Kom, følg med meg
15.–21. juni. Alma 13–16: “Gå inn til Herrens hvile”


“15.–21. juni. Alma 13–16: ‘Gå inn til Herrens hvile,’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“15.–21. juni. Alma 13–16”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Alma og Amulek går ut av fengselet

Illustrasjon av Alma og Amulek som blir befridd ut av fengselet, av Andrew Bosley

15.–21. juni

Alma 13–16

“Gå inn til Herrens hvile”

Inspirasjonen du mottar når du grunner på Skriftene er dyrebar. Du kan vise at du verdsetter den ved å skrive den ned og handle ut fra den.

Skriv ned dine inntrykk

På mange måter hadde livet i Ammonihah vært godt for både Amulek og Zeezrom. Amulek var “en mann med ikke helt lite aktelse,” med “mange slektninger og venner” og “store rikdommer” (Alma 10:4). Zeezrom var “en av de dyktigste” blant advokatene og “gjorde mange forretninger” (Alma 10:31). Så kom Alma til Ammonihah med en guddommelig invitasjon til å omvende seg og “gå inn til Herrens hvile” (Alma 13:16). Å ta imot denne invitasjonen krevde offer og førte til og med til nesten uutholdelig motgang for Amulek, Zeezrom og andre.

Men historien slutter selvfølgelig ikke der. I Alma 13–16 får vi vite hva som til slutt skjer med dem som tror på “Kristi kraft til frelse” (Alma 15:6). Noen ganger kommer befrielse, noen ganger helbredelse – og noen ganger blir ikke ting lettere i dette livet. Men alltid “tar [Herren] dem opp til seg i herlighet” (Alma 14:11). Alltid gir Herren “kraft ifølge den tro [vi] hadde på Kristus” (Alma 14:28). Og alltid gir denne “tro på Herren” oss “håp om at [vi] skal motta evig liv” (Alma 13:29). Når du leser disse kapitlene, kan du finne trøst i disse løftene, og du vil kanskje få en bedre forståelse av hva Alma mente når han snakket om “Herrens hvile.”

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Alma 13:1–9

Prestedømsordinanser kan hjelpe meg til å motta forløsning gjennom Jesus Kristus.

Du husker kanskje at Alma i Alma 12 underviste om Guds forløsningsplan (se Alma 12:24–27). I kapittel 13 snakket han om prestene som Gud hadde ordinert “for å undervise folket om disse ting” (Alma 13:1). Almas ord åpenbarer mange mektige sannheter om prestedømmet. Kanskje du kan prøve å finne minst en sannhet i hvert vers i Alma 13:1–9. Her er noen ideer som kan hjelpe deg i gang:

Vers 1:Prestedømmet kalles også “Guds Sønns orden” (se også L&p 107:1–4).

Vers 2:Gud ordinerte prester for å hjelpe mennesker å se hen til hans Sønn for forløsning.

Vers 3:Prestedømsbærere ble forberedt til sine ansvarsoppgaver “fra verdens grunnvoll ble lagt.”

Hva annet finner du? Hvordan føler du for prestedømmet når du grunner på disse sannhetene? Hvordan har prestedømmets ordinanser hjulpet deg til å se hen til Kristus for forløsning?

Det er interessant å legge merke til at mange av menneskene i Ammonihah var tilhengere av Nehor (se Alma 14:18; 15:15). Hvordan var prestene etter Nehors orden (se Alma 1:3–6) annerledes enn prestene som var ordinert “etter Guds Sønns orden” (L&p 107:3), som Alma beskrev? (se Alma 13:1–19).

Se også Dale G. Renlund, “Prestedømmet og Frelserens forsonende kraft,” Ensign eller Liahona, nov. 2017, 64–67.

Bilde
Unge menn ved nadverdsbordet.

Prestedømsordinanser kan hjelpe oss å se hen til Jesus Kristus for forløsning.

Alma 13:3

Er prestedømsbærere de eneste mennesker som er “kalt og beredt fra verdens grunnvoll ble lagt”?

Almas læresetninger i Alma 13:3 henviser spesifikt til prestedømsbærere. Men prinsippet han underviste – at enkeltpersoner mottok oppdrag og forberedte seg til å utføre dem “fra verdens grunnvoll” – gjelder oss alle. President Spencer W. Kimball sa: “I den verden vi levde i før vi kom hit, fikk trofaste kvinner visse oppgaver, mens trofaste menn ble forutordinert til visse oppgaver i prestedømmet. Selv om vi nå ikke husker enkelthetene, forandrer ikke dette den strålende realitet av det vi en gang sa oss enige i” (Læresetninger fra Kirkens presidenter: Spencer W. Kimball [2006], 218–19; se også L&p 138:55–56).

Alma 14

Noen ganger tillater Gud at de rettferdige lider.

Alma 14 forteller om et rettferdig folk som led og til og med døde på grunn av sin tro. Du lurer kanskje på, som mange gjør, hvorfor grusomme ting skjer med mennesker som prøver å leve rettferdig. Du finner kanskje ikke alle svarene på dette vanskelige spørsmålet i Alma 14, men det er mye å lære fra måten Alma og Amulek reagerte på situasjoner de var i. Hva lærer deres ord og handlinger deg om hvorfor Gud noen ganger lar rettferdige mennesker lide? Hva lærer du fra dem om å takle forfølgelse?

Se også Matteus 5:43–44; Markus 14:55–65; Romerne 8:35–39; 1 Peter 4:12–14; Lære og pakter 122:5–9.

Alma 15:16, 18

Disippelskap krever offer

Det kan kanskje være interessant å lage en liste over alle tingene Amulek ga avkall på for å ta imot evangeliet (se Alma 10:4–5; 15:16), og sammenligne det med en liste over det han fikk (se Alma 15:18; 16:13–15; 34:8). Hva er du villig til å ofre for å bli en mer trofast disippel?

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

Alma 13

Kanskje familien din vil ha nytte av å legge merke til hver gang ordet “hvile” står i Alma 13. Hvilke andre ord og begreper står sammen med det? Hvordan hjelper dette oss til å forstå hva “Herrens hvile” kan bety? Hvordan er det forskjellig fra fysisk hvile?

Alma 13:10–12

For å hjelpe familien til å se for seg det disse versene underviser, kan dere kanskje vaske noe sammen, for eksempel hvite klær. Hvordan føler vi oss når vi er skitne? Hvordan føler vi oss når vi blir rene igjen? Hvordan ligner disse følelsene på det vi føler når vi synder og så omvender oss og blir rene gjennom Frelserens forsoning?

Alma 15:1–12

Hva kan vi lære av Zeezroms erfaring angående Herrens kraft til å styrke og helbrede oss, selv når vi begår feil? Hvilken rolle kan prestedømmet spille i det å motta hans styrke og helbredelse?

Alma 16:1–10

Etter å ha lest disse versene, vil du kanskje lese Alma 9:4. Hva lærer vi ved å sammenligne det Zoram følte for profetens ord med det Ammonihahs folk følte? Hva gjør vi for å være trofaste mot ordene til vår levende profet?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Vær alltid beredt. Undervisningsøyeblikk går fort over, så benytt deg av dem når de oppstår. For eksempel kan en tragedie i verden være en anledning til å dele prinsipper fra Alma 14 om hvorfor Herren noen ganger lar de uskyldige lide. (Se Undervisning på Frelserens måte, 16.)

Bilde
Alma og Amulek i fengsel

Alma and Amulek in Prison [Alma og Amulek i fengsel], av Gary L. Kapp