Tule ja seuraa minua
19.–25. elokuuta. 1. Korinttilaiskirje 1–7: ”Pitämään keskenänne yhtä”


”19.–25. elokuuta. 1. Korinttilaiskirje 1–7: ’Pitämään keskenänne yhtä’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Uusi testamentti 2019, 2019

”19.–25. elokuuta. 1. Korinttilaiskirje 1–7”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2019

Kuva
Korintti

Korintti, Etelä-Kreikka, forum ja hallintokeskus, Balage Baloghin maalaus

19.–25. elokuuta

1. Korinttilaiskirje 1–7

”Pitämään keskenänne yhtä”

Vanhin Jeffrey R. Holland on opettanut, että useimmat ihmiset tulevat kirkkoon ”saamaan hengellisiä kokemuksia” (”Jumalan lähettämä opettaja”, Valkeus, heinäkuu 1998, s. 28). Kun luet lukuja 1. Kor. 1–7, mieti rukoillen, mitä voit tehdä luodaksesi osaltasi oppitunnillasi hengellisiä kokemuksia.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Voisit pyytää luokan jäseniä kirjoittamaan, millä tavoin he ovat toimineet sen perusteella, mitä he ovat oppineet pyhistä kirjoituksista. Pyydä muutamaa heistä kertomaan, mitä he kirjoittivat.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

1. Kor. 1:10–173

Kristuksen kirkon jäsenten täytyy olla yhtä.

  • Keskusteleminen 1. Korinttilaiskirjeen muutamista ensimmäisistä luvuista voi olla tilaisuus rakentaa suurempaa ykseyttä seurakunnan jäsenten keskuudessa. Voisit aloittaa pyytämällä luokan jäseniä kertomaan jostakin kerhosta, ryhmästä tai joukkueesta, johon he ovat kuuluneet ja jossa on ollut vahva ykseyden henki. Miksi tämä ryhmä tunsi olevansa niin yhtenäinen? Voisitte sitten perehtyä muutamiin kohdissa 1. Kor. 1:10–13 ja 3:1–11 oleviin Paavalin opetuksiin ykseydestä. Mitä nämä jakeet sekä omat kokemuksemme opettavat meille siitä, mikä on avuksi ykseyden luomisessa ja mikä uhkaa sitä? Mitä siunauksia koituu niille, jotka ovat yhtä? Tähän keskusteluun voisivat tuoda apua myös ”Lisäaineistossa” olevat presidentti Henry B. Eyringin kertomat esimerkit.

  • Paavali käyttää kohdassa 1. Kor. 3:9–17 ajatusta rakennuksesta kannustaakseen ykseyteen. Kuinka tämä vertaus voisi auttaa luokkasi jäseniä ymmärtämään paremmin ykseyttä? Sen jälkeen, kun olette lukeneet nämä jakeet yhdessä, voisit esimerkiksi antaa jokaiselle luokan jäsenelle rakennuspalikan ja he voisivat yhdessä rakentaa jotakin. Missä mielessä me olemme ”Jumalan rakennus” (1. Kor. 3:9)? Kuinka Jumala rakentaa meitä yksilöllisesti? Mitä me rakennamme yhdessä jäseninä? Mitä sellaista voimme tehdä yhtenäisenä seurakuntana, mitä emme pystyisi tekemään yksilöinä?

1. Kor. 1:17–31; 2; 3:18–20

Jumalan työn toteuttamiseksi me tarvitsemme Jumalan viisautta.

  • Jotkut ihmiset tuntevat, etteivät he ole päteviä palvelemaan kirkossa, koska he eivät ole opiskelleet tai kouluttautuneet. Toiset tuntevat olevansa hyvinkin päteviä, koska he ovat opiskelleet tai kouluttautuneet. Kumpikin näkemys kuvastaa väärinkäsitystä siitä, mikä todella tekee meidät päteviksi Jumalan työhön. Seuraava idea voisi auttaa luokkasi jäseniä luottamaan Jumalaan: Jaa luokan jäsenet ryhmiin ja pyydä heitä silmäilemään kohtia 1. Kor. 1:17–31; 2 tai 3:18–20 etsien sellaisia sanoja kuin viisaus ja hulluus. Sitten he voisivat keskustella ryhmissään siitä, mitä nämä jakeet opettavat viisaudesta Herran työssä. Mitkä asiat evankeliumissa voisivat näyttää joistakin ihmisistä hulluilta? Kuinka nämä asiat osoittavat Jumalan viisautta? Ehkäpä luokan jäsenet voisivat myös kertoa kokemuksista, joissa he ovat luottaneet oman viisautensa sijaan Jumalan viisauteen Hänen työnsä toteuttamiseksi.

1. Kor. 6:9–20

Fyysinen ruumiimme on pyhä.

  • Voisit aloittaa keskustelun näistä jakeista kirjoittamalla taululle seuraavanlaisia kysymyksiä: Millaisena Herra näkee ruumiimme? Kuinka tämä eroaa siitä tavasta, jolla Saatana haluaa meidän suhtautuvan ruumiiseemme? Mitä tarkoittaa se, että meidän ruumiimme on Pyhän Hengen temppeli? Kehota luokan jäseniä etsimään vastauksia näihin kysymyksiin jakeista 1. Kor. 6:9–20 (ks. myös OL 88:15 ja Moos. 6:8–9).

  • Keskusteluunne ruumiimme pyhyydestä voisi sisältyä keskustelu siveyden laista. Se voisi olla erityisen hyödyllistä, koska meillä myöhempien aikojen pyhillä on usein tilaisuus selittää uskonkäsityksiämme siveydestä niille, joilla ei ehkä ole samankaltaisia uskonkäsityksiä. Voisit kysyä luokkasi jäseniltä, mitä sellaista he oppivat Paavalilta – sekä muusta kirkon aineistosta – mikä voisi auttaa heitä selittämään muille, miksi siveellisyys on tärkeää. Tätä aineistoa voivat olla muun muassa ne, jotka on lueteltu ”Lisäaineistossa”.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kerro luokkasi jäsenille, että jos he haluaisivat lisää ideoita siihen, kuinka olla enemmän yhtä puolisonsa, perheensä tai seurakuntansa kanssa, niin ykseyden teema jatkuu luvuissa 1. Kor. 8–11.

Kuva
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

1. Korinttilaiskirje 1–7

Esimerkkejä ykseydestä.

Presidentti Henry B. Eyring on opettanut:

”Minut kutsuttiin polvistumaan nukkumaanmenoaikaan erään perheen kanssa, kun olin vieraana heidän kodissaan. Pienintä lasta pyydettiin pitämään rukous. Hän rukoili kuin patriarkka nimeltä jokaisen perheessä olevan henkilön puolesta. Avasin silmäni hetkeksi nähdäkseni muiden lasten sekä vanhempien kasvot. Näin, että he liittivät uskonsa ja sydämensä tuon pienen pojan rukoukseen.

Jotkut Apuyhdistyksen sisaret rukoilivat hiljattain yhdessä, kun he valmistautuivat menemään ensimmäisen kerran erään nuoren leskeksi jääneen sisaren luokse, jonka mies oli kuollut äkillisesti. He halusivat tietää, mitä tehdä ja kuinka toimia yhdessä, jotta he voisivat auttaa kodin valmistelemisessa sukulaisten ja ystävien tuloon hautajaisten aikana. – – Heidän rukoukseensa tuli vastaus. Kun he saapuivat taloon, kukin sisar ryhtyi suorittamaan jotakin tehtävää. Talo oli valmis niin nopeasti, että jotkut sisaret pahoittelivat sitä, etteivät olleet voineet tehdä enempää. Lausuttiin lohdun sanoja, jotka sopivat täydellisesti yhteen. He olivat olleet Herran palveluksessa ykseydessä, sydämet yhteen liittyneinä.” (Ks. ”Sydämemme yhteen liittyneinä”, Liahona, marraskuu 2008, s. 68–69).

Sukupuolisen puhtauden siunauksia.

Maailmanlaajuisessa hartaustilaisuudessa nuorille aikuisille sisar Wendy W. Nelson sanoi:

”Henkilökohtainen puhtaus on avain todelliseen rakkauteen. Mitä puhtaampia ovat ajatuksenne ja tunteenne, sananne ja tekonne, sitä suurempi on kykynne antaa ja vastaanottaa todellista rakkautta. – –

Tärkeänä osana aviomiehen ja vaimon välisen rakkauden ilmaisemista Herra haluaa, että aviopari nauttii avioliiton intiimisuhteen ihmeistä ja iloista. – –

Kaikki sellainen, mikä kutsuu Hengen teidän elämäänne ja puolisonne elämään ja avioliittoonne, lisää kykyänne kokea läheisyyttä intiimisuhteessa. – – Toisaalta mikä tahansa, mikä loukkaa Henkeä, vähentää kykyänne olla yhtä puolisonne kanssa. – –

Hengen edistämä intiimisuhde avioliitossa on Herran siunaama, ja sillä on pyhittävä vaikutus.” (”Rakkaus ja avioliitto”, maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille aikuisille, 8. tammikuuta 2017, broadcasts.lds.org.)

Vanhin Jeffrey R. Holland on opettanut:

”Saanen korostaa, että sukupuolisuhde on varattu avioparille, koska se on perimmäinen vertauskuva täydellisestä yhtymisestä, sellaisesta täydellisyydestä ja yhdistymisestä, jonka Jumala on asettanut ja määrännyt.

Mutta sellainen täydellinen yhtyminen, sellainen järkkymätön sitoumus miehen ja naisen välillä voi syntyä ainoastaan sen läheisyyden ja pysyvyyden turvin, joka on mahdollista avioliitossa, kun puolisot tekevät juhlallisen lupauksen ja sitoumuksen antaa kaiken, mitä he omistavat – sydämensä ja mielensä, koko elämänsä ja kaikki unelmansa.” (”Henkilökohtainen puhtaus”, Valkeus, tammikuu 1999, s. 91.)

Vanhin David A. Bednar on selittänyt: ”[Sukupuoli]suhde ei ole pelkästään ihmeellisyyttä, jota voi tutkia, halua, jonka voi tyydyttää, tai ajanvietettä tai viihdykettä, jota voi tavoitella itsekkäästi. Se ei ole valloitusta, johon pyrkiä, eikä vain akti, joka pitää suorittaa. Sen sijaan se on kuolevaisuudessa yksi jumalallisen luonteemme ja mahdollisuuksiemme tärkeimmistä ilmaisemistavoista sekä keino vahvistaa emotionaalisia ja hengellisiä siteitä aviomiehen ja vaimon välillä. Me olemme toimijoita, joita on siunattu moraalisella tahdonvapaudella, ja meitä luonnehtii jumalallinen perintömme Jumalan lapsina – eivät seksuaalinen käytös, nykyajan asenteet tai maalliset filosofiat.” (”Me uskomme, että tulee olla siveellinen”, Liahona, toukokuu 2013, s. 42.)

Kuinka pysyä siveellisesti puhtaana.

  • ”Siveys: mitkä ovat rajat?” ”Päätän olla siveellisesti puhdas” (videot) sivustolla lds.org

  • Sukupuolinen puhtaus”, Nuorten voimaksi, 2011, s. 35–37

Näin kehitymme opettamisessa

Todista Jeesuksesta Kristuksesta. Kun opetat, muista Paavalin esimerkki: hän ei ”julistanut Jumalan salaisuutta – – suurenmoisen puhetaidon tai viisauden keinoin” (1. Kor. 2:1). Yksinkertaisella todistuksellasi Vapahtajasta voi olla syvällinen vaikutus.