Kom og følg mig
6.-12. juli. Alma 30-31: »Virkeevnen af Guds ord«


»6.-12. juli. Alma 30-31: ›Virkeevnen af Guds ord‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Mormons Bog, 2020, 2020

»6.-12. juli. Alma 30-31«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
Alma underviser Korihor

Alt vidner om, at der er en Gud (Alma og Korihor), af Walter Rane

6.-12. juli

Alma 30-31

»Virkeevnen af Guds ord«

Når du har læst Alma 30-31 og søgt inspiration for dit eget liv, så lyt til tilskyndelser om, hvilke budskaber der vil gavne medlemmerne af din klasse.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Hvis du føler, at klassens medlemmer tøver med at svare, kan du give dem nogle få minutter til at gennemgå Alma 30-31 eller de noter, de har taget i løbet af deres studie denne uge. De kan derefter dele et kraftfuldt budskab, de har fundet med en makker eller klassen.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Alma 30:6-31

Modstanderen forsøger at bedrage os med falske læresætninger.

  • Når du tænker på klassens behov, vil det så være en hjælp til at forstå forskellen på evangeliets sandheder og Satans falsknerier, at du bruger en illustration? Hvis det er tilfældet, kan du vise dem nogle forfalskninger, såsom legetøjspenge eller -mad, sammen med ægte penge og rigtig mad. Hvordan kan vi skelne forfalskningerne fra de rigtige ting? Klassen kan derefter finde Korihors falske lærdomme i Alma 30:6-31. Hvad kan være tillokkende ved disse lærdomme? Hvad giver evangeliets sandheder os, som Satans falsknerier ikke kan? Få klassemedlemmerne til at fortælle, hvad der hjalp Alma til at skelne mellem sand og falsk lære (se Alma 30:32-54). Hvad har klassemedlemmerne ellers fundet nyttigt?

  • For at hjælpe dem til at lære, hvordan de beskytter sig mod virkningerne af falsk lære, kan du gennemgå beskrivelsen af en antikrist i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier. Hvilke vers i Alma 30:6-31 viser, at Korihor passer på den beskrivelse? Hvilke af hans lærdomme svarer til de falske lærdomme i vore dage? (Se Alma 30:12-18, 23-28). Hvordan kan vi undgå at lade os bedrage af disse lærdomme?

Alma 30:39-46

Alt vidner om Gud.

  • Da vi lever i en verden som Almas, hvor folk siger, at der ikke findes nogen Gud, kan Almas vidnesbyrd i Alma 30:39-44 være nyttigt for din klasse. Du kan bede dem om at læse disse vers og lave en liste på tavlen over sandheder og beviser, Alma fremlægger, der vidner om, at der er en Gud. Hvilke andre ting vidner om, at Gud lever? Som en del af jeres drøftelse kan du overveje at dele udtalelsen af præsident M. Russell Ballard i »Yderligere ressourcer«. Du kan også få en til at komme forberedt på at synge en salme om Guds godhed, som for eksempel »O store Gud« (Salmer og sange, nr. 39), eller I kan synge salmen sammen.

  • Da Alma talte med Korihor, fornemmede han, at Korihor havde »aflagt Guds Ånd, så den ikke [kunne] finde plads hos [ham]« (Alma 30:42). Overvej at bede klassens medlemmer om at se i Alma 30:39-46 efter andre henvisninger til Helligånden. Hvilken rolle har Helligånden i at vidne for os om Guds og Jesu Kristi eksistens? Hvordan kan vi hjælpe dem, der tvivler eller har spørgsmål, til at søge sandhed gennem Helligånden?

    Billede
    Korihor taler med Alma

    Korihor konfronterer Alma, af Robert T. Barrett

Alma 31

Guds ord har kraften til at føre folk til retfærdighed.

  • Er der nogle i din klasse, der kan fortælle om en oplevelse, hvor »virkeevnen af Guds ord« (Alma 31:5) hjalp dem eller en, de kender, til at foretage ændringer i deres liv? Du kan eventuelt kontakte nogle på forhånd, så de kan komme forberedt på at fortælle om deres oplevelse. Tilskynd dem til at dele vers fra Alma 31, der relaterer til deres oplevelse. Andre klassemedlemmer kan også fortælle om, hvordan Guds ord har haft »en [stor] virkning på [deres] sind« (Alma 31:5). De kan måske have gavn af at læse andre skriftsteder, der vidner om kraften i Guds ord (se nogle få eksempler i »Yderligere ressourcer«).

  • Mens de studerede Alma 31 denne uge, kan de været blevet inspireret af Almas eksempel med at bede for zoramitterne. Overvej at spørge dem, hvad de lærte af dette kapitel om at række ud til familiemedlemmer eller venner, der har forladt evangeliets sti eller som kæmper med deres tro. Du kan også bede dem om at se i Alma 31 sammen og på tavlen skrive de ting, de lægger mærke til om Alma, der hjalp ham til at redde zoramitterne. Hvordan kan vi bruge Guds ord mere i vores indsats for at redde andre? (For mere indsigt kan du bruge citatet af ældste Jeffrey R. Holland i »Yderligere ressourcer«).

  • Hvad finder klassemedlemmerne i Alma 31:30-38, der hjælper dem, der sørger over andres synder, som Alma gjorde?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Spørg klassens medlemmer om, hvilken lære eller hvilket evangelisk princip de ville undervise i for at imødegå de falske udtalelser, Alma fandt blandt zoramitterne. Fortæl dem, at når de læser Alma 32-35 vil de opdage, hvordan Alma brugte Guds ord til at hjælpe zoramitterne til at indse, at de måtte ændre sig.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Skriftsteder om kraften i Guds ord.

Alt viser, at der er en Gud.

Præsident M. Russell Ballard har sagt, at de »evige beviser«, Alma gav på Guds eksistens, »[fortsat] vidner … for os i dag« (se Alma 30:44):

»De astronauter, som så jorden fra rummet, har fortalt, hvor utrolig smuk den er, og hvor levende den så ud. De forenede Staters Jake Garn har om sin oplevelse i rummet skrevet: ›Det er umuligt for mig at beskrive jordens skønhed. Man er næsten ved at tabe vejret ved at se jorden fra rummet, det er en så ærefrygtindgydende og åndelig oplevelse at se dette syn, mens man suser af sted med en hastighed, der er 25 gange hurtigere end lydens. Jeg kunne samtidig se det sorte rum med milliarder af stjerner og galakser, millioner af lysår borte. Universet er så enormt, at man umuligt kan fatte det. Jeg fattede dog Guds hånd i det hele. Jeg fornemmede hans nærhed i de syv dage, jeg befandt mig i rummet. Jeg ved, at Gud skabte denne jord og hele universet … Jeg ved, at Gud lever og har skabt os allesammen‹ (brev til M. Russell Ballard, 3. marts 1988)« (»Guds kærlighed til sine børn«, Stjernen, juli 1988, s. 52, 53).

Nær andre med Guds ord.

Ældste Jeffrey R. Holland har sagt:

»Nærer vi virkelig vores unge og vores nye medlemmer på en måde, som vil støtte dem, når livets stress sætter ind? Eller giver vi dem en form for teologisk kage – åndeligt tomme kalorier? … I forbindelse med en streng vinter for nogle år siden bemærkede præsident Boyd K. Packer, at et betragteligt antal hjorte var døde af sult, mens deres maver var fulde af hø. I et oprigtigt forsøg på at hjælpe havde forskellige virksomheder sørget for det overflødige foder, hvor der havde været brug for mere kraftigt foder. Beklageligvis havde de fodret hjortene, men de havde ikke næret dem …

Satan er bestemt ikke diskret med sine lærdomme, hvorfor skulle vi så være det? Om vi underviser vores børn derhjemme eller står foran en tilhørerskare i Kirken, må vi aldrig gøre det vanskeligt for dem at opdage, hvad vi tror på … Forkynd ud fra skrifterne. Undervis i åbenbaret lære« (»En lærer, der er kommet fra Gud«, Stjernen, juli 1998, s. 27-28).

Gør undervisningen bedre

Hjælp dem, du underviser til selv at finde sandheder. En af dine roller som lærer er at vejlede dem, du underviser, til selv at finde sandheder i skrifterne. De forstår og værdsætter sandsynligvis bedre principper, de selv har fundet, fremfor blot at høre en lærer tale om dem.