Kom og følg mig
17.-23. august. Helaman 1-6: »Klippen, vor forløser«


»17.-23. august. Helaman 1-6: ›Klippen, vor forløser‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Mormons Bog, 2020, 2020

»17.-23. august. Helaman 1-6«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
bølger, der slår mod en klippe

17.-23. august

Helaman 1-6

»Klippen, vor forløser«

Kender du virkelig din klasse? Prøv at lære et medlem af klassen bedre at kende hver uge. Når du gør det, kan du bedre have deres behov i tankerne, når du forbereder dig på at undervise.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Overvej at bede klassemedlemmerne om at komme forberedt på at vise en genstand, de kunne bruge til at undervise om et princip, de har lært af disse kapitler. Hvordan kan vi ellers undervise andre om disse principper?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Helaman 1-6

Stolthed adskiller os fra Herrens Ånd og styrke.

  • Denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier beskriver en »stolthedscyklus«, der hjemsøgte nefitterne. En i klassen kan måske lave et diagram over denne cyklus på tavlen. Klassemedlemmerne kan derpå finde vers i Helaman 1-6, der illustrerer de forskellige dele af cyklussen og skrive dem ved siden at de tilsvarende dele i diagrammet. (Hvis de har brug for hjælp, kan du foreslå, at de ser i Hel 3:24-26; 4:11-26). Hvordan er vi nogle gange ligesom nefitterne? Hvordan kan vi undgå deres tendens til stolthed? Du kan også dele nogle punkter fra »Kapitel 18: Vogt jer for stolthed og hovmod« (Kirkens præsidenters lærdomme: Ezra Taft Benson, 2014, s. 231-243).

    Billede
    Stolthedens cyklus

    »Stolthedens cyklus«

  • Du kan lade klassemedlemmerne læse Helaman 4:13 og 24-26 og finde en salme, der underviser om vores afhængighed af Gud, som »Jeg trænger til din trøst« (Salmer og sange, nr. 51). Hvorfor adskiller stolthed os fra Gud? Hvordan kan vi anerkende vores afhængighed af Gud? Klassens medlemmer kan fortælle, hvordan de er blevet styrket af Herrens Ånd og kraft, fordi de var ydmyge.

  • De kirkemedlemmer, der er beskrevet i Helaman 3:33-34 forfulgte andre medlemmer af Kirken. På grund af deres stolthed undertrykte de de fattige og begik alle mulige andre synder (se Hel 4:11-13). Overvej sammen at læse Helaman 3:33-34 og 4:11-13 og bed klassen om at tale om, hvordan vi kan vise mere venlighed og respekt mod andre, heriblandt medlemmer, der kan være anderledes end os. Du kan også bede dem om at tænke på en, de kender, der måske har det svært på grund af andres uvenlige adfærd, og tænke over, hvordan de kan styrke og opmuntre denne person.

Helaman 3:33-35

Helliggørelse kommer af hjertets hengivenhed overfor Gud.

  • Helaman 3:33-35 kan bringe stor trøst til dem i din klasse, der kan opleve »forfølgelser … [eller] megen trængsel« (v. 34). Du kan eventuelt lade klassen se i disse vers efter råd, de kan give til en, der bliver forfulgt. Eller de kan fortælle, hvordan de har fundet »glæde og fortrøstning« i hårde tider ved at gøre de ting, der står i vers 35.

  • Overvej at bede dem om at studere Helaman 3:33-35 og udtalelserne og henvisningerne om at blive helliggjort i »Yderligere ressourcer«. Hvad lærer disse vers og udtalelser os om helliggørelse? Hvordan bringer faste og bøn os de velsignelser, der beskrives i Helaman 3:35? Hvordan kan vi give vores hjerte hen til Gud? (Se Hel 3:35). Hvordan hjælper det os til at blive helliggjort? Du kan også forberede og uddele sedler med en af udtalelserne eller henvisningerne i »Yderligere ressourcer« skrevet på dem og bede klassemedlemmerne om at vælge en tilfældig og studere den. De kan dernæst fortælle hinanden, hvad de har lært om helliggørelse.

Helaman 5:12

Hvis vi gør Jesus Kristus til vores fundament, kan vi ikke falde.

  • Satan udsender »sine mægtige vinde« over os alle. Mange i din klasse har allerede oplevet det, og flere storme vil sikkert komme i fremtiden. Hvad kan du gøre for at hjælpe dine klassemedlemmer til at forberede sig til disse storme ved at bygge deres liv på Jesus Kristus?

    Du kan indlede en drøftelse ved at vise billeder af templer eller andre bygninger og sammenligne vores liv med en bygning. Hvilke valg skal en bygherre træffe? Hvilke valg træffer vi, der kan påvirke, hvordan vores liv bygges? I kan derpå sammen læse Helaman 5:12 og tale om, hvad det vil sige at bygge sit liv på Jesus Kristus. Hvordan påvirker det andre valg, vi træffer, at have ham som vores fundament, når vi bygger vores liv op?

    Klassemedlemmerne kan fortælle, hvordan det har hjulpet dem til at modstå livets storme, at de har Frelseren som deres fundament. Giv dem tid til at tænke over, hvilket slags liv de opbygger, og hvordan de kan sikre sig, at de er fast forankret i Kristus. Historien om templet i Salt Lake City i »Yderligere ressourcer« kan bidrage til jeres drøftelse.

Helaman 5:14-50

Vores tro bliver styrket af »de store beviser, som [vi har] modtaget.«

  • En af velsignelserne ved at mødes i søndagsskolen er muligheden for at styrke hinandens tro – præcis som lamanitterne gjorde i Helaman 5:50. I kan måske læse Helaman 5:50 sammen og lade klassen finde frem til »det, som [lamanitterne] havde hørt og set« i vers 20-49. Klassens medlemmer kan dernæst fortælle hinanden om nogle af de åndelige oplevelser, der har overbevist dem om, at evangeliet er sandt – selvom de ikke har set engle eller ildsøjler. Hvad har de set, der overbeviser dem om Jesu Kristi gengivne evangelium?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Helaman 7-12 beskriver, hvordan Nefi vandt Herrens tillid og fik tildelt stor myndighed. Du kan fortælle din klasse, at de ved at læse disse kapitler kan lære, hvordan man modtager mere af Guds tillid.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Helliggørelse gennem Jesus Kristus.

  • Helliggørelse er »den proces hvorved man bliver syndfri, ren og hellig i kraft af Jesu Kristi forsoning« (Guide til skrifterne, »Helliggørelse«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

  • »Når vi oprigtigt har omvendt os, vil Kristus fjerne tyngden af vores skyld over vores synder. Vi kan vide med os selv, at vi er blevet tilgivet og gjort rene. Helligånden vil bekræfte det for os; han helliggør os. Intet vidnesbyrd om tilgivelse kan være større« (se Dieter F. Uchtdorf, »Det sikre vendepunkt«, Liahona, maj 2007, s. 101).

  • »At blive helliggjort gennem Kristi blod er at blive renset, ren og hellig. Hvis retfærdiggørelsen fjerner straffen for fortidens synder, så fjerner helliggørelsen syndens pletter eller konsekvenser« (D. Todd Christofferson, »Justification and Sanctification«, Ensign, juni 2001, s. 22).

  • »Når et menneske helt og holdent har underlagt sin vilje, lyster og følelser Gud og hans krav, så er vedkommende helliggjort« (Brigham Young, »Discourse«, Deseret News, 7. sep. 1854, s. 1).

  • Vi bliver helliggjort ved Helligåndens kraft på grund af Jesu Kristi forsoning (se Hebr 13:12; Alma 13:10-12; 3 Ne 27:19-20; Moro 10:32-33; L&P 76:40-42).

  • Selv når vi er helliggjorte, er det stadig muligt at falde fra guddommelig nåde (se L&P 20:30-34).

En sikker grundvold.

Under opførslen af templet i Salt Lake City blev der fundet store revner i fundamentet. Selvom det havde taget næsten ni år at komme dertil i byggeriet, gav præsident Brigham Young besked om, at de revnede sten, der udgjorde fundamentet, skulle fjernes og erstattes af sten af bedre kvalitet. Det tog yderligere fem år at fjerne de ødelagte sten og genopbygge til stueetagen. »Jeg vil se templet blive bygget,« sagde præsident Young, »på en måde, så det vil holde i tusindårsriget« (»Remarks«, Deseret News, 14. okt. 1863, s. 97).

Gør undervisningen bedre

Bær vidnesbyrd om Jesus Kristus. Aminadab har måske ikke følt sig som den mest kvalificerede person til at undervise lamanitterne om, at de skulle omvende sig og have tro på Kristus (se Hel 5:35-41). Men han fortalte det, han vidste, og hans vidnesbyrd gjorde dybt indtryk. Hvad lærer I af dette eksempel?