Lære og Pagter 2021
15.-21. marts. Lære og Pagter 27-28. »Alting må gøres … i orden«


»15.-21. marts. Lære og Pagter 27-28: ›Alting må gøres … i orden‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»15.-21. marts. Lære og Pagter 27-28«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
Joseph Smith

15.-21. marts

Lære og Pagter 27-28

»Alting må gøres … i orden«

Selvom de begivenheder, der førte til åbenbaringerne i Lære og Pagter 27-28, skete på et andet tidspunkt og sted, er principperne, der belæres om i disse afsnit, stadig relevante i dag. Hvilke principper kan velsigne medlemmer af din klasse i deres situation?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Giv klassens medlemmer lidt tid til at gennemgå Lære og Pagter 27-28 og finde et vers eller en vending, de synes er betydningsfuld. For at give alle mulighed for at dele noget kan du dele klassen op i par, der kan fortælle hinanden, hvad de fandt frem til.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 27:1-2

Vi bør nyde nadveren alene med Guds ære for øje.

  • For at tilskynde til en drøftelse om Lære og Pagter 27:1-2 kan du overveje at skrive spørgsmål som dette på tavlen: Hvad lærte Frelseren os om formålet med nadveren? Klassemedlemmerne kan se efter vendinger i disse vers, der hjælper dem til at besvare spørgsmålet. Det kan være, at de er villige til at fortælle om indtryk, de fik om, hvordan man kan have en mere hellig oplevelse, når man nyder nadveren.

    Klassen kan finde yderligere indsigt ved at læse, hvad Frelseren sagde, da han indstiftede nadveren (se Luk 22:19-20; 3 Ne 18:1-11). Hvis Frelseren var til stede ved vores nadvermøde, hvad ville vi så gøre anderledes?

    Billede
    nadverbrød og bæger

    Nadveren indeholder symboler på Frelserens offer.

Lære og Pagter 27:15-18

Guds rustning vil hjælpe os til at modstå det onde.

  • Hvordan kan du hjælpe klassemedlemmerne til at forstå, hvordan Guds rustning kan bruges til at modstå det onde i vore dage? Overvej at bede en om at tegne rustningen beskrevet i vers 15-18 på tavlen. Klassemedlemmerne kan derefter fortælle om indsigt, de har opdaget i deres personlige studium, om delene på rustningen. Eller klassen kan læse Lære og Pagter 27:15-18 og skrive navnene på delene på tavlen og den del af kroppen, de beskytter. Hvad vil det sige at tage Guds rustning på? Klassens medlemmer kan tale om, hvordan Herren beskytter os mod det onde, når vi tager Guds rustning på.

  • Hvis du underviser unge, kan du knytte Lære og Pagter 27:15-18 sammen med standarderne i Til styrke for de unge. Klassen kan for eksempel læse versene og tale om, hvorfor vi har brug for Guds rustning. De kan så arbejde i par og gennemgå en af standarderne i Til styrke for de unge. Hvad lærer vi af disse kilder om Satans angreb mod os? Hvordan kan Guds rustning hjælpe os til at modstå disse angreb? Hvordan kan vi tage hans rustning på?

Lære og Pagter 28

Den levende profet får åbenbaring for Herrens kirke.

  • For at hjælpe klassemedlemmerne til at lære om profetens rolle kan du gennemgå den oplevelse, der førte Joseph Smith til at bede og modtage afsnit 28 (se afsnitsindledningen), og derpå kan du læse vers 2-3, 6-7, 11-13. Hvordan forsøger Satan at overbevise os om at følge dem, Herren ikke har udpeget? Du kan bede klassen om at fortælle om oplevelser, der har styrket deres vidnesbyrd om, at profeten modtager åbenbaring for Kirken.

  • En måde, hvorpå klassens medlemmer kan gennemgå Lære og Pagter 28, er at forestille sig, at de kender en, der for nylig har fået en ny kaldelse i Kirken. Hvad kan vi dele fra Lære og Pagter 28:1-6, 13-16 for at hjælpe den person i sin kaldelse? Citatet i »Yderligere ressourcer« kan tilføje indsigt til denne samtale.

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Råd vedrørende personlig åbenbaring.

Præsident Joseph Fielding Smith og hans rådgivere i Det Første Præsidentskab sagde:

»Når åbenbaringer, drømme, tungemålsgaver, profeti, tilskyndelser eller nogen usædvanlig gave eller inspiration tilkendegiver noget, der ikke er i harmoni med Kirkens almindeligt anerkendte åbenbaringer eller går imod dens indstiftede myndighedspersoner, kan sidste dages hellige vide, at det ikke kommer fra Gud, uanset hvor overbevisende det måtte synes … I verdslige såvel som åndelige anliggender kan de hellige modtage guddommelig vejledning og åbenbaring, som vedrører dem selv, men dette giver ikke myndighed til at lede andre …

Kirkens historie indeholder mange falske åbenbaringer påstået af svindlere eller fanatikere, der troede på de tilkendegivelser, de forsøgte at få andre til at acceptere, og i alle tilfælde har der været skuffelse, sorg og katastrofer som følge deraf« (Joseph F. Smith, Anthon H. Lund, Charles W. Penrose, »A Warning Voice«, Improvement Era, sep. 1913, s. 1148-1149).

Gør undervisningen bedre

Fokuser på sand lære. Præsident Boyd K. Packer sagde: »Når den sande lære forstås, ændrer den menneskers indstilling og adfærd« (»Frygt ikke«, Liahona, maj 2004, s. 79). Når vi underviser, skal vi fokusere på Jesu Kristi belæringer, hvis vi ønsker at bringe sjæle til ham.