Kom og følg mig
27. juli-2. august. Alma 39-42: »Den store plan for lykke«


»27. juli-2. august. Alma 39-42: ›Den store plan for lykke‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Mormons Bog, 2020, 2020

»27. juli-2. august. Alma 39-42«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
Jesus og Maria

Kvinde, hvorfor græder du? af Mark R. Pugh

27. juli-2. august

Alma 39-42

»Den store plan for lykke«

Almas lærdomme i Alma 39-42 er rige på doktrin og tydeliggør vigtige sandheder. Når du studerer disse kapitler, så tænk over, hvilke sandheder der kan give mest mening for din klasse, og hvad du kan gøre for at hjælpe dem til at finde frem til dem.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

For at give klassen mulighed for at dele tanker om og indsigt i Alma 39-42 kan du bede dem om at gennemgå disse kapitler kort og finde noget, Alma sagde eller gjorde, der gjorde indtryk på dem.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Alma 39

Seksuel synd er vederstyggelig i Herrens øjne.

  • Hvad kan vi lære af beretningen om Coriantons oplevelse med synd og omvendelse? Klassens medlemmer kan læse Alma 39:1-14, hvoraf nogle ser efter, hvad Corianton gjorde forkert, nogle andre kan se efter, hvad der kunne have ført ham til at synde, mens andre ser efter de råd, Alma gav ham. Når de fortæller, hvad de har fundet ud af, kan de tale om, hvordan vi kan undgå at lave lignende fejltagelser.

  • Når folk begår seksuel synd, føler de sig ofte modløse eller fortvivlede og kan føle, at de ikke er meget værd. Hvilket princip i Alma 39-42 kan inspirere klassemedlemmerne til at føle håb, der fører til omvendelse? Udtalelsen af søster Joy D. Jones i »Yderligere ressourcer« kan hjælpe klassen til at forstå forskellen på værdighed og vores værd i Guds øjne. (Se også Lynn G. Robbins, »Op til syvoghalvfjerds gange«, Liahona, maj 2018, s. 21-23).

  • Som en del af jeres samtale kan det være nyttigt for klassen at tale om Herrens standarder for kyskhed. Jeres drøftelse kan være mere nyttig, hvis den er centreret om principper i stedet for en liste over, hvad man skal og ikke skal gøre. Du kan for eksempel bede klassen om at finde de principper, som Alma underviste Corianton om i Alma 39. Derudover kan de gennemgå »Seksuel renhed« i Til styrke for de unge med spørgsmål som disse i tankerne: Hvis I skulle sammenfatte alle disse råd til et princip, hvad ville det så være? Eller »Hvilke principper kan I finde her, der har hjulpet jer til at efterleve kyskhedsloven?« Klassemedlemmerne kan også gennemgå dette afsnit i Til styrke for de unge og se efter velsignelserne ved at efterleve kyskhedsloven og konsekvenserne ved at bryde den. Hvordan adskiller disse principper sig fra det, verden siger? Hvordan påvirker disse principper måden, hvorpå vi tænker på kyskhedsloven? Din klasse kan måske have gavn af at læse søster Wendy Nelsons udtalelse i »Yderligere ressourcer«, når de besvarer disse spørgsmål.

  • Nogle gange kan det være nemt at tro, at vores valg ikke påvirker andre – at vores synder er private. Hvad lærte Alma Corianton i Alma 39:11-12 om virkningen af hans valg? Bed klassens medlemmer om at tænke over, hvem der kunne påvirkes af de valg, de træffer, både de gode og dårlige. De kan også fortælle, hvordan andres adfærd og eksempler har hjulpet dem til at vælge det rette.

Alma 40-42

Jesu Kristi forsoning muliggør forløsningsplanen.

  • Alma underviste Corianton i sandheder, vi alle må forstå, herunder sandheder om formålet med livet, åndeverdenen, opstandelse og dommen. Overvej at vælge en af Almas lærdomme og give klassen to minutter til at se i Alma 40-42 (for sig selv eller parvis) og nedskrive så mange sandheder om emnet, som de kan finde. Klassens medlemmer kan dernæst fortælle hinanden eller klassen det, de har fundet frem til. Du kan gentage denne proces med andre emner, hvis tiden tillader det. Hvorfor var netop disse sandheder vigtige at forstå for Almas søn Corianton?

  • Almas beskrivelse af sjælens tilstand efter dette liv kan hjælpe klassen til at forstå vigtigheden af at komme til Frelseren og omvende os fra vores synder i dette liv. Du kan skrive Retfærdig (omvendt) og Ugudelig (ikke omvendt) på tavlen og bede klassen om at se i Alma 40:11-26 og skrive ord eller vendinger på tavlen, som Alma brugte til at beskrive tilstanden hos hver af disse grupper af mennesker, når de er døde. Hvordan kan disse lærdomme inspirere os til at omvende os? Se mere om, hvad der sker i åndeverdenen i 1 Peter 3:18-20, 4:6 og Lære og Pagter 138:29-37.

  • Hvad tænker klassemedlemmerne på, når de hører ordene »genoprette« eller »genoprettelse«? Bed dem om at se i Alma 48 efter, hvordan Alma brugte disse ord. Hvad mente han med dem? Hvad vil blive genoprettet for os? Hvorfor kan det være nyttigt at se vor himmelske Faders plan som »genoprettelsesplanen«? (v. 2).

  • Nogle i din klasse har måske samme spørgsmål, der lod til at være i Coriantons tanker – er det retfærdigt eller fair, at en kærlig Gud ville straffe sine børn? (Se Alma 42:1). Du kan eventuelt få klassen til at tænke over, hvordan de vil besvare dette spørgsmål og se efter svar i Alma 42:7-26.

  • Hvis du føler, at det er passende, kan klassen måske have gavn af at finde vers i Alma 42, som de kan gengive med en enkel tegning eller et symbol, der forklarer, hvorfor vi har brug for Frelserens forsoning. De kan vise det, de har tegnet, og resten af klassen kan forsøge at finde det vers, det repræsenterer. De kan derefter tale om det, de har lært om vigtigheden af Frelserens offer.

    Billede
    en kvinde beder

    Vi kan få et vidnesbyrd om Jesus Kristus som vores Frelser.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Vores sjæls værdi er stor.

Søster Joy D. Jones har sagt:

»Lad mig gøre opmærksom på behovet for at skelne mellem to vigtige ord: Værdi og værdighed. De betyder ikke det samme. Åndelig værdi betyder at værdsætte os selv på samme måde, som vor himmelske Fader værdsætter os, og ikke som verden værdsætter os. Vores værdi blev bestemt, før vi overhovedet kom til denne jord. ›Guds kærlighed er uendelig, og den vil vare ved for evigt.‹

Derimod opnås værdighed gennem lydighed. Hvis vi synder, er vi mindre værdige, men vi har aldrig mindre værdi! Vi fortsætter med at omvende os og stræbe efter at blive ligesom Jesus med vores værdi intakt. Som præsident Brigham Young har sagt: ›Den mindste, den ringeste sjæl nu på jorden … er verdener værd.‹ Uanset hvad, så har vi altid værdi i vor himmelske Faders øjne« (»Umådelig værdi«, Liahona, nov. 2017, s. 14).

Verdens syn på intimitet er ikke i overensstemmelse med Guds.

Søster Wendy Nelson sammenlignede verdens syn på seksuelle forhold – »verdslig sex« – med det hun kaldte »den gudsforordnede ægteskabelige intimitet.«

»Med verdslig sex går alt an. Med ægteskabelig intimitet sørger man nøje for at undgå alt og alting – lige fra sprog til musik og film – der støder Ånden, jeres ånd eller jeres ægtefælles ånd.

Hvor verdslig sex er liderlig og dræber kærligheden, genererer ægteskabelig intimitet mere kærlighed.

Verdslig sex nedgør mænd og kvinder og deres legemer, hvorimod ægteskabelig intimitet hædrer mænd og kvinder og hylder legemet som en af jordelivets store gevinster.

Med verdslig sex kan individer føle sig udnyttet, misbrugt og i sidste ende mere ensomme. Med ægteskabelig intimitet føler ægtefællerne sig mere forbundne og elsket, mere næret og forstået.

Verdslig sex hærger og ødelægger i sidste ende forhold. Ægteskabelig intimitet styrker ægteskabet. Den støtter, heler og helliger ægtefællernes liv og ægteskab …

Verdslig sex bliver en total besættelse, fordi den aldrig holder, hvad den lover. Den gudsforordnede ægteskabelige intimitet er prægtig og vil fortsætte for evigt for ægtemænd og hustruer, der holder deres pagter« (»Kærlighed og ægteskab«, verdensomspændende foredrag, 8. jan. 2017, broadcasts.ChurchofJesusChrist.org).

Gør undervisningen bedre

Forbered jer på forhånd. »Mens I overvejer, hvordan de evangeliske principper, som I underviser i, vil være til velsignelse for jeres elever, så vil I modtage ideer og indtryk i jeres hverdag; når I er på vej til arbejde, laver huslige pligter eller er sammen med familie og venner. Lad være med at tænke på åndelig forberedelse, som noget I skal sætte tid af til, men som noget I altid gør« (Undervisning på Frelserens måde, s. 12).