Kom og følg mig
20.-26. juli. Alma 36-38: »[Se] hen til Gud og [lev]«


»20.-26. juli. Alma 36-38: ›[Se] hen til Gud og [lev]‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Mormons Bog, 2020, 2020

»20.-26. juli. Alma 36-38«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
en mand beder

Illustration: Joshua Dennis

20.-26. juli

Alma 36-38

»[Se] hen til Gud og [lev]«

Når du forbereder dig på at undervise, så husk, at klassens medlemmer sikkert har haft meningsfulde oplevelser med Alma 36-38. Hvad kan du gøre for at bygge videre på disse oplevelser?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

En måde at opmuntre klassemedlemmerne til at fortælle, hvad de lærer af skrifterne på, er at dele klassen op i tre grupper og tildele hver gruppe et kapitel fra Alma 36-38. Lad hver gruppe finde og dele inspirerende vers fra deres kapitel.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Alma 36

Vi kan blive født af Gud, når vi er ydmyge og omvender os.

  • Nogle i din klasse kan undre sig over, hvorfor de aldrig har haft en drastisk omvendelsesoplevelse som Almas. Det kan være, det hjælper dem, hvis du deler det, ældste David A. Bednar har sagt: »For mange er omvendelse en vedvarende proces og ikke en engangsforeteelse, der stammer fra en stor eller dramatisk oplevelse« (»Omvendt til Herren«, Liahona, nov. 2012, s. 107). Selvom nogle ting ved Almas omvendelse er usædvanlige, lærer hans oplevelse os principper, som vi alle skal anvende i vores løbende omvendelse. Du kan få klassen til at lede i Alma 36 efter disse principper og skrive dem på tavlen. Hvad har ellers hjulpet os til at blive mere omvendt til Jesu Kristi evangelium?

  • Alma brugte vendingen »født af Gud« til at beskrive sin omvendelse. For at hjælpe klassens medlemmer til at forstå dette begreb kan du bede dem om at læse følgende vers for sig selv eller i par og se efter, hvad det vil sige at blive født af Gud: 1 Johannes 4:7; Mosija 5:7; 27:25-26; Alma 5:14; 22:15. Bed dem dernæst om at fortælle, hvad de har lært. De kan derefter se i Alma 36 efter svar på dette spørgsmål: Hvordan har de personer det, og hvordan handler de, når de er født af Gud? For at få dem til at tænke over, hvordan de bliver født af Gud, kan du dele udtalelsen af præsident Ezra Taft Benson, der findes i »Yderligere ressourcer«.

Alma 37

Skrifterne er blevet bevaret »med et víst formål«.

  • Et studium af Almas ord, da han gav de hellige optegnelser til sin søn Helaman, kan muligvis hjælpe klassens medlemmer til at fortælle, hvordan de har følt skriftens kraft i deres liv. Tilskynd dem til at gennemgå Alma 37 for at finde et budskab, Alma giver til Helaman om skrifterne (se især v. 1-19 og 43-47). Hvordan viser vi, at skrifterne er hellige for os? Hvordan kan vi, som Alma, undervise vores kære om at »bevare[] alle disse ting hellige«? (Alma 37:2). Hvordan viser skrifterne Guds magt for os?? (Alma 37:14).

  • En måde at lære om velsignelserne ved at have skrifterne på er at studere det, Alma sagde i Alma 37 om de hellige optegnelser og andre ting, han betroede Helaman. Du kan skrive en liste på tavlen over de hellige ting: Nefis plader og bronzepladerne (Alma 37:2-20), Eters 24 plader og oversætterne (Alma 37:21-37) og liahonaen (Alma 37:38-47). Klassemedlemmerne kan læse disse vers for at finde det, Alma sagde om hver af disse ting. Hvordan kan skrifterne skærpe vores hukommelse? (Se Alma 37:8). Hvad kan vi lære af Almas ord om velsignelserne ved at have skrifterne i dag?

    Billede
    en kvinde læser i skriften

    Skrifterne lærer os, hvordan vi skal følge Gud.

Alma 37:6-7, 41-42

»Ved små og enkle ting bliver der udrettet store ting.«

  • For at undervise om vigtigheden af de »små og enkle ting« i Guds værk gav Alma to eksempler: Skrifterne og liahonaen (se Alma 37:6-7, 41-42; se også 1 Ne 17:41). Når I har gennemgået disse eksempler, kan klassens medlemmer måske give eksempler fra deres eget liv på små og enkle ting i Guds værk. Du kan kontakte en eller to på forhånd og bede dem om at medbringe en genstand, der er lille og som har udvirket store ting i deres liv. Du kan også dele præsident Dallin H. Oaks’ udtalelse i »Yderligere ressourcer«. For at hjælpe klassen til at personliggøre dette princip kan du stille et spørgsmål som følgende: Hvorfor fejler vi til tider i at gøre de små og enkle ting? Hvordan kan vi inspirere os selv og vores familie til at overvinde denne tendens?

Alma 37:38-47

Kristi ord kan vejlede os dag for dag.

  • En sammenligning af Guds ord med liahonaen kan inspirere klassemedlemmer til at være mere flittige og vedholdende med at læse skrifterne. For en drøftelse om dette kan du bede klassens medlemmer om at læse Alma 37:38-47 i par og se efter ligheder mellem liahonaen og Guds ord. Du kan udfordre dem til at finde ligheder i hvert vers. Du kan dernæst skrive alle versnumre på tavlen og lade klassemedlemmerne skrive de ligheder, de fandt, ved siden af nummeret. Hvad siger denne sammenligning om, hvordan vi bør gribe vores studium af skriften an?

Alma 38

At dele vores vidnesbyrd om Jesus Kristus kan styrke dem, vi elsker.

  • Almas ord til sin søn Shiblon er et godt eksempel på, hvordan vi kan styrke og opmuntre dem, vi elsker, til at efterleve evangeliet. Klassen kan læse dette kapitel og finde ud af, hvordan Alma styrkede Shiblon. Alma 38 er kort – I kan endda læse det sammen som klasse. Klassemedlemmerne kan derpå dele skriftsteder, de synes var meningsfulde, eller som gav dem ideer til at styrke deres egne familiemedlemmer og venner.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Har klassen nogensinde spekuleret over, hvordan de kan vejlede en kær, der har begået en alvorlig fejl? Forklar, at de kan finde nyttig indsigt i Alma 39-42.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Omvendelse er som en ny fødsel.

Præsident Ezra Taft Benson sagde: »Når man har gennemgået denne store forandring, som kun tilvejebringes gennem tro på Jesus Kristus og ved Åndens påvirkning, er det som om, at man er blevet et nyt menneske. Derfor sammenlignes forandringen med at blive født på ny. Tusindvis af jer har oplevet denne forandring. I har forsaget et liv i synd, til tider dybt alvorlige synder, og ved at gøre brug af Kristi blod er I blevet rene. I er ikke længere tilbøjelige til at gå tilbage til jeres gamle måde at leve på. I er faktisk et nyt menneske. Det er det, der menes med en forandring i hjertet« (se »En stor forandring i hjertet«, Stjernen, mar. 1990, s. 4).

Små og enkle ting.

Præsident Dallin H. Oaks har sagt:

»Jeg blev påmindet om kraften i små og enkle ting over tid af noget, jeg så, da jeg var ude og gå morgentur … Det tykke og stærke cementfortov [var] revnet. Er det en følge af et stort og stærkt tryk nedefra? Nej, denne revne er forårsaget af den langsomme og stille vækst af en rod fra et træ i nærheden …

Så det er de små og enkle tings virkning over tid, vi undervises om af skrifterne og de levende profeter. Tænk på det skriftstudium, vi lærer at gøre til en del af vores daglige liv. Eller tænk på de personlige bønner, og at familien sammen knæler ned, som er almindelig praksis for trofaste sidste dages hellige … Hver af disse kutymer kan virke små og enkle, men over tid resulterer de i stærk åndelig opbyggelse og udvikling. Det sker, fordi hver af disse små og enkle ting indbyder til Helligåndens ledsagelse, Talsmanden, som oplyser og vejleder os til sandheden« (»Små og enkle ting«, Liahona, maj 2018, s. 90).

Gør undervisningen bedre

Bed deltagerne om at undervise hinanden. Når klassemedlemmer bærer vidnesbyrd eller deler indsigt, kan de måske nå eller inspirere et andet klassemedlem på en måde, du ikke kan. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 30).