Tule ja seuraa minua
11.–17. maaliskuuta. Matteus 10–12; Markus 2; Luukas 7; 11: ”Nämä kaksitoista Jeesus lähetti matkaan”


”11.–17. maaliskuuta. Matteus 10–12; Markus 2; Luukas 7; 11: ’Nämä kaksitoista Jeesus lähetti matkaan’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Uusi testamentti 2019, 2019

”11.–17. maaliskuuta. Matteus 10–12; Markus 2; Luukas 7; 11”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2019

Kuva
Jeesus asettaa Pietarin

11.–17. maaliskuuta

Matteus 10–12; Markus 2; Luukas 711

”Nämä kaksitoista Jeesus lähetti matkaan”

Lukujen Matt. 10–12; Mark. 2 ja Luuk. 711 lukeminen niin, että pidät mielessä oppilaasi, auttaa sinua saamaan Pyhältä Hengeltä innoitusta siihen, mitä he tarvitsevat. Kirjoita muistiin saamiasi hengellisiä vaikutelmia ja lue tämä oppimisehdotus saadaksesi lisää näkemyksiä ja opetusideoita.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kehota muutamia luokan jäseniä tulemaan valmistautuneina kertomaan mahdollisista kysymyksistä, joita heillä on ollut jakeista Matt. 11:28–30. (Esimerkkejä kysymyksistä on aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa.) Mitä vastauksia he löysivät?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Matt. 10

Herra antaa palvelijoilleen vallan tehdä Hänen työtään.

  • Vapahtajan apostoleilleen antama palvelutehtävä voi auttaa meitä yksilöllisissä vastuissamme. Luokan jäsenet ovat saattaneet saada tästä aiheesta oivalluksia henkilökohtaisessa tutkimisessaan. Esimerkiksi aineistossa Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi on tästä aiheesta toiminta. Kehota heitä kertomaan, mitä he ovat oppineet, tai tekemään tämä toiminta oppitunnilla pienryhmissä. Kehota luokan jäseniä kertomaan kokemuksista, jolloin he ovat tunteneet Vapahtajan voimaa suorittaessaan kirkon tehtäviään.

  • Toinen tapa, jolla luokan jäsenet voivat tarkastella lukua Matt. 10, on etsiä tästä luvusta jokin asia, jonka Vapahtaja pyysi apostoleja tekemään, ja piirtämään siitä kuva. He voisivat esitellä kuvansa ja kertoa, mitä he ovat oppineet kahdelletoista apostolille annetusta palvelutehtävästä.

  • Kuinka Kristuksen apostoleilleen luvussa Matt. 10 antaman palvelutehtävän tutkiminen voi auttaa luokkasi jäseniä ymmärtämään nykyajan profeettojen ja apostolien roolia? Voisi olla hyödyllistä verrata Vapahtajan kahdelletoista antamaa palvelutehtävää tämän taloudenhoitokauden ensimmäiselle kahdentoista apostolin koorumille annettuun palvelutehtävään, joka esitetään ”Lisäaineistossa”. Kuinka luokan jäseniin on vaikuttanut elävien apostolien palvelutyö? Lausu oma todistuksesi elävien profeettojen ja apostolien jumalallisesta kutsumuksesta ja kehota luokan jäseniä tekemään samoin.

  • Havainnollista sitä seikkaa, että jokainen pappeudenhaltija voi jäljittää valtuutensa seuraannon hetkeen, jolloin Jeesus asetti apostolinsa, pyytämällä yhtä pappeudenhaltijaa esittämään valtuusketjunsa.

Kuva
kahdentoista koorumi

Kaksitoista apostolia tekevät Herran työtä tänä päivänä.

Matt. 10:17–20

Kun olemme Herran palveluksessa, Hän innoittaa meitä tietämään, mitä sanoa.

  • Toisinaan ihmisiä pelottaa, kun he opettavat muille evankeliumia tai puhuvat siitä. Mutta Herra lupasi opetuslapsilleen, että Hän auttaisi heitä tietämään, mitä sanoa. Mitä meidän on tehtävä saadaksemme Herran lupaaman avun? Kehota luokan jäseniä lukemaan kohdat Matt. 10:19–20; OL 84:85 ja OL 100:5–8 ja etsimään vastauksia tähän kysymykseen. Milloin Pyhä Henki on auttanut teitä tietämään, mitä sanoa? Voisit kertoa omia kokemuksiasi ja kehottaa luokan jäseniä tekemään samoin.

Matt. 12:1–13; Mark. 2:23–28

Sapatti on päivä tehdä hyvää.

  • Jotta sapatin eli lepopäivän pyhittäminen olisi helpompaa, fariseukset olivat ottaneet käyttöön ankaria sääntöjä ja keksittyjä perinnäistapoja, jotka ennen pitkää hämärsivät heidän ymmärryksensä sapatin todellisesta tarkoituksesta. Olisiko niille, joita opetat, hyödyllistä keskustella siitä, miksi Herra on antanut meille sapatin eli lepopäivän? Voisit kehottaa luokan jäseniä käymään läpi kertomukset, jotka ovat jakeissa Matt. 12:1–13 ja Mark. 2:23–28, ja kertomaan, mitä Vapahtaja opetti sapatista. Mitä lepopäivää koskevia muita näkemyksiä saamme jakeista 2. Moos. 31:16–17; Jes. 58:13–14 ja OL 59:9–13? Millaiset perinnäistavat tai säännöt saattaisivat viedä ajatuksemme pois lepopäivän todellisesta tarkoituksesta?

  • Kun fariseukset tähdensivät sapattia koskevia lukuisia yksityiskohtaisia sääntöjä, Vapahtaja opetti yksinkertaisen periaatteen: ”Kyllä sapattina on lupa tehdä hyvää” (Matt. 12:12). Niillä, jotka elävät tämän periaatteen mukaan, on harvoin vaikeuksia pyhittää lepopäivä. Mitkä muut periaatteet auttavat luokan jäseniä pyhittämään lepopäivän? Miksi hengellistä omavaraisuutta vahvistettaessa on tehokkaampaa opettaa periaatteita kuin antaa sääntöjä? (Ks. profeetta Joseph Smithin sanat ”Lisäaineistossa”.) Tuleeko mieleemme muita periaatteita, jotka auttavat meitä noudattamaan Jumalan käskyjä? Esimerkiksi mitkä periaatteet voisivat auttaa vanhempia innoittamaan lapsiaan noudattamaan viisauden sanaa tai tekemään sukututkimustyötä?

  • Keskustelua lepopäivästä voisivat syventää presidentti Russell M. Nelsonin puhe ”Lepopäivä on ilon päivä” (Liahona, toukokuu 2015, s. 129–132) ja ”Lisäaineistossa” mainitut videot, joissa on vanhin Jeffrey R. Hollandin neuvoja.

  • Luokan jäsenille saattaisi olla hyödyllistä käydä läpi kirjasesta Nuorten voimaksi kohta ”Lepopäivän pyhittäminen”. He voisivat esittää roolileikkinä, kuinka he selittäisivät jollekulle kirkkoon kuulumattomalle, miksi he pyhittävät lepopäivän.

Luuk. 7:36–50

Kun saamme syntimme anteeksi, rakkautemme Vapahtajaa kohtaan syvenee.

  • Mitä voimme oppia naisen esimerkistä ja Vapahtajan opetuksista jakeissa Luuk. 7:36–50, kun pyrimme saamaan anteeksi omat syntimme? Kuinka parannuksen tekeminen vahvistaa suhdettamme Kristukseen? Kuinka voisimme käyttää tätä kertomusta opettaaksemme jollekulle, mitä anteeksiannon tavoitteleminen tarkoittaa?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Voisit antaa luokan jäsenille haasteen lukea vertaukset, jotka ovat luvuissa Matt. 13 ja Luuk. 813, sekä valmistautua kertomaan ensi viikon oppitunnilla näkemyksestä, jonka he saivat jostakin evankeliumin periaatteesta yhden tällaisen vertauksen perusteella.

Kuva
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Matt. 10–12; Mark. 2; Luuk. 711

Siunauksia lepopäivän pyhittämisestä.

Kolmen videon sarjassa vanhin Jeffrey R. Holland opettaa lepopäivän pyhittämisen siunauksia: ”Upon My Holy Day – Getting Closer to God” [Minun pyhänä päivänäni – pääsemme lähemmäksi Jumalaa], ”Upon My Holy Day – Honoring the Sabbath” [Minun pyhänä päivänäni – kunnioitamme lepopäivää] ja ”Upon My Holy Day – Rest and Renewal” [Minun pyhänä päivänäni – lepäämme ja uudistumme] (lds.org).

Palvelutehtävä myöhempien aikojen apostoleille.

Kun muutamat kahdentoista koorumin ensimmäisistä jäsenistä tällä taloudenhoitokaudella kutsuttiin, Oliver Cowdery antoi heille samankaltaisen palvelutehtävän kuin Jeesus Kristus luvussa Matt. 10. Hän sanoi:

”’Teidän on taisteltava kaikkien kansakuntien kaikkia ennakkoluuloja vastaan. – – Siksi kehotan teitä vaalimaan suurta nöyryyttä, sillä minä tiedän ihmissydämen ylpeyden. Varokaa, etteivät maailman imartelijat ylpistä teitä. Varokaa, ettette kiinny maallisiin tavaroihin. Olkoon palvelutyönne etusijalla. – – On välttämätöntä, että saatte todistuksen taivaasta itse, jotta voitte todistaa totuudesta. – –

Teidän tulee viedä tämä sanoma niille, jotka pitävät itseään viisaina. Ja sellaiset saattavat vainota teitä, he saattavat tavoitella henkeänne. Vastustaja on aina tavoitellut Jumalan palvelijoiden henkeä. Teidän tulee siis olla valmiita kaikkina aikoina uhraamaan henkenne, mikäli Jumala sitä vaatii asiansa edistämiseksi ja vahvistamiseksi.’ – –

Sitten hän vei heidät erilleen kädestä pitäen ja sanoi: ’Otatko täysin vilpittömin sydämin osaa tähän palvelutyöhön julistaa evankeliumia kaikella uutteruudella näiden veljiesi kanssa sen toimeksiannon merkityksen ja tarkoituksen mukaan, jonka olet saanut?’ Jokainen heistä vastasi myöntävästi.” (Julkaisussa The Joseph Smith Papers, Documents, Volume 4: April 1834–September 1835, toim. Matthew C. Godfrey ja muut, 2016, s. 243–244, 247.)

Oikeiden periaatteiden opettaminen.

Joku kysyi kerran profeetta Joseph Smithiltä, kuinka hän pystyi hallitsemaan tehokkaasti niin monia ihmisiä Nauvoossa. Profeetta selitti: ”Minä opetan heille oikeita periaatteita, ja he hallitsevat itse itseään” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 297).

Näin kehitymme opettamisessa

Lupaa siunauksia. Kun esität kutsuja toimia, todista oppijoillesi, että he saavat Jumalan lupaamat siunaukset, kun he toimivat uskossa Hänen opetuksiinsa. Siunausten ei pitäisi olla ensisijainen innoittajamme kuuliaisuuteen, mutta taivaallinen Isä haluaa siunata kaikkia lapsiaan. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 35.)