Kom, følg med meg
3.-9. juni. Johannes 13-17: ‘Bli i min kjærlighet’


“3.-9. juni. Johannes 13-17: ‘Bli i min kjærlighet’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“3.-9. juni. Johannes 13-17”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
Det siste måltid

Til minne om meg, av Walter Rane

3.-9. juni

Johannes 13-17

“Bli i min kjærlighet”

Når du med bønnens hjelp studerer Johannes 13-17, kan du grunne på hvordan du best kan vise kjærlighet til dem du underviser. Den hellige ånd vil gi deg tanker og ideer mens du studerer Skriftene, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier og denne oversikten.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Skriv tallene 13 til og med 17 på tavlen, som står for kapitlene i Johannes som elevene har lest denne uken. Be noen elever skrive ved siden av hvert kapittelnummer henvisningen til et vers som de opplevde som meningsfylt, og ønsker å diskutere i klassen.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Johannes 13:1-17

Frelseren er vårt eksempel på ydmyk tjeneste for andre.

  • For å hjelpe elevene å tenke over betydningen av at Jesus vasket disiplenes føtter, kan du på forhånd be en elev om å spille rollen som Peter i denne beretningen, og bli intervjuet av resten av klassen. Be elevene granske Johannes 13:1-17 og tenke ut meningsfylte spørsmål de kan stille Peter. Hva kan vi lære av denne beretningen som kan påvirke hvordan vi tjener andre?

Johannes 13:34-35

Kjærlighet er det avgjørende kjennetegnet på Jesu Kristi disipler.

  • Hva kan oppmuntre elevene til å være mer kjærlige? Kanskje du kan spørre dem hvordan de kan vite at noen de møter, er en Kristi disippel. Hvilke egenskaper legger de merke til hos vedkommende? Du kan gjerne be dem granske Johannes 13:34-35 for å finne ut hvordan Frelserens sanne disipler kan identifiseres. Hva kan vi gjøre for at kjærlighet skal bli det fremste kjennetegnet på vårt disippelskap? Hvordan påvirker denne læren hvordan vi behandler andre, blant annet på sosiale medier?

  • Som klasse har dere lært mye om Frelserens liv i år, blant annet mange eksempler på hvordan han viste sin kjærlighet til andre. Én måte å hjelpe elevene å grunne på budet i Johannes 13:34 kan være å skrive Som jeg har elsket dere på tavlen, og be klassen nevne eksempler de husker fra Det nye testamente som illustrerer Jesu kjærlighet. Så kan du skrive elske hverandre på tavlen, og be klassen nevne forskjellige måter vi kan følge hans eksempel på kjærlighet. Å synge eller lytte til salmen “Elsk du din neste”, Salmer, nr. 190 kan være et godt tillegg til denne aktiviteten.

  • Hva kan vi gjøre for å søke kjærlighetens gave hvis vi ikke føler oss spesielt kjærlige overfor andre? Hvordan styrker rådene i Moroni 7:48; 8:26 vår forståelse av denne gaven? Hvem kjenner vi som trenger å føle vår kjærlighet?

Bilde
familie som leker

Kjærlighet er det fremste kjennetegnet på Jesu Kristi disipler.

Johannes 14:16-27; 15:26; 16:7-15

Den hellige ånd hjelper oss å oppfylle vår hensikt som Jesu Kristi disipler.

  • For å hjelpe elevene å lære om Den hellige ånds forskjellige oppgaver kan du vurdere å dele dem inn i grupper, og gi hver gruppe ett av følgende skriftsteder: Johannes 14:16-27; 15:26 og 16:7-15. Be hver gruppe skrive på tavlen det disse skriftstedene lærer dem om Den hellige ånd. Elevene kan legge til annen innsikt de får mens de gransker skriftstedene som er oppført i “Ytterligere ressurser”. Når har vi følt Den hellige ånds innflytelse? Hvilke gjenstander eller visuelle hjelpemidler kan du ta med til klassen som kan hjelpe elevene å forstå Den hellige ånds oppgaver?

  • Vurder om du på forhånd skal be noen elever om å studere en av generalkonferansetalene som foreslås i “Ytterligere ressurser” (eller andre generalkonferansetaler de vet om) om Den hellige ånd. Be dem kort fortelle klassen hva de har lært. Hva tilføyer disse budskapene til det vi har lært om Den hellige ånd fra Johannes 14-16?

Johannes 15:1-12

Når vi blir i Frelseren, vil vi være fruktbare og ha glede.

  • Hva har elevene lært denne uken av Frelserens lignelse om vintreet og dets grener? Vurder å ta med en liten plante til klassen og bruke den til å hjelpe elevene å visualisere Frelserens lignelse. Etter å ha lest Johannes 15:1-12 som klasse, kan dere snakke om hva det vil si å “bli i [Kristus]” (Johannes 15:4). Du kan gjerne be noen elever fortelle hvordan de har funnet ut at Johannes 15:5 er sant. (Se også uttalelsen av eldste Jeffrey R. Holland, i “Ytterligere ressurser”.)

Johannes 17

Vår himmelske Fader og Jesus Kristus er fullkomment samstemt, og de ønsker at vi også skal være samstemt.

  • Du kan sannsynligvis ikke undervise alle de viktige sannhetene som finnes i Johannes 17 i én klassediskusjon, men her er en måte å hjelpe klassen å utforske noen av dem. Skriv på tavlen konsepter fra Johannes 17, som for eksempel disse:

    • Vårt forhold til Jesus Kristus

    • Jesu Kristi forhold til sin Fader

    • Vårt forhold til resten av verden

    • Vårt forhold til hverandre som hans disipler

    Be hver elev velge ett av disse konseptene, og lese Johannes 17 for å finne vers som er relevante for det. Be noen elever fortelle hva de lærer.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

For å oppmuntre elevene til å lese Matteus 26; Markus 14; Lukas 22 og Johannes 18 i løpet av den kommende uken, kan du fortelle dem at i disse kapitlene kommer de til å lese om ett av de avgjørende øyeblikkene i Guds store frelsesplan.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Johannes 13-17

Den hellige ånd.

Bli i Kristus.

Eldste Jeffrey R. Holland bemerket at ordet bli har assosiasjoner til varighet og forpliktelse, og sa:

“Betydningen [av dette ordet] er således ‘bli – men bli for evig.’ Dette er evangeliets budskap… Kom, men kom for å bli. Kom med overbevisning og standhaftighet …

Jesus sa: ‘Uten meg kan dere intet gjøre’ [Johannes 15:5]. Jeg vitner om at det er sant. Kristus betyr alt for oss og vi må ‘bli’ i ham for godt, urokkelig, standhaftig, for evig. For at evangeliets frukt skal blomstre og være til velsignelse for oss, må vi være fast knyttet til ham, vår alles Frelser, og til denne hans kirke som bærer hans hellige navn. Han er vintreet som er vår sanne kilde til styrke og den eneste kilde til evig liv. I ham vil vi ikke bare holde ut, men vil gjennomføre og gå seirende ut i hans hellige sak som aldri vil svikte oss” (“Bli i meg”, Ensign eller Liahona, mai 2004, 32).

Vi kan forbedre vår undervisning

Innby Ånden. “Ingen jordisk lærer, uansett hvor dyktig eller erfaren han eller hun er, kan erstatte Ånden. Vi kan imidlertid være redskaper i Guds hender for å hjelpe hans barn å lære ved Ånden. For å gjøre dette innbyr vi Åndens innflytelse i vårt liv og oppfordrer dem vi underviser, til å gjøre det samme… I tillegg kan hellig musikk, Skriftene, uttalelser fra profeter i de siste dager, uttrykk for kjærlighet og vitnesbyrd, og stunder med stille ettertanke, alt sammen innby Åndens nærvær” (Undervisning på Frelserens måte, 10).