Kom, følg med meg
29. juni–5. juli. Alma 23–29: De “falt aldri fra”


“29. juni–5. juli. Alma 23–29: De ‘falt aldri fra’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“29. juni–5. juli. Alma 23–29”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Anti-nephi-lehitter begraver sine våpen

Anti-Nephi-Lehies Bury Their Weapons of War [Anti-nephi-lehitter begraver sine krigsvåpen], av Jody Livingston

29. juni–5. juli

Alma 23–29

De “falt aldri fra”

Mens du leser Alma 23–29, hvilke budskap finner du til deg selv og din familie? Hva kan du dele med andre i Kirkens klasser?

Skriv ned dine inntrykk

Lurer du av og til på om mennesker virkelig kan forandre seg? Kanskje du bekymrer deg for om du kan overvinne dårlige valg du har gjort eller dårlige vaner du har utviklet, eller kanskje du har lignende bekymringer for noen du er glad i. I så fall kan historien om anti-nephi-lehittene være til hjelp for deg. Disse menneskene var nephittenes svorne fiender. Da Ammon og hans brødre bestemte seg for å forkynne evangeliet til dem, “lo [nephittene] hånlig av [dem].” Å drepe lamanittene virket som en mer fornuftig løsning enn å omvende dem. (Se Alma 26:23–25.)

Men lamanittene omvendte seg – ved hjelp av Herrens kraft til å omvende. Fra en gang å ha vært kjent som “et forherdet og et grusomt folk” (Alma 17:14), skilte de seg nå ut ved sin “nidkjærhet mot Gud” (Alma 27:27). Faktisk “falt [de] aldri fra.” (Alma 23:6).

Kanskje du har noen falske tradisjoner du bør oppgi eller noen “opprørsvåpen” som bør legges ned (Alma 23:7). Eller kanskje du bare trenger å være litt mer ivrig i ditt vitnesbyrd og litt mindre tilbøyelig til å falle fra. Samme hvilke forandringer du måtte ha behov for, kan Alma 23–29 gi deg håp om at varig forandring er mulig gjennom Jesu Kristi forsonende kraft.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Alma 23:1–5

Når Guds barn tar imot evangeliet, følger store velsignelser.

Da lamanittenes konge erklærte at Guds ord “ikke skulle møte noen hindring” hos hans folk (se Alma 23:1–5), åpnet han døren til store velsignelser for dem. Se etter disse velsignelsene mens du leser Alma 23–29. Hvordan kan du sikre at Guds ord “ikke … [møter] noen hindring” i ditt liv eller i din familie?

Alma 23–25; 27

Min omvendelse til Jesus Kristus og hans evangelium forandrer mitt liv.

Lamanittene som Ammon og hans brødre besøkte, fremsto som usannsynlige kandidater for omvendelse – de satt fast i sine fedres tradisjoner og sin egen ugudelighet. Allikevel tok mange av dem imot Jesu Kristi evangelium, og gjorde grunnleggende forandringer i sitt liv. Som et symbol på sin egen omvendelse, kalte disse lamanittene seg anti-nephi-lehitter. (Betydningen av “anti” er i dette tilfellet ikke det samme som “anti” i “antikrist.”)

Å reflektere over disse lamanittenes omvendelse tilskynder deg kanskje til å grunne på din egen omvendelse “til Herren” (Alma 23:6). Én måte å studere disse kapitlene på, kan være å identifisere hvordan anti-nephi-lehittenes omvendelse forandret deres liv. Følgende vers kan være en god begynnelse.

Når du grunner over forandringene til anti-nephi-lehittene, vurder hvordan din egen omvendelse til Kristus forandrer deg. Hva føler du at du fremdeles trenger å forandre på for at evangeliet skal ha større kraft i ditt liv?

Alma 23:6–7

Alma 23:17–18

Alma 24:11–19

Alma 25:13–16

Alma 27:26–30

Alma 24:7–19; 26:17–22

Gud er barmhjertig.

Selv om syndene Ammon og anti-nephi-lehittene måtte overvinne sannsynligvis er ganske annerledes enn syndene i ditt liv, er vi alle avhengige av Guds barmhjertighet. Hva finner du i Alma 24:7–19 og 26:17–22 som hjelper deg å forstå hans barmhjertighet? Du kan kanskje tenke på disse tingene mens du leser: Måtene du har blitt innbudt til å omvende deg på, dine erfaringer med omvendelse, hvordan du har prøvd å unngå å synde på nytt og velsignelsene som har kommet til deg gjennom omvendelse. Når du leser versene på denne måten, hva lærer du om Guds barmhjertighet i ditt liv?

Alma 2629

Å tjene Herren bringer glede.

Til tross for at de hadde forskjellige erfaringer, uttrykte Ammon og Alma lignende følelser for sitt misjonærarbeid. Vurder å lese Alma 26 og 29 og sammenlign dem. Hvilke likheter legger du merke til? Hvilke ord og uttrykk gjentas? Hva kan du lære fra Ammon og Alma om hvordan du finner sann glede til tross for dine utfordringer? (For en gjennomgang av utfordringene Alma sto overfor, se kapitteloverskriftene til Alma 5–16. For å få en oversikt over utfordringene til Ammon og hans brødre, se kapitteloverskriftene til Alma 17–28.)

Alma 26:5–7

Hva er kornbånd og låver?

Under innhøstingen blir korn ofte samlet sammen i bunter som kalles kornbånd, og lagret i lagerbygg som noen ganger kalles låver. Eldste David A. Bednar delte en tolkning av symbolikken i Alma 26:5: “Kornbåndene i denne lignelsen symboliserer nydøpte medlemmer av Kirken. Låvene er de hellige templer” (“Ha en hederlig anseelse og plass”, Ensign eller Liahona, mai 2009, 97). Overvei hva lignelsen i Alma 26:5–7 lærer deg om betydningen av tempelpakter.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg til å vite hvilke prinsipper som bør vektlegges og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

Alma 24:6–19

Hvorfor begravde anti-nephi-lehittene sine våpen “dypt ned i jorden”? (Alma 24:16). Kanskje familiemedlemmer vil like å skrive på noen papirlapper ting de gjerne vil overvinne eller oppgi. De kan deretter grave et hull og begrave papirlappene.

Alma 24:7–12

Et studium av disse versene kan hjelpe familien din til å forstå omvendelsens vidunderlige gave. Hva gjorde anti-nephi-lehittene for å omvende seg fra sine synder? Hvordan hjalp Herren dem å omvende seg? Hva kan vi lære av dette eksempelet?

Alma 24:20–27

Hva har vi sett som vitner om sannheten i Mormons erklæring: “Således ser vi at Herren virker på mange måter for å frelse sitt folk”? (Alma 24:27).

Alma 26:2

Hvordan vil din familie besvare Ammons spørsmål i Alma 26:2? Kanskje du kan lage en liste over svarene deres på et stort papirark, og henge den opp et sted hvor alle kan se den. Oppmuntre familiemedlemmene til å føye til ting etterhvert som de kommer på andre “velsignelser [Gud] … har gitt oss.”

Alma 29:9

På hvilken måte var Ammon og Alma redskaper i Guds hender? Vurder å se på verktøy eller redskaper i hjemmet og drøft hvordan hver enkelt av dem er nyttig for familien din. Hvordan hjelper dette oss til å forstå hvordan hver enkelt av oss kan være “et redskap i Guds hånd”?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk variasjon. Det å variere tilnærmingen til familiens skriftstudium kan hjelpe familiemedlemmer til å holde på interessen og engasjementet. For eksempel kan et familiemedlem etter å ha lest et vers, spørre et annet medlem av familien om å gjenfortelle med egne ord det som nettopp ble lest.

Bilde
Anti-nephi-lehitter begraver sine våpen

Illustrasjon av anti-nephi-lehittene som begraver sine våpen, av Dan Burr