Tule ja seuraa minua
12.–18. elokuuta. Roomalaiskirje 7–16: ”Voita sinä paha hyvällä”


”12.–18. elokuuta. Roomalaiskirje 7–16: ’Voita sinä paha hyvällä’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2019, 2019

”12.–18. elokuuta. Roomalaiskirje 7–16”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2019

Kuva
Rooma

12.–18. elokuuta

Roomalaiskirje 7–16

”Voita sinä paha hyvällä”

Tähän oppimisehdotukseen mahtuu vain muutamia evankeliumin periaatteita luvuista Room. 7–16, joten älä keskity yksinomaan tässä käsiteltyihin asioihin. Kiinnitä huomiota innoitukseen, jota saat tutkiessasi.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Aloittaessaan kirjeensä roomalaisille Paavali tervehti Roomassa olevia kirkon jäseniä sanomalla heidän olevan ”Jumalalle rakkaita ja hänen kutsumiaan pyhiä”. Hän huomautti, että heidän uskostaan ”kerrotaan kaikkialla” (Room. 1:1, 8). Vaikka Paavali käytti ison osan kirjeestään siihen, että hän korjasi virheellisiä ajatuksia ja vääränlaista käytöstä, näyttää siltä, että hän halusi myös vakuuttaa näille uusille kristityille käännynnäisille, että he olivat todella Jumalan rakastamia pyhiä. Nöyrän myötätuntoisesti Paavali tunnusti, että oli toisinaan tuntenut olevansa ”kurja ihminen” (Room. 7:24), mutta Jeesuksen Kristuksen evankeliumi oli antanut hänelle voiman voittaa synnin (ks. JSR Room. 7:22–27 [PKO:ssa]). Hän jatkoi antamalla hellästi neuvoja meille kaikille, joilla on vaikeuksia tuntea olevansa rakastettuja ja jotka ehkä tuntevat, että pyhyys on heidän ulottumattomissaan. ”Älä anna pahan voittaa itseäsi”, hän sanoi – sekä maailmassa että itsessämme olevasta pahuudesta – ”vaan voita sinä paha hyvällä” (Room. 12:21).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Room. 7–8

Jos noudatan Hengen johdatusta, voin voittaa synnin ja valmistautua saamaan Jumalan perinnön.

Vaikka olet kastetoimituksen jälkeen jo alkanut elää ”uutta elämää” (Room. 6:4), olet ehkä kokenut samoja sisäisiä ristiriitoja, joita Paavali kuvaili luvussa Room. 7 kertoessaan luonnollisen ihmisen ja vanhurskaiden halujemme välisestä sodasta (Room. 7:23). Mutta kohdassa Room. 8:23–25 Paavali puhui myös toivosta. Mitä syitä tälle toivolle löydät luvusta 8? Voisit myös etsiä siunauksia, jotka tulevat siitä, että ”Jumalan Henki asuu teissä” (Room. 8:9). Kuinka voit tavoitella Pyhän Hengen kumppanuutta täydemmin elämääsi?

Room. 8:17–39

Uskollisia odottava iankaikkinen kirkkaus ylittää moninkertaisesti kuolevaisuuden koettelemukset.

Vain muutama vuosi sen jälkeen kun Paavali oli kirjoittanut tämän kirjeen, Roomassa olevat pyhät kärsivät hirvittävistä vainoista. Mitä sellaista löydät kohdasta Room. 8:17–39, mistä on saattanut olla apua näille pyhille, kun vainot alkoivat? Kuinka nämä sanat voisivat soveltua sinuun ja tämänhetkisiin koettelemuksiisi?

Etsi yhtäläisyyksiä näiden jakeiden ja oheisen sisar Linda S. Reevesin neuvon välillä: ”En tiedä, miksi meillä on niitä monia koettelemuksia, joita meillä on, mutta omakohtaisesti tunnen, että palkinto on niin suuri, niin iankaikkinen ja ikuinen, niin riemukas ja käsityskykymme ulottumattomissa, että palkinnon saamisen päivänä tunnemme ehkä halua sanoa armolliselle, rakastavalle Isällemme: ’Oliko siinä kaikki, mitä vaadittiin?’ Uskon, että jos voisimme päivittäin muistaa ja käsittää sen rakkauden syvyyden, jota meidän taivaallinen Isämme ja meidän Vapahtajamme tuntevat meitä kohtaan, me olisimme halukkaita tekemään kaiken, jotta pääsisimme takaisin Heidän luokseen Heidän rakkautensa ympäröimiksi iankaikkisesti. Mitä merkitystä sillä on, – – mitä olemme täällä kärsineet, jos nuo koettelemukset ovat loppujen lopuksi juuri niitä asioita, jotka ovat tehneet meistä kelvollisia iankaikkiseen elämään ja korotukseen Jumalan valtakunnassa Isämme ja Vapahtajamme kanssa?” (”Meille luvattujen siunausten arvoisia”, Liahona, marraskuu 2015, s. 11.)

Päätä, mitä aiot tehdä voidaksesi ”päivittäin muistaa ja käsittää” Jumalan rakkauden sinua kohtaan.

Room. 8:29–30; 9–11

Mitä Paavali tarkoitti ilmauksilla ”edeltä määrännyt”, ”oma valinta” ja ”edeltäkäsin valinnut”?

Paavali käytti näitä ilmauksia opettaakseen, että jotkut Jumalan lapsista on määrätty ennalta, eli nimitetty etukäteen, saamaan erityisiä siunauksia ja velvollisuuksia, jotta he voisivat siunata kaikkia maailman kansakuntia (ks. PKO, ”Valitseminen”). Tämä perustuu Jumalan ennaltatietämykseen siitä, kuinka halukkaita hänen lapsensa ovat seuraamaan Jeesusta Kristusta ja tulemaan Hänen kaltaisikseen (ks. myös Ef. 1:3–4; 1. Piet. 1:2). Luvuissa Room. 9–11 Paavali korosti kuitenkin sitä, että huolimatta siitä, kuinka me tulemme Israelin huoneeseen – eli kuinka meistä tulee kirkon jäseniä – kaikkien ihmisten on saatava pelastus henkilökohtaisesti uskon kautta Jeesukseen Kristukseen ja kuuliaisuudesta Hänen käskyilleen.

Katso lisätietoja kohdasta Alma 13:1–5.

Room. 12–16

Paavali kutsuu minua tulemaan todelliseksi pyhäksi ja Jeesuksen Kristuksen seuraajaksi.

Roomalaiskirjeen viidessä viimeisessä luvussa on kymmenittäin erityisiä ohjeita siihen, kuinka pyhien tulisi elää. Et ehkä voi soveltaa kaikkia näitä neuvoja kerralla, mutta kuuntele Hengen ääntä, niin Pyhä Henki voi auttaa sinua löytämään neuvon tai pari, joiden parissa voit alkaa työskennellä tänään. Kerro haluistasi taivaalliselle Isällesi rukouksessa ja pyydä Häneltä apua.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on joitakin ehdotuksia:

Room. 7:23

Jotta perheesi ymmärtäisi paremmin Paavalin tässä jakeessa kuvailemaa ”sotimista”, voisit kertoa tarinan susista, joka on vanhin Shayne M. Bowenin artikkelissa ”Tahdonvapaus ja vastuu” (Liahona, syyskuu 2012, s. 52–53).

Room. 9:31–32

Vanhin Wilford W. Andersenin puhe ”Evankeliumin musiikkia” (Liahona, toukokuu 2015, s. 54–56) voi osaltaan havainnollistaa, mitä Paavali opettaa laista, teoista ja uskosta. Perheenne voisi pitää siitä, että keskustelette hänen puheestaan ja yritätte sitten tanssia sekä musiikin kanssa että ilman sitä. Kuinka ilman musiikkia tanssiminen muistuttaa evankeliumin noudattamista ilman uskoa?

Kuva
isä ja tytär tanssimassa

Vanhin Wilford W. Andersen on opettanut: ”Evankeliumin musiikki [on] iloinen, hengellinen tunne.”

Room. 10:17; 15:4

Kuinka Jumalan sanan tutkiminen on tuonut meille näissä jakeissa kuvattuja siunauksia? Ehkä perheenjäsenet voisivat kertoa pyhien kirjoitusten lempikohdistaan (ks. myös 2. Nefi 25:26).

Room. 12

Mitä se tarkoittaa, että annamme koko elämämme ”pyhäksi ja eläväksi, Jumalalle mieluisaksi uhriksi”? (Room. 12:1.)

Room. 14:13–21

Perheellenne voisi olla hyödyksi tutkia Paavalin neuvoja toisten henkilökohtaisten mieltymysten tuomitsemisesta ja niistä kiistelemisestä. Voisitte ehkä keskustella soveliaista tavoista suhtautua tilanteeseen, jossa toisten ihmisten valinnat eroavat omistanne. Kuinka voimme ottaa paremmin huomioon sen, kuinka omat valintamme vaikuttavat muihin ihmisiin? Videot ”Judging Others? Stop It!” [Tuomitsetko muita? Lopeta se!] ja ”Looking through Windows” [Katsomme ikkunoiden läpi] (lds.org) voivat antaa lisää oivalluksia tästä aiheesta.

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Näin kehitymme opettamisessa

Anna lasten ilmaista luovuuttaan. ”Kun pyydät lapsia luomaan jotakin evankeliumin periaatteeseen liittyvää, autat heitä ymmärtämään periaatteen paremmin – –. Anna heille mahdollisuuksia rakentaa, piirtää, värittää, kirjoittaa ja luoda.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 25.)

Kuva
Kristus kädet ojennettuina

Pysy minun luonani, Del Parson