Kom, følg med meg
6.–12. juli. Alma 30–31: “Guds ords kraft”


“6.–12. juli. Alma 30–31: ‘Guds ords kraft’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“6.–12. juli. Alma 30–31”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Alma underviser Korihor

All Things Denote There Is a God (Alma and Korihor) [Alle ting vitner om at det er en Gud (Alma og Korihor)], av Walter Rane

6.–12. juli

Alma 30–31

“Guds ords kraft”

Alma bar vitnesbyrd om Guds ords “større innvirkning” (Alma 31:5). Når du leser Alma 30–31, skriv ned dine inntrykk når du føler den mektige påvirkning Guds ord har på deg.

Skriv ned dine inntrykk

Beretningene i Alma 30–31 illustrerer tydelig ordets kraft – til det onde og til det gode. En falsk lærers, Korihors, “smigrende” og “svulmende ord” truet med å føre “mange sjeler … ned i fortapelse” (Alma 30:31, 47). På samme måte fikk læresetningene til den nephittiske dissenteren Zoram en hel gruppe mennesker til å komme “i stor villfarelse” og “[fordreie] … Herrens veier” (Alma 31:9, 11).

I motsetning hadde Alma urokkelig tro på at Guds ord ville ha en “større innvirkning på folkets sinn enn sverdet eller noe annet” (Alma 31:5) – innbefattet Korihors og Zorams ord. Almas ord uttrykte evig sannhet og benyttet himmelens krefter for å bringe Korihor til taushet (se Alma 30:39–50), og de innbød himmelens velsignelse over dem som dro med ham for å bringe zoramittene tilbake til sannheten (se Alma 31:31–38). Dette er verdifulle eksempler for Kristi etterfølgere i dag, når “store, svulmende ord” og “stor villfarelse” igjen har stor påvirkning på menneskers sinn (Alma 30:31; 31:9). Men vi kan, som Alma, finne sannhet ved å stole på “Guds ords kraft” (Alma 31:5).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Alma 30:6, 12

Hva er en antikrist?

I Alma 30:6 blir Korihor kalt en “antikrist.” En antikrist er en som vil fremstå som Kristus, men som i virkeligheten er en motstander av Kristus (1 Johannes 2:18–22; 4:3–6; 2 Johannes 1:7). I en bredere forstand er det alt og alle som forfalsker det sanne evangelium eller frelsesplanen, og som åpenlyst eller i det skjulte går imot Kristus (se Veiledning til Skriftene, “Antikrist”).

Hvilke forfalskninger av det sanne evangelium legger du merke til i dagens verden? Søster Julie B. Beck, tidligere generalpresident for Hjelpeforeningen, sa for eksempel: “Alle læresetninger eller prinsipper [vi] hører fra verden som er anti-familie, er også antikrist.” (“Hvordan undervise i læren om familien”, Liahona, mars 2011, 35).

Bilde
Korihor snakker med Alma

Korihor Confronts Alma [Korihor konfronterer Alma], av Robert T. Barrett

Alma 30:6–60

Mormons bok kan hjelpe meg å motstå påvirkningen fra dem som prøver å bedra meg.

Når du leser Alma 30:6–31 virker kanskje Korihors læresetninger kjente. Det er fordi, som president Ezra Taft Benson forklarte, Mormons bok åpenbarer og kan styrke oss mot “djevelens onde planer, metoder og dogmer i vår tid. De frafalne i Mormons bok har mye til felles med de frafalne i dag. I sin uendelige kunnskap formet Gud Mormons bok slik at vi skal kunne se det feilaktige, og vite hvordan vi skal bekjempe falske pedagogiske, politiske, religiøse og filosofiske forestillinger i vår tid” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Ezra Taft Benson [2014], 131).

Vurder å lage en liste over de falske læresetningene Korihor underviste i Alma 30:6–31. Hva er noen av konsekvensene av å tro på disse læresetningene? Hva er for eksempel resultatet av å tro at “når et menneske [dør], så [er] det ikke noe mer”? (Alma 30:18). Hvilke av Korihors falske læresetninger ligner på falske læresetninger du har lagt merke til i verden i dag?

Å lese om samtalen mellom Korihor og Alma, kan bidra til å forberede deg på situasjoner der andre kan prøve å bedra deg. Det kan være nyttig å studere Alma 30:29–60 for å forstå hvordan Korihor ble bedratt (se spesielt vers 52–53). Hva kan du lære fra Almas svar på Korihors læresetninger? (se Alma 30:31–35).

Alma 31

Guds ord har kraft til å lede mennesker til rettferdighet.

Det kan ha virket som at problemet med at zoramittene skilte lag fra nephittene, er at de trengte en politisk eller militær løsning (se Alma 31:1–4). Men Alma hadde lært å stole på “Guds ords kraft” (Alma 31:5). Hva lærer du fra Alma 31:5 om Guds ords kraft? Hvordan har du sett Guds ord lede “[folk] til å gjøre det som [er] rettferdig”? (Alma 31:5). Grunn på hvordan du kan “prøve” (eller anvende) Guds ord til å hjelpe noen du er glad i.

For å ytterligere forstå Almas fremgangsmåte for å redde andre, kan du sammenligne hans holdninger, følelser og handlinger med zoramittenes holdninger, følelser og handlinger, som beskrevet i Alma 31. En oversikt som den følgende kan kanskje være til hjelp. Hvilke forskjeller legger du merke til? Hvordan føler du at du kunne vært mer lik Alma?

Zoramitter

Alma

Zoramitter

Trodde alle utenom dem selv var fordømt til helvete (Alma 31:17).

Alma

Trodde zoramittene var hans “brødre” og at deres sjeler var “dyrebare” (Alma 31:35).

Zoramitter

Hadde lagt sin elsk på rikdom (Alma 31:24, 28).

Alma

Ønsket å bringe sjeler til Jesus Kristus (Alma 31:34).

Zoramitter

Alma

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

Alma 30:44

Vurder å lese og drøfte Alma 30:44 sammen mens dere går en tur utendørs eller ser på bilder av Guds skaperverk. Familiemedlemmer kan fortelle om det de ser som vitner om Gud. Hvordan kan disse tingene – eller andre opplevelser vi har hatt – hjelpe oss å vite at Gud er virkelig?

Alma 30:56–60

Hva kan vi lære fra Alma 30:56–60 om hvordan djevelen behandler sine etterfølgere? Hva kan vi gjøre for å beskytte vårt hjem mot hans påvirkning?

Alma 31:20–38

Etter å ha lest Alma 31:20–38 sammen med familien kan dere drøfte følgende spørsmål: Hvordan var Almas bønn annerledes enn zoramittenes bønn? Hvordan kan vi følge Almas eksempel i våre personlige bønner og familiebønner?

Yngre barn kan putte en sten under puten sin for å hjelpe dem til å huske å be hver morgen og kveld. De vil kanskje også like å dekorere stenen sin.

Alma 31:23

Hva gjør vi hver dag i vårt hjem for å lære om og snakke om Gud?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Forbered omgivelsene dine. “Våre omgivelser [kan] ha stor innvirkning på vår evne til å lære og føle sannheten” (Undervis på Frelserens måte, 15). Prøv å finne et sted å studere Skriftene som vil innby Den hellige ånds innflytelse. Oppløftende musikk og bilder kan også innby Ånden.

Bilde
Zoramittene ber på Rameumptom

The Rameumptom [Rameumptom] av Del Parson