Kom og følg mig
13.-19. juli. Alma 32-35: »Så dette ord i hjertet«


»13.-19. juli. Alma 32-35: ›Så dette ord i hjertet‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Mormons Bog, 2020, 2020

»13.-19. juli. Alma 32-35«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
et frø i et barns hånd

13.-19. juli

Alma 32-35

»Så dette ord i hjertet«

Uanset hvor mange gange du har læst Alma 32-35, så læs dem igen, når du forbereder dig på at undervise. Vær åben for ny indsigt fra Ånden.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

For at hjælpe klassens medlemmer til at dele, hvad de har lært af at læse Alma 32-35 derhjemme, kan du give dem nogle få minutter til at gennemgå disse kapitler og på tavlen skrive de temaer eller emner, de bemærkede. Tal som klasse om, hvorfor disse temaer eller emner er betydningsfulde.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Alma 32:1-16

Vi kan vælge at være ydmyge.

  • For en drøftelse af ydmyghed, som der undervises om i Alma 32:1-16, kan du begynde ved at bede klassemedlemmerne om at nævne oplevelser, der kan gøre en person ydmyg (Alma 32:2-5 giver et eksempel). Nogle af klassens medlemmer kan være villige til at fortælle om deres egne oplevelser med at lære ydmyghed. Hvordan kan det være en velsignelse at være »bragt til at være ydmyge« (Alma 32:12)? Udtalelsen om ydmyghed i »Yderligere ressourcer« kan være en hjælp til at indlede en samtale om emnet. I kan også læse Lære og Pagter 112:10 eller synge en salme om ydmyghed, som for eksempel »Vær kun ydmyg« (Salmer og sange, nr. 67) som klasse.

Alma 32:17-43; 33

Vi udøver tro på Jesus Kristus ved at plante og nære hans ord i vores hjerte.

  • Til tider tænker vi blot på tilbedelse som en ting, vi gør i formelle omgivelser, såsom i en kirkebygning (se Alma 32:5, 9, 11), men Almas definition af tilbedelse er meget bredere. Han underviste for eksempel om, at det at udvikle og udøve tro på Jesus Kristus er en vigtig form for tilbedelse, der kan finde sted uden for formelle rammer. For at hjælpe din klasse til at forstå dette princip kan du tegne et billede af et frø og et træ på tavlen og tale om spørgsmål som følgende: Hvad repræsenterer frøet? (Se Alma 32:28; 33:22-23). Hvordan kan vi plante et frø – eller et vidnesbyrd om Jesus Kristus og hans forsoning – i vores hjerte og nære det? (Se Alma 32:36-43; 33). Hvilke oplevelser kan vi dele, hvor vores indsats for at følge Frelseren frembragte dyrebar frugt? Hvordan påvirker Almas lærdomme den måde, hvorpå vi tilbeder vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

  • Det »forsøg«, Alma beskriver for at hjælpe zoramitterne til at udvikle tro på Jesus Kristus, kan også hjælpe os til at finde ud af, om andre evangeliske principper er sande. For at hjælpe klassen til at forstå Almas forsøg kan I tale om, hvad et forsøg er. Det kan være, at der er en i klassen, der tidligere har lavet et forsøg og kan hjælpe med en forklaring. Hvad er formålet med et forsøg? Hvordan er et forsøg ligesom det, Alma inviterede folket til at gøre i Alma 32:26-36? Klassemedlemmerne kan fortælle om forskellige måder, de har »lavet forsøg« med Guds ord på. Hvordan har I erfaret, »at [Guds ord] er godt«? (Alma 32:28).

  • Hvad kunne Alma sige til en, der ønsker at få eller styrke et vidnesbyrd om Jesus Kristus? For at udforske dette spørgsmål kan du dele klassen i to grupper. En gruppe kan læse Alma 32:26-36 for at fastslå, hvad Alma kunne sige til en, der forsøger at få et vidnesbyrd, og den anden gruppe kan læse Alma 32:36-43 for at fastslå, hvad han ville sige til en, der har et vidnesbyrd, der er blevet svagt. En person fra hver gruppe kan derefter skiftes til at repræsentere Alma og lave et rollespil over, hvordan man hjælper en person til at få eller styrke et vidnesbyrd.

Alma 31:13-23; 33:2-11; 34:17-29

Vi kan tilbede Gud i bøn når som helst og hvor som helst.

  • Du kan hjælpe klassen til at sammenligne Almas og Amuleks lærdomme om bøn og tilbedelse med zoramitternes forvrængede ideer. Klassens medlemmer kan gennemgå Alma 31:13-23 og på tavlen skrive det, zoramitterne troede om bøn og tilbedelse. De kan derpå se efter sandheder i Alma 32:2-11 og 34:17-29, der er i modsætning til disse overbevisninger. Hvad lærer disse vers os om, hvordan vi kan forbedre vores bønner og vores tilbedelse?

  • Du kan opmuntre til en drøftelse om bøn ved at skrive ord som Hvem? Hvad? Hvornår? Hvor? Hvorfor? og Hvordan? på tavlen. Klassen kan så søge i Alma 33:2-11 og 34:17-29 for at finde svar på disse spørgsmål om bøn. De kan for eksempel svare på spørgsmål som disse: Hvor kan vi bede? Hvad kan vi bede om? De kan også finde svar i salmer om bøn, såsom »Da du styrket fra dit leje« eller »O bønnestund« (Salmer og sange, nr. 72, 78). Hvordan kan vi forbedre vores bønner?

Alma 34:9-17

Frelserens sonoffer er »altomfattende og evigt«.

  • Amulek bruger ordene »altomfattende« og »evigt« flere gange for at beskrive det offer, Jesus Kristus ydede for at sone for vores synder. Du kan bede klassen om at finde disse ord i Alma 34:9-14 og derpå slå dem op i en ordbog. Hvordan er Frelserens offer altomfattende og evigt? (Se Hebr 10:10; 2 Ne 9:21; Mosi 3:13). Hvad må vi ifølge Alma 34:15-17 gøre for at modtage velsignelserne ved Frelserens offer? Hvad vil det sige at »udøve jeres tro til omvendelse«? (Alma 34:17).

Alma 34:32-35

»[Udsæt] ikke … jeres omvendelses dag.«

  • En analogi som følgende kan få klassemedlemmerne til at tænke over farerne ved at udsætte vores omvendelse: Bed dem om at forestille sig, at de har fået en invitation til at deltage i en begivenhed, der kræver årelang træning og forberedelse, som for eksempel en olympisk konkurrence eller en musikalsk optræden (vælg noget, der giver mening for din klasse), men denne begivenhed finder sted i morgen. Tal med klassen om, hvorfor de sikkert ikke ville have succes med denne begivenhed, selv hvis de bruger resten af dagen på at forberede sig. Hvordan hænger dette eksempel sammen med Amuleks advarsel i Alma 34:32-35? Hvorfor kan det være farligt at udsætte vores indsats for at omvende os og ændre os? Bed klassen om at tænke over, hvad de kan gøre for at »berede [sig] til evigheden« (v. 33) og lave planer for at gøre det uden udskydelse.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

For at inspirere klassens medlemmer til at læse Alma 36-38 den kommende uge kan du påpege, at Alma »var bedrøvet over sit folks ugudelighed«, så han samlede sine sønner og underviste dem »angående det, der har med retfærdighed at gøre« (Alma 35:15-16). De næste adskillige kapitler i Alma fortæller om det, Alma blev inspireret til at undervise sine sønner om.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Hvad vil det sige at være ydmyg?

»At være ydmyg er taknemmeligt at erkende din afhængighed af Herren – at forstå, at du har et konstant behov for hans støtte … Det er ikke et tegn på svaghed, frygtsomhed eller frygt; det er en indikation af, at du ved, hvor din sande styrke ligger« (Tro mod sandheden, 2005, s. 172).

Ældste Quentin L. Cook har sagt: »Når vi virkelig tænker over Gud Faderen og Kristus Sønnen, hvem de er, og hvad de har udrettet for os, fylder det os med ærbødighed, forundring, taknemmelighed og ydmyghed … Ydmyghed indebærer også taknemmelighed for vores utallige velsignelser og guddommelige bistand. Ydmyghed er ikke en eller anden stor identificerbar præstation eller at overvinde en stor udfordring. Ydmyghed er et tegn på åndelig styrke. Det er at have den stille vished om, at vi dag for dag og time for time kan stole på Herren, tjene ham og nå hans mål« (se »Den evige hverdag«, Liahona, nov. 2017, s. 52, 54).

Skriftsteder om tro.

Gør undervisningen bedre

Fokuser på skrifterne. Selvom der er mange supplerende kilder, der kan berige en samtale, så husk, at skrifterne er kilden til den rene lære. Hjælp medlemmerne til at finde sandheder i skrifterne. (se Undervisning på Frelserens måde, s. 21).