Tule ja seuraa minua
25. helmikuuta – 3. maaliskuuta. Matteus 6–7: ”Hän opetti niin kuin se, jolle on annettu valta”


”25. helmikuuta – 3. maaliskuuta. Matteus 6–7: ’Hän opetti niin kuin se, jolle on annettu valta’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Uusi testamentti 2019, 2019

”25. helmikuuta – 3. maaliskuuta. Matteus 6–7”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2019

Kuva
Jeesus opettaa järven rannalla

Jeesus opettaa kansaa järven rannalla, James Tissot

25. helmikuuta – 3. maaliskuuta

Matteus 6–7

”Hän opetti niin kuin se, jolle on annettu valta”

Kun valmistaudut opettamaan, aloita valmistautumalla itse. Tutki lukuja Matt. 6–7 ja kirjoita muistiin saamiasi hengellisiä vaikutelmia. Se auttaa sinua saamaan ilmoitusta siitä, kuinka voit parhaiten vastata luokkasi jäsenten tarpeisiin. Tutki sitten tämän oppimisehdotuksen opetusideoita.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kehota luokan jäseniä kertomaan, mitä vuorisaarnan opetuksia heidän mielestään tarvitaan eniten nykyään. Kannusta luokan jäseniä täydentämään toistensa näkemyksiä.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Matt. 6–7

Jos kuulemme Herran opetukset ja toimimme niiden mukaan, elämämme rakentuu lujalle perustukselle.

  • Mitkä lukujen Matt. 6–7 nimenomaiset opetukset on hyödyllisimpiä niille, joita opetat? Voisit kirjoittaa taululle useita viitteitä luvuista Matt. 6–7, joissa on näitä opetuksia. Luokan jäsenet voisivat valita yhden näistä viitteistä, tutkia sitä itsekseen ja kirjoittaa sitten taululle oppimiaan hengellisiä totuuksia. Kuinka nämä opetukset ovat vaikuttaneet elämäämme?

  • Vapahtaja päätti saarnansa vertaukseen, joka voisi auttaa luokkasi jäseniä ymmärtämään paremmin sen, miten tärkeää on elää Vapahtajan opetusten mukaan (ks. Matt. 7:24–27; ks. myös Hel. 5:12). Luokan jäsenet voisivat tämän vertauksen havainnollistamiseksi rakentaa yhdessä lujan perustuksen palikoista, kupeista tai muusta materiaalista ja sitten koetella rakentamansa perustuksen lujuutta. He voisivat ehkä myös nimetä rakennusmateriaalit asioilla, joita he voivat tehdä soveltaakseen käytäntöön Vapahtajan opetuksia. Kuinka näiden asioiden tekeminen voisi auttaa meitä kestämään elämän myrskyjä?

Matt. 6:5–13

Vapahtaja on opettanut meille, kuinka rukoillaan.

  • Isä meidän -rukouksen tutkiminen voisi auttaa luokan jäseniä huomaamaan, kuinka he voivat parantaa omia rukouksiaan noudattamalla Herran esimerkkiä. Voisit pyytää heitä kirjoittamaan taululle jakeista Matt. 6:9–13 (tai Luuk. 11:1–4) ilmauksia, jotka herättävät heidän huomionsa. Kun pohdimme Vapahtajan sanoja, mitä opimme asenteesta, jollainen meillä pitäisi olla rukoillessamme? Mitä opimme siitä, millaisia asioita ja minkä puolesta meidän pitäisi rukoilla? Luokan jäsenille saattaisi olla opettavaista ilmaista joitakin Vapahtajan lausumia asioita siten kuin he saattaisivat sanoa niitä omissa rukouksissaan. Esimerkiksi ilmaus ”Anna meille tänä päivänä jokapäiväinen leipämme” voitaisiin sanoa omin sanoin seuraavasti: ”Autathan minua pyrkimyksissäni elättää perheeni.”

  • Niille, joita opetat, voisi olla hyödyllistä tutkia muita esimerkkejä, joissa Vapahtaja rukoilee Isäänsä, kuten Matt. 26:36–42 ja Joh. 17. Voisit pyytää luokan jäseniä tutkimaan joitakin näistä kohdista niin että he etsivät vastauksia seuraavanlaisiin kysymyksiin: ”Mitä opimme rukouksesta sen perusteella, kuinka Vapahtaja rukoili?” ja ”Kuinka voimme tehdä rukouksistamme enemmän Vapahtajan rukousten kaltaisia?” Muita esimerkillisiä rukouksia on kohdissa En. 3–17; Alma 31:26–35 ja 33:3–11.

  • Onko sinulla kokemuksia, joita voisit kertoa rukouksesta? Omien kokemustesi kertominen voi rohkaista luokan jäseniä tekemään samoin. Presidentti Thomas S. Monson kertoi useita henkilökohtaisia kokemuksia rukouksesta puheessaan ”Huomatkaa siunaukset” (Liahona, marraskuu 2012, s. 86–89). Voisitte keskustella tähän puheeseen ja ”Lisäaineiston” lainauksiin sisältyvistä periaatteista. Myös PKO:n artikkeli ”Rukous” voi olla hyödyllinen.

Matt. 7:7–11

Taivaallinen Isä vastaa rukouksiin.

  • Voisit auttaa luokan jäseniä vahvistamaan uskoaan siihen, että Jumala kuulee heidän rukouksensa ja vastaa niihin, kirjoittamalla taululle pyytää, etsiä ja kolkuttaa. Kehota sitten luokan jäseniä etsimään pyhistä kirjoituksista esimerkkejä ihmisistä, jotka ovat pyytäneet, etsineet ja kolkuttaneet (ks. esim. 1. Nefi 11:1; Et. 2:18–3:6 ja JS–H 11–17). Mitä opimme näiden esimerkkien perusteella vastausten saamisesta rukouksiimme?

  • Joseph Smithin raamatunkäännöksessä (LDS Bible, JST Matthew 7:12–17) annetaan lisää tietoa jakeisiin Matt. 7:7–11: ”Sanokaa heille: Pyytäkää Jumalalta. Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä jokainen pyytävä saa ja jokainen etsivä löytää, ja jokaiselle kolkuttavalle avataan. Ja silloin hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle: He sanovat meille: Me itse olemme vanhurskaita emmekä tarvitse ketään opettamaan meitä. Tiedämme, että Jumala kuuli Moosesta ja joitakin profeetoista, mutta meitä hän ei kuule. Ja he sanovat: Meillä on laki pelastukseksemme, ja se riittää meille. Silloin Jeesus vastasi ja sanoi opetuslapsilleen: Näin sanokaa heille: Kukapa teidän joukostanne, jolla on poika ja tämä seisoo ulkona ja sanoo: Isä, avaa kotisi, jotta voin tulla sisään ja aterioida kanssasi, ei sanoisi: Tule sisään, poikani; sillä se, mikä on minun, on sinun, ja se, mikä on sinun, on minun?” Näissä jakeissa Jeesuksen opetuslapset ennakoivat joitakin syitä, joita ihmiset saattavat antaa sille, etteivät etsi totuutta taivaalliselta Isältä. Voisit pyytää luokan jäseniä kuvittelemaan, että heillä on ystävä, joka on haluton etsimään johdatusta tai siunauksia Herralta. Mitä luokan jäsenet voisivat sanoa kannustaakseen tätä ystävää? Kuinka he voisivat käyttää Vapahtajan sanoja jakeissa Matt. 7:7–11?

Matt. 7:15–20

Me voimme erottaa oikeat ja väärät profeetat heidän hedelmistään.

  • Luokkasi jäsenet ovat todennäköisesti joutuneet alttiiksi valheellisille ajattelutavoille ja muille vastustajan petoksille joko internetissä tai muissa lähteissä. He ovat saattaneet myös kuulla muiden arvostelevan Herran palvelijoita. Kuinka voit auttaa heitä ymmärtämään, miten he erottavat väärät profeetat ja opetukset oikeista? Voisit ottaa esille useita hedelmiä ja kysyä, mitä voimme otaksua puista, joista nuo hedelmät ovat peräisin. Mitä tämä harjoitus auttaa meitä ymmärtämään jakeista Matt. 7:15–20? Voisitte myös lukea yhdessä joitakin elävien profeettojen viimeisimpiä puheita. Mitä ”hedelmiä” tai seurauksia koituu heidän neuvojensa noudattamisesta?

    Kuva
    hedelmä

    Me voimme tuntea oikeat profeetat heidän hedelmistään.

  • Jakeet Matt. 7:15–20 voisivat vahvistaa luokan jäsenten uskoa profeetta Joseph Smithin jumalalliseen tehtävään. Mitä hedelmiä Joseph Smithin työstä on koitunut? Katso ideoita vanhin Neil L. Andersenin puheesta ”Joseph Smith” (Liahona, marraskuu 2014, s. 28–31). Kuinka voisimme käyttää Vapahtajan jakeissa Matt. 7:15–20 esittämää vertausta todistaaksemme ystävillemme ja perheellemme profeetta Josephista?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kun luokan jäsenet tällä viikolla tutkivat monia Vapahtajan suorittamia ihmeitä, kehota heitä pohtimaan esimerkkejä nykyajan ihmeistä – olivatpa ne isoja tai pieniä – joita he ovat kokeneet tai joista he ovat kuulleet.

Kuva
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Matt. 6–7

Lauluja luokkakäyttöön.

  • Mitä rukoukseen liittyviä periaatteita luokan jäsenet oppivat laulusta ”Rukous sielun halu on” (MAP-lauluja, 89)?

  • Laulun ”Kunnia miehelle” (MAP-lauluja, 15) lukeminen, laulaminen tai kuunteleminen voisi auttaa luokan jäseniä ajattelemaan hedelmiä, joiden perusteella tiedämme Joseph Smithin olleen Jumalan profeetta (ks. myös OL 135:3).

Kertomuksia rukouksesta.

Presidentti Boyd K. Packer kertoi perherukouksesta, jonka hänen perheensä piti ennen kuin hän lähti matkalle Kaliforniaan. Eläinlääkäri oli sanonut heille, ettei heidän lehmänsä eläisi enää sitä päivää. ”Pikku poikamme piti rukouksemme. Kun hän oli pyytänyt taivaallista Isää ’siunaamaan isiä hänen matkoillaan ja siunaamaan meitä kaikkia’, hän alkoi sitten vedota vakavasti. Hän sanoi: ’Taivaallinen Isä, siunaa Bossy-lehmää, niin että se tulee kuntoon.’

Kerroin tapauksesta Kaliforniassa ja sanoin: ’Hänen täytyy oppia, että me emme saa kaikkea, mitä rukoilemme, aivan niin helposti.’

Tähän sisältyi opetus, mutta sen sain minä eikä poikani. Kun palasin sunnuntai-iltana, Bossy oli ’tullut kuntoon’.” (”Rukous ja innoitus”, Liahona, marraskuu 2009, s. 45.)

Veli Mangal Dan Dipty, kirkon jäsen Intiasta, sanoi: ”Lapsena kävin säännöllisesti saksalaisessa evankelisluterilaisessa kirkossa. Kävimme usein vuorilla rukoilemassa yhdessä. Eräänä sateisena päivänä rukousryhmän kaikki jäsenet kastuivat läpimäriksi, ja yksi saarnaajista lausui palavan rukouksen pyytäen Herraa lopettamaan sateen. Ihmetykseksemme sade lakkasi. Siitä alkoi uskoni Jumalaan ja rukoukseen.” (”Taipaleeni Intiasta tulleena pioneerina”, Liahona, heinäkuu 2016, s. 21.)

Muita kertomuksia rukouksesta on Liahona-lehden palstalla Myöhempien aikojen pyhien kertomaa.

Näin kehitymme opettamisessa

Älä pelkää hiljaisuutta. ”Hyviin kysymyksiin vastaamiseen tarvitaan aikaa. Ne vaativat pohtimista, tutkimista ja innoitusta. Aika, jonka käytät vastausten odottamiseen, voi olla pyhää pohdiskelun aikaa. Vältä kiusausta lyhentää tätä aikaa liiaksi vastaamalla kysymykseen itse tai menemällä eteenpäin.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 31.)