Kom, følg med meg
22.–28. juni. Alma 17–22: “Jeg vil gjøre dere til et redskap”


“22.–28. juni. Alma 17–22: ‘Jeg vil gjøre dere til et redskap,’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“22.–28. juni. Alma 17–22,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Ammon snakker til kong Lamoni

Ammon and King Lamoni [Ammon og kong Lamoni], av Scott M. Snow

22.–28. juni

Alma 17–22

“Jeg vil gjøre dere til et redskap”

Skriv ned inntrykk som kommer til deg når du leser Alma 17–22, og handle ut fra dem. Ved å gjøre det viser du Herren at du er villig til å motta mer personlig åpenbaring.

Skriv ned dine inntrykk

Tenk på alle grunnene folk kan ha for å ikke dele evangeliet: “Jeg vet ikke nok” eller “Jeg er ikke sikker på om de vil være interessert” eller “Hva hvis jeg fornærmer dem?” Kanskje du til tider har tenkt noe lignende. Nephittene hadde nok en grunn til å ikke dele evangeliet med lamanittene: De var “et vilt og forherdet og grusomt folk, et folk som fant behag i å myrde nephittene” (Alma 17:14; se også Alma 26:23–25). Men Mosiahs sønner hadde en enda sterkere grunn som gjorde at de følte de måtte dele evangeliet med lamanittene: “De [ønsket] at frelse skulle forkynnes for enhver skapning, for de kunne ikke holde ut at noen menneskesjel skulle forgå” (Mosiah 28:3). Denne kjærligheten som inspirerte Ammon og brødrene hans, kan også inspirere deg til å dele evangeliet med din familie, dine venner og bekjente – til og med dem som vi antar ikke vil ta imot det.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Alma 17:1–4

Når jeg styrker min egen tro, kan jeg dele evangeliet mer effektivt.

Har du noen gang blitt gjenforent med gamle venner og følt som Alma – overlykkelig over at de fremdeles var sterke i troen? (se Alma 17:1–2). Hva lærer du av Mosiahs sønner om hvordan du bevarer en sterk tro på og sterk forpliktelse til evangeliet? Når du grunner på den åndelige styrken til Mosiahs sønner, hva føler du deg inspirert til å gjøre?

Hvordan påvirket Mosiahs sønners åndelige forberedelse deres arbeid med lamanittene? Kanskje du kan bruke denne anledningen til å evaluere dine bestrebelser på å undervise evangeliet “med kraft og myndighet fra Gud” (Alma 17:3).

Alma 17:6–12

Jeg kan være et redskap i Guds hender til å bringe frelse til hans barn.

President Thomas S. Monson sa: “Jeg vil at Herren alltid skal vite at hvis han trenger å få gjort et ærend, vil Tom Monson gjøre ærendet for ham” (“On the Lord’s Errand: The Life of Thomas S. Monson”, video, churchofjesuschrist.org). Når du leser Alma 17:6–12, se etter hva Mosiahs sønner gjorde for å kunne være redskaper i Guds hender. Hvordan kan du være et redskap i Guds hender så du kan velsigne andre? Hva lærer du av deres eksempel som gir deg mot til å gjøre det Herren trenger at du gjør?

Se også Dallin H. Oaks, “La oss dele det gjengitte evangelium med andre”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 57–60.

Alma 17–18

Jeg kan hjelpe andre med å forberede seg til å motta evangeliet.

Lamoni ledet et “vilt og et forherdet og et grusomt folk” (Alma 17:14), allikevel klarte han å bryte med mange års tradisjoner og tok imot Jesu Kristi evangelium. Når du leser om Ammons omgang med Lamoni, legg merke til hva Ammon gjorde som kan ha hjulpet Lamoni til å bli mer mottagelig for hans budskap. Hvis du får noen tanker om hva du kan gjøre for å dele evangeliet med andre, skriv ned disse tilskyndelsene.

Det kan også være nyttig å markere eller skrive ned sannhetene som Ammon underviste Lamoni (se Alma 18:24–39) og sannhetene som Aron underviste Lamonis far (se Alma 22:1–16). Hva antyder disse versene med hensyn til sannhetene du kan dele med andre for å hjelpe dem til å søke et vitnesbyrd om evangeliet?

Bilde
Ammon redder kongens sauer

Minerva K. Teichert (1888–1976), Ammon Saves the King’s Flocks [Ammon redder kongens småfe], 1935–1945, olje på masonitt, 91 x 122 cm. Brigham Young University Museum of Art

Alma 18–22

Mitt vitnesbyrd kan ha vidtrekkende innflytelse.

Selv om omvendelsesberetningene vi leser om i Skriftene ofte inneholder dramatiske hendelser, finner vi i beretningens kjerne vanligvis personer som hadde mot til å stå frem og dele sitt vitnesbyrd med andre. En måte å studere hendelsene i Alma 18–22 på, er å se etter de vidtrekkende konsekvensene av at en person bærer sitt vitnesbyrd. Kanskje du kan skrive ned det du finner i et skjema som dette:

Ammon delte evangeliet med , som delte evangeliet med , og resultatet var .

Alma 19:36

Herrens arm er rakt ut til meg når jeg omvender meg.

Mot slutten av beretningen om Lamonis omvendelse, underviser Moroni noe viktig angående Herrens karakter. Hva kan du lære i Alma 19:36 om Herrens karakter? Når har du følt at Herrens arm har vært rakt ut til deg? Hvordan kan du hjelpe dem du er glad i til å føle hans barmhjertighet?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

Alma 17–19

Hvordan kan du la beretningene i disse kapitlene bli levende for familien din? Dere kan rollespille historien om Ammon som beskytter sauene eller historien om Abish som samler folkemengden for å bevitne Guds kraft. Kanskje medlemmer av familien kan lage tegninger av forskjellige deler av historien og bruke tegningene til å fortelle historien. Hva vil familien din gjøre for å følge Ammons og Abish’ eksempel?

Alma 18:24–39

Kanskje familien sammen kan lese Alma 18:24–39 og finne sannheter som Ammon underviste Lamoni. Hvorfor tror vi at Ammon underviste Lamoni disse sannhetene først? Hvorfor er det viktig for oss å ha et vitnesbyrd om disse sannhetene?

Alma 20:8–15

Hva kan vi lære av måten Lamoni reagerte overfor sin far? Hvordan kan vi følge Lamonis eksempel med hensyn til å stå opp for det som er rett? (Du kan finne noen eksempler ved å se videoen “Våg å stå alene” på churchofjesuschrist.org.)

Alma 22:15–18

Gå igjennom Alma 20:23 for å finne ut hva Lamonis far var villig til å gi avkall på for å redde sitt liv. Gå så igjennom Alma 22:15 for å finne ut hva han var villig til å gi avkall på for å motta evangeliets glede. Hva var han villig til å gi avkall på for å bli kjent med Gud? (se vers 18). Kanskje hvert medlem av familien kan lage en plan for å gi avkall på noe for å kunne bli bedre kjent med Gud.

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Identifiser og anvend prinsipper. Selv om detaljene i historier fra Skriftene kanskje ikke virker så relevante for deg, er prinsippene i disse beretningene det ofte. Når du leser om Ammon og Aaron, hvilke prinsipper for å dele evangeliet finner du?

Bilde
Kong Lamonis hustru besvimer

Kong Lamonis hustru reiste seg opp og lovpriste Jesus. Oh, Blessed Jesus [Du salige Jesus], av Walter Rane