Oppi ja liitot 2021
8.–14. marraskuuta. Oppi ja liitot 129–132: ”Kun me saamme jonkin siunauksen Jumalalta, se tapahtuu kuuliaisuudesta”


”8.–14. marraskuuta. Oppi ja liitot 129–132: ’Kun me saamme jonkin siunauksen Jumalalta, se tapahtuu kuuliaisuudesta’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Oppi ja liitot 2021, 2020

”8.–14. marraskuuta. Oppi ja liitot 129–132”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2021

Kuva
Joseph Smith opettaa Nauvoossa

Joseph Smith Nauvoossa vuonna 1840, Theodore Gorka

8.–14. marraskuuta

Oppi ja liitot 129–132

”Kun me saamme jonkin siunauksen Jumalalta, se tapahtuu kuuliaisuudesta”

Vaikka onkin tärkeää, että opettajalla on opetussuunnitelma, on myös tärkeää, että hän on vastaanottavainen Hengen kehotuksille ja luokan jäsenten tarpeille. Ota selville, mitkä lukujen OL 129–132 periaatteet ovat luokan jäsenille merkityksellisiä.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Luokan jäsenet ovat saattaneet oppia lukuja OL 129–132 tutkiessaan asioita, jotka liittyvät moniin eri evankeliumin aiheisiin. Anna heille tilaisuus kertoa oppimastaan kirjoittamalla tauluun muutamia näistä aiheista kuten enkelit, korotus, kuuliaisuus, Jumalan luonne ja iankaikkinen avioliitto (voisit kirjoittaa tauluun myös sanan muita viittaamaan muihin aiheisiin). Luokan jäsenet voisivat käyttää muutaman minuutin siihen, että etsivät näistä luvuista aina yhden jakeen, joka liittyy johonkin aiheeseen, ja kirjoittavat viitteen tauluun. Voisitte sitten yhdessä lukea jakeet ja puhua siitä, mitä kukin niistä opettaa siitä aiheesta.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

OL 130:2, 18–23; 131:1–4; 132:20–25

Tämän elämän tarkoituksena on valmistaa meitä korotukseen.

  • On monia asioita, joita emme tiedä korotuksesta tai elämästä selestisessä valtakunnassa – suuri osa siitä saattaa olla tämänhetkisen käsityskykymme ulottumattomissa. Mutta Jumala on ilmoittanut muutamia arvokkaita vihjeitä, ja monia niistä on luvuissa OL 130–132. Luokan jäsenet voisivat tutkia yhtä tai useampia edellä luetelluista viitteistä ja kertoa, mitä oivalluksia he saavat korotuksesta tai selestisestä valtakunnasta. Kuinka tämä tieto iankaikkisesta elämästä siunaa elämäämme tällä hetkellä?

OL 130:20–21; 132:5

Siunauksia koituu kuuliaisuudesta Jumalalle.

  • Jakeissa OL 130:20–21 ja 132:5 opetetaan samaa periaatetta. Kannusta luokan jäseniä lukemaan kummatkin kohdat ja esittämään omin sanoin, mikä tämä periaate on. Kuinka tämä periaate on käynyt ilmi meidän elämässämme? Kuinka voimme saada toivoa ja varmuutta Kristuksessa, kun olemme kuuliaisia mutta odottamamme siunaukset eivät tulekaan heti? Saatte lisää tietoa tästä aiheesta tarkastelemalla yhdessä oivalluksia vanhin Dale G. Renlundin puheesta ”Runsaasti siunauksia” (Liahona, toukokuu 2019, s. 70–73).

OL 131:1–4; 132:3–25

Taivaallisen Isän ansiosta perheet voivat olla iankaikkisia.

  • Mitä voisimme sanoa ystävälle, joka kysyy: ”Miksi avioliitto ja perhe ovat teidän kirkossanne niin tärkeitä?” Luokan jäsenet voisivat miettiä, kuinka he vastaisivat tähän kysymykseen, kun he lukevat kohtia OL 131:1–4; 132:3–25 tai vanhin Dieter F. Uchtdorfin sanoja kohdasta ”Lisäaineistoa”. Kuinka nämä totuudet vaikuttavat siihen, miten elämme?

    Kuva
    mies ja nainen Accran temppelin ulkopuolella Ghanassa

    Perhesuhteista voi temppelitoimitusten ansiosta tulla iankaikkisia.

OL 132:1–2, 29–40

Pluraaliavioliitto on Jumalan hyväksymä ainoastaan silloin, kun Hän käskee siihen.

  • Jos luokan jäsenillä on kysymyksiä pluraaliavioliitosta, auta heitä ymmärtämään, että myös Joseph Smithillä ja muilla varhaisilla pyhillä oli kysymyksiä. Kannusta heitä etsimään kysymys, jonka Joseph esitti Herralle jakeessa OL 132:1, ja vastaus, jonka hän sai jakeissa 29–40 (ks. myös MK Jaak. 2:27, 30). Ehkä luokan jäsenet voisivat kertoa, kuinka he ovat etsineet vastauksia evankeliumia koskeviin kysymyksiin ja kuinka he pysyvät uskollisina silloinkin, kun jotkin heidän kysymyksistään jäävät vaille vastausta.

Kuva
lisäaineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Perhe on ”taivaan järjestys”.

Presidentti Dieter F. Uchtdorf on opettanut:

”Minä olen kiitollinen siitä, että kuulun kirkkoon, joka arvostaa avioliittoa ja perhettä. Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet tunnetaan kaikkialla maailmassa siitä, että heidän keskuudessaan on hienoimpia avioliittoja ja perheitä, mitä voi löytää. Uskon sen johtuvan osaltaan siitä Joseph Smithin välityksellä palautetusta kallisarvoisesta totuudesta, että avioliiton ja perheen on tarkoitus olla iankaikkisia. Perhettä ei ole tarkoitettu ainoastaan siihen, että se saa asiat sujumaan mukavammin täällä maan päällä ja että se hylätään sitten kun pääsemme taivaaseen. Sen sijaan perhe on taivaan järjestys. Se on kaiku selestisestä mallista ja Jumalan iankaikkisen perheen jäljittelyä.

Mutta vahva avioliitto ja vahvat perhesuhteet eivät synny vain siksi että me olemme kirkon jäseniä. Ne edellyttävät jatkuvaa, tarkoituksellista työtä. Iankaikkisia perheitä koskevan opin täytyy innoittaa meitä omistamaan parhaat voimamme avioliittomme ja perheemme pelastamiseen ja rikastuttamiseen.” (”Niiden ylistykseksi, jotka pelastavat”, Liahona, toukokuu 2016, s. 77–78.)

Näin kehitymme opettamisessa

Luo turvallinen ympäristö. ”Kannusta [luokan jäseniä] auttamaan sinua luomaan avoin, rakastava ja kunnioittava oppimisympäristö, jossa jokainen tuntee olonsa turvalliseksi kertoessaan kokemuksistaan, esittäessään kysymyksiä ja lausuessaan todistuksensa” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 15).