Tule ja seuraa minua
12.–18. elokuuta. Roomalaiskirje 7–16: ”Voita sinä paha hyvällä”


”12.–18. elokuuta. Roomalaiskirje 7–16: ’Voita sinä paha hyvällä’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Uusi testamentti 2019, 2019

”12.–18. elokuuta. Roomalaiskirje 7–16”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2019

Kuva
Rooma

12.–18. elokuuta

Roomalaiskirje 7–16

”Voita sinä paha hyvällä”

Lue luvut Room. 7–16 ja kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia siitä, millä tavoin voit auttaa luokkasi jäseniä ottamaan oppia pyhistä kirjoituksista. Alkuun vaikutelmasi saattavat tuntua yksinkertaisilta ideoilta, mutta kun pohdit niitä, niistä voi tulla merkityksellisiä oppimistoimintoja.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Luokan jäsenten tulee tuntea olevansa vapaita kertomaan mitä tahansa, mikä on innoittanut heitä, kun he ovat tutkineet näitä lukuja itse tai perheensä kanssa, mutta toisinaan kannattaa kysyä ajatuksia jostakin tietystä asiasta. Voisit esimerkiksi lukea jakeet Room. 10:17 ja 15:4 ja pyytää heitä mainitsemaan pyhien kirjoitusten kohtia, jotka vahvistavat heidän uskoaan tai antavat heille toivoa.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Room. 8:14–18

Jeesuksen Kristuksen ansiosta voimme periä kaiken, mitä taivaallisella Isällä on.

  • Myöhempien aikojen pyhinä me uskomme, että sellaiset ilmaukset kuin ”Jumalan perillinen” ja ”perillinen yhdessä Kristuksen kanssa” tarkoittavat, että Jeesuksen Kristuksen avulla meistä voi tulla taivaallisen Isän kaltaisia ja me voimme saada kaiken, mitä Hänellä on (ks. Room. 8:17; ks. myös OL 132:19–20). Voisit auttaa luokan jäseniä näkemään, kuinka tätä oppia opetetaan kaikkialla pyhissä kirjoituksissa, kehottamalla puolta luokan jäsenistä tutkimaan Raamatun jakeita, jotka on mainittu ”Lisäaineistossa”, ja toista puolta luokan jäsenistä tutkimaan ”Lisäaineistossa” mainittuja jakeita myöhempien aikojen pyhistä kirjoituksista. Sitten luokan jäsenet voisivat opettaa toisilleen, mitä he ovat oppineet. Anna heille aikaa keskustella siitä, miksi tämä oppi on niin tärkeä. Esimerkiksi miten elämäämme vaikuttaa tieto, että meistä voi tulla Jumalan perillisiä ja perillisiä yhdessä Kristuksen kanssa? (Ks. Room. 8:17.)

  • Niiden iankaikkisten siunausten muistaminen, jotka odottavat uskollisia, voi auttaa meitä, kun kohtaamme kiusauksia tai koettelemuksia (ks. Room. 8:18). Yksinkertainen tapa havainnollistaa tätä periaatetta voisi olla piirtää taululle vaaka ja pyytää luokan jäseniä tekemään sen toiselle puolelle luettelo joistakin ihmisten kohtaamista haasteista. Sitten he voisivat etsiä muutamia ”Lisäaineistossa” mainituista pyhien kirjoitusten kohdista ja kirjoittaa vaa’an toiselle puolelle luettelon iankaikkisista siunauksista, joita koettelemuksensa uskollisesti kestävät saavat. Miten koettelemukset suhteutuvat luvattuihin siunauksiin? Mitä sanoisimme jollekulle, joka kysyisi meiltä, kannattaako olla uskollinen Herran käskyille?

  • Vanhin Dallin H. Oaksin ”Lisäaineistossa” esittämä vertaus voisi auttaa luokan jäseniä keskustelemaan siitä, kuinka me voimme valmistautua tulemaan Jumalan perillisiksi (ks. Room. 8:17). Mitä ovat ne ”lait ja periaatteet”, joihin vanhin Oaks viittaa?

Room. 8:18, 28, 31–39

”Mikä voi erottaa meidät Kristuksen rakkaudesta?”

  • Luvun Room. 8 käsitteleminen yhdessä voisi tarjota tilaisuuden auttaa luokan jäseniä tuntemaan Vapahtajan rakkautta. Voisit ottaa esille kokosivun kuvan, joka on aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa, tai jonkin toisen kuvan Jeesuksesta Kristuksesta, kun luette yhdessä jakeet Room. 8:18, 28, 31–39. Mitä ajatuksia tai tunteita näiden jakeiden lukeminen herätti luokan jäsenissä? Voisit pyytää muutamaa luokan jäsentä kertomaan, kuinka he ovat saaneet todistuksen näihin jakeisiin sisältyvistä totuuksista. Voisitte myös yhdessä luokkana laulaa jonkin kirkon laulun (tai voisit pyytää jotakuta esittämään musiikkiesityksen), joka kertoo Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen rakkaudesta, kuten ”Niin Jumala meit rakasti” tai ”Oi Jeesuksen laupeus” (MAP-lauluja, 113 ja 116). Mitkä sanat tai ilmaukset näissä lauluissa auttavat luokan jäseniä tuntemaan taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen rakkautta?

Room. 13:8–10

Kaikki Jumalan käskyt täyttyvät käskyssä rakastaa.

  • Auta luokan jäseniä näkemään, kuinka kaikki käskyt ”voidaan koota” käskyyn ”rakasta lähimmäistäsi” (Room. 13:9), pyytämällä heitä tekemään taululle luettelon kaikista mieleensä tulevista käskyistä. Lukekaa yhdessä Room. 13:8–10 ja Matt. 22:36–40 ja keskustelkaa yhdessä luokkana siitä, miten Jumalan ja lähimmäisemme rakastaminen sekä kunkin taululle kirjoitetun käskyn noudattaminen liittyvät yhteen. Kuinka tämä totuus muuttaa sen, mitä ajattelemme käskyistä ja kuuliaisuudesta?

Roomalaiskirje 14

Meidän tulee pidättyä tuomitsemasta muiden valintoja ja olemasta hengellisiä kompastuskiviä.

  • Voisit luoda taustaa luvulle Room. 14 tuomalla esiin, että jotkut roomalaiset pyhät kiistelivät toistensa kanssa erilaisista ruokavalinnoista, pyhäpäivien vietosta ja muista kulttuuriin liittyvistä käytännöistä. Mitä samankaltaisia tilanteita meillä on nykyään? Ehkäpä luokan jäsenet voisivat silmäillä lukua Room. 14 ja esittää Paavalin neuvon yhden lauseen tiivistelmänä. Minkä neuvon voimme antaa toisillemme siitä, kuinka voi välttää tuomitsemisen? Tähän voisi olla apua ”Lisäaineistossa” olevista presidentti Dieter F. Uchtdorfin sanoista.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Voisit kannustaa luokan jäseniä lukemaan luvut 1. Kor. 1–7 kertomalla heille, että näissä luvuissa on Paavalin neuvoja jäsenille, jotka asuivat muinaisen maailman kaupungissa, joka tunnettiin yhtenä moraalittomimmista ja epäjumalia palvovimmista.

Kuva
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Roomalaiskirje 7–16

Kaiken sen saaminen, mitä Isällä on (ks. OL 84:38).

Raamatusta

Myöhempien aikojen pyhistä kirjoituksista

Vanhin Dallin H. Oaks on esittänyt seuraavan vertauksen:

”Varakas isä tiesi, että jos hän jättäisi omaisuutensa lapselle, joka ei ollut vielä saanut riittävästi viisautta eikä kypsyyttä, perintö luultavasti menisi hukkaan. Isä sanoi lapselleen:

’Kaiken, mitä minulla on, minä haluan antaa sinulle – en vain varallisuuttani vaan myös asemani ja maineeni ihmisten keskuudessa. Sen, mitä minulla on, voin helposti antaa sinulle, mutta se, mitä minä olen, sinun on hankittava itse. Voit tulla perintösi arvoiseksi oppimalla sen, mitä minä olen oppinut, ja elämällä siten kuin minä olen elänyt. Annan sinulle lait ja periaatteet, joiden avulla olen hankkinut viisauteni ja kypsyyteni. Seuraa esimerkkiäni, opi kaikki mitä minä olen oppinut, niin sinusta tulee sellainen kuin minä, ja silloin kaikki, mitä minulla on, on sinun.’” (”Haaste muuttua”, Valkeus, tammikuu 2001, s. 40.)

Perillisiä Kristuksen kanssa.

”Myöhempien aikojen pyhät pitävät kaikkia ihmisiä Jumalan lapsina ilmauksen täydessä ja kokonaisvaltaisessa mielessä. Heidän näkemyksensä mukaan jokaisella ihmisellä on jumalallinen alkuperä, luonne ja mahdollisuudet. – – Kuten lapsi voi ajan kuluessa omaksua vanhempiensa ominaisuudet, samoin sitä jumalallista perusolemusta, jonka ihmiset perivät, voidaan kehittää niin, että heistä tulee taivaallisen Isänsä kaltaisia. – – Miehillä ja naisilla on mahdollisuus tulla korotetuiksi jumaluuteen.” (”Tuleminen Jumalan kaltaiseksi”, Evankeliumiaiheisia tutkielmia, topics.lds.org.)

Muiden tuomitseminen.

Vanhin Dieter F. Uchtdorf on opettanut:

”Tätä aihetta muiden tuomitsemisesta voitaisiin oikeastaan opettaa kahden sanan saarnalla. Mitä tulee vihaamiseen, juoruamiseen, piittaamattomuuteen, pilkantekoon, kaunan kantamiseen tai haluun aiheuttaa vahinkoa, sovellattehan seuraavaa ohjetta:

Lopettakaa se!

Se on näin yksinkertaista. Meidän täytyy yksinkertaisesti lakata tuomitsemasta muita ja korvata tuomitsevat ajatukset ja tunteet sydämellä, joka on täynnä rakkautta Jumalaa ja Hänen lapsiaan kohtaan. Jumala on meidän Isämme. Me olemme Hänen lapsiaan. Me olemme kaikki veljiä ja sisaria. – – [Näin äskettäin erään puskuritarran.] Se oli hieman karskilta näyttävän kuljettajan auton puskurissa, mutta tarran sanoissa oli oivaltava opetus. Siinä luki: ’Älä tuomitse minua siksi, että teen syntiä eri tavalla kuin sinä.’” (”Armeliaat saavat armon”, Liahona, toukokuu 2012, s. 75.)

Näin kehitymme opettamisessa

Etsi periaatteita tukevaa aineistoa. Tässä oppimisehdotuksessa olevien opetusideoiden lisäksi voisit muokata luokkasi käyttöön toimintoja, jotka ovat aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 17–18.)