Kom, følg med meg
15.–21. juni. Alma 13–16: “Gå inn til Herrens hvile”


“15.–21. juni. Alma 13–16: ‘Gå inn til Herrens hvile’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“15.–21. juni. Alma 13–16”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
Alma og Amulek går ut av fengselet

Illustrasjon av Alma og Amulek som blir befridd fra fengsel, av Andrew Bosley

15.–21. juni

Alma 13–16

“Gå inn til Herrens hvile”

Varig omvendelse krever mer enn en inspirerende Søndagsskole-leksjon en gang i uken. Oppfordre klassemedlemmene til å søke personlige åndelige opplevelser gjennom hele uken.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Hva kan få klassemedlemmene til å fortelle hverandre om sine erfaringer med å lære og etterleve evangeliet? Du kan gjerne be dem fortelle om en innsikt de fant i Alma 13–16, som overrasket dem eller som de ikke hadde tenkt på før. Når de forteller, kan du spørre dem hvordan de føler denne nye innsikten vil utgjøre en forskjell i deres liv.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Alma 13:1–19

Prestedømsordinanser hjelper Guds barn å motta forløsning gjennom Jesus Kristus.

  • Noen klassemedlemmer kan ha funnet noe som styrket deres takknemlighet for prestedømmet da de studerte Alma 13. Be dem fortelle hva de fant ut. Dere kan også lese vers 2 og 16 sammen, og deretter kan du stille et spørsmål som “Hvordan hjelper prestedømmet og dets ordinanser dere å ‘se frem til [Guds] Sønn for å få forløsning’?” Hvis det kan være til hjelp, finnes det en liste over ordinanser i Tro mot pakten, 116–17.

    Bilde
    unge menn ved nadverdsbordet

    Prestedømmets ordinanser hjelper oss å se hen til Jesus Kristus for å få forløsning.

  • Mange av Ammonihahs innbyggere var tilhengere av Nehor, som forkynte falske oppfatninger om presters rolle. For å hjelpe klassemedlemmene å lære om prestedømmets sanne natur, kan du be dem sammenligne Nehors syn på hva prester skulle gjøre (se Alma 1:3–6) med det Alma forkynte (se Alma 13:1–12). På hvilke måter ligner Nehors læresetninger på verdens syn på makt og lederskap? Hvordan er Almas læresetninger annerledes?

  • Å lese Alma 13:1–19 kan føre til en diskusjon rundt det å være “beredt fra verdens grunnvoll ble lagt” for våre ansvarsoppgaver i Herrens verk. Hva sier Alma 13:3 om hvordan vi skulle betrakte eller forholde oss til disse ansvarsoppgavene? (se også L&p 138:56).

Alma 13

Herren oppfordrer oss til å gå inn til hans hvile.

  • Alma forkynte at prestedømmet hjelper oss å “gå inn til Herrens hvile” (Alma 13:16). For å innlede en drøfting av dette uttrykket kan du be klassemedlemmene lese Alma 13:6, 12–13, 16 og 29, og fortelle hva disse versene lærer oss om “Herrens hvile”. De kan også finne kjennetegn på personer som “[går] inn til Herrens hvile”. Hva kan vi gjøre for å oppleve Herrens hvile i vårt jordiske liv?

Alma 14

I tider med prøvelser og tragedier må vi stole på Herren.

  • Alma 14 kan være en anledning til å snakke om hvordan vi kan være trofaste når vi eller våre nærmeste opplever forfølgelse eller prøvelser selv om vi prøver å være rettferdige. Du kan gjerne begynne med å be klassemedlemmene forestille seg at de er journalister som rapporterer om en hendelse i Alma 14. Hva slags spørsmål kunne de ha stilt Alma eller Amulek om denne hendelsen? For eksempel: “Hvorfor lot Herren deg og andre gode mennesker lide?” eller “Hvilke råd har du til dem som opplever vanskelige prøvelser?” Basert på det vi vet av Alma 14, hvordan tror du Alma eller Amulek ville ha svart på disse spørsmålene?

  • De fleste av oss kan kjenne oss litt igjen i det Amulek følte da han så hvordan de trofaste innbyggerne i Ammonihah led. Vi kjenner “også … smerte” (Alma 14:10), og vi skulle ønske at vi kunne gjøre noe med det. Hva kan vi lære av det Alma sa i denne situasjonen? (se Alma 14:8–13). Du kan gjerne dele uttalelsen av president Spencer W. Kimball under “Ytterligere ressurser”. Klassemedlemmene kan gjerne sammenfatte hovedbudskapet i president Kimballs uttalelse med egne ord.

Alma 15:16, 18

Det kreves offer av en disippel.

  • I denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier foreslås det å lage en liste over hva Amulek ga avkall på og hva han oppnådde da han tok imot evangeliet. Klassemedlemmene er kanskje villige til å dele listene de har laget, eller de kan lage disse listene i klassen. Disse skriftstedene kan være til hjelp: Alma 10:4–5; 15:16, 18; 16:13–15 og 34:8. Hvorfor var Amulek villig til å gjøre slike ofre? Hvorfor er vi villige til å gjøre det? Hvordan kan vi følge Almas eksempel, som “styrket [Amulek] i Herren”?

Alma 16:1–10

Profetenes ord vil bli oppfylt.

  • Alma 16 gir eksempler på noen som stolte på en profet, og noen som ikke gjorde det. For å hjelpe klassemedlemmene å lære av disse eksemplene kan du skrive to overskrifter på tavlen: Zoram og Ammonihahs innbyggere. Klassen kan gjerne lese Alma 16:1–10 og skrive under hver overskrift ord og uttrykk som beskriver holdningen disse menneskene hadde til profeten Almas ord. Hva gjør vi for å vise vår himmelske Fader at vi har tro på de levende profeters ord?

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Vurder å spørre klassemedlemmene om de noensinne har ønsket at de kunne bli flinkere til å dele evangeliet. Å lese Alma 17–22 kan inspirere dem med ideer for å hjelpe dem å nå dette målet.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Gud hindrer ikke alltid tragedier.

President Spencer W. Kimball kommenterte en gang de mange tilsynelatende uforklarlige tragediene som skjer i verden:

“Kunne Herren ha forhindret disse tragediene? Svaret er ja. Herren er allmektig, med all makt til å kontrollere vårt liv, spare oss for smerte, forhindre alle ulykker … til og med [beskytte oss mot] døden, om han vil. Men han vil ikke …

Hvis alle de syke som vi ber for, ble helbredet, hvis alle de rettferdige ble beskyttet og de ugudelige utryddet, ville hele Faderens plan bli opphevet, og evangeliets grunnprinsipp, handlefrihet, ville opphøre. Intet menneske måtte da leve ved tro …

Hvis vi skulle lukke dørene for sorg og nød, kunne vi komme til å stenge ute våre fineste venner og velgjørere. Lidelse kan gjøre mennesker til hellige når de lærer tålmodighet, langmodighet og selvbeherskelse …

[Jeg er takknemlig] for at jeg ikke engang ved prestedømmet kan helbrede alle de syke. Jeg kunne komme til å helbrede mennesker som skulle dø. Jeg kunne fjerne lidelse fra mennesker som skulle lide. Jeg er redd jeg kunne forstyrre Guds hensikter.

Hvis jeg hadde hatt ubegrenset kraft, men begrenset syn og forståelse, kunne jeg ha kommet til å redde Abinadi fra ilden da han ble brent til døde, og derved kunne jeg ha forvoldt ham uopprettelig skade. Han døde som martyr og fikk en martyrs belønning – opphøyelse.

Jeg ville trolig ha beskyttet Paulus mot hans fiender hvis min kraft var ubegrenset. Jeg ville helt sikkert ha helbredet hans ‘torn i kjødet’. [2 Korinterbrev 12:7.] Og derved kunne jeg ha forpurret Herrens plan …

Jeg frykter for at hvis jeg hadde vært i Carthage fengsel 27. juni 1844, kunne jeg ha kommet til å avskjære kulene som gjennomtrengte profeten [Joseph Smith] og patriarken [Hyrum Smith]. Jeg kunne ha spart dem for lidelse og smerter, men hindret dem i å oppnå en martyrs død og belønning …

Men en slik ukontrollert kraft ville jeg sikkert ha ønsket å beskytte Kristus mot Getsemanes kvaler, mot krenkelsene, tornekronen, rettens skammelige behandling, den fysiske overlasten. Jeg ville ha stelt sårene hans og leget dem og gitt ham kjølende vann istedenfor eddik. Jeg kunne ha reddet ham fra lidelse og død, men berøvet verden for hans sonoffer …

Stilt overfor en opplagt tragedie må vi sette vår lit til Gud, for vi vet at tross vårt begrensede syn vil ikke hans hensikter slå feil” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Spencer W. Kimball [2006], 14–17, 21).

Vi kan forbedre vår undervisning

Innby til flittig læring. “Når du forbereder deg til å undervise, kan du i stedet for å tenke: ‘Hva skal jeg gjøre for å undervise?’ spørre deg selv: ‘Hva kan klassemedlemmene gjøre for å lære? (Undervisning på Frelserens måte, 29).