä, tuntevatko he jonkun, joka on eksynyt pois evankeliumista. Jos he tuntevat, he haluavat varmaankin lukea, kuinka Paavali kutsui takaisin galatalaisia, jotka olivat eksyneet pois evankeliumista.

Kuva
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

2. Korinttilaiskirje 8–13

Herran tapa pitää huolta köyhistä ja apua tarvitsevista.

Me voimme yksinkertaistaa asennoitumistamme evankeliumin mukaiseen elämään.

Presidentti Dieter F. Uchtdorf on opettanut:

”Veljet ja sisaret, evankeliumin mukaisen elämän ei tarvitse olla monimutkaista.

Se on todella mutkatonta. Sitä voisi kuvailla tähän tapaan:

  • Se, että kuulemme Jumalan sanaa vilpittömin aikein, saa meidät uskomaan Jumalaan ja luottamaan Hänen lupauksiinsa.

  • Mitä enemmän luotamme Jumalaan, sitä enemmän sydämemme täyttyy rakkaudesta Häntä ja toisiamme kohtaan.

  • Koska rakastamme Jumalaa, me haluamme seurata Häntä ja saattaa tekomme sopusointuun Hänen sanansa kanssa.

  • Koska rakastamme Jumalaa, me haluamme palvella Häntä. Haluamme siunata muiden elämää sekä auttaa köyhiä ja apua tarvitsevia.

  • Mitä enemmän kuljemme tätä opetuslapseuden polkua, sitä enemmän haluamme oppia Jumalan sanaa.

Ja niin edelleen, jokainen askel johtaen seuraavaan ja täyttäen meidät yhä enenevällä uskolla, toivolla ja rakkaudella.

Se on kauniin yksinkertaista, ja se toimii kauniisti.

Veljet ja sisaret, jos teistä joskus tuntuu siltä, ettei evankeliumi toimi teidän kohdallanne kovinkaan hyvin, kehotan teitä ottamaan askeleen taaksepäin, katsomaan elämäänne korkeammalta tasolta ja yksinkertaistamaan suhtautumistanne opetuslapseuteen. Keskittykää evankeliumin perusoppeihin, -periaatteisiin ja -sovellutuksiin. Lupaan, että Jumala johdattaa ja siunaa teitä tiellänne kohti tyydytystä tuottavaa elämää ja evankeliumi toimii kohdallanne ehdottomasti paremmin.” (”Se toimii suurenmoisesti!”, Liahona, marraskuu 2015, s. 22.)

Näin kehitymme opettamisessa

Toimi yhdessä perheenjäsenten kanssa. ”Ne, joilla on usein voimallisin vaikutus yksilöön – hyvässä tai pahassa – ovat yleensä hänen omassa kodissaan. Koska koti on evankeliumin mukaan elämisen ja evankeliumin oppimisen keskus, pyrkimyksesi vahvistaa luokan jäsentä on tehokkainta, kun toimit yhdessä – – [perheenjäsenten] kanssa.” (Opettamista Vapahtajan tavalla, s. 8.)