Kom, følg med meg
17.-23. juni. Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19: ‘Det er fullbrakt’


“17.-23. juni. Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19: ‘Det er fullbrakt’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“17.-23. juni. Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
Kristus hos Pilatus

Ecce Homo, av Antonio Ciseri

17.-23. juni

Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19

“Det er fullbrakt”

Begynn din forberedelse til å undervise ved med bønnens hjelp å lese Matteus 27; Markus 15; Lukas 23 og Johannes 19. Husk at du vil kunne bære mektig vitnesbyrd om Frelseren og hans forsoning når du lever verdig til å ha Ånden.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Det kan hjelpe å skrive på tavlen noen ord eller utsagn for å minne klassen om begivenheter som er beskrevet i denne ukens kapitler. Be elevene skrive på tavlen noen ord som beskriver hva de følte da de leste om disse hendelsene. Hvorfor følte de det slik?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19

Jesu Kristi villighet til å lide viser hans kjærlighet til Faderen og til oss alle.

  • For å hjelpe klassen å forstå hvordan beretninger om Frelserens død viser hans kjærlighet, kan du prøve en aktivitet som denne: Gi hver elev et papirhjerte, og be dem skrive på hjertet sitt en setning fra 1 Korinterbrev 13:4-7 som beskriver nestekjærlighet. Be dem granske Matteus 27; Markus 15; Lukas 23 eller Johannes 19, og skrive noen vers på den andre siden av hjertet sitt som viser hvordan Frelseren viste den slags kjærlighet som er beskrevet i utsagnet de valgte. La dem fortelle hva de finner ut. Hvilke erfaringer har hjulpet elevene å forstå Frelserens kjærlighet?

    Bilde
    tornekrone

    Soldatene “flettet en tornekrone som de satte på ham” (Markus 15:17).

  • Hva kan du gjøre for å oppmuntre elevene til å bære sitt vitnesbyrd om hva de har lært denne uken? Vurder å be elevene finne en salme som beskriver hendelsene de har lest om, eller deres følelser med hensyn til Frelserens lidelse og korsfestelse. Vurder å synge en eller flere av disse som klasse. Hvordan kan det å studere om Frelserens siste timer inspirere oss til å stole på og følge ham?

  • Kunst kan hjelpe elevene å visualisere noen av hendelsene de har lest om denne uken (du finner forslag til bilder i “Ytterligere ressurser”). Kanskje du kan dele klassen i grupper og gi hver gruppe et bilde. Gruppene kan sammen lese versene som beskriver det som er fremstilt på bildet deres. De kan snakke om hva versene betyr og fortelle hvordan bildet hjelper dem å forstå versene. Hver gruppe kan dele sine tanker med klassen.

  • Dere vil ikke få anledning til å snakke om alle detaljene ved Frelserens siste timer som klasse, men her er en aktivitet som kan hjelpe deg å ta opp de detaljene som er mest meningsfylte for dem du underviser. Be hver elev om å velge et kapittel fra denne ukens lesning og bruke noen minutter på å skumlese det for å finne et ord, et utsagn eller en detalj som lærer dem noe meningsfylt om Frelseren og hans misjon. Gi dem anledninger til å fortelle hva de har funnet og forklare hvorfor det er meningsfylt for dem.

Matteus 27:14-60

Oldtidsprofeter forutså Frelserens lidelse og korsfestelse.

  • Det kan styrke troen til dem du underviser, å vite at oldtidens profeter forutsa mange hendelser i Frelserens siste timer. En måte å hjelpe elevene å gjennomgå disse profetiene og se hvordan de ble oppfylt, kan være å gi alle et eller flere av skriftstedene i “Ytterligere ressurser” og be dem finne vers i Matteus 27 som viser hvordan skriftstedene ble oppfylt. Du kan gjerne lage en oversikt som setter profetiene sammen med oppfyllelsen av dem. Du kan gjerne foreslå at elevene skriver vers som inneholder profetiene, i margen i Skriftene i Matteus 27. Hva kan vi lære av disse profetiene? Hvordan styrker disse profetiene vår tro på Jesus Kristus?

Matteus 27:27-49; Markus 15:16-32; Lukas 23:11, 35-39; Johannes 19:1-5

Motstand kan ikke stoppe Guds verk.

  • Noen av elevene kan ha opplevd motstand – som å bli dømt eller latterliggjort – når de har uttrykt sin tro eller prøvd å etterleve sin tro. Vurder å innlede diskusjonen ved å be noen elever fortelle om erfaringer da dette har skjedd. Hvordan reagerte de? Be elevene lese noen av disse versene fra Matteus 27; Markus 15; Lukas 23 og Johannes 19 som beskriver forfølgelsen Frelseren opplevde. Hvilke former for motstand møter Guds verk i dag? Hva kan vi lære av Frelserens reaksjon som kan hjelpe oss å takle motstand i vår tid? Andre skriftsteder som kan hjelpe oss når vi møter motstand, kan være Matteus 5:10; Romerne 12:14; 2 Timoteus 3:10-12; Alma 1:19-28 og 3 Nephi 12:10-12. Hva kan vi lære av disse versene?

Lukas 23:34-43

Frelseren gir oss håp og tilgivelse.

  • Ville det hjelpe elevene å lese beretningen om da Frelseren ba Faderen om å tilgi soldatene og ga håp til tyven på korset? Vurder å dele klassen i to grupper og be én gruppe om å lese Lukas 23:34-38   og den andre gruppen om å lese Lukas 23:39-43. Medlemmene av hver gruppe kan snakke om hva de lærer om Frelseren i disse versene, og deretter dele sine tanker med resten av klassen. Hvordan kan vi følge Frelserens eksempel?

  • For å hjelpe noen i klassen som kan ha problemer med å tilgi andre slik Jesus gjorde, kan du vurdere å presentere uttalelsen av eldste Jeffrey R. Holland i “Ytterligere ressurser”.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

For å oppmuntre elevene til å lese Matteus 28; Markus 16; Lukas 24 og Johannes 20-21 i løpet av den kommende uken, kan du be dem tenke over hva de ville si til noen som sa: “Jeg må se for å kunne tro.” Fortell dem at neste ukes lesning vil hjelpe dem å takle denne problemstillingen.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19

Bilder av Jesu forfølgelse, lidelse og død.

Gamle profetier om Jesu Kristi rettssak og død.

Frelserens eksempel på tilgivelse.

Eldste Jeffrey R. Holland har sagt:

“Nær beslektet med vår forpliktelse til å omvende oss er den sjenerøse gest å innrømme andre det samme – vi skal tilgi, slik som andre tilgir oss. I dette er vi delaktige i selve kjernen i Jesu Kristi forsoning. Det mest inspirerende øyeblikk den skjebnesvangre fredagen da jorden skalv og forhenget i templet revnet, var i sannhet det usigelig barmhjertige øyeblikk da Kristus sa: ‘Far, forlat dem, for de vet ikke hva de gjør.’Som vår talsmann hos Faderen kommer han fremdeles med denne bønnen i dag – på dine og mine vegne.

Her, som i alle ting, setter Jesus normen vi skal følge. Livet er altfor kort til å bruke det på å nære hat… Vi vil ikke at Gud skal huske våre synder, så det er noe fundamentalt galt når vi nådeløst forsøker å huske andres” (“Rikets fredelige ting”, Lys over Norge, jan. 1997, 79).

Vi kan forbedre vår undervisning

Du kan hente styrke fra Frelseren. “I din innsats for å etterleve og undervise mer som Frelseren, vil du uunngåelig noen ganger komme til kort. Bli ikke motløs, men la heller dine feil og svakheter vende deg til vår himmelske Fader og Frelseren” (Undervisning på Frelserens måte, 14).