Kom, følg med meg
24.-30. juni. Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21: ‘Han er oppstått’


“24.-30. juni. Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21: ‘Han er oppstått’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“24.-30. juni. Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
Jesus taler til Peter

Fø mine får, av Kamille Corry

24.-30. juni

Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21

“Han er oppstått”

Før du gransker undervisningsforslagene i denne oversikten, kan du lese Matteus 28; Markus 16; Lukas 24 og Johannes 20-21, og grunne på hvordan disse kapitlene kan brukes til å styrke troen til dem du underviser.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

For å hjelpe elevene å dele det de har lært i sitt eget og familiens studium, kan du be dem skrive ned en sannhet fra denne ukens leseoppdrag som de mener bør deles med “all verden” (se Markus 16:15). På slutten av klasseperioden kan du spørre dem om de har funnet andre sannheter som de ønsker å dele.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20

Fordi Jesus oppsto, vil også vi oppstå.

  • For å gi så mange som mulig anledning til å fortelle hva de har lært om oppstandelsen, kan du gi klassen noen minutter til å gjennomgå denne ukens leseoppdrag og “Oppstandelse” i Veiledning til Skriftene, og skrive ned sannheter de har lært om oppstandelsen. La dem fortelle hva de har skrevet, og oppfordre elevene til å rekke opp hånden når de hører noen dele en sannhet som ligner på det de har skrevet. Hvorfor er disse sannhetene viktige for oss? Hvordan påvirker vår kunnskap om at vi skal oppstå, våre følelser med hensyn til vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

Lukas 24:13-35

Vi kan innby Frelseren til å “bli hos oss”.

  • For å hjelpe elevene å se sammenhenger mellom sine erfaringer og det disiplene på veien til Emmaus opplevde, kan du tegne en vei på tavlen og be elevene skrive detaljer fra beretningen i Lukas 24:13-35 på én side av veien. På den andre siden av veien kan de så skrive paralleller de ser til sine egne erfaringer som Jesu Kristi etterfølgere. De kan for eksempel skrive Deres øyne ble holdt igjen (Lukas 24:16) på den ene siden av veien og Det hender noen ganger at vi ikke gjenkjenner Herrens innflytelse i vårt liv på den andre siden.

  • Det er to salmer som er basert på Lukas 24:13-35: “O, bli hos meg, det aften er” og “O, bli hos meg! Nå er det aftentid” Salmer, nr. 51, 52. Hvordan kan du bruke disse salmene til å hjelpe klassen å finne dypere mening i Skriftenes beretning?

Matteus 28:16-20; Markus 16:14-20; Lukas 24:44-53

Vi er befalt å forkynne evangeliet til hele verden.

  • Befalingen den oppstandne Frelseren ga sine apostler om å forkynne hans evangelium, kan også gjelde oss i dag. Hvordan kan du hjelpe elevene å se sin rolle i å forkynne evangeliet? Kanskje du kan be dem forestille seg at de gir noen råd til et familiemedlem eller en venn som snart skal reise på heltidsmisjon. Hva ville vi dele fra Frelserens ord til sine apostler? Hvordan kan vi anvende disse samme ordene i våre anstrengelser for å dele evangeliet med andre?

Johannes 20:19-28

“Salige er de som ikke ser, og likevel tror.”

  • Kanskje du har elever som kjenner seg igjen i Tomas, som ønsket å se den oppstandne Herren før han ville tro. Søndagsskole-klassen din kan være et sted for elevene til å styrke hverandres tro på ting de ikke kan se. Kanskje du kan begynne med å be noen om å sammenfatte Tomas’ opplevelse i Johannes 20:19-28. Elevene kan skrive på tavlen noe Gud ber oss om å tro uten å se. Deretter kan du be dem fortelle om erfaringer som har styrket deres vitnesbyrd om dette. Hvilke velsignelser har elevene mottatt når de har utøvet tro?

Bilde
Kristus viser seg for apostlene

Jesus sa til Tomas: “Vær ikke vantro, men troende” (Johannes 20:27).

Johannes 21:3-17

Frelseren oppfordrer oss til å fø hans får.

  • Hva kan hjelpe elevene å følge Frelserens oppfordring til å “fø [hans] får”? Du kan begynne med å be dem lese Johannes 21:15-17 hver for seg, og bytte ut Simons navn med sitt eget navn og “mine lam” og “mine får” med navnene på personer de tror Herren ønsker at de skal hjelpe – for eksempel dem de er hjemmelærer eller besøkende lærerinne for, naboer eller noen de kjenner på jobben eller skolen. Etter noen minutter kan elevene dele tilskyndelser de har fått. Hva vil det si å fø Frelserens lam og får? Uttalelsene av president Russell M. Nelson og eldste Marvin J. Ashton i “Ytterligere ressurser” kan bidra til å besvare dette spørsmålet.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

For å inspirere elevene til å lese Apostlenes gjerninger 1-5 denne uken, kan du be dem legge merke til hvordan en ulærd fisker ble den mektige lederen for Kristi kirke idet den spredte seg utover i verden. Når de studerer disse kapitlene, vil de se hvordan denne forvandlingen fant sted.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21

Hva vil det si å fø Frelserens får?

President Russell M. Nelson fortalte denne historien fra den gamle greske teksten i Johannes 21:

“I [Johannes 21:15] kommer ordet fra det greske ordet bosko, som betyr ‘å gi næring til eller å beite’. Ordet lam kommer av diminutivformen arnion, som betyr ‘lille lam’ …

I [Johannes 21:16] kommer ordet av et annet ord, poimaino, som betyr ‘å gjete, våke over eller ta vare på’. Ordet får kommer av ordet probaton, som betyr ‘voksen sau’ …

I [Johannes 21:17], kommer ordet igjen av det greske bosko, med henvisning til næring. Ordet får ble igjen oversatt fra det greske ordet probaton, med henvisning til voksne sauer.

Disse tre versene, som kan virke så like på engelsk, inneholder egentlig tre forskjellige budskap på gresk:

  • Små lam trenger å få næring for å vokse,

  • sauer trenger tilsyn

  • og sauer trenger næring” (“Hyrder, lam og hjemmelærere”, Lys over Norge, april 1999, 42).

Hvordan kan vi “fø [hans] får”?

Eldste Marvin J. Ashton forklarte hvordan vi kan oppfylle Herrens befaling om å fø hans får:

“Jesus sa: ‘Fø mine får.’ (Johannes 21:16.) Du kan ikke fø dem hvis du ikke vet hvor de er. Du kan ikke fø dem hvis du gir dem grunn til å gjøre motstand mot deg. Du kan ikke fø dem hvis du ikke har mat. Du kan ikke fø dem hvis du ikke har nestekjærlighet. Du kan ikke fø dem hvis du ikke er villig til å arbeide og dele …

De som trenger hjelp, finnes i alle aldersgrupper. Noen av Hans får er unge, ensomme og bortkomne. Noen er trette, plagede og utslitte av alder. Noen er i vår egen familie, i vårt eget nabolag eller rundt om i verden, hvor vi kan bidra med vårt fasteoffer. Noen hungrer etter mat. Noen hungrer etter kjærlighet og omtanke.

Hvis vi gir fårene grunner til å motsette seg oss, blir prosessen med å fø dem vanskelig, om ikke umulig. Ingen kan undervise eller hjelpe med sarkasme eller latterliggjøring. Diktatur eller ‘Jeg har rett, og du tar feil’ vil oppheve enhver innsats for å fø et omstreifende får. En vegg av motstand vil bli bygget, og ingen vil ha nytte av det …

Ved våre handlinger viser vi vår kjærlighet. Uttrykk for kjærlighet er intetsigende hvis handlingene ikke stemmer overens med dem. Alle hans får trenger berøring av en hyrde som bryr seg” (“Give with Wisdom That They May Receive with Dignity”, Ensign, nov. 1981, 91).

Vi kan forbedre vår undervisning

Sett av tid til at elevene kan dele. “Når elevene forteller hva de lærer, føler de ikke bare Ånden og styrker sitt eget vitnesbyrd, men de oppmuntrer også andre elever til å oppdage sannheter selv. Sett av tid til at elevene kan dele i hver leksjon. I noen tilfeller kan du oppdage at disse diskusjonene er leksjonen” (Undervisning på Frelserens måte, 30).